Naiset auttakaa...onko jokin vikana?
Minulla on ollut säännollinen kierto aina ensimmäisistä menkoista lähtien, mutta nyt yllättäen kuukautiset alkoivat vain kymmenen päivää edellisten päättymisestä. Ei käsittääkseni ihan normaaliakaan ole tuollainen, mutta pitäisikö huolestua? tai mistä kaikesta tuollainen voisi johtua? Löytyykö mitään luonnollista ja harmitonta selitystä tälle?
Olen aloittanut n. kuukausi sitten "rautakuurin", mutta tuskin siitäkään johtuu. Sen lisäksi olen ollut viikon dieetillä, mutta eikös sekin pitäisi äärimmillään vaikuttaa lähinnä päin vastaisella tavalla? Nämä kaksi lienee ainoat lähiajan muutokset elämässäni.
Kommentit (11)
Ikä? Itselläni näin 45 vee tullut pari kertaa tänä vuonna uudet menkat noin viikko edellisten jälkeen. Papa puhdas, kesällä otettiin. En ole syytä selvitellyt.
Laihduttelu voi kyllä sekoittaa hormonitoimintaa. Sitä veikkaisin syyksi. Joskus myös kohtu päättää muuten vain yllättää. Minä sain kerran nuorena yllärimenkat, kun oli ollut edellusenä iltana seksuaalisesti jännittävä baari-ilta (ilman varsinaista seksiä). Silloin äitini sanoi, että se johtui just siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ikä? Itselläni näin 45 vee tullut pari kertaa tänä vuonna uudet menkat noin viikko edellisten jälkeen. Papa puhdas, kesällä otettiin. En ole syytä selvitellyt.
36 olen, joten ei kai vaihdevuosistakaan vielä pitäisi olla kyse...eihän?
-ap
Ahaa...ai toi dieettikin voisi siis olla syynä. Oon aina luullut, että voi vaan menkat jäädä välistä jos syö jotenkin liian vähän tms.
Olenkin aina ihmetellyt miten kuukautiset voi mukamas yllättää...mutta näköjään voivat :D
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ikä? Vaihdevuodet? Tulehdus?
Voi apua...mikä tulehdus?
-ap
Kyllähän vaihdevuodet voi alkaa tosi aikaisinkin. Lääkäri?
Ei kyllä pitäisi vaihtarit olla. Tosin on joitakin naisia joilla vaihdevuodet alkavat jo aikaisin, mutta se on harvinaista. Kuten tuolla oli että esim. stressi ja laihdutus on syitä. Samoin kierto voi hakea jotain uutta rytmiä. Yleensä ohimenevää, mutta jos alkaa liikaa pohdituttamaan tai ei jää yhteen satunnaiseen kertaan niin kuten tuolla todettiin niin lääkärin varaisin ajan. Ethän raskaana voi olla edellisistä kuukautisista huolimatta? Jos kipuja ilmenee ylipäätään alavatsalla kovasti niin kyllä jopa päivystyksessä kävisin tai ainakin soittaisin.
Jos minä yhtään naisia tunnen, niin kaikki yllättävä epäloogisuus johtuu hormooneista.
Stressi, ruokavalio, mikä vaan voi välillä muuttaa kiertoa. Jos se ei ole jatkuvaa, eikä mitään muita "oireita" ole, en huolestuisi. Jos jatkuu pidempään, ts. menkat ei mene ohi tai kierto ei palaudu muutamassa kuukaudessa niin voit toki lekurissa piipahtaa.