Miksi käsitöitä ei arvosteta senkään vertaa, että suostuisi maksamaan edes langat?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, jossa ap kertoi pelkästään lankojen maksavan 36e.
T. Intohimoinen neuloja
Kommentit (52)
Kuka mitäkin arvostaa.
Kai se nyt on selvä, että käsityöt jää tekemättä jos ei lankoja osta?😂
Itse en viitsi kutoa kuin parhaista langoista.
Työni on arvokasta.
Huonoja vaatteita saa kaupastajkin. ei niitä tartte tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Merinovillaisen takin saa about 50-100 egellä kaupasta ja on kyllä siistimpää neulosta kuin yksikään käsinneulottu. Itsellänikin on useampia Stockalta ostettuja, ovat kestäviä ja kauniita.
Senkun ostat stockalta sitten. Minä teen itselleni koska osaan.
Minäkin teen itselleni monenlaisia hienoja neuleita. Mutta edelleen odotan sitä tietoa, että mistä langasta ja millä puikoilla sinä tekisit kyseisen neuleen. Koska osaat.
Luulen että yhden suuren loven arvostukseen tekee julkisuus. Etenkin joulun alla jokainen lehti ja näpertelyohjelma on tupaten täynnä vinkkejä joilla täysin kädetön, silmätön, kuuro ja sokea raatokin saa tehtyä ne maailman ihanimmat pörrösukat alle viidessä minuutissa samalla kun vaihtaa kylppärin vesieristeet ja kaakelit.
En nyt tarkoita että neulomisestakaan mitään salatiedettä tarvitsisi tehdä, mutta kaipa asiat voisi esittää hivenen realistisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Merinovillaisen takin saa about 50-100 egellä kaupasta ja on kyllä siistimpää neulosta kuin yksikään käsinneulottu. Itsellänikin on useampia Stockalta ostettuja, ovat kestäviä ja kauniita.
Minäkin teen itselleni monenlaisia hienoja neuleita. Mutta edelleen odotan sitä tietoa, että mistä langasta ja millä puikoilla sinä tekisit kyseisen neuleen. Koska osaat.
Ja näin syntyi palstalle uusi vakiohahmo, Merinovillajankkaaja! Viestinsä eivät liity mitenkään ketjun aiheeseen, kukaan ei keskustele hänen kanssaan, mutta hän ei vaan osaa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näin syntyi palstalle uusi vakiohahmo, Merinovillajankkaaja! Viestinsä eivät liity mitenkään ketjun aiheeseen, kukaan ei keskustele hänen kanssaan, mutta hän ei vaan osaa lopettaa.
Selvä. Ymmärsin jo, että kukaan ei osaa vastata kysymykseeni. Kashmir ja merino muuten tulevat ihan erilaisista eläimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MOT= mikä on todistettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peesi tälle. Olen itsekin neuloja, ja kyllä monet neuleeni hankin kaupasta, koska tykkään käyttää sisällä ohuita neuleita. Sitten jos neulon, teen hyvin ohuesta langasta, mihin menee moninkertainen aika paksuun lankaan verrattuna.
Mutta jos neuleen siisteyttä verrataan, niin onhan tehdastekoinen ylivoimainen. Toisaalta itse tehdyssä saa käyttää luovuuttaan.
Mikä nyt on kenenkin mielestä siisti. Esim. pitsineule on monesti kauniimpi itseneulottuna. Lisäksi neulepinnan vetovoima on pinnan eläväisyys ja tuntu, joka kaupasta ostetusta puuttuu. Neulovathan jotkut kotonakin koneella mieluummin kuin käsin, mutta ei se silloin ole käsinneulottu. Kun neuloo paljon niin ei niitä epätasaisuuksia ole enää havaittavissa. Langanvedosta tulee automaattinen jossain vaiheessa, eikä mitään löysiä lenksuja synny niinkuin alottelijoiden töissä.
Palstamamman tekemä on siistimpi kuin koneen tekemä. Tai jos ei ole, niin siisteys on vain mielipideasia...
Ihan oikeasti, minäkin olen neulonut vuosikymmeniä, pitsiä, palmikkoa, kirjoa ja vaikka mitä. Mutta ei minun tekemäni villatakki ole mitenkään ylivoimainen kaupasta ostettuun nähden. Jos puhutaan paksuista ulkoiluneuleista, teen oikein hyvän. Mutta jos puhutaan ohuesta kashmirpaidasta, niin kyllä kaupasta saa paremman.
Joillakin ei tosiaan käsiala tai värisilmä ja sommittelukyky oikein kehity vaikka neuloisi vuosikausia, näkeehän sen somessa, kirppareilla ja markkinoilla tarjontaa katsomalla. Jotkut taas on jo aika alusta asti tosi hyviä ja saavat tasaista ja siistiä jälkeä
Jos puhutaan nimenomaan neuletakeista tai -paidoista, värisilmällä tai sommittelukyvyllä ei ole niinkään väliä. Tärkeämpää on kolmiulotteinen hahmottaminen, että osaa tehdä hyvin istuvan olkapäiden seudun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerta osaat itsekkin tehdä hienoja neuleita niin luulisi sinun jo osaavan arvioida langan- ja puikkokoon. Olen tuo joka kirjoitti neulovansa sitä merinotakkia, käytän puikkokokoa 3 ja lankakokoa 4, koska tiedän neulovani liian löysää.
Parasta omissa neuleissa on että saa yksilöllisen vaatteen.
Suunnittelee sellaisen kuin haluaa.
Hankalinta on löytää mieleiset ja hyvät langat.
Vierailija kirjoitti:
Osa arvostaa osa ei, mutta aika moni niistä silti tuntuu olevan valmis maksamaan. Myyn keskiarvolta 5000€ kuukaudessa käsitöitäni. No, enempää en ehtisi kyllä tehdäkään.
Hienoa kuulla! Saako kysyä millaisia töitä teet ja missä niitä myyt, mikä on salaisuutesi?
Kyllä niitä ohuita ja kauniita neuleita voi itsekin tehdä. Katsokaa esim. instasta #cumulusbluse. Useimmiten neuleissa toki näkyy ns. käden jälki, mutta mielestäni se vain kaunistaa ja lisää neuleen arvoa. Halvoilla ja huonoilla langoilla en suostu neulomaan, omalla neuletahdilla en menisi konkurssiin vaikka ostaisin pelkkää kashmiria.
Ja tilaustöitä en tule tekemään kuin korkeintaan lähisukulaisten lapsille. Lahjat ovat eri asia. Käsityön arvo ei valitettavasti avaudu sellaiselle, joka ei ole niitä tehnyt.
Myyjäisissä ylitarjontaa sukista ja pipoista, mutta ne väri yhdistelmät, jessus! Jos oma värisilmä ei sano, katsoisitte vaikka käsityölehdistä hieman osviittaa. Nyt korikaupalla myytävänä roosa/turkoosi/punainen/sininen yhdistelmiä, kaikki samassa värkkäyksessä, joita en ottaisi edes pölyräteiksi. Maksan työstä, sekä langoista käypä hinnan, jos ovat laatua - en näistä markettien jämälanka hirvitys sukista ja pipoista.
Itselleen voi ja saa tehdä ihan mitä lystää, mutta turha nurista ettei mene edes lankojen hinnalla kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerta osaat itsekkin tehdä hienoja neuleita niin luulisi sinun jo osaavan arvioida langan- ja puikkokoon. Olen tuo joka kirjoitti neulovansa sitä merinotakkia, käytän puikkokokoa 3 ja lankakokoa 4, koska tiedän neulovani liian löysää.
Kyllä, olen tehnyt kymmeniä erilaisia neuleita puikkokoolla 2,5 - 10 mm. Mutta käsin tekemistäni neuleista ohuimmatkin ovat luonteeltaan erilaisia kuin oikeasti ohuesta langasta tehdyt teolliset kashmirneuleet.
Se, mitä minä olen yrittänyt sanoa, on että sekä käsintehdyillä että teollisilla neuleilla on oma paikkansa ja tarkoituksensa. Käsin tehdyt sopivat pakkaspäiviin ja ulkoiluun, mutta toimistoon otan mieluummin sen Stockmannin kashmirneuleen. En siksi, että itse tekemäni on rumempi, vaan siksi että se on yksinkertaisesti paksumpi.
Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta.
T. Se hullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen aina pari koetilkkua, koska muuttelen muutenkin ohjeita oman mielen mukaan. Kokeilen siis muutamilla puikoilla millä saan parhaan tuloksen aikaan kullekin langalle. Tästä lasken mitat ja silmukat ja jos saan jonkun idean kesken neuleen niin toteutan sen sitten. Kirjoitan vihkoon koko ajan mitä teen, jotta saan siitä käyttämäni ohjeet. Sanoisin, että ei kannata olla niin puikonmittauskovainen, koska eri kuvioilla ja eri malleissa toimii eri puikot paremmin, vaikka lanka olisi sama. Sen näkee siinä koetilkussa mikä toimii juri tällä kertaa parhaiten. Puikkojen valintaan vaikuttaa myös oma käsialasi. Jos neulot tiukkaa niin joskus kannattaa ottaa numeroa isommat puikot, joskus taas tiukka neule on se paras. Sinun käsialasi ja mallisi + lanka yhdessä määrää puikkojen koon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä ohuita ja kauniita neuleita voi itsekin tehdä. Katsokaa esim. instasta #cumulusbluse. Useimmiten neuleissa toki näkyy ns. käden jälki, mutta mielestäni se vain kaunistaa ja lisää neuleen arvoa. Halvoilla ja huonoilla langoilla en suostu neulomaan, omalla neuletahdilla en menisi konkurssiin vaikka ostaisin pelkkää kashmiria.
Ja tilaustöitä en tule tekemään kuin korkeintaan lähisukulaisten lapsille. Lahjat ovat eri asia. Käsityön arvo ei valitettavasti avaudu sellaiselle, joka ei ole niitä tehnyt.
Anteeksi jankutus, mutta Cumulushan nimenomaan on varsin paksuilla puikoilla tehty neule, suosituksena nelonen. Lanka on toki kevyttä, mikä yhdistettynä paksuihin puikkoihin tuo helposti käsialan mahdolliset epätasaisuuden näkyviin.
Tällaiset neuleet valmistuvat tietysti nopeasti, minkä vuoksi moni tykkää niistä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on ongelma? Jos toinen ei ymmärrä tavaran arvoa niin olkoot. Sama asia missä tahansa myytävässä tuotteessa. Jos ei ole ymmärrystä, sen voi yrittää kertoa, siltikään osa ei sitä ymmärrä ja sitten ovat ilman.
Ongelma on se halveksiva asenne käsityötä ja sen hinnoittelua kohtaan. Kukaan tuskin hinnoittelee käsityötä oikean tuntipalkan mukaan. Voi vain reilusti sanoa, että arvostaa halpaa hintaa ja massatuotantoa. Eikä mollata käsityötä itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen aina pari koetilkkua, koska muuttelen muutenkin ohjeita oman mielen mukaan. Kokeilen siis muutamilla puikoilla millä saan parhaan tuloksen aikaan kullekin langalle. Tästä lasken mitat ja silmukat ja jos saan jonkun idean kesken neuleen niin toteutan sen sitten. Kirjoitan vihkoon koko ajan mitä teen, jotta saan siitä käyttämäni ohjeet. Sanoisin, että ei kannata olla niin puikonmittauskovainen, koska eri kuvioilla ja eri malleissa toimii eri puikot paremmin, vaikka lanka olisi sama. Sen näkee siinä koetilkussa mikä toimii juri tällä kertaa parhaiten. Puikkojen valintaan vaikuttaa myös oma käsialasi. Jos neulot tiukkaa niin joskus kannattaa ottaa numeroa isommat puikot, joskus taas tiukka neule on se paras. Sinun käsialasi ja mallisi + lanka yhdessä määrää puikkojen koon.
En ole puikonmittauskovainen, teen aina mallitilkun tai pari. Mutta olisi kiva kuulla, millä langalla ja millaisilla puikoilla te teette niitä oikeasti ohuita neuleita. Sellaisia, mitä valmiina saa ostettua vaikka Stockmannilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole puikonmittauskovainen, teen aina mallitilkun tai pari. Mutta olisi kiva kuulla, millä langalla ja millaisilla puikoilla te teette niitä oikeasti ohuita neuleita. Sellaisia, mitä valmiina saa ostettua vaikka Stockmannilta.
En ole ainakaan itse yrittänyt käännyttää sinua ostamasta neuleita Stockmannilta, ainoastaan halusin korostaa, että ohuita ja kauniita neuleita voi itsekin saada aikaan. Kuten vaikka tuo Cumulus, joka hyvin sopii toimistoonkin, vaikka bleiserin alle. Itseasiassa hastagillä #kumulusbluse löytyy vielä paremmin noita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peesi tälle. Olen itsekin neuloja, ja kyllä monet neuleeni hankin kaupasta, koska tykkään käyttää sisällä ohuita neuleita. Sitten jos neulon, teen hyvin ohuesta langasta, mihin menee moninkertainen aika paksuun lankaan verrattuna.
Mutta jos neuleen siisteyttä verrataan, niin onhan tehdastekoinen ylivoimainen. Toisaalta itse tehdyssä saa käyttää luovuuttaan.
Mikä nyt on kenenkin mielestä siisti. Esim. pitsineule on monesti kauniimpi itseneulottuna. Lisäksi neulepinnan vetovoima on pinnan eläväisyys ja tuntu, joka kaupasta ostetusta puuttuu. Neulovathan jotkut kotonakin koneella mieluummin kuin käsin, mutta ei se silloin ole käsinneulottu. Kun neuloo paljon niin ei niitä epätasaisuuksia ole enää havaittavissa. Langanvedosta tulee automaattinen jossain vaiheessa, eikä mitään löysiä lenksuja synny niinkuin alottelijoiden töissä.
Palstamamman tekemä on siistimpi kuin koneen tekemä. Tai jos ei ole, niin siisteys on vain mielipideasia...
Ihan oikeasti, minäkin olen neulonut vuosikymmeniä, pitsiä, palmikkoa, kirjoa ja vaikka mitä. Mutta ei minun tekemäni villatakki ole mitenkään ylivoimainen kaupasta ostettuun nähden. Jos puhutaan paksuista ulkoiluneuleista, teen oikein hyvän. Mutta jos puhutaan ohuesta kashmirpaidasta, niin kyllä kaupasta saa paremman.
Joillakin ei tosiaan käsiala tai värisilmä ja sommittelukyky oikein kehity vaikka neuloisi vuosikausia, näkeehän sen somessa, kirppareilla ja markkinoilla tarjontaa katsomalla. Jotkut taas on jo aika alusta asti tosi hyviä ja saavat tasaista ja siistiä jälkeä
Jos puhutaan nimenomaan neuletakeista tai -paidoista, värisilmällä tai sommittelukyvyllä ei ole niinkään väliä. Tärkeämpää on kolmiulotteinen hahmottaminen, että osaa tehdä hyvin istuvan olkapäiden seudun.
Kun joku on jo keksinyt pyörän, minun ei tarvitse keksiä sitä uudelleen. Kun joku on onnistunut tekemään istuvan olkapäiden seudun ja julkaissut sen jossakin ohjeessa, minun ei tarvitse kokeilla sitä itse vaan teen mallin mukaan. Kuviot ja langat valitsen itse.
Merinovilla ei ole erityinen suosikkini käsitöihin, vaan mieluummin teen vaikka kunnollisesta lampaanvillasta. Ostapa paksu villainen irlantilaisneule ja kerro, mitä se maksaa. Jaa mutta eihän niitä mistään löydä, jos ei satu olemaan muotia. Minä tein sellaisen viikossa, puikkokoko 4.
Neule tasoittuu ja siistiytyy kummasti kun sen kastelee ja muotoilee kuivumaan tasolle.
Eiväthän mitkään vaatteet saisi maksaa enää mitään, vertauskohtana pidetään H&M:ää ja vastaavia, vaikka tiedetään millä tolalla niiden tuotteiden eettisyys ja laatu ovat.