Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni lykkää lapsen saamista siksi, että se on ahdistavaa, sanoo tutkimusprofessori - ja samalla ei-toivottu lapsettomuus ja yksilapsisuus yleistyvät

Vierailija
13.11.2018 |

Niin! Lukekaa ja oppikaa, minkä vuoksi ennätyspieni syntyvyys on huolestuttavaa ja miksi Suomen syntyvyys ON SAATAVA nousuun!

https://www.talouselama.fi/uutiset/moni-lykkaa-lapsen-saamista-siksi-et…

Muutamia pointteja jutusta:

" Mitä aleneva syntyvyys pitkän päälle aiheuttaa?

”Ei-toivottu lapsettomuus ja yksilapsisuus yleistyvät. Osa tästä sukupolvesta ei tule koskaan saamaan toivomaansa määrää lapsia. Sisaruksia ja serkkuja on vähemmän kuin ennen.”

”Lisäksi medikalisaatio korostuu. Tarvitaan aiempaa enemmän lapsettomuushoitoja, ja erilaiset äidin ja lapsen terveyteen liittyvät riskit yleistyvät. Kansantalouden huoltosuhde heikkenee entisestään.”

Mitkä syyt selittävät vauvojen vähenemistä?

”Taloustilanne oli Suomessa pitkään vaikea. Lama vähentää tutkimusten mukaan lasten saamista ja erityisesti ensimmäisen lapsen saamista.”

”Tähän yhdistyy iso kulttuurinen murros, jossa ­ lapsia halutaan aiempaa vähemmän. Vanhemmuutta kohtaan liittyy myös paljon ahdistusta ja epävarmuutta.”

”Lapsiperheen kuva näyttäytyy ulkopuoliselle kielteisenä. Ensin on synnytyspelot ja imetyspelot ja sitten prismaperheet, jotka vain juoksevat jauhelihatarjousten perässä.”

Mikä sitten selittää?

”Vuosituhannen vaihteessa aikuiseksi tullut sukupolvi poikkeaa monella tavalla aiemmista. Se elää pitkittynyttä nuoruutta eikä vanhemmuus ole itsestään selvä osa elämänpolkua.”

Millainen maa Suomi on perheille?

”Suomessa on hyvä olla äiti. On sääli, että monet lykkäävät lapsen saamista siksi, että se on niin ahdistavaa. Nainen voi saada lapsen ilman parisuhdetta tai naisen kanssa. Koskaan ei ole ollut niin hyvä aika tulla äidiksi myös muuten kuin perinteisessä parisuhteessa.”

”30-vuotiaista naisista yli puolet on lapsettomia. Moni elää ilman mitään yhteyttä vauvoihin tai tavallisiin lapsiperheisiin.”

Pitäisikö poliitikkojen puhua syntyvyydestä?

”Pitäisi ehdottomasti. Mikään iso puolue ei ole lastensaannin puolesta.”

”Suomessa poliitikkojen puheet ovat olleet hyvin asiallisia, eikä tässä asiassa ole ollut ylilyöntejä. Toisin on esimerkiksi Turkissa. Siellä johto sanoo, ­että jokaisen naisen tehtävä on synnyttää kolme lasta ja sillä selvä.”

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa vaa semmoset keskivertopenikset, ei kannata tehä ku se joutus vaa vauvapalstalle ruikuttamaa

Vierailija
62/70 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys on niin vakavasti henkeä ja terveyttä uhkaava tapahtuma, että moni ei vaan pysty.

Valmennuksessa mulle vähäteltiin riskejä, jotka mulle sitten realisoitui täysimääräisenä. Mut painostettiin ensikertalaisena synnyttämään alakautta, minkä nyt ymmärrän, oli liian iso lapsi ja väärä tarjonta. Olin pelkopolilla mutta minut peloteltiin ja manipuloitiin luopumaan sektiosta. Ehkä koska se on kallista?

Kohtelu koko raskausaikana ja synnytyksessä oli, kun olisin ollut hieho. Ihmisyys putosi pois siinä käsittelyssä.

