Muita joiden vauvat juo vähän maitoa?
Onko muilla vauvoja joiden maitomäärät ovat pieniä? Meidän poika kohta 9 kk ja vuorokaudessa maitoa menee ehkä n. 3-4 desiä. Tästä osa menee esim. puuron joukossa eli puuro tehdään maitoon.
Neuvollassa ei ikinä kannustettu maitoa tuputtamaan pikemminkin sanottu vaan, että hyvä kun ei korvaa kiinteitä maidolla. Meillä poika tosi hoikka, joten ollaan aikaslailla painokontrollissa....
-s-
Kommentit (9)
Meidän neiti 11kk juo maitoa n. 50-100ml/vrk ja siinä on melkein kaikki neste mitä neiti juo, toisinaan muutama vesihuikka, kalsiumlisä mennyt tammikuusta asti. Ruoan sekaan laitan aina maitoa jos vaan mahdollista ettei ihan velliks mene. 10 kk neuvolassa 7970g ja 71cm, pieni kirppu =) Ruoka kuitenkin maistuu.
vauvanne lastenjogurtteja? Ne kuulemma voi laskea siihen maitomäärään mukaan. Kannattaa kokeilla, meillä päärynän makuinen on suurta herkkua. Meillä poika juo/syö maitoa juuri ja juuri sen suositellun 600ml ja siitäkin suurin osa on velliä. Välipalaksi annan niitä vauvojen jogurtteja ja puurot laitan vastikkeeseen. Ikää 8,5kk ja painoa 9kg.
että ruokajuomana on meillä maito, vettä annan vain jos on kuumissaan ja janoinen.
meidän poika 11kk ja juomalla menee noin 1dl verran maitoa päivässä, onneksi vesi maittaa ja sitä tarjoilen monesti päivän aikana.
puurot teen maitoon, juusto on herkkua sekä jogurtit maittaa joten ainakin maitotuotteita saa tarpeeksi päivän aikana.neuvolassa ei olla koskaan oltu huolissaan pojan juomisista vaikka välillä olen itse ollutkin. nyt en enää stressaa asialla kun voi kuitenkin muitakin maitovalmisteita antaa...
Heippa!
Meidänkin poika on huono juomaan nestettä; nykyään ei edes rintamaito ole päivisin maistunut ja korviketta ollaan yritetty antaa jo 3 kuukautta huonolla menestyksellä. Vettäkään ei suostu juuri juomaan. Ollaan kokeiltu tuttipullot, nokkamukit ym. Olemme antaneet vauvajugurttia päivisin, koska sitä syö. Lisäksi puuro tehdään korvikkeeseen, jotta tottuisi makuun ja puuro maistuu toisin kuin vellit. Samoin muu ruoka maistuu ihan hyvin (saisi kyllä syödä enemmänkin, kun painoa ei kuitenkaan ole kamalasti, alle 8 kg/ 8 kk), mutta toisinaan olen huolissani tuosta juomisesta ja siitä lähinnä saako kalsiumia tarpeeksi ja kun kesä on tulossa niin tarpeellisen nesteen saannin vuoksi.
Miten kävitte antamaan kalkkilisiä ym? Neuvolan ohjeistuksesta vai? Onko todella niin ettei neuvolan mielestä maidon juonti ole niin tärkeätä? Poika saa vielä rintamaitoa öisin, mutta sekin määrä on aika pieni ja se ollaan lopettelemassa jos alkaisi juoma maistumaan paremmin??. Ikää pojalla on 9,5 kk.
Mua rupesi myös kiinnostamaan lisäkalkki... Neuvolako teitä on kehoittanut antamaan, mulle ei ole meinaa puhuttu mitään.
Meillä poika juo lisäksi vettä, jota olen ruvennut antamaan kun ilmat lämpeni.
-s-
Itse olin huolissani, et saako tarpeeksi kalsiumia ja neuvolassa ihan laskettiin puurot, maidot, jogurtit ym. syömiset, et paljon saa vuorokaudessa kalsiumia. Todettiin ettei riittävästi ja niin meillä aloitettiin kalsiumlisä.
Meillä tyttö reilu 8kk. Aina ollut huono juomaan maitoa. Ennen kiinteiden tuloa ruokavalioon joi max. 700ml per vrk ja heti kiinteiden myötä maitomäärä laski just tuohon 300-400ml per vrk. Olen yrittäny piilotella nan-jauhetta sinne tänne, mut paljoa ei saa laitettua, koska muuten jää ruoka syömättä. Vettä juotan ruuan kanssa ja kalkkia annetaan 250-500mg.
Meillä kaiken lisäksi maito menee VAIN UNEEN!! Tosi stressaavaa, kun pitää tyttö ekaks hyssyttää uneen ja sit pulloa vasta suuhun. Kerralla menee 50-80ml. Ollaan refluksin takia sairaalankontrollissa, mut eihän nuo osaa sielläkään auttaa. Kai pitää vaan luottaa, että lapsi kasvaa. Meilläkään ei mitään jättiläisiä olla: 8kk mitat 72,6cm ja 8670g. Painokäyrä alkoi laskemaan pari kuukautta sitten aika roimasti. Öljyäkin pitäs kai lisäillä ruokiin, et sais enemmän energiaa. Lisäks meillä ollaan tosi sihtikurkkuja.