Tarinoita Kelasta: kiusa se on pienikin kiusa
Jäin työttömäksi, koeaikapurku, joten tuloni ovat nolla.
Tein Kelalle asumistuki tarkistus hakemuksen, kaikki tarvittavat liitteet toimitin heti hakemusta tehdessäni.
Yli 3 viikkoa meni ja koko tuon ajan asumistukihakemuksen perässä luki "odotetaan työvoimaviranomaisen lausuntoa".
Niin siis mitä ihmettä? Miksi?
Asumistuki kun on niin työllisen kuin työttömän etuus, siihen ei työvoimaviranomaisella ole mitään sanavaltaa.
Vasta kun avauduin asiasta niin alkoi tapahtumaan.
Vastausta / selitystä asialle en kyllä tosin saanut miksi odotellaan työvoimaviranomaisen lausuntoa asumistuki hakemukseen.
Sanottiin vain että "asumistukihakemusten käsittelyaika on noin 3 viikkoa tilanteesta riippuen".
Niin no minä jäin työttömäksi ja tulot ovat nolla joten aika selvä tapaus.
Ihme p**seilyä.
Kommentit (24)
Tuloahan se työttömyysturvakin on. Pitäähän se tietää paljon saat tukea, että päätös voidaan tehdä.
Hohhoijaa...mitä se työttömyysturva sitten on ellei tuloa?
Pitäisikö sinun muuttaa takaisin äidin luokse?
Kyllähän Kela on hyvin vanhanaikaisesti toimiva, kaikki tapahtuu todella hitaasti. Toivottavasti saadaan Kelaankin mahdollisimman nopeasti tekoäly tekemään rutiinipäätökset, niin vältyttäis tuolta järjettömältä odottamiselta.
En saa työttömyysturvaa, en ole siihen oikeutettu.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Muutin sieltä pois jo 11 vuotiaana joten pitäisi varmaan muuttaa takaisin lastensuojelulaitokseen sitten. "Kotiin" ei ole mitään asiaa. Olen pakotettu asumaan omillani.
Eli et ollut ilmoittanut työkkäriin olevasi taas työtön. Joten työkkäri ei ollut lähettänyt kelaan lausuntoa missä lukee että olet oikeutettu työmarkkinatukeen tai jos vaikka saatkin rahaa ammattiliitostasi. Tämä vaikuttaa sun tuloihin ja kaikki tulot huomioidaan kun tehdään asumistukipäätöksiä. Ei sua kiusattu.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Miksi et?
Vierailija kirjoitti:
-ap
Mikset ole?
Tässä kyllä valaiseva kurkistus oikeasti tyhmän ihmisen ajatusmaailmaan. Asioihin keksitään jotain ihmeellisiä tunnepitoisia syitä: en olekaan erityistapaus, jonka ei tarvitse ilmoittaa tuloistaan ja joka pääsee jonon ohitse = minua kiusataan.
Vierailija kirjoitti:
Eli et ollut ilmoittanut työkkäriin olevasi taas työtön. Joten työkkäri ei ollut lähettänyt kelaan lausuntoa missä lukee että olet oikeutettu työmarkkinatukeen tai jos vaikka saatkin rahaa ammattiliitostasi. Tämä vaikuttaa sun tuloihin ja kaikki tulot huomioidaan kun tehdään asumistukipäätöksiä. Ei sua kiusattu.
Ilmoitin kelaan todisteiden kanssa että ei ole töitä eikä tuloja enää. En kuulu liittoihin. Työmarkkinatukea en saa koska en ole vastaanottavainen kokoaikasta työtä sillä olen sen verran sairas etten kykene tekemään täyttä työviikkoa. Enkä toisaalta haluakkaan tehdä. Haluan elää elämääni, en käyttää 1/3 osaa parhaasta elämänajastani töiden tekemiseen. Minulle riittää osaaikatyön palkka, en tarvitse rantahuvilaa, ferraria tai kuuta taivaalta.
Ja se on edellytyksenä työttömyystuvalle, että on vastaanottavainen kokoaikatyölle, oman käsityksen mukaani siis. En ole ikinä ollut kokoaikatyössä eikä koulutukseni tai työhistoriani ole sellainen, että minulle kukaan täysjärkinen työnantaja kokoaikaista työtä antaisikaan joten miksi rustittaisin että olen vastaanottavainen kokoaikatyötä vaikken ole eli pitäisikö kusettaa sitten? Ja myöhemmin saada sanktioita koska kusetin. Hieno systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin sieltä pois jo 11 vuotiaana joten pitäisi varmaan muuttaa takaisin lastensuojelulaitokseen sitten. "Kotiin" ei ole mitään asiaa. Olen pakotettu asumaan omillani.
Holhouksen alle sut pitäisi selvästi laittaa kun yhteiskunnassa toimiminen on niin vaikeaa Suomen kaltaisessa tukia pursuavassa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitin kelaan todisteiden kanssa että ei ole töitä eikä tuloja enää. En kuulu liittoihin. Työmarkkinatukea en saa koska en ole vastaanottavainen kokoaikasta työtä sillä olen sen verran sairas etten kykene tekemään täyttä työviikkoa. Enkä toisaalta haluakkaan tehdä. Haluan elää elämääni, en käyttää 1/3 osaa parhaasta elämänajastani töiden tekemiseen. Minulle riittää osaaikatyön palkka, en tarvitse rantahuvilaa, ferraria tai kuuta taivaalta.
Ja se on edellytyksenä työttömyystuvalle, että on vastaanottavainen kokoaikatyölle, oman käsityksen mukaani siis. En ole ikinä ollut kokoaikatyössä eikä koulutukseni tai työhistoriani ole sellainen, että minulle kukaan täysjärkinen työnantaja kokoaikaista työtä antaisikaan joten miksi rustittaisin että olen vastaanottavainen kokoaikatyötä vaikken ole eli pitäisikö kusettaa sitten? Ja myöhemmin saada sanktioita koska kusetin. Hieno systeemi.
Katso kun sun ilmoitus ei riitä. Työkkärin ilmoitus siittä ettet ole oikeutettu työttömyysturvan on virallinen lausunto mikä vasta kelpaa. Eikä sua kiusattu. Kaikki muutkin joutuu odottaa..
Asumistuki voidaan myöntää ennen muiden tukien saamistakin, mutta yleensä sinne arvioidaan tuloksi jotain. Kukaan asiakas ei tykkää siitä että tuloksi huomioidaan 0e ja sitten saakin jonkun tuen jostain, joka onkin ehkä sen verran iso, että asumistuki olisikin myönnettyä pienempi.
Yksin asuva, jonka kelan työttömyysturvassa ei ole mukana lapsikorotuksia voidaan asumistuki myöntää surutta tuloilla tai ilman, koska asumistukeen ei 696-700e tulo vaikuta mihinkään vaan asumistuki voidaan myöntää maksimina (eli ei omavastuuta asumistuessa). Mutta ei siellä tarvitse olla kuin yhdestä lapsesta pieni lapsikorotus, joka vaikuttaa siihen että asumistukeen syntyy ihan pieni omavastuu ja asumistuen määrä ei ole se maksimi.
Kelaan ei ole vielä saatu kristallipalloja, joista asiakkaan tulevia tuloja voisi katsoa.
On helpompi arvioida hakijalle jotain tuloa sinne päätökseen ja oikaista jälkeenpäin eduksi jos tuloja ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holhouksen alle sut pitäisi selvästi laittaa kun yhteiskunnassa toimiminen on niin vaikeaa Suomen kaltaisessa tukia pursuavassa maassa.
Jos olet tuota mieltä niin sitten allekirjoitat varmaan myös sen, että kasvatuksella on iso rooli siihen miten ihminen tulee elämässään pärjäämään. Minut kasvatti lastensuojelu niinä aikoina kun tiettyjä asioita elämästä olisi pitänyt nuorelle kertoa miten oletettavasti lastaan rakastavat vanhemmat lapsilleen kotona kertoilevat, ohjaavat ja tukevat. Lastensuojelu ei tehnyt juuri mitään noista vaan samana päivänä kun 18 tuli lasiin niin kamat kantoon ja yksin jätettiin yksiöön mätänemään. Lastensuojelu syrjäytti keskelle metsää lukkojen taakse useiksi vuosiksi passivoiden kun ei pitänyt (huom saanut) tehdä juuri yhtään mitään muuta kuin maata sohvalla ja katsoa töllöä. Miten meni noin omasta mielestäsi lastensuojelun kasvatus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso kun sun ilmoitus ei riitä. Työkkärin ilmoitus siittä ettet ole oikeutettu työttömyysturvan on virallinen lausunto mikä vasta kelpaa. Eikä sua kiusattu. Kaikki muutkin joutuu odottaa..
Asia selvä.
Ex koulukiusaajat päässy vallankahvaa kiinni