Tarinoita Kelasta: kiusa se on pienikin kiusa
Jäin työttömäksi, koeaikapurku, joten tuloni ovat nolla.
Tein Kelalle asumistuki tarkistus hakemuksen, kaikki tarvittavat liitteet toimitin heti hakemusta tehdessäni.
Yli 3 viikkoa meni ja koko tuon ajan asumistukihakemuksen perässä luki "odotetaan työvoimaviranomaisen lausuntoa".
Niin siis mitä ihmettä? Miksi?
Asumistuki kun on niin työllisen kuin työttömän etuus, siihen ei työvoimaviranomaisella ole mitään sanavaltaa.
Vasta kun avauduin asiasta niin alkoi tapahtumaan.
Vastausta / selitystä asialle en kyllä tosin saanut miksi odotellaan työvoimaviranomaisen lausuntoa asumistuki hakemukseen.
Sanottiin vain että "asumistukihakemusten käsittelyaika on noin 3 viikkoa tilanteesta riippuen".
Niin no minä jäin työttömäksi ja tulot ovat nolla joten aika selvä tapaus.
Ihme p**seilyä.
Kommentit (24)
Eikö lastensuojelun jälkihuoltoon kuulu, että asiakas saatetaan omilleen aluksi tukiasuntoon, missä vähitellen oppii huolehtimaan itsestään ja hakemaaan tukia, opiskelupaikkaa, työtä ym? Jos ei, niin ainakin pitäisi. Eri asia on, että kuinka vastaanottavainen nuori on siinä vaiheessa, kun täysi-ikäistyy ja maailma on auki edessä. Hyviäkin tarinoita on, mutta liikaa niitä surullisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sinun muuttaa takaisin äidin luokse?
Muutin sieltä pois jo 11 vuotiaana joten pitäisi varmaan muuttaa takaisin lastensuojelulaitokseen sitten. "Kotiin" ei ole mitään asiaa. Olen pakotettu asumaan omillani.
Holhouksen alle sut pitäisi selvästi laittaa kun yhteiskunnassa toimiminen on niin vaikeaa Suomen kaltaisessa tukia pursuavassa maassa.
Jos olet tuota mieltä niin sitten allekirjoitat varmaan myös sen, että kasvatuksella on iso rooli siihen miten ihminen tulee elämässään pärjäämään. Minut kasvatti lastensuojelu niinä aikoina kun tiettyjä asioita elämästä olisi pitänyt nuorelle kertoa miten oletettavasti lastaan rakastavat vanhemmat lapsilleen kotona kertoilevat, ohjaavat ja tukevat. Lastensuojelu ei tehnyt juuri mitään noista vaan samana päivänä kun 18 tuli lasiin niin kamat kantoon ja yksin jätettiin yksiöön mätänemään. Lastensuojelu syrjäytti keskelle metsää lukkojen taakse useiksi vuosiksi passivoiden kun ei pitänyt (huom saanut) tehdä juuri yhtään mitään muuta kuin maata sohvalla ja katsoa töllöä. Miten meni noin omasta mielestäsi lastensuojelun kasvatus?
Ai nyt se on lastensuojelun vika kun selitettiin, että Kela ei ole väärässä tässä. Mitäpä jos joskus katsoisit peiliin ja ottaisit itse vastuun elämästäsi.
Olen ollut Kelan tuilla opiskelijana sekä työttömänä, eikä omassakaan lapsuudessani ollut huolehtivaa kasvattajaa. Otin silti itse vastuun elämästäni.
Tällainen on holhiusvaltio. Ahkerat työssäkäyvät elättävät elättejä. Olen kyllä nyt itsekin eläkeläisenä elätti. Mutta tein töitä joka päivä 45 v
Nämä ylpeät veronmaksajat eivät varmaankaan ole asioineet Kelan kanssa sen kummemmin.
Olen samaa mieltä ap:n kanssa: hyvin yksiselitteisetkin tuet jäävät helposti ihmeellisille lausuntokierroksille.
Mun vahingossa löytynyt taktiikkani Kelan kanssa on hakemus - lisäselvitys - ärähdys. Toimii melko hyvin mutta mietin että ei liene Kelan kanssa asiointi hupia sellaisille joilla on tapana olla loppuun asti kohteliaita ja toimittaa kaikki pyydetyt todistukset.