Selviääkö toisen ihmisen tiedoista tämän osoite?
Olen ihmetellyt, mistä minua piinaava stalkkeri on saanut osoitteeni tietoonsa, vaikka kaikki tietoni ovat salaisia ja olen tarkistanut eri virastoilta, etteivät varmasti anna sitä.
Verovirasto ei tullut mieleeni, kunnes äsken se vain pälkähti päähäni, kun verotiedot ovat julkista tietoa. Ei kai niistä saa selville osoitetta? Eihän se voi olla mahdollista?
Kommentit (4)
Suomalainen voi salata henkilötietonsa jos haluaa. Kategorioita on kuusi, joista voit valita yhden tai useamman.
1. Suoramarkkinointikielto
2. Yhteytietojen luovustuskielto
3. Asiakasrekisterin päivityskielto
4. Henkilömatrikkelikielto
5. Sukututkimuskielto
6. Turvakielto
Turvakieltoa ei saa kuka tahansa. Siihen pitää yleensä olla terveyteen kohdistuva uhka tai muu erittäin painava syy. Jos olet stalkkerisi toiminnan suhteen ollut poliisin kanssa tekemisissä niin silloin tämäkin onnistuu.
Mene nettiin Väestörekisterikeskuksen kotisivuille www.vrk.fi. Valitse sieltä yläpalkista PALVELUT KANSALAISILLE ja klikkaa sitä. Aukeaa uusi sivu, jonka vasemmassa reunassa on pitkä liuta eri asioita. Valitse TARKASTA TIETOSI. Aukeaa taas uusi sivu, jonka keskellä on teksti KÄYNNISTÄ TARKASTUS, klikkaa siitä. Aukeaa taas uusi sivu, josta voit valita miten haluat mennä tarkastamaan omat tietosi. Vaihtoehtoja on kolme: mobiilivarmenne, pankkitunnistus tai varmennekortti.
Kun olet valinnut sinulle sopivan vaihtoehdon, pääset omiin tietoihisi käsiksi. Aukeaa sivu, jossa lukee Omien tietojen tarkastus. Paina kohtaa NÄYTÄ. Nyt sivulle ilmestyy kaikki tietokannassa olevat sinun tietosi. Valitse sivun yläreunasta ILMOITA ITSE. Aukeaa uusi sivu, jonka vasemmassa laidassa on useita eri kohtia. Valitse TIETOJEN LUOVUTUSKIELLOT. Nyt pääset käsiksi niihin tietoihin, jotka haluat salata. Laita rasti ruutuun mitä haluat salata. Paina TARKASTA ILMOITUS ja sen jälkeen aukeavasta sivusta valitse LÄHETÄ.
JOS OLET JO salannut tietosi, mutta stalkkerisi saa ne edelleen niin hän saa ne joltain lähipiiriisi kuuluvalta henkilöltä.
2: Kiitos ohjeista, mutta olen tehnyt tuon jo vuosia sitten ja aina välillä tarkistan, että on voimassa. Epäilen erästä henkilöä, joka ei ymmärrä miksi tietomme ovat salaisia, mutta muutto korjaa tämänkin asian.
3: Huojentava tieto, kiitos.
Otsikkoon piti kirjoittaa siis verotiedoista.
Ap