Paljonko maksaa rotukoira / paljonko olisitte valmiita maksamaan rotukoirasta?
Mietinnässä siis koiranpennun otto ja nyt pohdin minkä verran rotukoiran pentu maksaa tai paljonko te muut olisitte valmiit siitä maksamaan?
Kommentit (20)
Hinta riippuu rodusta. Katso kennelliiton sivuilta myytäviä koiria niin saat hinnoista jotain käsitystä.
Rotu mitä olen kasvattanut maksaa 1200€. Sen verran olen pyytänyt ja sen verran on maksettu.
Käsittääkseni riippuu kuitenkin paljon rodusta.
Riippuu rodusta ja ihan linjasta. Paperillisia rotukoiria voi saada aina 500e ja ne voi mennä niinkin hurjiin hintoihin kuin 5000e.
Hinnat ovat korkeat, mutta älä osta kuitenkaan rotukoiraa jolla ei ole papereita. Tuet pentutehtailua.
Mun koiran hinta oli 500, mutta kun lasketaan Suomeen tuontikulut mukaan, hinta oli reilut pari tonnia. Kyseessä siis Suomessa harvinainen rotu jonka pentuja ei ole täältä saatavissa, joten toin pennun ulkomailta. Kuluissä siis vain koiran kulut, ei minun lentojani tms.
Hinta vaihtelee rodun mukaan. Mieti tarkkaan minkä rodun valitset, Google kyllä kertoo jokaisen rodun hyvät ja huonot puolet. Mulle sattui paska yksilö rodusta, joka on melko terve. Eläinlääkärissä ravataan jatkuvasti ja erikoisruokavalio maksaa maltaita joka kuukausi. Koira on rakas, joten maksettavahan ne kulut on, mutta tämän jälkeen en kyllä ota ihan hetkeen mitään koiraa. Sen verran traumoja tästä jää. Ei ole kivaa katsoa vierestä kun toinen sairastaa. Jossain vaiheessa pitää tehdä päätös, että nyt riittää ja viedä koira lopetettavaksi. Tällä hetkellä pärjää sairauksiensa kanssa kun lääkitys on kohdallaan.
0 euroa. Jalostus on sairasta, sitä ei saa missään nimessä tukea. Älä ota rotukoiraa.
Viimeksi maksoin 1400 euroa. Mutta siitä on jo aika monta vuotta, voi olla, että muutaman satasen enemmän joutuisi nyt maksamaan.
Jos koiran hinta on tärkeä kriteeri koiran ostoa harkitsevalle, kannattaa jättää koira hankkimatta. Ostohinta on todella pieni osa kokonaissummaa, jonka koira tulee elämänsä aikana maksamaan. Varsinkin, jos sattuu sairastava yksilö kohdalle.
Maksoin 1400e, huolella mietitty yhdistelmä ja rotu Suomessa harvalukuinen. En kadu, koira on ihana ja terve.
Paperiton koira on yhtä kuin sekarotuinen ja kuten jo todettu; sairaiden rotujen jalostusta ei tule tukea (ryttyihoiset, lyttykuonoiset, pienikalloiset, lyhytjalkaiset&pitkäselkäiset etc).
Joo, tuo hankintahinta on pisara meressä niiden mahdollisten eläinlääkärikulujen rinnalla. Muistakaa ottaa koiralle vakuutus!
Edellisestä maksoin 800e, mutta seuraavasta olen varautunut maksamaan paljon enemmän. En osta koiraa koskaan hintalapun perusteella. Mulle tärkeitä asioita on sukutaulu, käyttöominaisuudet, terveystutkimusten tulokset. Kun löydän koiran, jonka taustalla nämä ovat kohdillaan ja kasvattaja on täyspäinen sekä perillä asioista, hintaa kysytään vasta vähän ennen kuin eurot siirretään myyjän tilille. Jos nyt joku summa tähän pitää laittaa niin varmaan tommonen 1500-2000e vois maksaa, sitä isompi summa laittais jo vähän yskittämään, mutta jos se koira olis silti juuri sitä mitä haen, maksaisin mukisematta. Pentutehtailijalle en laittaisi euroakaan.
Ihan liikaa..kallis lihan pala..ja se on vasta alkusoittoo muille liittyville menoille.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo hankintahinta on pisara meressä niiden mahdollisten eläinlääkärikulujen rinnalla. Muistakaa ottaa koiralle vakuutus!
Vakuutus kannattaa lähinnä vain, jos ei ole varaa maksaa eläinlääkärikuluja kerralla. Vakuutus maksaa helposti satasia kuussa, eikä se kata rutiinitarkastuksia eikä välttämättä edes hampaiden puhdistuksia. Ja sitten, kun koira on vanha, ei se kata yhtään mitään.
Joten halvemmaksi tulee, kun säästää nuo vakuutusmaksut (säästää monta tonnia 15 vuoden aikana) ja jos monta tonnia sitten meneekin eläinlääkäriin, se olisi joka tapauksessa mennyt niihin vakuutuksiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja ottakaa se vakuutus heti kun haette sen pennun. Tiedän tapauksen, jossa vakuutus otettiin liian myöhään ja nyt vakuutusyhtiö ei oikein haluaisi maksaa mitään korvauksia, kun koira osoittautui sairaaksi. 4kk taitaa olla takaraja, että sitä ennen pitäisi vakuutus ottaa, mutta parempi ottaa ihan heti kun koira tulee taloon.
1300 euroa taisi maksaa 12 vuotta sitten. Nykyään niin trendirotu, että hinta pompannut jonnekin reiluun 2000 euroon (vaikka koirat nykyään sairaampia).
En senttiäkäään. Monterit ovat terveempiä. Enkä edes halua koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus kannattaa lähinnä vain, jos ei ole varaa maksaa eläinlääkärikuluja kerralla. Vakuutus maksaa helposti satasia kuussa, eikä se kata rutiinitarkastuksia eikä välttämättä edes hampaiden puhdistuksia. Ja sitten, kun koira on vanha, ei se kata yhtään mitään.
Joten halvemmaksi tulee, kun säästää nuo vakuutusmaksut (säästää monta tonnia 15 vuoden aikana) ja jos monta tonnia sitten meneekin eläinlääkäriin, se olisi joka tapauksessa mennyt niihin vakuutuksiinkin.
Siis anteeksi, piti kirjoittaa satasia vuodessa, ei sentään kuussa.
En maksaisi tuollaisia summia... Minulle ei ole puhdasrotuisuudella väliä. Koira on minulle seuralainen, se ei tule työkäyttöön eikä näyttelyesineeksi. Kaikki 4 koiraani ovat olleet sekarotuisia ja olen maksanut niistä nimellisen summan tai en mitään. Puhdas rotu ja kallis hinta eivät olisi tuoneet meidän yhteiseloomme mitään lisäarvoa.
Varmaan 1500 euroa maksaisin itse. Kävisin varmistamassa kahteen kertaan, että pennulla on hyvät oltavat pentulaatikossa ja että emo on hyvätapainen. Mutta kaikki rakennevikaiset (mäyrikset, lyttykuonoiset, isoihoiset) kannattaa kiertää kaukaa.
Ihan tietoiskuna: Yleinen harhaluulo että rotukoirat on sairaampia ei enää pidäkään paikkaansa. Syynä on se, että sekarotuisia koiria teetetään heikosti valvotuilla ja keskimääristä sairaammilla rotukoirilla ja on tosi harvinaista että sekarotuinen olisi aito sekarotuinen, eli sellainen jonka kaikki vanhemmat ja isovanhemmatkin olisi seropeja. Esim. kaikki toymix- viritykset on sairaampia, koska niitä teeteään sellaisilla rotukoirilla, jotka on heikoimpaa laatua. Meinaan parhaita rotukoiria ei koskaan myydä sekarotuisten pentujen jatkojalostukseen.