Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsen kaverisynttärit ja mahdolliset allergiat

Vierailija
07.11.2018 |

Moi!

Järjestelen tässä lapseni synttäreitä (tai lähinnä mietin tarjottavia..) ja tuli mieleen, etten "ohjeistanut" ilmoittamaan lapsen allergioista.

Oletko samalla linjalla siitä, että se on vanhemman vastuulla ilmoittaa allergiasta juhlien järjestäjälle? Tuli mieleen, kun kaverin juhlissa oli eräs lapsi osannut kertoa et "onks tos kakussa banaania, en voi syödä!" - ja ikää oli hänellä 3-4v. Mielestäni se on vanhemman tehtävä kertoa, jos on joku ruoka-aine, jota pitää ehdottomasti välttää. Ainakin itse ajattelen, jos oma lapseni olisi hyvin allerginen vaikka pähkinälle, ilmoittaisin tästä oli kutsussa mitä liirumlaarumia tahansa. Tämänhän pitäisi olla ihan itsestäänselvyys mutta tuntuu ettei se kaikille ole.

Kaikkia juttuja minäkin stressailen, mutta ekat juhlat kyseessä! Muksut 4-6v, tarhakavereita tulossa. Ja kun päästiin aiheeseen, mitä mieltä olet siitä, että osassa tarhoista on kielletty kokonaan synttärikutsut? Tarkoitusperä on tietty ihan hyvä, ettei kukaan jää ulkopuolelle. MUTTA: oppiiko lapsi koskaan mitään jos jatkuvasti "suojellaan" kaikelta? Kyllä lapselle voi ihan selittää, jos hän kuulee että toi Mikko pääsee juhliin miksen minä - että leikitkö sinä hänen kanssaan, ootteko kavereita, ehkä hän sai valita vain muutaman juhliin jne. Tämä on ainakin meillä toiminut, jos lapsi kertoo et tänään on Santerin synttärit ja miksen pääse sinne. Kyllähän elämässä juhlia tulee olemaan siitä ei pääse mihkään. Mua jotenki henkilökohtaisesti ärsyttää tää touhu, että "kielletään kaikki". Ei saa enää tuoda tarhaan edes synttäripäivänä yhtä muumikeksiä tarhakavereille, koska suositukset ja sokeri ja hammasjutut. Samaan aikaan keittopäivinä tarhassa on kuulemma sokerivehnäpullaa, välipalana kiisseleitä jne.

Meidän tarhassa kutsuja saa jakaa lokeroihin, mutta lapsilta on kielletty "puhua synttäreistä tarhassa" - se on mun mielestä hyvä sääntö, mutta semmoista totaaliEITÄ en ymmärrä.

Mielipiteitä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vanhemman tehtävä! Ei sun tartte kysellä kymmenen lapsen allergioita 

Vierailija
2/4 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä tolkkupäinen vanhempi tajuaa lapsensa allergiat ilmoittaa kysymättäkin, ja moni tuonikäinen allergikko osaa myös itse kertoa, mitä ei voi syödä. Tai itse ainakin olin tuossa iässä ihan hyvin asiasta kartalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varaan aina pakkaseen jotakin hyvin simppeliä varalle. Mehujäitä ja sellaista. Riisikakkujakin löytyy aina. En vain luota tähän, että vanhemmat muistavat jokaisen ilmoittaa.

Vierailija
4/4 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kysellyt kutsussakaan. Ihan perustarjottavaa, popparii, sipsii, karkkii. Ei he paljoo tartte ja meno katossa! :D Jos kakun tekee niin voihan varuiks valitan kaiken laktoosittomana. En kuitenkaa lähtis mitää gluteenittomia versioita tekee/ostamaan.