Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluillallinen suvulle - kuka av-mamma järkkää?

Vierailija
13.11.2018 |

Tämä trhtävä tuli minulle nyt ensimmäistä kertaa, kun vanhemmat ovarät jo niin iäkkäitä. En ole koskaan järjestänyt tällaisia isoja ruokakutsuja edes kavereille... En osaa arvioida ruokamääriä yhtään...

Laskun myös istumapaikkoja jne, ostin pöytäliinan ja lisää astioita. Onko mielestänne tarpeen olla eri lautanen alkuruualle/kalalle ja sitten kinkulle, vai voiko syödä samalta lautaselta?

Meitä on yhteensä 11 henkilöä. Kuinka iso kinkku pitäisi varata ja kuinka monta perunaa per henkilö? Perunoita menee varmasti alkupalan eli graavin lohen ja sillin kanssakin. Lisäksi on jotain valmislaatikkoja, paljonko niitä pitäisi olla?

Onko kahvi ja piparit ja kuivakakku mielestänne hyvä jälkiruoka, vai pitäisikö olla pääruuan ja kahvin välissä vielä erillinen jälkiruoka?

Onko jitain, mitä ensikertalainen ei osaa ajatella tällaista isoa ruokatarjoilua järjestäessään, mutta mikä pitäisi huomioida? Kiitos vinkeistä! Myös ruokaehdotukset ovat tervetulleita! En ole kovin hyvä kokkaamaan enkä leipomaan, joten mielellään mahdollisimman yksinkertaisia ruokia, jos jotain...

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä riippuu tosi paljon siitä, mitä teidän suku tykkää syödä. Toiset vetää hulluna kalaa ja vaan nokareen laatikoita ja siivun kinkkua. Toisille kinkku on joulun kohokohta ja sitä syödään monta päivää. 

Vierailija
2/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva, että teet, kunnioitan sinua.

Minusta on hirveää, kun mennään vanhusten luo valmiiseen pöytään, vaikka itse ollaan jo keski-iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikertalaisena helpointa on tehdä vain vähän erilaisia vaihtoehtoja, mutta kaikkia riittävästi. Laatikoita ei yleensä mene kovin paljoa, ne ovat aika täyttäviä. Jos ostat valmiita laatikoita, ylijääneet voit pakastaa. Peruna- ja porkkanalaatikon jämät sopii hyvin joulun jälkeen sämpylätaikinan sekaan eli jos ei jää määrällisesti paljoa yli, voit hyötykäyttää ne näin. Yksi helppo, mutta aika kiva alkupala sillien ja graavin lohen lisäksi on keitetyt kananmunanpuolikkaat, joihin laitat ympyrään majoneesia ja täytät ympyrän keskustan katkaravuilla. Pieni pala tuoretta tilli koristeeksi. Perunoitakin kannattaa keittää riittävästi, koska niitä voi aaton jälkeisinä päivinä vielä lämmittää lopun kinkun ja kalojen kaveriksi. Kinkun koko riippuu ihan syöjistä. Teini-ikäiset pojat syövät usein paljon lihaa. Kinkussakin kannattaa muistaa, että jämät voi pilkkoa kuutioksi tai viipaleiksi ja pakastaa. Käyttää myöhemmin hernekeitossa tai lämpimissä voileivissä. Meillä tuon kokoiselle porukalle riittää hyvin noin 6 kg kinkku. Laittaisin vielä lisäksi rosollin. Sitä ei kannata tehdä isoa määrää, koska ei säily pitkään eikä sitä voi pakastaa. Älä unohda sinappia! Jälkiruokaehdotuksesi on oikein hyvä. Kivennäisvesiä on hyvä olla riittävästi, koska varsinkin silli ja graavi lohi janottaa.

Astioiden kanssa teet kuten sulle parhaimmin sopii, mutta yleensä kalat syödään eri lautaselta kuin lihat. 

Vierailija
4/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sinä ole koskaan syönyt jouluillallista sen suvun kanssa? Missä sinä omat joulusi olet aiemmin viettänyt, jos tämä ateria on sinulle niin outo? Onko teillä aiemmin ollut eri lautanen alkuruualle ja kinkulle? Ei  mitään järkeä alkaa ostamaan uusia lautasiaa vain yhtä jouluateriaa varten, jos niille ei muuten ole käyttöä.

