Auttakaa keksimään vegaaninen ja gluteeniton tarjottava n. eurolla!
Tilanne on seuraava: Saan viikonloppuna vieraan kylään, eikä minulla ole rahaa, kuin jokuinen sentti lompakossa! Mieluiten jotain makeaa tarjottavaa kahvin/teen kanssa tarjottavaksi pitäisi keksiä...noloa olisi tarjota pelkkää kahvia vieraalle tai paljastaa että olen ihan PA.
Kommentit (57)
Rouhi laituriponttoonista styroksirouhetta. Mausta suolalla, ja pop corn on valmis syötäväksi.
Eikä ole yhtään gluteiinia.
Haittapuolena voidaan mainita, että WC ei oikein tahdo vetää
tarjoo jotain kasvikermaa ja marjoja jos on pakasteessa
Tähän ois muuten helppo keksii kaikkea, mutta noin pienellä budjetilla en meinaa keksiä oikein mitään.
Mut saisko pussin taateleita? Jonkun tumman suklaan tmv. voit löytää tai vegaanista vaniljakastiketta tai kara kookoskermaa ja jos on kotona marjoja/hedelmiä. Säilykehedelmäcoctail? Lidlissä on tummalla suklaalla päällystettyjä(maidottomia)riisikakkuja tai jotain halppis hilloa ja riisikakkuja tai halvaa ilman hunajaa saa kanssa jostain HALVALLA :) Pieniä purkkeja maustettuja kasvimaitoja saa myös alle euron jos haluaa vaikka kahviin laittaa...onhan sekin jo tyhjää parempi ;)
Tai sitten maapähkinöitä ja rusinoista voi jauhaa monitoimikoneella tai vastaavalla massaksi ja pyöritellä pieniä palloja tarjolle tai vastaavasti kookoshiutaleista ja taateleista jos budjetti kestää...voi vaikka kieritellä kaakaojauhossa tai tomusokerissa tmv. mitä nyt kaapista löytyy. Taikka tee "Nicecreamia" eli pari jäädytettyä banaania vaikka ihan sauvasekoittimella survot koostumukseltaan jäätelön näköiseksi ja tämänkin seoksen voit maustaa ja koristella melkeinpä ihan mielesi mukaan...osta vaikka vegaanisena pari nättiä irtokarkkia päälle niin tulee hieno. Koeta olla luova!
omppuja saa halvalla! kaks omppua uuniin ja sit joku kastike löytyiskö? +kanelia ja sokeria
Uuniomenoita, pari omenaa ei paljoa maksa (tai käyt pölliin, jos jossain puissa jotain talviomenoita sattuu vielä roikkumaan), vähän mausteita (kaneli, sokeri) jos kaapista löytyy ja vaikka mantelirouhetta. Jotain kookoskermaa tms päälle, parisen euroa menisi, kaiva taskunpohjat
Vierailija kirjoitti:
omppuja saa halvalla! kaks omppua uuniin ja sit joku kastike löytyiskö? +kanelia ja sokeria
samat aatokset oli mullakin :)
Uuniomenaa ja vegaanista vaniljakastiketta? Kaksi omppua ei varmasti maksa euroakaan. Kai sulla jotain on kaapissa? Omppuihin siis, kanelia, sokeria? Kaurahiutaleista teet kauramaitoa ja siitä kastikkeen.
Muutamasta hedelmästä voit tehdä hedelmäsaalatin. Entä lätyt? Teet kauramaitoa, siihen jauhoja, suolaa, leivinjauhetta, vaniljasokeita. Ellei ole hilloa tai marjoja, niin sokeria päälle ja ehkä kanelia.
Jos kaupasta löytyisi eilistä pullaa, on monia pitkoja, jotka on vegaanisia. Siitä sitten paistat köyhiä ritareita, päälle sokeria ja kanelia, kostutat kauramaidolla. Myös sämpylöistä ja vaaleasta leivät voit näitä tehdä, ne kaipaa kaveriksi ehkä hilloa.
Tai jos sulla on jauhoja, niin leivot pullaa. Vettä, kauramaitoa, öljyä, hiivaa, sokeria, suolaa. Voitelet kahvilla ja ripottelet sokeria ja kanelia päälle.
Vierailija kirjoitti:
On tosi kivaa, että ajattelet tarjoavasi jotain ruokavaliot huomioivaa vaikka olet itse rahaton, todella huomaavaista sinulta! Tuo uunibanaani kuulostaa hyvältä, usein löytyy banaaneja euron kilohintaan eli pari ei silloin paljoa maksa. Päälle hunajaa, siirappia tai vaikka sokeria/kanelia, mitä sattuu kotoa löytymään, tai irtokarkkihyllystä voi ostaa pari suklaakonvehtia tai jonkun muun edullisen suklaapatukan.
Hunaja ja useimmat suklaakonvehdit/patukat ei sitten ole vegaanisia.
Entäs joku pieni tummasuklaalevy (maidoton) ja gluteenittomiakin monet lienee (Lidl?)
Vierailija kirjoitti:
Uuniomenaa ja vegaanista vaniljakastiketta? Kaksi omppua ei varmasti maksa euroakaan. Kai sulla jotain on kaapissa? Omppuihin siis, kanelia, sokeria? Kaurahiutaleista teet kauramaitoa ja siitä kastikkeen.
Muutamasta hedelmästä voit tehdä hedelmäsaalatin. Entä lätyt? Teet kauramaitoa, siihen jauhoja, suolaa, leivinjauhetta, vaniljasokeita. Ellei ole hilloa tai marjoja, niin sokeria päälle ja ehkä kanelia.
Jos kaupasta löytyisi eilistä pullaa, on monia pitkoja, jotka on vegaanisia. Siitä sitten paistat köyhiä ritareita, päälle sokeria ja kanelia, kostutat kauramaidolla. Myös sämpylöistä ja vaaleasta leivät voit näitä tehdä, ne kaipaa kaveriksi ehkä hilloa.
Tai jos sulla on jauhoja, niin leivot pullaa. Vettä, kauramaitoa, öljyä, hiivaa, sokeria, suolaa. Voitelet kahvilla ja ripottelet sokeria ja kanelia päälle.
Ai niin sori, piti olla myös gluteenitonta. No unohda nuo pullat ja lätyt yms. Onko keliakia vai muutenko vaan haluaa gluteenitonta? Jos ei ole keliakiaa, niin kaura käy kyllä.
Jos keittäisit marjakiisseliä? Tai tarjoat hedelmiä sellaisenaan?
Mites kauraomenapaistos? Se on ainakin halpa tehdä, toki jos ei ole mitään aineksia kaapissa eikä rahaa niin tyhjästä on paha nyhjäistä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Tämä ei ole Ap.n vika mutta huomaan taas ajattelevani, että yksi syy, miksi uskoakseni minut on saatettu tai saatetaan varmaan ehkä edelleenkin jättää kutsumatta on se, että minut koetaan hankalana tai ainakin haastavana, koska sairauteni rajoittaa omaa ruokavaliotani ja siten sitä, mitä minulle voi tarjota. - Monesti olen itse tarjoutunut ottamaan omat eväät mukaan, jos vain olen muuten ollut kutsuttu ja tervetullut. - Ikään kuin jokaiseen tilaisuuteen olisin menossa syömään, enkä esimerkiksi juhlimaan tai iloitsemaan ja ottamaan osaa, niinkuin moni muu tekee kai ensi-sijaisesti tekisi..
Mä just juttelin tästä asiasta eilen ystäväni kanssa jolla on keliakia ja "muutama" allergia. Ens viikonloppuna pidän 30v synttärit ja tarjottavia mietittiin yhdessä. Mulle hän sanoi suoraan että hän tuo omat eväät mukanaan kun tulee illanistujaisiin, eikä hän ole tulossa syömään vaan viettämään aikaa ystävien kanssa ja mulle se asia on ok, ettei mun tartte miettiä hänelle erikseen jotain tarjottavaa. Mutta sitten nämä hänen ei niin läheiset kaverit/sukulaiset eivät voi hyväksyä sitä että hänellä on omat eväät ja väkisten tekevät/ostavat erilliset syötävät, ollakseen "parempia" emäntiä/isäntiä. Ja usein tarjottavat eivät kuitenkaan ole hänelle sopivia allergioiden takia vaikka keliakia olisi huomioitu. Se tilanne sitten vasta kiusallinen onkin molemmille osapuolille.
Lapsellani maito-kananmuna-vehnäallergia ja otetaan hänelle yleensä aina omat eväät mukaan.
Usein hänelle yritetään kylässä tarjota jotain gluteenitonta pullaa, jossa on vehnätärkkelystä ja todennäköisesti myös maitoa tai kananmunaa.
Lapsen mummokin tarjosi aidolla voilla leivottuja pullia ja väitti niitä maidottomiksi. Oli niissä vehnää ja kananmunaakin, eli siinä vaiheessa ei sillä voilla enää ollut isompaa vaikutusta.
Tätä tapahtuu myös kahviloissa ja ravintoloissa.
Viimeisin ravintolakäynti meni niin, että kokki lupasi tehdä lapselle ihan oman annoksen. Muuten meni hyvin, mutta annos oli kana-cesar-salaatti, jossa oli leipäkrutonkeja ja juustolastuja päällä.
Hänelle sopivia ruokia tai herkkuja on hyvin vaikea löytää valmiina. Eikä leipominenkaan kovin helppoa ole ilman harjoittelua. Siksi mielellään viedään omat eväät.
Miks joku edes alkaa vegaaniksi...
Vierailija kirjoitti:
Sano yksikin hyvä syy, miksei alkaisi?
Pandan tummasuklaalevy on vegaanista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kaikki vegaanieinekset ja aitojen ruokien jäljitelmäkorvikkeet.Kuvottavaa.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on vaivaksi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei alkaisi? se on helppoa ja tulee parempi mieli, kun tietää ettei kukaan ole tarvinnut kärsiä vankina ja uhrata koko elämäänsä ateriasi tähden.
Vaiko ehkä siksi ettei halua syödä kuolleita eläimiä, kun voi syödä kaikkea muutakin parempaa ja terveellistä.
Pussi poppareita tai maapähkinärusinamix