Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käsitöitä ei arvosteta senkään vertaa, että suostuisi maksamaan edes langat?

Vierailija
11.11.2018 |

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, jossa ap kertoi pelkästään lankojen maksavan 36e.
T. Intohimoinen neuloja

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Merinovillaisen takin saa about 50-100 egellä kaupasta ja on kyllä siistimpää neulosta kuin yksikään käsinneulottu. Itsellänikin on useampia Stockalta ostettuja, ovat kestäviä ja kauniita.

Senkun ostat stockalta sitten. Minä teen itselleni koska osaan. 

Minäkin teen itselleni monenlaisia hienoja neuleita. Mutta edelleen odotan sitä tietoa, että mistä langasta ja millä puikoilla sinä tekisit kyseisen neuleen. Koska osaat.

Minä teen aina pari koetilkkua, koska muuttelen muutenkin ohjeita oman mielen mukaan. Kokeilen siis muutamilla puikoilla millä saan parhaan tuloksen aikaan kullekin langalle. Tästä lasken mitat ja silmukat ja jos saan jonkun idean kesken neuleen niin toteutan sen sitten. Kirjoitan vihkoon koko ajan mitä teen, jotta saan siitä käyttämäni ohjeet. Sanoisin, että ei kannata olla niin puikonmittauskovainen, koska eri kuvioilla ja eri malleissa toimii eri puikot paremmin, vaikka lanka olisi sama. Sen näkee siinä koetilkussa mikä toimii juri tällä kertaa parhaiten. Puikkojen valintaan vaikuttaa myös oma käsialasi. Jos neulot tiukkaa niin joskus kannattaa ottaa numeroa isommat puikot, joskus taas tiukka neule on se paras. Sinun käsialasi ja mallisi + lanka yhdessä määrää puikkojen koon.

En ole puikonmittauskovainen, teen aina mallitilkun tai pari. Mutta olisi kiva kuulla, millä langalla ja millaisilla puikoilla te teette niitä oikeasti ohuita neuleita. Sellaisia, mitä valmiina saa ostettua vaikka Stockmannilta.

Miksi kukaan tekisi käsin sellaisia hitaasti valmistuvia, joita saa valmiina kaupasta halvemmalla kuin mitä langat maksaisivat?

Oikeasti ohuita neuleita teen 1,5 puikoilla, lankana 2-säikeinen lampaanvilla (kehräämöltä), silkkilanka tai konelanka. Itse asiassa mieluummin virkkaan hienoimmat pitsit enkä neulo.

Vierailija
42/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti monelta jää viimeistely tekemättä.

Palat kostutetaan ja pingotetaan/höyrytetään ennenkuin ne ommellaan yhteen.

Ompelua ei tehdä miten vain, ks ohjeet hyvästä neulekirjasta.

Lankojen päättelyn tarve vähenee, kun opettelee jatkamaan lankaa.

esim. pitsineuleen kannattaa unohtaa, jos ei viitsi pingottaa vaatetta muotoonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Merinovillaisen takin saa about 50-100 egellä kaupasta ja on kyllä siistimpää neulosta kuin yksikään käsinneulottu. Itsellänikin on useampia Stockalta ostettuja, ovat kestäviä ja kauniita.

Minäkin teen itselleni monenlaisia hienoja neuleita. Mutta edelleen odotan sitä tietoa, että mistä langasta ja millä puikoilla sinä tekisit kyseisen neuleen. Koska osaat.

Minä teen aina pari koetilkkua, koska muuttelen muutenkin ohjeita oman mielen mukaan. Kokeilen siis muutamilla puikoilla millä saan parhaan tuloksen aikaan kullekin langalle. Tästä lasken mitat ja silmukat ja jos saan jonkun idean kesken neuleen niin toteutan sen sitten. Kirjoitan vihkoon koko ajan mitä teen, jotta saan siitä käyttämäni ohjeet. Sanoisin, että ei kannata olla niin puikonmittauskovainen, koska eri kuvioilla ja eri malleissa toimii eri puikot paremmin, vaikka lanka olisi sama. Sen näkee siinä koetilkussa mikä toimii juri tällä kertaa parhaiten. Puikkojen valintaan vaikuttaa myös oma käsialasi. Jos neulot tiukkaa niin joskus kannattaa ottaa numeroa isommat puikot, joskus taas tiukka neule on se paras. Sinun käsialasi ja mallisi + lanka yhdessä määrää puikkojen koon.

