Voisko joku selittää miksi kauramaito maksaa yli euron enemmän per litra kuin oikeasta lehmästä saatu maito?
Ei mene järkeen, että kaura on muka kalliimpi tuottaa kuin lehmänmaito.
Kommentit (93)
Kauramaidon tekeminen itse on onneksi helppoa ja halpaa, liota kaurahiutaleita vedessä, blendaa ja siivilöi. Halutessasi mausta. Hirrrveesti prosessointia😂
Lakkaa marisemasta kauramaidon hinnasta, sen tekeminen itse on helppoa ja halpaa, joten jos et viitsi sitä tehdä voit hyvin maksaa siitä työstä kun joku toinen valmistaa sen sinun puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa marisemasta kauramaidon hinnasta, sen tekeminen itse on helppoa ja halpaa, joten jos et viitsi sitä tehdä voit hyvin maksaa siitä työstä kun joku toinen valmistaa sen sinun puolestasi.
Niin voinkin, mutta en vaan tajua sen työn hintaa. Kun minun mielestäni maidon pitäisi maksaa paljon enemmän, ottaen huomioon miten työläs maidon tuotantoprosessi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voinkin, mutta en vaan tajua sen työn hintaa. Kun minun mielestäni maidon pitäisi maksaa paljon enemmän, ottaen huomioon miten työläs maidon tuotantoprosessi on.
Johan se tuolla sanottiin, kauramaidon tekijät eivät saa tukiaisia valtiolta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole samanlaista hintasääntelyä, kuin lehmänmaidon osalta. Ja jos ostaa samantasoisen lehmänmaidon, kuin kauramaidon, niin hinta on samoissa. Ite harvakseltaan ostan lehmistä, mutta jos ostan, se on homogenoimatonta luomutäysmaitoa. Sen lähemmäs tankkimaitoa ei kaupassa pääse.
Mitä ihmeen hintaSÄÄNTELYÄ. Ei maidossa ole hintasääntelyä
Kauramaito aika helppo tehdä itse, halvalla ja erittäin pienellä vaivalla. Tehosekoittimeen kaadat kaurahiutaleita, surautat ne jauhoksi, lisäät vettä, maun mukaan hieman suolaa ja sokeria, surautat sekaisin. Tadaa sinulla on kauramaitoa. Erittäin halpaa sellaista.
Enemmän ihmettelen, miksei niitä kauramaitoja saa samanlaisissa parin desin pikkupurkeissa kuin lehmänmaitoa. Kauramaito on oikein hyvää kahvin sekaan, mutta konttorille sitä ei oikein voi ostaa kokoustarjoiluihin, kun sitä saa vain litran purkeissa. Niistä sitten joku käyttää tilkan, ja suurin osa menee haaskuuseen. Kun jääkaapista löytyvää avattua purkkia ei oikein voi käyttää myöhemmin, harvoin kun kukaan muistaa miten vanhaa se on.
Hinta on tuollaisessa tarpeessa sivuseikka. Tuotteen laatu on tärkeämpää. Ja se on itse asiassa kauramaidoissa kahvin valkaisuun jopa parempi kuin lehmänmaidoissa. Maku on parempaa kuin kaikille sopivissa hylamaidoissa.
Jengillä lähtee mututuntumat ihan toisiin ulottuvuuksiin, voisitte ottaa hieman asioista selvää ennen kun töräyttelette aivopierujanne.
Ja miksi ruotsalainen kauramaito on niin paljon halvempaa kuin suomalainen?
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen, miksei niitä kauramaitoja saa samanlaisissa parin desin pikkupurkeissa kuin lehmänmaitoa. Kauramaito on oikein hyvää kahvin sekaan, mutta konttorille sitä ei oikein voi ostaa kokoustarjoiluihin, kun sitä saa vain litran purkeissa. Niistä sitten joku käyttää tilkan, ja suurin osa menee haaskuuseen. Kun jääkaapista löytyvää avattua purkkia ei oikein voi käyttää myöhemmin, harvoin kun kukaan muistaa miten vanhaa se on.
Hinta on tuollaisessa tarpeessa sivuseikka. Tuotteen laatu on tärkeämpää. Ja se on itse asiassa kauramaidoissa kahvin valkaisuun jopa parempi kuin lehmänmaidoissa. Maku on parempaa kuin kaikille sopivissa hylamaidoissa.
Hyla-maito ei sovi kaikille, minulla vatsa kipeytyy siitä, mutta normaalimaidosta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurasta tehtävä maito on käynyt aika monta prosessia läpi verrattuna lehmän maitoon.
Mietipä sitä, kuinka monta välivaihetta kaura käy ennen kuin sitä voi sanoa maidoksi. Kuinka paljon ne vaiheet maksavat?
Maito on valmista juotavaksi heti kun se on tullut lehmästä ulos. Nämä homogenoinnit ja pastöroinnit eivät ole mitenkään välttämättömiä.
Jotta kauraa voi kutsua maidoksi, se on ensin syötettävä lehmälle, sitten se lehmä on lypsettävä! mitää kauramaitoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Lehmänmaito onkin aivan liian halpaa. Jos siitä pitäisi maksaa sen oikea hinta, niin se olisi paljon kalliimpaa.
No mikähän mahtaa olla se "oikea hinta".
Eihän maidon tuottaja saa maidosta varsinaista suoraa tuotantotukea kuin korkeintaan jonkun 30 senttiä litralta. Ei se voi selittää hintaeroa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin Oatlyn kauramaitoa saa parin desin purkissa. Ostan sitä kotiin koska juon vain viikonloppuisin kahvia ja iso purkki menisi hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin Oatlyn kauramaitoa saa parin desin purkissa. Ostan sitä kotiin koska juon vain viikonloppuisin kahvia ja iso purkki menisi hukkaan.
No hyvä jos saa. Nyt täytyisi vain selvittää, mistä Töölössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurahiutaleet maksaa euron kilo, joten luulisi kauramaidon olevan halvempaa kuin nykyinen 2,50e litralta.
En tiedä mitä kaurajuomaa sinä ostat mutta esim. Juustoportin ja Kaslinkin kaurajuomat on reilusti alle 2€ litra.
Minä ostan sitä kaurajuomaa, joka käyttäytyy kahvissa samoin kuin lehmänmaito. Se maksaa 2,50 euroa litralta.
Minä ostan Lidlin kauramaitoa, joka maksaa n. 1,5e ja laitan sitä myös kahviin. Kunhan muistaa ravistaa purkkia ennen kaatamista, niin sopii oikein hyvin kahvin sekaan, eikä juoksetu. Olen kokeillut muitakin ns. normi kauramaitoja kahviin ja kaikki sopivat siihen (muistaa vaan ravistaa), eikä tarvitse erikseen ostaa kallista 'kahvikauramaitoa'.
Kauramaitoja saa myös pienemmissä purkeissa, joten ei aina tarvitse ostaa litran purkkeja. Tämä sille joka harmitteli litran purkkeja, kun ovat liian isoja.
Vierailija kirjoitti:
Prosessointi. Porukka on niin kovasti prosessoitua ruokaa vastaan, mutta maidonkorvikkeet kyllä saa olla kamalan prosessoituja, kun se on niin trendikästä ja vegaanista.
Sitä voi kyllä tehdä itsekin, ja kokeilla minkä hintaiseksi tulee.
Kauran liotus vedessä ja sitten pois siivilöinti ei ole prosessointia nähnytkään. Maito sen sijaan on prosessoitua af.
Koska lihan- ja maidontuotanto on valtion rahallisesti tukemaa.
En ymmärrä mitä yritit kirjoittaa. Mutta vasat juovat ihan oman äitinsä, eli hevosenmaitoa. Siitä siirtyvät syömään heinää. Kauraakin voivat syödä. Viljely keksittiin ennen, kuin lehmän tehojalostus, joka on myös geenimanipulointia.