Hoitovirhe, liukuhihnalla, pahat vauriot joita kukaan ei selittänyt minulle, eikä jatkohoitanut. Ei tarjonnut koskaan kuntoutusta, traumaterapiaa, diagnoosia, korjausleikkausta. Kaikki nämä piti itse googlettaa ja taistella vähätteleviltä neuvoloilta ja gynekologeilta.

Toinen ja kolmas lapsi, joita olin suunnitellut, jäivät näiden takia tekemättä. Olin pa**at housussa kotona jo yhden jälkeen, en pystynyt kuvitteleen missä kunnossa olen kolmannen jälkeen. Plus olisi tarvittu seksiä niiden aikaansaamiseen.

Kiitos yhteiskunta. Hoidatte äitejä niin luokattoman huonosti, että lapset lakkaavat syntymästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei-toivottu lapsettomuus ja yksilapsisuus yleistyvät"

Parempi näin, kuin ei-toivottujen lapsien yleistyminen.

Vierailija
64/70 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että on realiteetit tiedossa. Ei käy sitten niinkuin minulla että kahden lapsen jälkeen mies päättää ettei kiinnosta, ei ota eroa mutta pettää vuosia. Lopulta sun on pakko mies jättää. Jäät yksin vastuuseen arjesta ja isoista asioista, isällä tietty oikeus tavata lapsiaan ja toteuttaa vanhemmuutta “tavallaan” (vaikka se olisi kaikkien lastenkasvatusopusten vastaista).

Jos lapsi on vammainen, nepsy, oppimisvaikeuksista kärsivä, koulukiusattu, sairas, saat tapella hänen oikeuksistaan ja hoidostaan yhteiskunnan tukijärjestelmiä vastaan. Siis niitä, joista tukea pitäisi saada. Ja huomautan, että nämä rajoitteet ei ole edes harvinaisia, eikä ne katso vanhempien taustoja.

Samaan aikaan yhteiskunta vaatii sinua panostamaan 150% työhön vaikka sun todellinen työkyky on ehkä 50%.

Näillä tiedoilla mitä minulla nyt on, en ryhtyisi äidiksi. En pysty lapsilleni tarjoamaan sitä mitä pitäisi ja lisäksi olen itse täysin rikki.

Vierailija
65/70 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaistaanko täällä kaikki kommentit hyväksynnän jälkeen?

Vierailija
66/70 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi v*ttu. Taikoisiko proffa mulle töitä (ei pätkä) ja miehen.

Vierailija
67/70 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUomessa naiset vetelevät miehiä ha-nu-riiin  vyömuluguillaan, niin ihmekkös jos ei vauvoja kuulu!

Vierailija
68/70 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kumma kun taas syyllistetään vain naisia. Mun käsityksen mukaan lapsentekohommaan tarvitaan mieskin. Mieluiten sellainen, joka ei sano soronnoo kun toukka syntyy.

Lisäksi miehenä on niin helppo hylätä perhe, jos ei kiinnostakaan. Naisena, äitinä, olet saat*nasta seuraava, jos lähdet.

Vierailija
69/70 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tässäkin jutussa läpätetään äitiydestä, äiti sitä, äiti tätä. Heti nousee karvat pystyyn.

Missä miesten osuus? Missä 20-35v miehille suunnatut jutut siitä että hei äläpäs elä pitkitettyä nuoruutta, nyt golfmailat, futisvermeet, pelikonsolit ja lumilaudat nurkkaan, ei enää poikien baari-iltoja tai mökkireissuja, on aika siirtyä puklujen ja uhmakohtausten maailmaan, istua kentän laidalla katsomassa jälkeläisensä touhuja sen sijaan että itse harrastaisi, mutta KYLLÄ SINÄ SELVIÄT. Ja jos et näin tee niin olet huono ja itsekäs ihminen jonka vuoksi huoltosuhde heikkenee.

(Suomessa on läjäpäin työttömiä, en ole ikinä ymmärtänyt miten se huoltosuhde kohenee sillä että teemme vähenevien työpaikkojen maailmaan lapsia joista tulee työttömiä aikuisia.)

Vierailija
70/70 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän