Aurinko laskee siis Helsingissä klo 16! Tämä on talviaikafanien mielestä parempi kuin klo 17, koska ???
Kommentit (65)
muuttakaa ulko maille tai ostakaa pimennys verho.ärsyttää valittajat.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti aurinko ei liiku vaan tämä maapallo se ’nousee ja laskee’. Joo, sori mutta oli pakko. Ja tosiaan, mielummin valoa aamuun kuin iltaan.[/quote
Maapallohan pyörii. Aurinko se pysyy paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos jäätäisiin talviaikaan, niin kesälläkin tulisi sitten aikaisemmin hämärä/pimeä, kyllä mä otan mielummin ne pitkät valoisat kesäillat. Elokuussa aurinko laskee klo 20-21 aikaan, normaaliajassa ollen se(kin) olisi tunnin aikaisemmin, siis klo 19 aikoihin. Ei ymmärrä näitä normaaliaikanatseja ollenkaan!
Kuule, kyllä täällä riittää valoa kesällä ihan runsaasti myös ilman kesäaikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitaa olla valoisaa kun lypsaa lehmat klo 5
Tämä on ainoa järkevä kuulemani perustelu talviajalle. Muita perusteluita ei oikeastaan olekaan, vaan kaikki muut seikat puoltavat pysyvää kesäaikaa.
Paitsi että kun ei viideltä ole valoisaa. Navetan ikkunasta katsoin kun vasta kahdeksan jälkeen alkoi sarastaa. Pidän silti enemmän talviajasta. Unirytmi toimii paremmin kun illalla tulee aikaisemmin pimeä.
AP olen näköjään suunnilleen ainoa kanssasi samaa mieltä oleva.
Aamulla ’valoisa aika’ menee enemmän hukkaan: joko nukutaan tai ollaan matkalla töihin/kouluun.
Iltapäivällä / alkuillasta, jos olisi edes hieman valoisampaa ihmiset jaksaisivat (siis minä ainakin) paremmin tehdä asioita ulkosalla.
Luulen, ettei moni kärkäs kommentoija tajua, miten pimeää pimeys on maaseudulla. Juuri tuossa viime viikonloppuna kummastelin, miten jo kuudelta illalla on niin pimeää, että täytyy liikkua taskulampun kanssa :(
Kaupungissa on aina valosaastetta ja sitä totaalista pimeyttä ei ehkä niin edes näe?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti aurinko ei liiku vaan tämä maapallo se ’nousee ja laskee’. Joo, sori mutta oli pakko. Ja tosiaan, mielummin valoa aamuun kuin iltaan.
No oli pakko tosiaan, kiitos, emme tienneetkään tätä...
Vierailija kirjoitti:
Jos jäätäisiin talviaikaan, niin kesälläkin tulisi sitten aikaisemmin hämärä/pimeä, kyllä mä otan mielummin ne pitkät valoisat kesäillat. Elokuussa aurinko laskee klo 20-21 aikaan, normaaliajassa ollen se(kin) olisi tunnin aikaisemmin, siis klo 19 aikoihin. Ei ymmärrä näitä normaaliaikanatseja ollenkaan!
Suomessa on pitkät valoisat kesäyöt, oltiin sitten kesä- tai normaaliajassa. Unirytmin kannalta normaaliaika on parempi kuin keinotekoinen kesäaika.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla ’valoisa aika’ menee enemmän hukkaan: joko nukutaan tai ollaan matkalla töihin/kouluun.
Iltapäivällä / alkuillasta, jos olisi edes hieman valoisampaa ihmiset jaksaisivat (siis minä ainakin) paremmin tehdä asioita ulkosalla.Luulen, ettei moni kärkäs kommentoija tajua, miten pimeää pimeys on maaseudulla. Juuri tuossa viime viikonloppuna kummastelin, miten jo kuudelta illalla on niin pimeää, että täytyy liikkua taskulampun kanssa :(
Kaupungissa on aina valosaastetta ja sitä totaalista pimeyttä ei ehkä niin edes näe?
Ei todellakaan ’mene hukkaan’ aamun valoisuus. Ihmisen on helpompi käynnistyä uuteen päivään valon myötä.
Vierailija kirjoitti:
Iltapäivällä / alkuillasta, jos olisi edes hieman valoisampaa ihmiset jaksaisivat (siis minä ainakin) paremmin tehdä asioita ulkosalla.Luulen, ettei moni kärkäs kommentoija tajua, miten pimeää pimeys on maaseudulla. Juuri tuossa viime viikonloppuna kummastelin, miten jo kuudelta illalla on niin pimeää, että täytyy liikkua taskulampun kanssa :(
Aurinko laskee tänään 15.37. Kesäajassa 16.37. Ihan täällä maaseudulla asutaan. Vielä tuolla näkee tehdä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla meidän kanatkin elää ihan hyvin tässä auringon rytmissä eivätkä ole valittaneet yhtään. Lähtevät ulos kun päivä valkenee, palaavat sisälle kanalaan kun hämärtyy.
Niin mikä piti olla ongelma? Se, että pitää liikkua taskulampun kanssa? Entä jos pitää mennä ulos klo 21, onko taskulamppu silloinkin ongelma? Tsiisus nyt ihan oikeasti. Jos sulla tekee pahaa asua maalla koska on pimeää, niin muuta kaupunkiin niiden valojen alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se normaaliajan meridiaani vain vähän viistää Suomi-neidon peppua tuolla Ilomantsissa, muuten olemme kaikki sen länsipuolella. Siksi normaaliaika, eikä mitään kesäaikoja. Jos joku ei uskalla mennä pimeällä ulos, niin sitten ehkä jonkinlainen siedätyshoito voisi auttaa.
Tuo sinun normaaliaikasi olettaa, että herätään klo 4 (ja lypsetään lehmät) ja mennään nukkumaan klo 20. Mutta kun ei kukaan nykyään elä tuollaisessa rytmissä!
Normaalit ihmiset heräävät klo 7 ja menevät nukkumaan klo 23. Tällöin keskipäivän olisi loogista olla klo 15.
Vain jotkut tietämättömät ja tyhmät kaupunkilaisidiootit jaksavat jauhaa jostakin lehmien lypsämisestä, jolla ei edes ole mitään tekemistä talviajan kanssa. Jos maitotilallinen saisi päättää niin koko kesäaikaa ei olisi edes keksitty. Ei lehmät kelloa seuraa ja odota sitä tuntia lypsyn alkua. Koko kesäaika keksittiin energian säästämiseksi ja työn tehostamiseksi sota-aikaan ja jos pääsisitte vähän tuosta ahtaasta lehmälypsyajatusmaailmastanne ulos ja ajattelisitte millä aloilla sitä oikeasti aamun valoisasta on hyötyä: esim. liikenne ja rakennusala, koulut ja päiväkodit, metsätalous, jne.
Koska tarvitsee herätä tunnin myöhemmin. Aamut ovat ankeimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa on aina valosaastetta ja sitä totaalista pimeyttä ei ehkä niin edes näe?Täällä maalla meidän kanatkin elää ihan hyvin tässä auringon rytmissä eivätkä ole valittaneet yhtään. Lähtevät ulos kun päivä valkenee, palaavat sisälle kanalaan kun hämärtyy.
Niin mikä piti olla ongelma? Se, että pitää liikkua taskulampun kanssa? Entä jos pitää mennä ulos klo 21, onko taskulamppu silloinkin ongelma? Tsiisus nyt ihan oikeasti. Jos sulla tekee pahaa asua maalla koska on pimeää, niin muuta kaupunkiin niiden valojen alle.
Tässä toinen maalainen. Pimeys ei iltaisin haittaa. Mieluummin sitä puuhastelee aamut virkeänä ja iltaisin sitten käpertyy sinne soffannurkkaan. Lenkillekin voi mennä lampun kanssa. Ei oikeasti haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se normaaliajan meridiaani vain vähän viistää Suomi-neidon peppua tuolla Ilomantsissa, muuten olemme kaikki sen länsipuolella. Siksi normaaliaika, eikä mitään kesäaikoja. Jos joku ei uskalla mennä pimeällä ulos, niin sitten ehkä jonkinlainen siedätyshoito voisi auttaa.
Tuo sinun normaaliaikasi olettaa, että herätään klo 4 (ja lypsetään lehmät) ja mennään nukkumaan klo 20. Mutta kun ei kukaan nykyään elä tuollaisessa rytmissä!
Normaalit ihmiset heräävät klo 7 ja menevät nukkumaan klo 23. Tällöin keskipäivän olisi loogista olla klo 15.
Vain jotkut tietämättömät ja tyhmät kaupunkilaisidiootit jaksavat jauhaa jostakin lehmien lypsämisestä, jolla ei edes ole mitään tekemistä talviajan kanssa. Jos maitotilallinen saisi päättää niin koko kesäaikaa ei olisi edes keksitty. Ei lehmät kelloa seuraa ja odota sitä tuntia lypsyn alkua. Koko kesäaika keksittiin energian säästämiseksi ja työn tehostamiseksi sota-aikaan ja jos pääsisitte vähän tuosta ahtaasta lehmälypsyajatusmaailmastanne ulos ja ajattelisitte millä aloilla sitä oikeasti aamun valoisasta on hyötyä: esim. liikenne ja rakennusala, koulut ja päiväkodit, metsätalous, jne.
Ja nykyään robottilypsyjen aikakaudella lehmät käy omatoimisesti siellä lypsyllä ja vain joku tosi daiju kaupunkilainen voi luulla, että talviaika riippuu jostain lehmien lypsystä.
Jos haluatte jotain tahoa syyttää, niin syyttäkää ilmastonmuutosta:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahdot siis sanoa, että maitotilalliset eivät ole normaaleja ihmisiä? Mä kovasti ihmettelen miksi maanviljelijöitä ja muita ruoantuottajia aina halutaan dissata, vaikka kotimainen ruoka kyllä kelpaa leipää ja juustoa ja maitoa myöten. Eikä ole mitään normaalien ihmisten aikaa. Työelämä on aika vaihtelee ja aika moni tekee tätä nykyä vuorotyötäkin. Itse herään jo 05.30 ehtiäkseni töihin klo 08.00. Nukkumaan menen yleensä klo 22.00. Olen myös sitten vissiin joku epänormaali, kun 30 km työmatkan vuoksi joudun aikaiseen herään.
Muuta Viipuriin. Siellä aurinko laskee tänään vasta 16.43.
Kirkkoniemeläisillä on käynyt hieman huono tuuri tuon aikavyöhykkeen ja maantieteellisen sijaintinsa suhteen.
Aurinko nousee: 08.10
Aurinko laskee: 13.13
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoniemeläisillä on käynyt hieman huono tuuri tuon aikavyöhykkeen ja maantieteellisen sijaintinsa suhteen.
Aurinko nousee: 08.10
Aurinko laskee: 13.13
Aamuvirkkunatsien unelmapaikka!
Koska näin aurinko nousee pimeimpään aikaan klo 9 eikä klo 10.
Aurinko nousisi vasta klo 10, jos oltais kesäajassa.