Pihlajalinnan seinällä oli lappu: "Emme kirjoita vahvoja kipu-, uni- tai rauhoittavia lääkkeitä."
En ole niiden tarpeessa, mutta mietin vain, että miksi? Tietääkö joku?
Kommentit (55)
Meillä ihan julkisen tk:n seinällä on myös kyseinen lappu. Toki niin, että päivystyksessä ei kirjoiteta. Mulle kyllä kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiettyjä kovia lääkkeitä ei kaikki lääkärit saa määrätä. Läheiseni sairastui vakavasti, josta ikuisena muistona kovat hermokivut raajoissa. Hän käyttää säännöllisesti kipuihin yhtä huumeenakin katukaupassa myytävää lääkettä. Sitä ei työterveyslääkäri tai kukaan omalla paikkakunnalla saanut määrätä, läheiseni joutuu uusimaan reseptinsä läheisessä kaupungissa yliopiston sairaalan neurologisen osaston lääkärin kanssa.
Ei ole olemassa tällaisia lääkkeitä, mitä vain tietyt lääkärit saisivat määrätä. Eri asia on sitten, jos kivunhoito halutaan keskittää siihen paremmin perehtyneeseen yksikköön. Jos Lyricasta puhutaan, niin kyllä sitä ihan tk-lääkäritkin kirjoittaa.
Kyllä on. Osa lääkkeistä on sellaisia, että ne saa aloittaa erikoislääkäri, joskus jopa uusimiseenkin vaaditaan erikoislääkärin uusinta. Onhan se joskus ollut noloa soittaa terkkarilääkärille ja sanoa, että hei, sä et saa uusia tätä...
t. proviisori
Minkäs aihealueen lääke tällainen on? Suurinta osaa saa kai noistakin kaikki lääkärit uusia, mutta hoito tulee ALOITTAA erikoislääkärin toimesta. Mutta mites Isotretinoiini, oliko se niin rajattu...?
Vierailija kirjoitti:
Pihlajalinna yksityisenä yrityksenä haluaa hoitaa vain helppoja tapauksia, ne kaikki hankalammat käyvät kunnallisess terveyskeskuksessa. Helppoa kulria kermat, kun ottaa tuollaisen linjan.
Ja kyllä, vahvoja kipu ja rauhottavia lääkkeitä tarvitsee myös pieni joukko sairaita ihmisiä, jotka eivät todellakaan ole narkkareita. Esim syöpäpotilaat.
Syöpäpotilaat nyt ovatkin varmasti ensimmäisenä siellä pihlajalinnassa niiden reseptiensä kanssa. Olet sinäkin kyllä yksi kunnon ruudinkeksijä.
Tämä onkin sinänsä hauskaa, kun narkkareiden takia jää ei narkkarit hoitamatta. Itselläni on käynyt näin kaksi kertaa. Toisessa niin paha korvatulehdus, että se levisi jo luuhun. En saanut kuin buranaa, koska muuten jään heti koukkuun. Lopputulos oli 3vrk tajuttomana kivun vuoksi, ja siitä puhjennut vakava kipukynnyksen aleneminen.
Toinen oli sellainen että jouduin unettomuuden takia sairaalaan, jossa uneni saatiin kohdalleen, milläpä muulla kuin unilääkkeillä! Sairaalasta lääkäri kyllä sitten kirjoitti minulle reseptin unilääkkeisiin oikein mielellään. Naurettavinta oli, että minulle oli aiemmin kirjoittettu pieniä määriä tiettyä unilääkettä, jolla sain itse rytmini kohdalleen, kun kykenin aloittamaan NELJÄN kyllä NELJÄN päivän kuurin heti kun oireet ilmaantuivat. Tarvitsen tuon neljän päivän unilääkekuurin siis 0-2x/vuosi, että sellainen narkomaani olen.
Olen tämän alilääkitsemisen takia nyt osa-aikaeläkkeellä, mutta mitäs pienistä!
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin sinänsä hauskaa, kun narkkareiden takia jää ei narkkarit hoitamatta. Itselläni on käynyt näin kaksi kertaa. Toisessa niin paha korvatulehdus, että se levisi jo luuhun. En saanut kuin buranaa, koska muuten jään heti koukkuun. Lopputulos oli 3vrk tajuttomana kivun vuoksi, ja siitä puhjennut vakava kipukynnyksen aleneminen.
Toinen oli sellainen että jouduin unettomuuden takia sairaalaan, jossa uneni saatiin kohdalleen, milläpä muulla kuin unilääkkeillä! Sairaalasta lääkäri kyllä sitten kirjoitti minulle reseptin unilääkkeisiin oikein mielellään. Naurettavinta oli, että minulle oli aiemmin kirjoittettu pieniä määriä tiettyä unilääkettä, jolla sain itse rytmini kohdalleen, kun kykenin aloittamaan NELJÄN kyllä NELJÄN päivän kuurin heti kun oireet ilmaantuivat. Tarvitsen tuon neljän päivän unilääkekuurin siis 0-2x/vuosi, että sellainen narkomaani olen.
Tuttavapiirissä on näitä kivuista kärsiviä, joille on kirjoitettu vain panadol-resepti, vaikka ovat olleet melkein kipushokissa, etteivät vain jää koukkuun kipuihin.
Tuttavani söi etenevään hermosairauteen oxynormia. Oli kieltäydytty uusimasta reseptiä, koska on koukuttava lääke. No, jäi sitten sänkypotilaaksi, kun burana ei auttanut kipuihin, jotta olisi pystynyt menemään edes kuntoutukseen. Lääke kyllä uusittiin sitten sairaalassa ja kauhisteltiin, että miten voidaan lopettaa toisen lääkärin määräämä kipulääkitys noin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiettyjä kovia lääkkeitä ei kaikki lääkärit saa määrätä. Läheiseni sairastui vakavasti, josta ikuisena muistona kovat hermokivut raajoissa. Hän käyttää säännöllisesti kipuihin yhtä huumeenakin katukaupassa myytävää lääkettä. Sitä ei työterveyslääkäri tai kukaan omalla paikkakunnalla saanut määrätä, läheiseni joutuu uusimaan reseptinsä läheisessä kaupungissa yliopiston sairaalan neurologisen osaston lääkärin kanssa.
Ei ole olemassa tällaisia lääkkeitä, mitä vain tietyt lääkärit saisivat määrätä. Eri asia on sitten, jos kivunhoito halutaan keskittää siihen paremmin perehtyneeseen yksikköön. Jos Lyricasta puhutaan, niin kyllä sitä ihan tk-lääkäritkin kirjoittaa.
Selvästikään et asiasta kunnolla tiedä, joten kannattaa olla vain hiljaa. Ei ole kyse Lyricasta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäistään väärinkäyttöä.
Hmm. Ensin luodaan ongelma ja sitten pestään siitä kädet. Että ei, ei se meidän vika ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäistään väärinkäyttöä.
Hmm. Ensin luodaan ongelma ja sitten pestään siitä kädet. Että ei, ei se meidän vika ole.
Niinpä. Lääkärit itse ensin määräävät hövelisti pkv-läähheitä narkkaustarkoitukseen, ja sitten kun siitä tulee näkyvä ongelma, niin otetaan lääkkeet pois niitä tarvitsevilta. Narkit löytää aina narkattavansa, mutta sairailla ei ole halua kulkea pitkin syrjäkujia etsimässä itselleen mitäsattuu-pillereitä, jos ne vaikka auttaisivat.
Kyseisen toimipisteen lääkäri on varmaan menettänyt oikeutensa määrät pkv-lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä määrätään Pihlajalinnassakin, viimeksi itselleni viikko sitten. Mutta tolla ilmoituksella karsitaan pois lähinnä ne, jotka ovat niitä käyttämässä väärin perustein ja tulevat niitä hakemaan uudelta lääkäriltä heti ensimmäisellä käyntikerralla. Tuttu lääkäri ja hyvä hoitosuhde, niin ei mitään ongelmaa.
Sittenhän lääkärikeskus valehtelee asiakkailleen. Miten sellaiseen voi luottaa muissakaan asioissa?
