Kalifornian tulipalot.
Kaitlyn Jennerin talo palanut poroiksi, Kardashianit evakuoitu. Malibu evakuoitu.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö merivettä voi käyttää sammutukseen?
Tyynestämerestä vain isoilla koneilla vettä.Koneellinen vettä on kuin pisara meressä noissa paloissa. Ovat niin valtavia.
Entäs kymmenet ja taas kymmenet koneet?
Eihän niillä sitäpaitsi yritetä sammuttaa vaan pysäyttää tai edes hidastaa leviämistä.
Ei varmaan kauheasti tähtiä hetkauta, jos yks kymmenistä heidän taloistaan palaa. Julkkiksilla tuppaa olemaan useampi lukaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kardashianit voivottelee somessa vaikka juuri heidän kulutuskäyttäytyminen tuhoaa planeetan
Kardashianien kulutuskatyttaytymisella ei ole mitaan tekemista sen kanssa etta pitkaan aikaan ei ole satanut ja kasvusto rutikuivaa. Santa Ana tuulet puhaltavat myrskyn voimalla ja palo etenee sekunnissa jalkapallokentan pituisen matkan.
Surkea metsien hoito syynä paloihin
Nämä taitavat olla Camp Firen tiedot. Se on Pohjois-Kalifornian palo, eikä siellä asu mitään rikkaita ja kuuluisia, päinvastoin. Etelä-Kalifornian palossa tuhoalue on ainakin vielä pienempi, mutta uutisarvoa toki enemmän, kun osuu julkkisten alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso on maakin ja rahaa voi ottaa setelikoneesta. Ei tuossa ole oikeastaan mitään kauheaa. Vakuutus korvaa
Hirveitä nuo ovat. Ota pää pois puskasta.
Mikä siinä on hirveää?
No esim. täällä Pohjois-Kaliforniassa on palanut kokonaan Paradisen kaupunki. Ei siellä asu rikkaita vaan ihan tavallisia ihmisiä. Vakuutus korvaa jotain, jos sellainen on. Mutta jos susta ois ihan ok, menettää koko omaisuus, kaikki valokuvat ja omat tavarat, niin eihän siinä sitten mitään kamalaa ole.
Elätkö vuotta 1970 kun kuvat oli piironginlaatikossa. Kyllä niillä kaikilla vakuutus on, jos ei ole niin omaa tyhmyyttä. Jokainen ok-talossa asuva on vähintään keskiluokkainen ja voi hankkia sen vakuutuksen
Kalifornia ei ole Suomi. Täällä jokainen maaseudun pikkukaupungissa asuva ei todellakaan ole vähintään keskiluokkainen ja kaikilla ei ole vakuutusta. Jos asut paloriskialueella ne vakuutukset on aika sairaan kalliita. Samoin maanjäristysvakuutukset. Ja kyllä, mä oon elänyt myös aikaa ennen digikameroita, joten mun lasten lapsuuskuvat on paperisia. Ja vaikka se vakuutus olisi siinä voi mennä vuosi ennen kuin mitään korvauksia tulee. Sekin aika täytyy jossain asua. Ei täällä yhteiskunta tarjoa apua samalla tavalla kuin Suomessa, yksityiset ihmiset onneksi auttavat toisiaan, toisin kuin Suomessa, jossa yhteiskunta huolehtii kaiken.
Minusta Suomen malli kuulostaa toimivammalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso on maakin ja rahaa voi ottaa setelikoneesta. Ei tuossa ole oikeastaan mitään kauheaa. Vakuutus korvaa
Mikä siinä on hirveää?
No esim. täällä Pohjois-Kaliforniassa on palanut kokonaan Paradisen kaupunki. Ei siellä asu rikkaita vaan ihan tavallisia ihmisiä. Vakuutus korvaa jotain, jos sellainen on. Mutta jos susta ois ihan ok, menettää koko omaisuus, kaikki valokuvat ja omat tavarat, niin eihän siinä sitten mitään kamalaa ole.
Elätkö vuotta 1970 kun kuvat oli piironginlaatikossa. Kyllä niillä kaikilla vakuutus on, jos ei ole niin omaa tyhmyyttä. Jokainen ok-talossa asuva on vähintään keskiluokkainen ja voi hankkia sen vakuutuksen
Kalifornia ei ole Suomi. Täällä jokainen maaseudun pikkukaupungissa asuva ei todellakaan ole vähintään keskiluokkainen ja kaikilla ei ole vakuutusta. Jos asut paloriskialueella ne vakuutukset on aika sairaan kalliita. Samoin maanjäristysvakuutukset. Ja kyllä, mä oon elänyt myös aikaa ennen digikameroita, joten mun lasten lapsuuskuvat on paperisia. Ja vaikka se vakuutus olisi siinä voi mennä vuosi ennen kuin mitään korvauksia tulee. Sekin aika täytyy jossain asua. Ei täällä yhteiskunta tarjoa apua samalla tavalla kuin Suomessa, yksityiset ihmiset onneksi auttavat toisiaan, toisin kuin Suomessa, jossa yhteiskunta huolehtii kaiken.
Minusta Suomen malli kuulostaa toimivammalta.
En mä mielestäni sanonutkaan missään, että tapa tehdä asiat täällä Kaliforniassa olisi parempi kuin Suomessa vaan erilainen. Ja siksi ei voi ajatella että kaikki on keskiluokkaisia tai kaikilla on vakuutus.
Olen koko viikonlopun seurannut tätä uutisointia, aivan järkyttävää. Tuntuu, että kaikki eivät edes ymmärrä, että Kalifornia =\= Los Angeles ja San Francisco rikkaine ja kuuluisine ihmisineen, vaan esim tuo Paradise oli ihan tavallinen pikkukaupunki. Ei sillä, että kyllä kaikki julkkikset ja/tai megamiljonääritkin ansaitsevat sympatiaa, olisi ihan kamalaa menettää kaikki tuolla tavalla. Heillä tosin varmasti varaa vakuutuksiin jälleenrakentamiseen, kaikilla ei välttämättä ole näin.
Todella järkyttävää myös nämä kuolleiden/kadoksissa olevien määrä. Törmäsin redditissä videoon, jossa ilmiselvästi pahassa shokissa oleva ehkä keski-ikäinen mies mies kuvasi palossa täysin tuhoutuneita naapureidensa/ystäviensä autoja. Sekä autoista, että autojen omistajista oli vain rangat jäljellä. Ei ihan äkkiä katoa mielestäni tuo näky, maastopaloja ei pidä ottaa leikillään.
Onneksi täällä Suomessa tuon mittakaavan maastopalo on hyvin epätodennäköinen, ei yhtäkkiä marraskuinen kylmyys ja kosteus haittaa enää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pekka Puskasta.
Kaliforniassa omakotitalo, eli single family home, on yleisin asumismuoto niin suurissa kuin pienissäkin kaupungeissa. Esimerkiksi Los Angelesin rupualueilla ylivoimainen enemmistö kodeista on omakotitaloja, eli ei todellakaan puhuta mistään keskiluokkaisuuden ilmentymästä.
Itärannikolla, ainakin koillisessa, tilanne on toisin.