En ole puikonmittauskovainen, teen aina mallitilkun tai pari. Mutta olisi kiva kuulla, millä langalla ja millaisilla puikoilla te teette niitä oikeasti ohuita neuleita. Sellaisia, mitä valmiina saa ostettua vaikka Stockmannilta.

Miksi kukaan tekisi käsin sellaisia hitaasti valmistuvia, joita saa valmiina kaupasta halvemmalla kuin mitä langat maksaisivat?

lo.

Oletko kuullut harrastuksista?

Entäs laadusta?

Yksilöllisyydestä?

Itsensä toteuttamisesta?

Vierailija
44/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvempi tekee niitä ohuen ohuita neuleita itse, vaan ostavat ne kaupasta, ihan jo käytännöllisyyden takia. Yleensä se neulottava lankakoko alkaa 2, sitä pienemmät sitten menee herkkiin pitsineuleisiin, joita ei käytetä päivittäin.

Noin, oletko tyytyväinen? Nyt voit lopettaa sen jankutuksen.

Vierailija
45/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ainakaan itse yrittänyt käännyttää sinua ostamasta neuleita Stockmannilta, ainoastaan halusin korostaa, että ohuita ja kauniita neuleita voi itsekin saada aikaan. Kuten vaikka tuo Cumulus, joka hyvin sopii toimistoonkin, vaikka bleiserin alle. Itseasiassa hastagillä #kumulusbluse löytyy vielä paremmin noita.

Enkä minä halua käännyttää sinua. Tässä on kysymys siitä, että eri ihmisillä on eri käsitys ohuesta neuleesta. Cumulus bleiserin alla ei olisi minun juttuni.

Mutta neulotaan kukin omalla tavallamme ja ostetaan kaupasta se, mitä siihen lisäksi tarvitsemme.

Vierailija
46/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, miten "ammattimaista" keskustelua. Minä neulon sukkia, koska

1) Pidän neulomisesta. Se rentouttaa ja tyhjentää pään ja sitä voi tehdä samalla, kun katsoo vaikkapa jotain dokumenttia tai sarjaa.

2) Minulla on paljon halpoja ja varmaankin monen mielestä karmaisevia lankoja, jotka on kiva saada pois nurkista (perinyt ne)

3) koska minua ja perhettäni ei haittaa, vaikka jälki ei olekaan konemaista, tärkeintä on, että lämmittävät jaloissa.

Olen toki karmaisevia tekeleitäni antanut lahjaksikin. Ehkä niitä sitten myyvät kirpputoreilla. Itse en myy, kun en kuvittele tekeleitäni ihan niin hienoiksi. Tarkoituksena siis on tehdä jotain käyttötavaraa eikä silmiä hivelevää ja sisustukseen sopivaa taidetta.

Tottahan toki ymmärrän, että joillekin se käyttötarkoitus ei ole ykkönen. Tällainen henkilö voisi kohteliaasti vihjata, että ostaa ne sukkansa mieluiten kaupasta, ei kiitos tällaisille lahjoille. Neulon tekeleitäni pääasiassa omaksi huvikseni, joten en vedä pulttia, jos joku ei arvosta.

MUTTA koska en ole taitava neuloja, kyllä sukan tekeminenkin vie aikaa ja varsinkin tällaiselta toistaitoiselta vaivaa. Toivoisin, ettei paremmat ja lahjakkaammat niin kärkkäästi katselisi nenänvarttaan pitkin aloittelijoiden tekeleitä ihan siksi, että neulominen on oikeasit terapeuttista, parantaa muistia, poistaa stressiä ja rentouttaa sekä saa aivot aktivoitumaan. Useampien ihmisten pitäisi neuloa ja oppia arvostamaan ihan sitä prosessia, ei pelkästään lopputulosta. Ihmisten ei pitäisi luopua jostain hyödyllisestä vain siksi, ettei se jälki ole ihan priimaa tai värien yhdistely ei miellytä kaikkia. Teollinen tavara ei ole koskaan persoonallinen, mutta minun sukkani ovat. Olen laittanut sukkiini sen verran vaivaa, että edes sitä pitäisi arvostaa, vaikka en yllä lähellekään kauppojen laatua.

Vierailija
47/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyjäisissä ylitarjontaa sukista ja pipoista, mutta ne väri yhdistelmät, jessus!  Jos oma värisilmä ei sano, katsoisitte vaikka käsityölehdistä hieman osviittaa. Nyt korikaupalla myytävänä roosa/turkoosi/punainen/sininen yhdistelmiä, kaikki samassa värkkäyksessä, joita en ottaisi edes pölyräteiksi. Maksan työstä, sekä langoista käypä hinnan, jos ovat laatua - en näistä markettien jämälanka hirvitys sukista ja pipoista.

Itselleen voi ja saa tehdä ihan mitä lystää, mutta turha nurista ettei mene edes lankojen hinnalla kaupaksi.

Olen samaa mieltä. Ja näitähän ainakin pikkukylien joulumyyjäisissä riittää. En haluaisi ketään loukata, mutta voisihan sitä hieman seurata nykyaikaa, hakea vinkkejä malleihin ja värien käyttöön. Jos pinterest ja instagram tuntuu pelottavalta tai kirjat liian kalliilta, niin ihan vaikka se joka marketin lankahyllyllä myytävä Novitan neulelehti voisi antaa osviittaa. Taikka kirjaston käsityölehdet.

Ja myyntiin neulojat, tehkää enemmän ihan vain yksivärisiä! Tuntuu olevan valloillaan käsitys, että villasukan on oltava aina värikäs (toki kirjoneuleet hyvällä maulla ovat myös upeita!). Tykkään itsekin väreistä, mutta mieluummin yksivärisenä. Nytkin on jalassa tummanturkoosit sukat, joissa juju on palmikkoneule jalkapöydän päällä. Lyhyt varsi on joustinneuletta. Äitini tekemät ja kauniit!

Vierailija
48/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa arvostaa osa ei, mutta aika moni niistä silti tuntuu olevan valmis maksamaan. Myyn keskiarvolta 5000€ kuukaudessa käsitöitäni. No, enempää en ehtisi kyllä tehdäkään.

Hienoa kuulla! Saako kysyä millaisia töitä teet ja missä niitä myyt, mikä on salaisuutesi?

Lasten vaatteita, ommellen siis, neuloa en osaa siististi. Netissä myyn, erilaisissa tapahtumissa ja jälleenmyyjille.

Vierailija
49/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaisin ohuen kashmirin Rikulta ja tekisin ohuen neuleen neulekoneella.

Vierailija
50/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvat ja valitut ovat ne, joille neulon lahjaksi. Vain niille, jotka todella niitä arvostavat. Ne jotka eivät arvosta, ovat saattaneet saada lahjaksi kerran, mutta eivät toista kertaa.

Joitakin huiveja olen pyynnöstä myynyt, mutta vain niille, joita ei ole hinta hirvittänyt. Minimihinta on ollut 80 euroa, kun materiaalikulu on ollut 7-20 euroa. Halvalla meni silti.

Lahjaksi neulon usein. Mutta vain niille, jotka ovat sen arvoisia. Kerran saatan erehtyä, mutta en toista kertaa.

Vierailija
51/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän, mikä puikkokoko on, mutta mikä on lankakoko?

Vierailija
52/52 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa on farkkuja, jotka maksaa 20e.

Kuinka moni ihminen itse olisi valmis ostamaan farkkukangasta, ompelemaan farkut, laittamaan vetoketjut ja napit ja sitten myymään 20 eurolla?

Toisaalta, ne itse tehdyt kestää paremmin kuin kaksi pesua.

Isomummo teki lapsuudenperheelleni kaikille villasukat. Ne ovat 30 vuoden jälkeen edelleen täysin käyttökelpoisia, vaikka ovat kastuneet, olleet saappaissa, niitä on pesty.. Kuinka moni kaupan villasukka on 30 vuoden jälkeen käytössä? Kuinka moni niistä on melkein nukkaamaton?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi