Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloiset: Kuinka hoidatte käytännössä perheen raha-asioita?

Vierailija
12.11.2018 |

Olen aivan surkea raha-asioissa. Ei vois vähempää kiinnostaa. En jaksa miettiä ja budjetoida, onko johonkin varaa. Mieluummin elän tasaista Prisma-arkea, niin tiedän, että sillä tyylillä rahat riittää ja tilille jää säästöön rahaa ylättäviä isompia hankintoja varten.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä minun ja miehen palkasta menee x määrä rahaa yhteisille tileille: toiselta ostetaan ruuat ja toiselta laskut yms. Loput palkasta jää hurvitteluun.

Vaikkei budjetointi hirveenä innosta, niin kannattaa hieman katsoa, ettei joka kk jää miinukselle.

Voit aloittaa kiinteillä menoilla ja ruokakuluista, paljonko kuussa menee rahaa. Paljonko laittaisit säästöön? Pieni säästötili olisi hyvä olla pahan päivän varalle.

Vierailija
2/4 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suht vähään tyytyväinen, en kaipaa uutuudenviehätystä ja mulla on halpa maku. Sillä yhdistelmällä keskituloisen rahat riittää väkisinkin. Sijoitan kuukausittain rahastoihin, koska siten ei tarvitse vaivata päätään, kunhan kerran-pari vuodessa turisee mukavia sijoitusneuvojan kanssa ja lyö pyynnöstä lisää rahaa tiskiin. Vaivan vaihtoehto peruslaiskalle, jota sijoittaminen ei kiinnosta.

Tilillä on sen verran rahaa, että arjessa ei tarvitse ostoksiansa miettiä. Lähinnä mietin siltä kantilta, kannattaako ostaa, jos vanha vielä toimii. En myös periaattesta maksa tuotteista ylihintaa, en voisi kuvitellakaan ostavani merkkilaukkua tai tonnin talvitakkia, kun nahkaisia, toimivia laukkuja saa paljon halvemmallakin ja takkikaan ei viisinkertaisesti lämmintä, vaikka hinta olisikin viisinkertainen. Panee villapaidan alle, jos on kylmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
12.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään siinä mielessä aika huolettomasti ettei tarvitse miettiä riittääkö rahat kohtuullisella kuluttamisella. Pakollisiin laskuihin tms. menee se mitä menee, säästöön osa ja sijoittamiseen osa. Nämä on toki ne tärkeimmät ruoan sun muun pakollisten kodinhoitotarvikkeiden ja hygieniatuotteiden tms. lisäksi.

Harrastuksiin menee vaihteleva summa (kaksi kohtuuhintaista ja yhteen saa menemään niin paljon kuin haluaa...).

Käydään muutaman kerran kuussa ulkona syömässä, paljon keikoilla, silloin tällöin teatterissa ja leffassa. Matkustellaankin muutaman kerran vuodessa. Näille ei ole budjetoitu mitään kiinteää summaa.

Jos olisi tarve niin tiedän mistä karsittaisiin ensimmäisenä.

Vierailija
4/4 |
13.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat käyttötilit ja yhteinen säästötili. Siirrämme kumpikin säästötilille rahaa kuukausittain. Säästötiliä käytetään esim. lomamatkojen maksuun. Lisäksi lapsilla on omat tilit lapsilisiä varten. Niitä käytämme lasten isompiin hankintoihin. Yhteiset laskut maksamme tulojen mukaisessa suhteessa (40/60).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän