Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

omakotitalo/kerrostalo

Vierailija
07.11.2018 |

Iänikuinen ongelma: nelihenkinen perhe kerrostalokolmiossa. Asunto sinänsä on upea ja hyvällä paikalla. Kuitenkin minä haluaisin lisää tilaa ja pihan,Myös lapset kaipaavat omia huoneita. Miehen mielestä tulemme tässä toimeen, sopu sijaa antaa. Lisäksi häntä omakotitaloasuminen pelottaa lisääntyneen vastuun myötä. Taloudellisesti olen tällä hetkellä riiippuvainen miehen tuloista, joten koen, että en ole tasavertainen päätöksen teossa. Onko minulla/meillä teidän mielestänne oikeus haluta muutosta vai täytyykö tyytyä nykyiseen? Ja rahasta asia sinänsä ei ole kiinni, vain kenties erilaisista unelmista. Tai unelmattomuudesta. Mies on tyytyväinen juuri näin ja muutos pelottaa. Voinko "pakottaa" toisen omiin haaveisiini, joita käytännön syytkin ohjaavat?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata pakottaa.

Meillä toisin päin. Minua ahdistaa asuminen omakotitalossa. Halusin muuttaa omakotitaloon ja mieheni myös. Olin aina asunut aiemmin kerrostalossa, joten en vaan osannut ajatella millaista se on. Nyt mies viihtyy omakotitalossa, minä en. Remontoitu oman näköiseksemme. Ei auta fiilikseen. Haluaisin todella paljon takaisin kerrostaloon. Suhteemme on todella hyvä ja tuntuu, että tämä on ainoa asia mistä saamme kinan aikaiseksi aika ajoin.

Välillä toivon, että tulisi tilanne, että olisi pakko muuttaa...Haaveilen, että joskus vielä pääsisin takaisin kerrostaloon. Erota en tämän vuoksi kuitenkaan tietenkään halua, koska omakotitaloon muutto oli pitkälti minun toiveistani kiinni. Mies olisi silloin muuttanut kanssani kerrostaloonkin aivan tyytyväisenä. Sehän vasta harmittaakin minua, että olin niin hölmö.

No tämähän se, koskaan ei voi olla varma miten mieli muuttuu. 

Ja en tietenkään voi oikeasti ketään pakottaa. Missään tapauksessa tämä ei ole asia, jonka takia haluaisin esim. erota.  Mikä omakotitaloasumisessa mättää?

Koska se on ainainen kiistan aihe. Eikä se tee ketään onnelliseksi.

Vierailija
22/29 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kesämökki? Ap saisi touhuta siellä sydämensä kyllyydestä ja mies voi halutessaan jäädä kotiin kerrostaloon. Jonkun sisämaan pienen mökin saa edullisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommentoijille! Tästä aloituksesta oli ainakin se hyöty, että en nyt kehtaa ainakaan ääneen haaveilla siitä omakotitalosta, etten vain ole kohtuuton ja manipuloi miesraukkaa (jolla sitä omaa  tahtoa ei tietenkään ole) vahingossa tilanteeseen, johon hän ei tahdo : D.  Onnea minulta ei puutu mutta arki saattaisi olla sujuvampaa isommissa tiloissa. Olisikohan kenties ollut kohtuullisempaa haaveilla vähän isompaa kerrostalo-osaketta...? Ei kun, eihän minulla ole rahaa :D

Tyytyväisenä, haaveista luopumatta

ap

Vierailija
24/29 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata pakottaa.

Meillä toisin päin. Minua ahdistaa asuminen omakotitalossa. Halusin muuttaa omakotitaloon ja mieheni myös. Olin aina asunut aiemmin kerrostalossa, joten en vaan osannut ajatella millaista se on. Nyt mies viihtyy omakotitalossa, minä en. Remontoitu oman näköiseksemme. Ei auta fiilikseen. Haluaisin todella paljon takaisin kerrostaloon. Suhteemme on todella hyvä ja tuntuu, että tämä on ainoa asia mistä saamme kinan aikaiseksi aika ajoin.

Välillä toivon, että tulisi tilanne, että olisi pakko muuttaa...Haaveilen, että joskus vielä pääsisin takaisin kerrostaloon. Erota en tämän vuoksi kuitenkaan tietenkään halua, koska omakotitaloon muutto oli pitkälti minun toiveistani kiinni. Mies olisi silloin muuttanut kanssani kerrostaloonkin aivan tyytyväisenä. Sehän vasta harmittaakin minua, että olin niin hölmö.

No tämähän se, koskaan ei voi olla varma miten mieli muuttuu. 

Ja en tietenkään voi oikeasti ketään pakottaa. Missään tapauksessa tämä ei ole asia, jonka takia haluaisin esim. erota.  Mikä omakotitaloasumisessa mättää?

Omakotitalo on työleiri, loputon rahareikä ja riitojen aihe.

Jos sinä et ole se, joka maksaa omakotitalon ja sen kustannukset etkä myöskään se, joka suorittaa kaikki epämiellyttävimmät ja raskaimmat ylläpitotyöt, niin millä ihmeen oikeudella sinä koet voivasi manipuloida miehesi hankkimaan teille omakotitalon? En voi käsittää.

Vierailija
25/29 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vastuullinen vanhempi antaa lapselleen mahdollisuuden saada kasvaa ja varttua oikeassa omakotitalossa.

Omakotitalo on edelleen suomalaisten salainen haave nro 1. Siitä kertoo sekin, että monet lottovoittajat ovat muuttaneet omakotitaloon, vaikka aikaisemmin ovat olleet kerrostaloasumisen kannalla.

Nykyään vain yhä harvempi kuuluu niihin etuoikeutettuihin, joilla on varaa hankkia merkittäväksi statussymboliksi noussut omakotitalo.

Ei omakotitalossa ole ylimääräistä hommaa joka päivälle, jos verrataan kerrostaloon. Hommat painottuvat kevääseen ja syksyyn. Tuossa välissä on nurmikonleikkuuta ja lumitöitä, mutta niissä ei kauan nokka tuhise. Hommia on sitä paitsi paljon helpompi tehdä, kun saa päättää 100-prosenttisesti itse milloin tekee vai jättääkö tekemättä. :)

Vierailija
26/29 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap:n mies tajuaa häipyä pian tuollaisesta juonittelevasta ja kontrolloivasta suhteesta. Oikein paha mieli tuli hänen puolestaan.

Vierailija
27/29 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iänikuinen ongelma: nelihenkinen perhe kerrostalokolmiossa. Asunto sinänsä on upea ja hyvällä paikalla. Kuitenkin minä haluaisin lisää tilaa ja pihan,Myös lapset kaipaavat omia huoneita.

Merkitsisikö muutto sitä, että lapset joutuisivat vaihtamaan koulua? Onko nykyisellä asuinalueellanne sopivan hintaisia ja kuntoisia omakotitaloja? Olisiko isompi kerrostaloasunto mahdollinen vaihtoehto?

Oletko ottanut huomioon sen, että omakotitalossa asuminen vaatii selvästi enemmän omaa työtä kuin kerrostaloasunto? Vaihtoehtoisesti rahaa kuluu kerrostaloa enemmän, jos työt teettää ulkopuolisilla.

Onko isompi asunto varmasti tarpeen? Jos jouduttu maksamaan asumisesta enemmän, joudutteko tinkimään jostain muusta? Olisiko mukavampi asua vähän ahtaammin, jos säästyneellä rahalla voi esimerkiksi ostaa palveluita, jotka nostavat elintasoa vai onko mukavampi asua vähän väljemmin, mutta tinkiä muusta elintasosta?

Vierailija
28/29 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä en olisi aikanaan niin halunnut omakotitaloon, kun olin sellaisessa ikäni asunut ja nähnyt/tehnyt kaikkea pienestä pitäen. Mies taas oli kerrostalon asukki, jonka perheellä oli kyllä kesäpaikka. Omakotitalotontti kuitenkin eteen tuli talohan siihen piti rakentaa. Siinä vaiheessa meille oli tulossa toinen lapsi ja mies oli aivan onnessaan talosta. Rahasta se ei ollut kiinni. Rakentaminen oli aika iso juttu ja vaikka siinä oli miehet sitä tekemässä, niin tehtävää jäi yllin kyllin meillekin.

Nyt olemme asuneet talossa viisitoista vuotta ja en osaisi edes ajatella muuttavani johonkin kerrostaloon enää ikinä. Mies vielä vähemmän. Rivari tai erillistalokin olisi ollut vain hetken juttu, eikä meitä varten. Olemme mieheni kanssa talon- ja pihan hoidossa tosi hyvä parivaljakko ja lapset ovat oppineet myös tekemään kaikkea. Talo on juuri meidän näköinen, kokoinen ja täsmälleen meille suunniteltu, olemmehan itse tutkineet kaikki sähkösuunnitelmatkin ajan kanssa. Tontti on iso ja ihana, naapurit ovat sopivan kaukana, mutta kuitenkin lähellä.

Vierailija
29/29 |
08.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki muuttaa kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi