Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä synnytyksen jälkeistä masennusta?

Akka
08.11.2018 |

Olen saanut esikoiseni reilu 3kk sitten.
Olen nyt viimeaikoina huomannut olevani enemmän ja enemmän väsynyt, ahdistunut, itkuinen, pahantuulinen, räjähdysherkkä ja stressaantunut. Minulla on kokoajan kiire, ja tuntuu että kaikki asiat on hoitamatta tai puolitiessä. Vauvaa kohtaan en ole kiukkuinen tms, mutta miestäni kohtaan en tunne enää mitään muuta kuin inhoa ja vihaa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lisäyksenä edelliseen viestiini, jälkikäteen ajateltuna ahdistus ja inho miestä kohtaan alkoi jo raskausaikana mutta pahenevat nyt kokoajan.

Ap

Vierailija
2/7 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukku?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan osaa auttaa? :(

Vierailija
4/7 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olisitkohan vain uupunut? Tai jotenkin pettynyt miehesi panostukseen vauva-arjessa? Osallistuuko miehesi kuinka paljon vauvan hoitoon tai kotitöihin?

Vierailija
5/7 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi varmasti olla masennustakin, mutta voi olla myös ihan vain sellaista vauva-arkeen sopeutumisen tuskaakin. Kyllä se jonkunverran yllätyksenä taitaa aina tulla kuinka sitovaa ja sitä myöten raskasta vauvan hoitaminen voi olla eikä puoliso välttämättä ymmärrä sitä selittämälläkään, aika omiaan aiheuttamaan ärtymystä.

Meillä on kolme lasta ja nyt nuorimmaisen vauva-aikana ehdin jo taputella itseäni selkään että hyvinhän mä tän osaan kun kaikki sujuu niin kivasti, paljon paremmin kuin ennalta odotin. No joo, taisi vain sattua hyväuninen ja muutenkin leppoisa vauva jonka ensimmäinen flunssa palautti kyllä tehokkaasti tämän äidin takaisin maanpinnalle. Jos vauva ei nuku kuin kyljessä kiinni ja sillonkin noin vartin pätkissä niin eipä siinä paljon kotitöitä tehdä. Osa vauvoista on, myös meidän esikoinen allergioineen oli, tällaisia ihan jatkuvasti. Kyllä se alkaa jossain vaiheessa käydä äidin mielialaan väkisinkin kun ei saa mitään tehdä rauhassa.

Mulla auttaa, kun tietoisesti lasken odotuksiani eli siivotaan mitä pystytään, enkä edes odota mitään omaa laatuaikaa iltaan kun lapset nukkuu, kun se on ihan tuurista kiinni nukkuuko ne. Netflixiä sitten luurit päässä vauvan vieressä jos muu ei onnistu. Mutta usko mua, se vielä helpottaa, kun vauva kasvaa! Et ole ainoa! Jos silti tuntuu, että olisi kuitenkin masennusta niin neuvolasta saat varmasti apua. Voimia!

Vierailija
6/7 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee deps-testi. Se ei ole mitenkään yksiselitteinen mutta antaa osviittaa siitä, kannattaako lähteä hakemaan ulkopuolista apua. Itse kuvittelin, että ei mulla voi olla masennusta, lääkärin vastaanotolla tein depsin ja se avasi silmiä sille, että oloni ei ole normaali. Tässä yksi linkki:

https://www.vastaamo.fi/masennus/

Googlaamalla löytyy muitakin. Lisäksi tuolla hyviä ohjeita, miten omaa mielialaa voi kotikonstein parantaa.

Neuvolapsykologille voi varata aikaa, mutta sinne voi olla pitkät jonot. Itse aikoinani varasin ajan yksityiselle puolelle masennukseen erikoistuneelle lääkärille. Helpotti pelkästään se, että sai tuntemuksistaan puhua puolueettomalle, tuntemattomalle ihmiselle.

Vierailija
7/7 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme