Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lasten oppikirjoihin tehdään naurettavan huonoja tehtäviä?

Vierailija
13.11.2018 |

Niitä tehtäviä tehdään erilaisia siksi, että opettaja saa valita omaan opetustyyliinsä ja ryhmään sopivat tehtävät. Mutta sitten on niitä puupäitä, jotka ajattelevat, että tehdään vaan kaikki, sitä parempi mitä enemmän tehdään! Sitten siellä on jotain "tutki luontokeskuksen sivuja". Ei lapsi opi biologiaa luontokeskuksen sivuilta! Sitten sieltä pitää kirjoittaa huomioita kirjaan, ihan yhtä tyhjän kanssa. Yritetäänkö siinä nyt opettaa siihen, että on olemassa monenlaisia nettisivuja, muitakin kuin Google ja Wikipedia. Ihan hyvä se olisikin jokaisen huomata, mutta ei turhien asioiden pyörittely edistä mitään.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla ongelmat

2/6 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on" Oppimaan oppiminen" Googlaa niillä sanoilla niin opit jotakin. Nykyisin pitää osata itse etsiä ja sulattaa tietoa. Enää ei opettaja kaada oppia ämpärillä päähän vaan oppiminen on kuule ihan omalla vastuulla. Oppijat laitetaan tekemään työtä oppimisen eteen. EI auta ulkoluku enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä23337 kirjoitti:

Se on" Oppimaan oppiminen" Googlaa niillä sanoilla niin opit jotakin. Nykyisin pitää osata itse etsiä ja sulattaa tietoa. Enää ei opettaja kaada oppia ämpärillä päähän vaan oppiminen on kuule ihan omalla vastuulla. Oppijat laitetaan tekemään työtä oppimisen eteen. EI auta ulkoluku enää.

Nyt ei tullut se pääasia ehkä ihan selväksi.

Siis oppimateriaaleissa laitetaan oppilaat ihan lämpimikseen selaamaan jotain aiheeseen liittyvää nettisivua, kysymykset ovat vain siksi että passiivisetkin selaisivat sieltä jotain edes niiden kysymysten ohjaamana. Mutta ne kysymykset ja vastaukset eivät ole mitään relevanttia. Tiedonhakua on hyvä harjoitella, mutta tämän tyyppisiä tehtäviä on kauhea läjä, jotka eivät johda mihinkään varsinaiseen oppimiseen.

Vierailija
4/6 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdypä nyt vaikka ensin uuteen opsiin. Kaikissa oppinaineissa pitää opettaa muutakin kuin sitä oppianetta, kuten monilukutaitoa, tietoteknisiä taitoja, vaikuttamista, kulttuurista osaamista jne. Oppilaita pitää opettaa käyttämään nettiä muuhunkin kuin somettamiseen tai pelaamiseen. Luontokeskuksen sivuilla käyminen on vallan hyvä tehtävä, josta voi jäädä mieleen, että tällaistakin voi täältä netistä löytyä. Lisäksi siinä harjaantuu tuo monilukutaito. Sitä paitsi miten niin luontokeskukset eivät liity bilsaan? Niissähän sitä voi käydä luontoon tutustumassa.

Vierailija
5/6 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perehdypä nyt vaikka ensin uuteen opsiin. Kaikissa oppinaineissa pitää opettaa muutakin kuin sitä oppianetta, kuten monilukutaitoa, tietoteknisiä taitoja, vaikuttamista, kulttuurista osaamista jne. Oppilaita pitää opettaa käyttämään nettiä muuhunkin kuin somettamiseen tai pelaamiseen. Luontokeskuksen sivuilla käyminen on vallan hyvä tehtävä, josta voi jäädä mieleen, että tällaistakin voi täältä netistä löytyä. Lisäksi siinä harjaantuu tuo monilukutaito. Sitä paitsi miten niin luontokeskukset eivät liity bilsaan? Niissähän sitä voi käydä luontoon tutustumassa.

Milloin tuo ops tuli? Nuorilla nuo luettelemasi taidot tuntuu olevan aivan hukassa joten toivon että on uusi juttu.

Vierailija
6/6 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden opsin yleinen osa tuli käyttöön 2014. Oppiainekohtaisissa opseissa ysiluokka menee vielä vanhalla, mutta ovat uudessa opsissa.

Mutta se, että nykylapsilta on taidot hukassa, liittyy enimmäkseen kotikasvatukseen, ei kouluun. Koulussa ei ole enää paljoa tehtävissä, jos ihan normaalit elämäntaidot puuttuvat. Nykyvanhemmat saattavat ajatella, että koulu sitten opettaa lapsen keskustelemaan, ajamaan pyörällä, uimaan, vetämään vessan, kättelemään, harjaamaan hampaat, maksamaan laskut, tietämään mikä on porkkana tai kyynärpää tai puro jne. 

Viimeksi opena järkytyin siitä, että teini-ikäiset oppilaat eivät enää osaa kirjoittaa postikorttia. Heille on epäselvää, mitä osoitteessa pitää olla, mihin kohtaan se kirjoitetaan tai se, että viestin jälkeen kirjoitetaan oma nimi jne. Aiemmin olen törmännyt siihen, etteivät oppilaat tiedä omaa osoitettaan. Mikä on vanhempien vastuu? Koulu ei voi selvitä aivan kaiken opettamisesta. Nykyään pitäisi yrittää lähteä jopa yläkoulussa siitä, että oppilas ei tiedä mitään eikä esim. ymmärrä äidinkielensä perussanastoa.