Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisaudenhampaiden poisto leikkaamalla, kokemuksia?

Vierailija
13.11.2018 |

Itselläni siis tämä mukavuus edessä viikon päästä, ja jännittää niin että itkettää :D Yleensä kestän kipua ja epämukavuutta aika hyvinkin, mutta tuo hereillä tehtävä leikkaus ahdistaa kyllä mielettömästi. Esilääkityksen olen pyytänyt ja sen saankin, mutta silti jännitys ei katoa mihinkään.

Millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä leikkauksesta, entä esilääkityksestä? Kauanko saitte sairaslomaa ja millaisia olivat kivut ja turvotus leikkauksen jälkeisinä päivinä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syytä pelkoon. Suht helppo toimenpide ja paljon mukavampi kuin että kiskottaisi pihdeillä nitkuttaen. Pari tikkiä ja se on siinä. Rentoudu ja luota ammatti ihmisiin, hyvin se menee. 

Vierailija
2/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se leikkaus satu lainkaan, koska puudutetaan!

Sitten, kun puudutus loppuu, alkaa kivut. Lääkäri kirjoittaa sinulle reseptin särkylääkkeistä. Itse olin yhden päivän

(perjantain) salkulla ja sitten olikin viikonloppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syytä pelkoon. Suht helppo toimenpide ja paljon mukavampi kuin että kiskottaisi pihdeillä nitkuttaen. Pari tikkiä ja se on siinä. Rentoudu ja luota ammatti ihmisiin, hyvin se menee. 

Minulta kiskottiin toinen yläviisuri ja se olikin niin tiukassa että eläkeikää lähestyvä hammaslääkäri päivitteli ettei ole moista ikinä kohdannut, yleensä kuulemma ylhäältä hampaat lähtee aika helposti, tuota sitten nitkuteltiin ainakin 15 minuuttia 😁

Mikä tuosta leikkauksesta tekee sitten suht helpon toimenpiteen? Olen ollut siinä käsityksessä että leikkaus olisi nimenomaan se hankalampi poistotapa, jonka jälkeen ollaan naama turvoksissa ja mustelmilla viikko. Ap

Vierailija
4/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin  leikkaus ei puudutuksen jälkeen tuntunut miltään.Jälkeen päin kyllä oli kipua kun puudutus lakkasi otin särkylääkkeitä.Määrättiin  jotain purskuttelu ainetta jonka piti putsata alhaalta leikattu kolo mutta ainahan sinne ruokaa meni vaikka koitin syödä vain toisella puolelle.Piti sitten käydä hammaslääkärillä uudestaan ja hän putsasi  sen ja alkoi parantua.Pelkäsin minäkin mutta turhaan.Sairaslomaa en saanut  mutta tämä tapahtuikin 80 luvulla .Nykyisin kuulemma saa.

Vierailija
5/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse operaatio kivuton, joskin epämukava kun tunnet ja kuulet kaiken mitä suussa tapahtuu, esim. hampaan kruunun irti sahaamisen ja juurien irti kampeamisen. Muistan miten tiukassa juuri itselläni oli ja sai väkisin pitää päätä paikallaan ja painaa vastaankin ennen kuin lopulta kuului kunnon rusahdus ja homma oli tikkejä vaille valmis.

Sairaslomaa sai 1-2 päivää. Kivut olivat aika kovat viikon ajan jonka jälkeen kävin näyttämässä (märkivää) haavaa ja siihen laitettiin ns. lääketamponi ja tulehdus parani parissa päivässä.

Kipuun sain muistaakseni parasetamolia mutta ei toiminut kuin 1-2 tuntia kerrallaan joten lopulta vedin päivää kohti levyllisen 400mg Ibumaxia. Onneksi vatsa kesti.

Erittäin inhottava kokemus mutta onneksi takana.

Vierailija
6/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreltäni leikattu yksi. Piti leikkauksen pahana. Puudutuksen toki sai ja aluksi ei ollut miltään tuntunut. Sitten kun hammas oli esillä, se oli porattu? rikki tai jotain sellaista, ilmeisesti hajoitettu palasiksi, oli kuulemma sattunut melkoisesti. Hammas oli tulehtunut ja kai jo reikiintynytkin, vaikkei siis edes yhtään esillä ja siksi kai ei kunnolla puutunut.

Sen päivän oli kipeä muttei pahasti ja seuraavana päivänä jo ok (vaikka lääkäri oli sanonut, että voi olla tosi kipeä). Sai antibioottikuurin ja kipulääkkeitä.

Vierailija
7/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa youtubesta se yksi video, jossa havainnollistetaan se prosessi. Linkkaan kun löydän sen.

Vierailija
8/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhaalta molemmat leikattu ja onhan se aika inhottava juttu. Toinen piti pistää palasiksi ja se kesti parantua pidempään jostain syystä. 1-2vko meni miulla että pysty elämään ns. normaalisti. Itse toimenpiteet oli ihan ok.

Vierailija
9/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on.

Vierailija
10/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattiin kolme samalla käynnillä. Ylhäällä piti nitkutella kauan ja joku oli tosi pitkä ja mutkalla.

Naama oli turvonnut, en pystynyt puhumaan päivään ja kivut oli kovat kun puudutus loppui.

Itse leikkaus ei sattunut yhtään.

Vierailija
11/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä kommenteista! On se kyllä ihmeellistä miten jännitys lieventyy hieman kun puhuu näistä asioista, huh.

Minulta olisi siis tarkoitus viedä kummatkin alaviisurit nyt samalla kertaa, mutta hammaslääkäri (ei leikkaava) spekuloi että aika ei välttämättä riitä, kun hampaiden juuret menevät jotenkin vaikeasti hermokanavan läheltä, tai jotain muuta sellaista. Piti ottaa kolmella eri laitteella röntgenkuvat kalustosta ennenkuin saatiin tarpeeksi tarkkaa kuvaa hampeista 😁 Ap

Vierailija
12/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat leikattu alhaalta, itse leikkaus oli kivuton ja nopea. Alle 20min istuin jo aulassa tuppo suussa. Särkyä oli kyllä seuraavina päivinä eli särkylääkkeitä otin huoletta.

2kk leikkauksen jälkeen oikea poski turposi yhtäkkiä. Lähdin samantein päivystykseen koska hammastulehdukset ovat aina vakavia. Haava oli umpeutunut mutta tulehtui sisältä eli avattiin uudestaan, tikattiin ja sain vahvat antibiootit.

Loppu hyvin, kaikki hyvin :).

Vierailija
13/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hyvä ihminen hammaslääkärin kanssa keskustelemaan. Tai paremminkin suukirurgin kanssa.

Täältä vastausta et löydä.

Vierailija
14/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat leikattu alhaalta, itse leikkaus oli kivuton ja nopea. Alle 20min istuin jo aulassa tuppo suussa. Särkyä oli kyllä seuraavina päivinä eli särkylääkkeitä otin huoletta.

2kk leikkauksen jälkeen oikea poski turposi yhtäkkiä. Lähdin samantein päivystykseen koska hammastulehdukset ovat aina vakavia. Haava oli umpeutunut mutta tulehtui sisältä eli avattiin uudestaan, tikattiin ja sain vahvat antibiootit.

Loppu hyvin, kaikki hyvin :).

Vau, ihanan nopeaa toimintaa! Toivottavasti itsellänikin olisi noin nopeasti koko homma ohi. Helpottavaa kuulla tuollaisia "hyviä" kokemuksia (toki tässä tapauksessa miinuksena tuo yllättävä tulehtuminen). Ap

Vierailija
15/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinulta on kuvattu tuon viisaudenhampaan juuret kunnolla? Haluan olla nyt ehkä hiukan varoittavana esimerkkinä, minulla on nyt muutaman kuukauden sisällä poistettu molemmat alaviisurit leikkaamalla, pyysin rauhoittavaa, joka annettiin tuntia ennen leikkausta ja leikkaukset tehtiin puudutuksessa, oikeanpuoleinen lähti nätisti ja kivut kestivät ehkä viikon, sain ehkäisevät antibiootit ja minkäänlaisia oireita ei juuri ollut, pientä turvotusta parina ekana päivänä ja särkyä joka meni ohi särkylääkkeillä.

Toisen kanssa, no ei niinkään hyvin. Molemmat viisaudenhampaat oli tosiaan kuvattu, molemmissa meni juuri todella lähellä kasvohermoa. Vasemmanpuoleisen leikkaus alkoi samalla tavalla, mutta lopulta ilmeni ettei hammas niin helposti tulisikaan, lääkäri päätti porata hampaan palasiin ja kuitenkin joutui käyttämään kovia otteita että sai repäistyä hampaan palaset irti, lääkäri myös huomautti, että juuri näkyy poistoreiästä ja lopulta reikä tikattin

Pääsin kotiin ja jäin odottamaan, että puudutus laskisi, kaikkialta muualta puudutus lähtikin paitsi alaleuasta/huulesta ja muutaman hampaan juuresta. Lääkärin tuomio: hermovaurio.

Muutama päivä meni puutuneiden paikkojen kanssa, kunnes kivut alkoivat: repivä, viiltävä kipu aivan kuin joku yrittäisi repiä hammaskalustoa irti juuri tuolta puutuneelta kohdalta. Hammaspolille jossa todettiin kolmoishermosärky ja siihen päälle leikkaushaava oli tulehtunut (toki siihen sain antibiootit) Nyt odottelen reseptiä omakantaan, että saan lääkkeet tuohon särkyyn, pelko siitä että kroonistuu on suuri ja hernovaurionkaan parantuminen ei mikään varma ole.

Tässä pientä pelottelua, muistathan varmistaa lääkäriltä, että kaikki on varmasti tutkittu ennen leikkausta.

Vierailija
16/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene hyvä ihminen hammaslääkärin kanssa keskustelemaan. Tai paremminkin suukirurgin kanssa.

Täältä vastausta et löydä.

Kiitos, mutta keskustelun tarkoituksena on kysyä muiden ihmisten kokemuksia kys. toimenpiteestä ja sitä kautta myös saada "vertaistukea". Sitä en voi suukirurgilta saada. Ap

Vierailija
17/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksityinen hammaslääkäri laittoi lähteen päiväkirurgiseen poistoon. Poisti itse yhden alhaalta, ja loput kolme poistettiin nukutuksessa. No itse toimenpide ei tietenkään sattunut, mutta suu avautui n. Puoli senttiä siihen asti kunnes sain enimmät tikit pois suusta (noin viikko) . Sitten vielä pari viikko melkoinen turvotus päällä, mutta kipuja ei ihmeemmin ollut onneksi tuota viikkoa kauempaa.

Mulla oli juuret sen verran sykkyrällä ja hampaat muutenkin hankalassa paikassa, että hammaslääkäri tosiaan ehdotti itse nukutuksessa tehtävää poistoa, ja tähän kyllä mielellään suostuinkin.

Vierailija
18/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla yksityinen hammaslääkäri laittoi lähteen päiväkirurgiseen poistoon. Poisti itse yhden alhaalta, ja loput kolme poistettiin nukutuksessa. No itse toimenpide ei tietenkään sattunut, mutta suu avautui n. Puoli senttiä siihen asti kunnes sain enimmät tikit pois suusta (noin viikko) . Sitten vielä pari viikko melkoinen turvotus päällä, mutta kipuja ei ihmeemmin ollut onneksi tuota viikkoa kauempaa.

Mulla oli juuret sen verran sykkyrällä ja hampaat muutenkin hankalassa paikassa, että hammaslääkäri tosiaan ehdotti itse nukutuksessa tehtävää poistoa, ja tähän kyllä mielellään suostuinkin.

Huh, aika pitkään kyllä sinulla turvotteli :S Jouduitko olemaan töissä tuon ajan, vai saitko sairaslomaa? Ap

Vierailija
19/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä ole mikään iso operaatio edes. Jos on kyseessä taitava hammaslääkäri joka tekee tuollaisia päivittäin, niin menee varmasti ihan rutiinilla hänelle koko homma :D Toki riippuu hampaan asennosta, että kauanko sen ulos kaivamiseen menee. Mutta ei kaikilla tule edes jälkisärkyä, se on todella yksilöllistä, joten siitä ei kannata etukäteen murehtia liikaa! 

Vierailija
20/35 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, aika pitkään kyllä sinulla turvotteli :S Jouduitko olemaan töissä tuon ajan, vai saitko sairaslomaa? Ap

Olin tuolloin äitiyslomalla, puoliso otti palkatonta vapaata muutamaksi ensimmäiseksi päiväksi. Ekaan viikkoon en olisi ollut työkykyinen, sen jälkeen olisin voinut töihin mennä jos olisiollut esim jotain puhelintyötä tms eli asiakkaiden kanssa en olisi kyllä voinut olla 😏

Olen jälkeenpäin kuullut samaa pitkästä turvotuksesta muiltakin nukutetuilta potilailta, ja itse asiassa ylsi hammaslääkärikin sanoi, että nukutuksen aikana ei (luonnollisesti) olla niin herkkäkätisiä kuin käsitellessä hereillä olevaa potilasta. Tiedä sitten oliko tuossa syy kovaan turvotukseen, toivotaan että selviät vähemmillä turvotuksilla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi