Köyhien perheiden lapset siirrettiin työjuhdiksi rikkaiden perheisiin, sitäkö haluatte taas?
Köyhyys oli merkittävä, mutta ei ainoa syy vuoden 1918 lastensiirto-operaatioon. Taustalla oli myös ideologisia tekijöitä.
Maaseutu nähtiin lapsille henkisesti kaupunkia terveellisempänä kasvuilmapiirinä. Punaisten äitien ajateltiin myös kasvattavan lapsensa sosialismiin ja katkeruuteen valkoista Suomea kohtaan.
Punalesket koettiin yhteiskunnallisina vaaratekijöinä, joilta lapset piti pelastaa.
– Puhuttiin, että ettehän halua lasten kasvavan punaisten äitien luona ja meille tulee sukupolvi katkeria punaisten jälkeläisiä, jotka viettävät lapsuutensa nälässä ja kylmässä, ankeissa olosuhteissa, Kaarninen sanoo.
Mervi Kaarnisen mukaan lapsista piti kitkeä punaisuus pois ja samalla tarjota heille hyvä kasvatus monellakin tasolla. Pohjalaisten kykyyn hoitaa tämä tehtävä uskottiin.
Kaarnisen mukaan osa perheistä halusi ottaa vain yhden kasvatin. Siksi biologiset sisaruksetkin sijoitettiin usein eri perheisiin, joskus jopa saman kunnan alueella.
Mervi Kaarnisen mukaan osa sijoitetuista lapsista muistaa sijoitusaikansa hyvänä, osa on kokenut joutuneensa uudessa kodissaan työjuhdiksi ja tulleensa kiusatuksi taustansa takia. Joskus sijaiskotia jouduttiin myös vaihtamaan lasten kokeman huonon kohtelun vuoksi.
https://yle.fi/uutiset/3-10496714
Nykypolitiikka johtaa heikennyksillään tähän.
Kommentit (8)
Oma isoisäni joutui aikoinaan huutolaislapseksi ja koki kauheita asioita. Vaurioitui niistä iäksi.
Tuohon suuntaan ollaan menossa koko ajan.
Ei se nykyään noin mene. Rikkaat ja köyhät riistävät työläisiä.
Vain ja ainoastaan työtä tekevät ovat niitä, joiden selkänahasta kaikki revitään. Siellä kotona lepää paljon suomalaisia ja ulkomaalaisia naisia ja miehiä lapsineen suu auki, odottamassa ruokaa. Sitä saavat ja sosiaaliturvan, asunnon ja ruoan kyllä. Tekemättä mitään eli ilmaaiseksi.
Kai ymmärrät, että nykyinen päiväkotisysteemi on osa tuota. Lapset erotetaan vanhemmistaan, etenkin äidistään, ja selitetään, että varhaiskasvatus eli ero rakastavista aikuisista ja huolenpidosta on suorastaan tarpeellinen asia. Vanhemmat eivät kykene antamaan lapsille sitä, mitä lapset tarvitsevat. Päivähoito tasa-arvoistaa lapsia, koska siellä kukaan ei saa mitään.
Nyt kun otit asian puheeksi, niin mä olen työllistänyt lasten kavereita toisinaan. Eikä nyt rikkaita olla, mutta onhan meillä selkeesti enemmän rahaa kuin noiden muksujen kotona.
Yksi on käynyt kaupassa mulle toisinaan, kun en jaksa ite lähteä. Eräs on tässä toisinaan siivoillut ja ennen kaikkea silittänyt, kun itse vihaan sitä puhaa. Sitten mä maksan niille sovitusta jonkun kympin pari ja toisinaan saavat ruuatkin vielä kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon suuntaan ollaan menossa koko ajan.
Olisin voinut sanoa saman. Jos yksinhuoltaja joutuu työttömäksi, niin riski huostaanotolle kasvaa. Jos lapsi sattuu olemaan söpö, älykäs ja taitava niin sitä suurempi riski.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun otit asian puheeksi, niin mä olen työllistänyt lasten kavereita toisinaan. Eikä nyt rikkaita olla, mutta onhan meillä selkeesti enemmän rahaa kuin noiden muksujen kotona.
Yksi on käynyt kaupassa mulle toisinaan, kun en jaksa ite lähteä. Eräs on tässä toisinaan siivoillut ja ennen kaikkea silittänyt, kun itse vihaan sitä puhaa. Sitten mä maksan niille sovitusta jonkun kympin pari ja toisinaan saavat ruuatkin vielä kaupan päälle.
Voi hyvänen aika tuo on kuitenkin VAPAAEHTOISTA heiltä.
Onko sulla siis jotain sitä vastaan että toiset ihmiset työllistävät toisia ihmisiä jotka voivat sitten itse vaikuttaa omaan kohtaloonsa niin etteivät laita joka kk koko palkkaa sileeksi elämiseen?
Oisko parempi että ne muut vaan kuolisivat nälkään?