Ei sinun tarvitse arvioida ruuan määrää vaan laskea. Kun ruokailijoita on 11, kerrot normaalin 4 hengen annoksen kolmella. Riittää sitten reilusti vielä seuraavallekin päivälle. Ruokaa nimittäin menee vähemmän silloin, kun on monta eri lajia.

Jos teet ruokaa omalle väelle, kysy äidiltäsi neuvoa. Meillä se menee vähän niin, että Mikolle pitää olla ehdottomasti silliä ja Matille mätiä, Maijalle perunalaatikkoa ja Leilalle luumuja. Nämä kaikki ovat sellaisia, joita juuri kukaan muu ei syö, mutta näille ei joulupöytä ole joulupöytä ilman sitä erityisherkkua. Niitä varataan sitten vain pienin mahdollinen annos. 

Onko teillä tavallisesti jälkiruokaa, vai onko tapana juoda kahvit ruuan jälkeen? Sen mukaan teet myös jouluaterialla. Meillä ei edes kissanristiäiset ole mikään juhla, jos tarjolla ei ole sekä voileipä- että täytekakkua, eikä varsinkaan joulu. Onneksi itse kukin hankkii ja valmistaa mieleisensä osuuden joulupöytään, myös äiti eli minä.

Vierailija
5/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensikertalaisena helpointa on tehdä vain vähän erilaisia vaihtoehtoja, mutta kaikkia riittävästi. Laatikoita ei yleensä mene kovin paljoa, ne ovat aika täyttäviä. Jos ostat valmiita laatikoita, ylijääneet voit pakastaa. Peruna- ja porkkanalaatikon jämät sopii hyvin joulun jälkeen sämpylätaikinan sekaan eli jos ei jää määrällisesti paljoa yli, voit hyötykäyttää ne näin. Yksi helppo, mutta aika kiva alkupala sillien ja graavin lohen lisäksi on keitetyt kananmunanpuolikkaat, joihin laitat ympyrään majoneesia ja täytät ympyrän keskustan katkaravuilla. Pieni pala tuoretta tilli koristeeksi. Perunoitakin kannattaa keittää riittävästi, koska niitä voi aaton jälkeisinä päivinä vielä lämmittää lopun kinkun ja kalojen kaveriksi. Kinkun koko riippuu ihan syöjistä. Teini-ikäiset pojat syövät usein paljon lihaa. Kinkussakin kannattaa muistaa, että jämät voi pilkkoa kuutioksi tai viipaleiksi ja pakastaa. Käyttää myöhemmin hernekeitossa tai lämpimissä voileivissä. Meillä tuon kokoiselle porukalle riittää hyvin noin 6 kg kinkku. Laittaisin vielä lisäksi rosollin. Sitä ei kannata tehdä isoa määrää, koska ei säily pitkään eikä sitä voi pakastaa. Älä unohda sinappia! Jälkiruokaehdotuksesi on oikein hyvä. Kivennäisvesiä on hyvä olla riittävästi, koska varsinkin silli ja graavi lohi janottaa.

Astioiden kanssa teet kuten sulle parhaimmin sopii, mutta yleensä kalat syödään eri lautaselta kuin lihat. 

Ai niin vielä... jos pelkäät, että porukka jäisi nälkäiseksi, varaa muutamaa sorttia juustoja, piparkakkuja ja jotain voileipäkeksejä, jotka voit tarjota joko ennen tai samaan aikaan jälkiruuan kanssa. Jos kaikki vaikuttavat olevan kinkun jälkeen ihan ähkyinä, voitte syödä juustot ja keksit jonain muuna iltana vaikka telkkaria katsellessa.

Vierailija
6/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä ole koskaan syönyt jouluillallista sen suvun kanssa? Missä sinä omat joulusi olet aiemmin viettänyt, jos tämä ateria on sinulle niin outo? Onko teillä aiemmin ollut eri lautanen alkuruualle ja kinkulle? Ei  mitään järkeä alkaa ostamaan uusia lautasiaa vain yhtä jouluateriaa varten, jos niille ei muuten ole käyttöä.

Ei sinun tarvitse arvioida ruuan määrää vaan laskea. Kun ruokailijoita on 11, kerrot normaalin 4 hengen annoksen kolmella. Riittää sitten reilusti vielä seuraavallekin päivälle. Ruokaa nimittäin menee vähemmän silloin, kun on monta eri lajia.

Jos teet ruokaa omalle väelle, kysy äidiltäsi neuvoa. Meillä se menee vähän niin, että Mikolle pitää olla ehdottomasti silliä ja Matille mätiä, Maijalle perunalaatikkoa ja Leilalle luumuja. Nämä kaikki ovat sellaisia, joita juuri kukaan muu ei syö, mutta näille ei joulupöytä ole joulupöytä ilman sitä erityisherkkua. Niitä varataan sitten vain pienin mahdollinen annos. 

Onko teillä tavallisesti jälkiruokaa, vai onko tapana juoda kahvit ruuan jälkeen? Sen mukaan teet myös jouluaterialla. Meillä ei edes kissanristiäiset ole mikään juhla, jos tarjolla ei ole sekä voileipä- että täytekakkua, eikä varsinkaan joulu. Onneksi itse kukin hankkii ja valmistaa mieleisensä osuuden joulupöytään, myös äiti eli minä.

Ei ole mitenkään sanottua, että tämä olisi viimeinen joulu, jolloin ap järjestää joulun koko porukalle. Mä olen siskoni kanssa järjestänyt vuorotellen jo lähes 20 vuotta, kun vanhempani nyt vaan näyttävät olevan aika pitkäikäisiä. Ja tässä ajassa on tullut sitten joulupöytään heidän lisäkseen jo lasten puolisoita ja lapsenlapsiakin eli ruokailijoiden määrä vaan kasvaa.

Vierailija
7/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 12 hlö. Ollut jo monta vuotta. Meidän perhe siis kestitsee isovanhemmat ja meidän sisarukset. Mun porukat ostaa kinkun, miehen porukat tuo kalat, sisko tekee leipomuksen kahvin kanssa ja mä hoidan loput.

N.6kg kinkku

Graavilohta ja siikaa 200g kumpaakin

Lämminsavulohta 400g

2 isoa vuokaa perunalaatikkoa

1 iso porkkanalaatikko

1pieni lanttulaatikko

Mätiä,1 prk smetanaa ja 1punasipuli

Iso aurajuusto-punajuuri paistos

Saaristolaisleipäpaloja kylmäsavulohi täytteellä

Pieni rasia rosollia

Pari erilaista purkkia silliä

Iso vihersalaatti ja kastike

1kg keitettyjä perunoita

Karjalanpiirakoita ja munavoi 4 munasta

1 iso maksalaatikko

1pieni savukalkkunarulla

Tässä on niin paljon että meidän perhe syö näitä joulupäivänäkin ja ehkä vielä tapaninakin

Vierailija
8/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla. Joka perheessä /suvussa on eri perinteet ja suosikit. Kysyt määriä ja laatuja joltain joka on teillä jo järkännyt aikasempina vuosina.

Meillä esim lanttulaatikkoa menee monta isoa boxia. Yleensä on jälkiruokana jäädyke.

Vierailija
9/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graavin lohen. :D

Vierailija
10/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen av-mamman mies järkkää? Luuletteko, että av-mammat nauttivat ruoanlaitosta vielä palkkatyönsä ohessa?

Vierailija
11/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka mielistelee vielä miestään? Laittaa joulun miehen valmiiksi ja pukee vielä pukupuvun ylleen ja anoppi on vieressä neuvomassa ja valittamassa?

Vierailija
12/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitenkään sanottua, että tämä olisi viimeinen joulu, jolloin ap järjestää joulun koko porukalle. Mä olen siskoni kanssa järjestänyt vuorotellen jo lähes 20 vuotta, kun vanhempani nyt vaan näyttävät olevan aika pitkäikäisiä. Ja tässä ajassa on tullut sitten joulupöytään heidän lisäkseen jo lasten puolisoita ja lapsenlapsiakin eli ruokailijoiden määrä vaan kasvaa.

Sulla on siis jo perheelliset aikuiset lapset? Voisko joskus olla heidän vuoro myös järjestää?

Vierailija
13/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen av-mamman mies järkkää? Luuletteko, että av-mammat nauttivat ruoanlaitosta vielä palkkatyönsä ohessa?

Minä nautin. Järjestän joulun lisäksi joka toinen vuosi itsenäisyyspäivän illallisen, pääsiäispäivällisen joka vuosi, uudenvuoden kekkereitäkin melkein joka vuosi ja kekrin joka vuosi. Juhannusta tykkään viettää kaupungissa, jolloin silloin mun siskoni saa järjestää juhannusjuhlat mökillään. Vappulounaalla käydään isolla porukalla ravintolassa. 

Vierailija
14/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kaikkea menee aika vähän, kun lajeja on niin paljon. Esim laatikoita, vaikka kaikki tykätään niistä, niin niitä vaan ei kovin paljoa mene. Mutta on silti kiva laittaa kerralla enemmän, niin niitä voi vaan lämmitellä muutaman päivän.

Mun mielestä ei tarvi erillistä jälkkkäriä, vaan kahvit riittää. Tosin, riippuu siiyä, kuinka pitkän illan vietätte. Jos on suht vähän aikaa, ei jaksa sekä ruokaa, jälkkäriä että kahvituksia ja juustoja... Mutta jos olette oikein pitkän kaavan mukaan, voi tehdä (ehkä) jälkkärin. Itse en ole ollenkaan jälkkäri-ihmisiä.

Kahvipöytään laittaisin enemmän lajeja kuin noi mainitsemasi. Suklaita, joulutorttuja, ehkä jokin hyvä kakku...

Vierailija
15/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on siis jo perheelliset aikuiset lapset? Voisko joskus olla heidän vuoro myös järjestää?

Mulla ei ole vielä lapsenlapsia, mutta siskollani on. Lapsillani on aika iso ikäero, nuorempi asuu vielä kotona ja vanhempi puolisonsa kanssa pienessä yksiössä. Ei sinne oikein saa mahtumaan näin isoa sukua. Siskoni vanhemmalla lapsella on vielä taaperoikäiset ja nuorempi asuu puolisonsa kanssa HOASin pienessä kaksiossa. Ei sinnekään mahdu näin iso suku. "Vuoronvaihto" tulee aikanaan, kun asuvat isommissa asunnoissa (sikäli mikäli tämän päivän nuorilla on koskaan pääkaupunkiseudulla varaa niin isoihin asuntoihin, mihin mahtuu päivällispöytään yli 10 henkilöä) ja lapset sen verran isoja, että vanhemmat eivät enää elä raskainta pikkulapsiaikaa. 

Vierailija
16/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy kyllä monia laskureita, joilla voit laskea ruoan tarvetta ja artikkeleita, joista saat apua suunnitteluun. Jos mietit ruokien riittävyyttä, varaa joku väliruoka, esim. juustotarjotin, jonka laitat esille, jos tarvetta näyttää olevan, mutta sen voi jättää laittamatta tarjolle, jos kaikki ovat kylläisiä. Minusta on mukava syödä pieniä määriä erilaisia juttuja, maistella, ei mättää yhtä ja samaa, esim. kinkkua, paljon.

Vierailija
17/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla eri lautaset kaloille ja kinkulle. Voit kysyä jos jollain vieraista olisi nuo lautaset ja voisi tuoda mukanaan lainaksi ettei tarvitse ostaa turhaan kaapintäytteeksi.

Alkupaloiksi kalaa ja muita kylmiä ruokia. Pääruokana kinkku ja laatikot. Sitten kannattaakin varmaan hiukan sulatella... Meillä vielä väliruokana glögiä pipareita ja juustoja. Jälkkäri tarjoillaan taas kohtuullisen tauon kuluttua.

Vierailija
18/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta jälkiruoka kuuluu jouluaterialle. Tee vaikka suklaamoussea ja/tai tiramisua, ovat molemmat todella helppoja. Läsäksi vaikka leipäjuustoa ja lakkahilloa.

Älä stressaa, sinä teet tänä vuonna teille joulun ja se on juuri sellainen kuin sinä haluat! Älä ajattele toisten mielipiteitä!

Vierailija
19/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihana tytär, hän järjestää aina joulun meille kaikille. Hän kokeilee mielellään uutta, mutta pöydästä löytyvät aina myös meidän perinteiset herkut. Laatikot pitää AINA tehdä itse!

Vierailija
20/30 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin valmiille aterialle osaan käydä, mutta en ole koskaan ollut oikein kiinnostunut ruoanlaitosta, miten joku ruokalaji on saatu maukkaaksi, mitä hienoja ainesosia se pitääkään sisällään. Näin sitä ei sitten itse osaa, mutta ihan se ja sama. Ostan jotain helppoa purtavaa kotiin ja joskus sitten käyn herkuttelemassa jossain kalliimmassa ravintolassa tai tottakai menen juhliin kutsusta, jossa punakat emännät ovat touhunneet lihapatojen ja muiden herkkujen ääressä ja vuodattaneet hikikarpaloitaan.