Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluillallinen suvulle - kuka av-mamma järkkää?

Vierailija
13.11.2018 |

Tämä trhtävä tuli minulle nyt ensimmäistä kertaa, kun vanhemmat ovarät jo niin iäkkäitä. En ole koskaan järjestänyt tällaisia isoja ruokakutsuja edes kavereille... En osaa arvioida ruokamääriä yhtään...

Laskun myös istumapaikkoja jne, ostin pöytäliinan ja lisää astioita. Onko mielestänne tarpeen olla eri lautanen alkuruualle/kalalle ja sitten kinkulle, vai voiko syödä samalta lautaselta?

Meitä on yhteensä 11 henkilöä. Kuinka iso kinkku pitäisi varata ja kuinka monta perunaa per henkilö? Perunoita menee varmasti alkupalan eli graavin lohen ja sillin kanssakin. Lisäksi on jotain valmislaatikkoja, paljonko niitä pitäisi olla?

Onko kahvi ja piparit ja kuivakakku mielestänne hyvä jälkiruoka, vai pitäisikö olla pääruuan ja kahvin välissä vielä erillinen jälkiruoka?

Onko jitain, mitä ensikertalainen ei osaa ajatella tällaista isoa ruokatarjoilua järjestäessään, mutta mikä pitäisi huomioida? Kiitos vinkeistä! Myös ruokaehdotukset ovat tervetulleita! En ole kovin hyvä kokkaamaan enkä leipomaan, joten mielellään mahdollisimman yksinkertaisia ruokia, jos jotain...

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiruoka voisi olla ihan hyvä. Esim. joku pipari- tai luumumousse tms. Joku kevyt ja kuohkea :) sen kanssa kahvit.

Vierailija
22/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan kuulunut tapoihin moinen. Jouluna viimeinen asia minkä haluan on katsella sukulaisia. No thanks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on 12 hlö. Ollut jo monta vuotta. Meidän perhe siis kestitsee isovanhemmat ja meidän sisarukset. Mun porukat ostaa kinkun, miehen porukat tuo kalat, sisko tekee leipomuksen kahvin kanssa ja mä hoidan loput.

N.6kg kinkku

Graavilohta ja siikaa 200g kumpaakin

Lämminsavulohta 400g

2 isoa vuokaa perunalaatikkoa

1 iso porkkanalaatikko

1pieni lanttulaatikko

Mätiä,1 prk smetanaa ja 1punasipuli

Iso aurajuusto-punajuuri paistos

Saaristolaisleipäpaloja kylmäsavulohi täytteellä

Pieni rasia rosollia

Pari erilaista purkkia silliä

Iso vihersalaatti ja kastike

1kg keitettyjä perunoita

Karjalanpiirakoita ja munavoi 4 munasta

1 iso maksalaatikko

1pieni savukalkkunarulla

Tässä on niin paljon että meidän perhe syö näitä joulupäivänäkin ja ehkä vielä tapaninakin

Tämä sinänsä erinomainen vastaus kuvaa hyvin sitä, kuinka ruokatottumukset vaihtelevat eri perheissä. Kun meillä samankokoinen porukka syö jouluaterian, 3 kg:n kinkusta jää melkein puolet syömätä. Sen sijaan lämminsavulohea tarvitaan 1 kg ja kylmäsavulohea puoli kiloa. Rosollia tarvitaan kaksi isoa rasiaa vastaava määrä, ja lanttulaatikonkin pitää olla iso. Muut määrät ovar suunnilleen samat kuin lainatussa viestissä.

Vierailija
24/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on 12 hlö. Ollut jo monta vuotta. Meidän perhe siis kestitsee isovanhemmat ja meidän sisarukset. Mun porukat ostaa kinkun, miehen porukat tuo kalat, sisko tekee leipomuksen kahvin kanssa ja mä hoidan loput.

N.6kg kinkku

Lämminsavulohta 400g

1 iso porkkanalaatikko

1pieni lanttulaatikko

Pieni rasia rosollia

1kg keitettyjä perunoita

1 iso maksalaatikko

1pieni savukalkkunarulla

Tässä on niin paljon että meidän perhe syö näitä joulupäivänäkin ja ehkä vielä tapaninakin

Tämä sinänsä erinomainen vastaus kuvaa hyvin sitä, kuinka ruokatottumukset vaihtelevat eri perheissä. Kun meillä samankokoinen porukka syö jouluaterian, 3 kg:n kinkusta jää melkein puolet syömätä. Sen sijaan lämminsavulohea tarvitaan 1 kg ja kylmäsavulohea puoli kiloa. Rosollia tarvitaan kaksi isoa rasiaa vastaava määrä, ja lanttulaatikonkin pitää olla iso. Muut määrät ovar suunnilleen samat kuin lainatussa viestissä.

Ja minä syön yksin 1,5 kg lämminsavulohta ja puoli kiloa kylmäsavulohta :p

Vierailija
25/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N.6kg kinkku

Lämminsavulohta 400g

1 iso porkkanalaatikko

1pieni lanttulaatikko

Pieni rasia rosollia

1kg keitettyjä perunoita

1 iso maksalaatikko

1pieni savukalkkunarulla

Näin se juuri on.Määriä on vaikea toiselle sanoa, kun ei tunne sitä porukkaa, joka on pöytään tulossa. Meillä osa ei syö kalaa lainkaan, osa ei muuta söisikään kuin kinkkua. Kuten aiemmassa kommentissani mainitsinkin, usein teinipojat ovat kovia lihansyöjiä. Jos porukasta löytyy vielä ruokarajoitteisia eli allergisia, kasvissyöjiä yms, niin tarvittava määrä vaihtelee niidenkin vuoksi. 

Vierailija
26/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vinkki: mieti etukäteen, missä järjestyksessä paistat ja lämmität eri jutut. Kaikki ei mahdu uuniin yhtä aikaa. Meillä paistetaan ensin kinkku. Tunti ennen ateriaa laitetaan valmis lanttulaatikko uuniin ja annetaan olla siellä puoli tuntia. Lanttulaatikko otetaan pois, peitellään hyvin ja muut laatikot laitetaan uuniin puoleksi tunniksi. Kaikki laatikot ovat siis kypsiä uuniin laitettaessa, mutta niihin lisätään vähän kermaa ennen lämmitystä.

Vierailija
27/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kodin kylmätilojen kapasiteetti vaikuttaa tarjoiluun. Esim. täytekakku vaatii lähes oman hyllyn jääkaapista, joten sitä ei kannata pienissä tiloissa edes suunnitella jälkiruoaksi. Mieluummin joku vuokaversio (tiramisu tai mousse, kuten edellä jo ehdotettiinkin). Tarjoiluastioitakin tarvitaan jouluaterialle melkoisesti, kannattaa listata mikä ruoka asetetaan tarjolle mihinkin. Lautasia kannattaa kyllä ostaa (vaikka kimpassa muun suvun kanssa, jos itsellä ei ole muuta käyttöä), Ikeasta saa edullisesti.

Vierailija
28/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhden ihmisen pitää laittaa koko jouluateria? Jos kerran sinä olet järjestämisvastuussa, niin mikset muuttaisi perinteitä? Pyydät Mattia ja Maijaa tuomaan lanttulaatikon, Pertti ja Pirkko tuo porkkanalaatikon, Liisa ja Lasse jälkiruoat jne. Itse voit laittaa esim. kinkun ja tarjota juomat. Varmasti joudut joka tapauksessa siivoamaan ennen ja jälkeen - aika iso homma sekin! Haluatko olla ihan puolikuollut kun ateria on ohi? Mennä nukkumaan ennen jouluaattoillan uutisia?

Itse en koskaan suostuisi huolehtimaan yksin kaikesta, vaan olen organisoinut asian noin. Eikä ole kukaan valittanut. Kaikki osallistuvat ja kaikki nauttivat.

Vierailija
29/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tosi paljon hyviä vastauksia, kiitos!

Aloin miettiä, että panostaisi enemmän kalaan kuin kinkkuun. En esim. itse syö kinkkua yhtään, enkä laatikoitakaan, mutta niitä voisi olla muille tarjolla. Ajattelin myös laittaa enemmän vihanneksia kuin on aiempina vuosina ollut. Vanhempani eivät oikein ome syöneet kuin vähän salaatinlehtiä höysteeksi, nyt muistuu mieleen, että itse kaipasin aina pöytään vihannessta isoja määriä, se on ehkä nykyaikaa. Eli tällä lailla modernisoin tätä omaa tarjoiluani. Taidan jättää myös jälkiruuan pois ja laittaa sitten useampaa eri kahvipullaa tarjolle kahvin kanssa ja ehkä niitä juustoja myös. Kylmätilasäilytys on ongelma, sillä jöäkaappipakastinyhdistelmässä jääkaapin tila on aika rajallinen.

Ap

Vierailija
30/30 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap aikoo olla marttyyri ja laittaa itse yksin kaiken. En ymmärrä ap:n kaltaisia ihmisiä lainkaan.

Hyvää joulua kaikesta huolimatta!