Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Jo 12 Euroopan maata jättämässä YK:n siirtolaissopimuksen allekirjoittamatta
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Suomessa on tosi huono poliittisen päätöksenteon järjestelmä. Poliitikoilta puuttuu vastuu. Käytännössä kansa saa äänestää poliitikkoja eduskuntaan ja poliitikot saavat kertoa ”mitä tahansa” mielipiteitä äänien toivossa ja työpaikan toivossa (eli iso paine saada työ eli paikka!). Kuitenkin itse eduskuntatyössä poliitikot ovat täyttä teflonia, heille voi toki kirjoittaa, mutta mitään velvollisuuksia heillä ei ole toimia edes sanojensa mukaan saati sen mukaan mitä äänestäjät kulloinkin uusissa eteen tulleissa asioissa toivovat. Käytännössä tuntuu, että hyvin moni poliitikko on yleisen (ei kansalta, vaan muilta tahoilta) tulevan paineen alla esim rahoitusten takia ja henkilökohtaisen jonkun ”eduskuntajoukkoon kuulumisen” takia. Ja päättää sitten puolueesta (jotka ovat ihan naurettava, mielipiteen valtaa hidastava ja byrokraattinen välikapula) riippumatta jotain. Esim ruotsin opiskelun jatkumisessa tuntuu olevan näin!
Minusta sveitsin malli on hyvä ja olisi kunnioittavaa, sitouttavaa ja yhteishenkeä luovaa sekä pitkällä tähtäimellä myös kouluttavaa (viisastuttavaa) ottaa osittaiset kansanäänestykset käyttöön. Suomi on hyvin koulutettuja, järkeviä ihmisiä täynnä. Poliitikot eivät edusta tätä joukkoa, vaan jotain omaa sisäpiiriään ja henkilökohtaista etua (rahaa, hyväksyntää?).
Mutta enhän minä mistään mitään tiedä, olen vain kansalainen (27v korkeakoukutettu perheellinen nainen). Ja osa sitä joukkoa, joka äänestää vaaleissa tyhjää, koska koko touhu vaikuttaa minulle vain älyttömältä ja naurettavalta sirkukselta. Joopa joo!