Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen opettaja linjoilla

Vierailija
11.11.2018 |

Tällä hetkellä esiopetusryhmässä työskentelevä varhaiskasvatuksen opettaja vastaa kysymyksiinne :)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sun palkkasi on? yksit./ kunnallinen.pääkaupunkiseudulla vai et?

Vierailija
2/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lh:n ja vo:n työtehtävät teillä poikkeaa toisistaan? T: varhaiskasvatuksen ope, joka myös työskentelee esiopetuksessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu pääkaupunkiseudulla, kunnallinen päiväkoti. Palkka 2426 euroa. 

Vierailija
4/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lh:n ja vo:n työtehtävät teillä poikkeaa toisistaan? T: varhaiskasvatuksen ope, joka myös työskentelee esiopetuksessa

Minulla on vastuu toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä. Olen tiimimme pedagoginen johtaja, joka huolehtii esimerkiksi esiopsin toteutumisesta, arvokeskustelusta, yhteisistä toimintamalleista, tukitoimista ym. Pidän siis käytännössä langat käsissäni, ja tiedän, mitä teemme ja MIKSI. Ryhmämme lastenhoitaja tekee paljon "näkymätöntä" työtä lasten kanssa, hän ohjaa toimintaa ehkä kerran kahdessa viikossa omalla vahvuusalueellaan. Hän on kuitenkin todella vahvasti kaikessa toiminnassa mukana lasten apuna ja tukena. Perushoitoa meillä ei juurikaan esiopetuksessa enää ole, mutta esim. pukemistilanteissa ja ruokailuissa olemme molemmat yhtä vahvasti läsnä. Tämä malli on toiminut meillä hyvin ja lastenhoitaja on todella tyytyväinen siihen, että hän ei joudu ottamaan suurempaa vastuuta toiminnan kokonaisuudesta. Käymme paljon yhteistä keskustelua, mutta vastuu on lopulta aina minulla. 

Vierailija
5/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on koulutustasosi? 

Vierailija
6/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on koulutustasosi? 

Olen kasvatustieteen maisteri. Kandin suoritin pääaineenani varhaiskasvatustiede, maisteriopinnot puolestaan erityispedagogiikan puolella. 

Vierailija
7/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena vain, miksi varhaiskasvatuksen "opettaja" nimike ärsyttää.

Olen tietyn aineen aineenopettaja, ja vaikka olen töissä, olen mielenkiinnosta tilannut sähköpostiini työvoimahallinnon työpaikkailmoituspalvelun.

Sanotaan nyt vaikka että olisin matematiikan opettaja. Pääosin saan määritysteni mukaan ilmoituksia matematiikan opettajan paikoista. Minulle ei tule ilmoituksia biologian, historian, äidinkielen tms. opettajien paikoista. Mutta mitä kummaa? Lastentarhanopettajan paikoista kyllä tulee! Ärsyttää saada tuota spämmiä, kun kyse on aivan erityyppisestä työstä, ei varsinaisesta kouluopettamisesta lainkaan.

Lastentarhoissa ja eskareissa pitäisi olla ihan eri nimikkeensä työntekijöille kuin opettaja, kun mitään ei varsinaisesti opeteta, vaan kyse on kasvatuksesta. Esim. ammattikasvattaja olisi hyvä, niin eiköhän työvoimahallintokin saisi parametrinsä kuntoon.

Vierailija
8/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka iso ryhmä sinulla on?

Onko teidän kunnassa/sinun työssäsi saatu SAK-aika hyvin toteutumaan?

Vierailija
9/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, palkka onkin hyvä! Siitä on valitettu niin paljon, että olen luullut sen olevan paljon huonompi.

Luokanopettajien palkka on 100-200e suurempi ja työ on kuitenkin todella paljon vaativampaa + koulutustausta korkeampi.

Vierailija
10/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon samaa mieltä, että tuo opettaja-nimitys on harhaanjohtava eikä kuvasta tilannetta oikein. Kasvattaja-nimitys olisi osuvampi

Vierailija
11/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, palkka onkin hyvä! Siitä on valitettu niin paljon, että olen luullut sen olevan paljon huonompi.

Luokanopettajien palkka on 100-200e suurempi ja työ on kuitenkin todella paljon vaativampaa + koulutustausta korkeampi.

Millä perustelet sen, että työ on vaativampaa koulussa?

Vierailija
12/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä on kyllä suuria vaihteluja. Esim. Jyväskylässä yksityisellä ( jossa usein on pienempi palkka, kuin kunnallisella) maisteripätevyydekin omaava lto, saa vain vajaan.2200  bruttona (ilman kokemuslisiä)

Vierailija
13/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu on paljon suurempi, myös pedagogiset tavoitteet ovat ihan eri sfääreissä. Opettaja on yksin vastuussa 20-30 oppilaan ryhmästä ja on käytännössä myös yksin toteuttamassa kaiken sen pedagoogikan, arvioinnin, suunnittelun jne.

Ja mitä olen kuullut, eskareissa ei osata seuloa apua tarvitsevia lapsia, kaikki se työ jää ekaluokan opettajalle eli käytännössä usein se ekaluokan ope tekee osan sen lasstentarhanopettajan työstä (joka olisi pitänyt tehdä siis sen eskarivuoden aikana).

Vierailija
14/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu on paljon suurempi, myös pedagogiset tavoitteet ovat ihan eri sfääreissä. Opettaja on yksin vastuussa 20-30 oppilaan ryhmästä ja on käytännössä myös yksin toteuttamassa kaiken sen pedagoogikan, arvioinnin, suunnittelun jne.