Meillä täällä maalla Pihlajalinna pyörittää sekä sitä yhtä ainutta yksityistä lääkäriasemaa että julkisen puolen terveyskeskusta. Terveyskeskus toimii mutta yksityinen ei. Tuo lappu on Terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä on näitä kivuista kärsiviä, joille on kirjoitettu vain panadol-resepti, vaikka ovat olleet melkein kipushokissa, etteivät vain jää koukkuun kipuihin.
Tuttavani söi etenevään hermosairauteen oxynormia. Oli kieltäydytty uusimasta reseptiä, koska on koukuttava lääke. No, jäi sitten sänkypotilaaksi, kun burana ei auttanut kipuihin, jotta olisi pystynyt menemään edes kuntoutukseen. Lääke kyllä uusittiin sitten sairaalassa ja kauhisteltiin, että miten voidaan lopettaa toisen lääkärin määräämä kipulääkitys noin vain.
Mä tavallaan ymmärrän tämän. Kipukroonikkona olen vuosikausia ravannut lääkäriltä toiselle. Tavallinen lääkäri - olipa erikoisala mikä tahansa - ei yleensä osaa hoitaa kipua. Kipu on vain tutkittavan vaivan sivutuote ja lääkäri pyrkii hoitamaan ko vaivaa sikäli mikäli se on hoidettavissa. Kipuun suhtaudutaan hyvin usein "se nyt vaan kuuluu tuohon sun sairauteen" -asenteella. Lääkärit määräävät kipuun tavallisimpia kipulääkkeitä ja vahvempia vain harvoin ja niitäkin hyvin lyhyeksi ajaksi. Jos kivun aiheuttajaa ei voida poistaa, tavallinen lääkäri nostaa kädet pystyyn. Buranaa ja sairaslomaa vaan.
Mulle alettiin tehdä työterveyshuollossa jo työkykyarviointia kipujen vuoksi, mutta älysin yrittää vielä kerran. Varasin ajan kivunhoitoon erikoistuneelle lääkärille. Ajattelin, että maksoi mitä maksoi, haluan katsoa vielä tämän viimeisen kortin. Nyt kipuni ovat hallinnassa, pystyn käymään töissä ja työterveyshuoltoon ilmoitin, että voivat unohtaa koko asian, koska hoidatan itseni ja työkykyni tästä lähtien asiantuntevalla lääkärillä.
Minulla ei ole huume- eikä lääketaustaa. Silti en saa edes esim.vahvempaa Buranaa pahoihin 15 vuotta kestäneisiin selkäkipuihin vai onko siihen joku muu syy siis että juuri selkäsärkyyn ei saa vahvempia tabletteja?
Kun oli ensimmäinen kipukohtaus 15 vuotta sitten, sain 600mg Buranaa ja Sirdaludia. Sen jälkeen en ole saanut mitään määrättyä kipulääkettä vaikka olen jopa joutunut konttaamaan kotona että pääsen liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole huume- eikä lääketaustaa. Silti en saa edes esim.vahvempaa Buranaa pahoihin 15 vuotta kestäneisiin selkäkipuihin vai onko siihen joku muu syy siis että juuri selkäsärkyyn ei saa vahvempia tabletteja?
Kun oli ensimmäinen kipukohtaus 15 vuotta sitten, sain 600mg Buranaa ja Sirdaludia. Sen jälkeen en ole saanut mitään määrättyä kipulääkettä vaikka olen jopa joutunut konttaamaan kotona että pääsen liikkumaan.
Jaa-a. Onko sulla diagnoosi? Kuinka monta tälläistä kokemusta? Aika uskomattomalta kyllä meinaan kuulostaa...
Ja siis kyllä, selkävaivaan saa niin kasisatasta, voltarenia, panadolia, tramalia kuin lihasrelaksantteja jne. Enemmän ongelma on siinä, että hoito keskittyy turhan usein vain seurauksiin, ei itse alkusyyhyn.
Joten, sun tarinaa en nyt vaan usko.
Tuollaisia ilmoituksia on yksityisilläkin, Mehiläisessä jne, Jossain oli muistaakseni että noita lääkkeitä ei kirjoiteta tiettyyn aikaan- kuvittelin johtuvan siitä etteivät halua narkkareita notkumaan sinne silloin kun henkilökuntaa on vähän. Ja on ollut jo kymmenen vuotta.