Työuupumus, kokemuksia ja vähän apuja kaipaisin.
Olen saanut pari vrk vapaata väsymyksen, unettomuuden, stressioireiden vuoksi. Työ on vaativaa työtä ihmisten parissa, kiirettä, vastuuta ja kuormitusta, sairaslomien vuoksi myös vajausta työvoimassa. Kun ajattelee työhön menoa alkaa ahdistaa, paleltaa, ja ajatukset kiertää päässä, uneton yö tiedossa. Vapaa-aikana olen yrittänyt mm.liikkua ja tehdä asioita jotka palauttavat voimia ja nukkua. Hirveä kynnys hakea lisää sairaslomaa, työpaikan vaihto onnistuu varmaan jollain aikavälillä vaan ei heti. Olen tehnyt jo vuosia samaa työtä ilman uupumislomia tms. otan vastuuta työpaikalla ja olen pitänyt itseäni ns.sinnikkäänä työntekijänä. Mitä tekisin?
Kommentit (9)
Minusta sinun kannattaa nyt hoitaa itseäsi, niin toivut nopeammin. Kyllähän ihan tavallisen influenssan tms takia voi joutua olemaan pari viikkoa pois. Ei maailma siihen kaadu. Sitten koeta puhua esimiehille sun työtaakasta, olisiko se jotenkin organisoitavissa toisin?
Kohtahan saat tietenkin vastauksia, että töihin vaan lusmu ja ei ole olemassakaan mitään työuupumusta, kuvittelet vaan lusmu.
Usein ei muuta vaihtoehtoa kuin lähteä pois tuollaisesta työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinun kannattaa nyt hoitaa itseäsi, niin toivut nopeammin. Kyllähän ihan tavallisen influenssan tms takia voi joutua olemaan pari viikkoa pois. Ei maailma siihen kaadu. Sitten koeta puhua esimiehille sun työtaakasta, olisiko se jotenkin organisoitavissa toisin?
Esimiehille olen jo puhunut asiasta, pahoittelevat tilannetta, mutta muutosta ei ihan lähiaikoina ole näkyvissä. Mietin tuota sairasloman jatkoa, pelottaa että palan loppuun ja työvuosia ja annettavaa vielä kuitenkin olisi. Miten parin viikon sairasloma näkyisi työhistoriassa jos hakisin uutta työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimiehille olen jo puhunut asiasta, pahoittelevat tilannetta, mutta muutosta ei ihan lähiaikoina ole näkyvissä. Mietin tuota sairasloman jatkoa, pelottaa että palan loppuun ja työvuosia ja annettavaa vielä kuitenkin olisi. Miten parin viikon sairasloma näkyisi työhistoriassa jos hakisin uutta työpaikkaa?
Ei mitenkään? Siis miten ne uudessa työssä saisi sairaslomasi tietoon, jos et itse kerro? Taidat olla trolli.
Parin viikon tai edes parin kuukauden sairasloma ei näy työhistoriassa yhtään mitenkään.
Nyt tulee mieleen että tämä on sinulla yksi työuupumuksen oire ja siihen johtava ajatusmalli: et voi olla koskaan pois töistä, tai jotain kamalasti tapahtuu?
Itselläni on masennustausta. Olin aikoinaan kuukauden sairaslomalla, aloitin masrnnuslääkkeet ja puoli vuotta sen jälkeen vaihdoin työnantajaa. Ei tullut mitenkään ilmi.
Olen oppinut huolehtimaan itsestäni ja ennaltaehkäisemään masennusta mm liikunnalla. Joskus alan kuitenkin pikkuhiljaa vajota synkkyyksiin, voimat vähenevät enkä jaksa esim keskittyä mihinkään, ja silloin saatan katkaista pahemman masentumusen parilla lepopäivällä. Töihin sanon vain olevani sairaana, meillä voi olla omalla ilmoituksella pois pari päivää. Lepään ja rauhoitan mieleni, ja vältyn vajoamasta masennukseen. Tällä lailla saan välitettyä pidemmät sairaslomat.
Jos ei saa nukuttua, niin onko se riittävä syy hakea saikkua, vaikka pari päivää? Miten kauan yleensä kestää että unet korjaantuu, jos työpaikalla ei tapahdu muutoksia. Auttaako lääkkeet jos unettomuus johtuu työstressistä?
Minä uuvuin ja paloin loppuun töissä. Saistuin masennukseen ja ahdistus oli valtava. Olin ihmisläheisessä työssä, ja työn tekemisen tahti ja vaatimukset olivat kovia. Ajattelin, että minun on vaan pärjättävä, sinniteltävä, jospa vkonloppu auttaisi palautumaan tai muutama sairaslomapäivä flunssan yhteydessä.
Lopulta menin työterveyteen ajatuksella, että haen keskusteluapua siihen miten paremmin jaksaisin. Vastaanotolla romahdin ja itkusta ei ollut tulla loppua.
Olin kaiken kaikkiaan useamman kuukauden sairaslomalla, palasin töihin osasairaspäivärahalla eli tein lyhyempää työaikaa.
Käyn myös säännöllisesti terapiassa, koska tuon romahtamisen myötä pinnalle nousi paljon muitakin, omaan itseeni ja elämääni liittyviä tekijöitä jotka myötävaikuttivat uupumukseen ja niitä edelleen käsittelen.
Näin jälkikäteen sanoisin, että voi kunpa olisin mennyt ajoissa juttelemaan esimiehelle, työterveyteen - tilanne ei olisi varmaankaan päässyt niin pahaksi.
Joten kannustan sinua kuuntelemaan itseäsi, hae apua.
Siis vain pari vuorokautta vapaata, en ole viikkokausia ollut pois, vielä.