Ja mitä olen kuullut, eskareissa ei osata seuloa apua tarvitsevia lapsia, kaikki se työ jää ekaluokan opettajalle eli käytännössä usein se ekaluokan ope tekee osan sen lasstentarhanopettajan työstä (joka olisi pitänyt tehdä siis sen eskarivuoden aikana).

Ja tämä on syy miksi tässä maassa ei palkka tule ikinä nousemaan naisvaltaisilla aloilla. Aina vähätellään toisten työtä ja mustamaalataan koko joukkoa yksittäistapausten ( ja kuulopuheiden) perusteella.

Ja tippaakaan en kirjoituksellani halua vähätellä luokanopettajien työtä. Sekin on ammatti, jossa vaaditaan kyllä rautaista otetta kaikkien vaatimusten verkossa.

Vierailija
15/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia tehda tyota lasten kanssa jotka osaa yms.lastentarhassaki on haastetta,pienemmat lapset vaatii aktiivista otetta 247.ehka ei Ehdita tekee niita toita siella eskarissa

Vierailija
16/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ryhmässä on 20 eskaria ja neljä aikuista: kaksi lastentarhanopettajaa ja kaksi lastenhoitajaa. Olemme kahdessa pienryhmässä noin klo 9-12. 

SAK-aika toteutuu meillä varsin hyvin, johtuen varmastikin siitä, että meidän ryhmässä resurssit ovat kohdallaan. Olen saanut pidettyä kaikki SAK-aikani lukuunottamatta kesän päivystysaikaa, jolloin henkilökuntaa huomattavasti vähemmän paikalla. 

Vierailija
17/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ryhmässä on 20 eskaria ja neljä aikuista: kaksi lastentarhanopettajaa ja kaksi lastenhoitajaa. Olemme kahdessa pienryhmässä noin klo 9-12. 

SAK-aika toteutuu meillä varsin hyvin, johtuen varmastikin siitä, että meidän ryhmässä resurssit ovat kohdallaan. Olen saanut pidettyä kaikki SAK-aikani lukuunottamatta kesän päivystysaikaa, jolloin henkilökuntaa huomattavasti vähemmän paikalla. 

Tämä mielestäni jo kertoo kaiken työn vaativuudesta. 20 lasta ja 4 aikuista. Vuotta myöhemmin luokanopettajalla on sama määrä (Tai jopa enemmän) , mutta hän hoitaa homman yksin, ainoana aikuisena, muutamalle tunnille saa ehkä avustajan avuksi.. Ja lapset eivät todellakaan ole aina kouluvalmiita ja osaavia kouluun tullessaan.

Vierailija
18/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitko maisteriopinnot kuinka kannattavaksi? Itse olen nyt varhaiskasvatuksen kandi ja pohdin jatkaako enää vai jäädäkö työelämään. Taustalla jo FM tutkinto toiselta alalta, mikä painaa vaakaa työelämän puolelle.

Voi kunpa olisi tiennyt jo parikymppisenä sen oman alansa.

Vierailija
19/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan lapsille matematiikkaa, äidinkieltä, biologiaa, maantietoa, liikuntaa, käsitöitä, terveystietoa, kotitaloutta, tietotekniikkaa, englantia, yhteiskuntaoppia, fysiikkaa, historiaa, musiikkia, kemiaa... Kaikkea tätä opettelemme lasten kanssa toiminnallisesti, ilman opettajanoppaita ja valmiita tehtäviä ja vastauksia. Tietysti taso ei ole samaa kuin esimerkiksi kuudennella luokalla, mutta ne tärkeät perusteet esimerkiksi lukivalmiuksille ja matemaattiselle ajattelulle luomme varhaiskasvatuksessa sekä esiopetuksessa. Joten kyllä, mielestäni olen opettaja. Opetan kaiken tämän lisäksi lapsille muun muassa myös tunnetaitoja, itsesäätelyä, toiminnanohjausta, oman toiminnan reflektointia sekä ryhmässä toimimisen sääntöjä - kaikkea sitä, mitä lapset tarvitsevat siirtyessään kouluun. Joten koen, että olen nimenomaan opettaja - en kasvattaja. Lasten vanhemmat ovat vastuussa lastensa kasvatuksesta, en minä. Ap. 

Vierailija
20/31 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä mielestäni jo kertoo kaiken työn vaativuudesta. 20 lasta ja 4 aikuista. Vuotta myöhemmin luokanopettajalla on sama määrä (Tai jopa enemmän) , mutta hän hoitaa homman yksin, ainoana aikuisena, muutamalle tunnille saa ehkä avustajan avuksi.. Ja lapset eivät todellakaan ole aina kouluvalmiita ja osaavia kouluun tullessaan.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että alkuopetuksessa lasten määrä opettajaa kohden on useinkin liian suuri. Kuitenkin tämä suhdeluku mikä meidän ryhmässämme on, on todella harvinaista. Ryhmässämme on yhteensä yhdeksän lasta, joilla on joko tehostetun tai erityisen tuen päätös, joten tästä syystä olemme saaneet lisäresurssia ryhmäämme.  Useimiten lapset saavat tarvittavat valmiudet kouluun esiopetusvuonna - jos eivät, he usein kertaavat esiopetuksessa toisen vuoden. Joten aikuisten ja lasten suhdelukua ei mielestäni täysin voi verrata esiopetuksessa ja ensimmäisellä luokalla.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän