vauva 6kk ihottuma...allergiaa?
Meidän puolivuotiaalle vauvelille tuli eilen aivan kummalista ihottumaa. Aluksi ihottumaan oli vain käsissä, josta se sitten lähti pois aika äkkiäkin, seuraavaksi sitä oli jaloissa ja nyt sitä on vuorotellen käsissä ja jaloissa, mutta se lähtee aina hetken päästä pois. Ihottuma muistuttaa hyttysen puremia, joita on aivan vierivieressa ja muualta ihottuma-alueela iho on punainen ja kuumottava. Pojalla ei ole kuumetta ja muutenki ihän on aivan pirteä. Neuvolassa epäilivät ruoka-aine allergiaa tai muuta allergiaa sillä olen itse allerginen ja sanovat ettei ole syytä huoleen jos ei kuumeile ja voi hyvin. Mutta mistä tämä allergia saattaa tulla? Imetän ja ainut erikoisempi juttu mitä olen juonut on ollut inkivääritee sunnuntaina. Voikohan se aiheuttaa tällaista? Onko teillä kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (2)
Voisiko reaktio iholla johtua auringosta? Itselleni ainakin tulee kevään ensimmäisinä aurinkoisina päivinä inhottava aurinkoihottuma ja eilen huomasin pojankin (9kk) käsissä punaisia pilkkuja, kun oli hetken ollut lyhythihaisella paidalla pihalla.
moi!
meillä allergia ilmenee joissain tapauksissa (esim. maito) tuollaisena nokkosihottumana, joka tulee n. 5 min sen jälkeen kun allergisoivaa ruokaa on nautittu. Jos lapsi on todella allerginen reaktio voi tulla myös äidinmaidon kautta (maito, kananmuna, vehnä, soija & pähkinä kai erityisen allergisoivia). Olen kyllä kuullut, että voimakkaat mausteet (ehkä se inkivääri?) voisivat myös aiheuttaa herkille lapsille reaktion.
Seuraa mitä olet syönyt ja seuraa lapsen reaktioita, jos voit vetää joitain yhteyksiä ruoka-aineisiin. Me menimme aika pian ensimmäisien reaktioiden jälkeen allergialääkärille, jossa maitoallergia todettiin. Lääkäri oli sitä mieltä, että hyvä että tulimme aikaisin, ettei lapsi päässyt altistumaan pidemmän aikaa. Meillä poika ei reagoi minun juomaani maitoon (imetän), mutta ei voi juoda korvikkeita.
Mutta toivotaan ettei ole allergiaa, tämä on aika salapoliisityötä selvittää aina mikä reaktio johtuu mistäkin... Sinänsä helppo, jos olette vielä äidinmaidon varassa, ettei ole isoa arsenaalia vielä kiinteitä ruokia, joista joutuu sitten kanssa arvuuttelemaan.