Millainen äiti vie 3 viikon ikäisen vauvansa kerhoon?
En ymmärrä. Yksi kerho jossa on parikin tämmöistä äitiä.. Toisella näistä on esikoinen sanassa rakennuksessa päiväkodilla 3-4h ja sanoo ettei viitsi lähteä kotiin välissä. Niin tulee ihan pienen vauvansa kanssa kolmeksi tunniksi istumaan kerhoon..
Kommentit (22)
Varmaan sellainen äiti, jolla on tylsää kotona, ja joka tietää hyvin että vauvalle on ihan samantekevää missä se on, kunhan on ensisijaisen hoitajansa (yleensä äiti) kanssa.
Äiti, joka tietää miten tärkeää on huolehtia omasta hyvinvoinnistaan koko perheen hyväksi.
Äiti, jonka matka päiväkodille on sen verran pitkä, että ei viitsi mennä sitä edestakaisin turhaan.
Äiti joka ajattelee koko perheen parasta.
0/5. Kerhoihin on yleensä väh. 3kk ikäraja ja hyvin harva kestää 3h.
Minulla esikoinen oli seurakunnan kerhossa kolmena päivänä viikossa ja kyllä se pienempi aina mukana keikkui. Mihin sen olisi jättänyt? Edestakainen ravaaminen vasta tyhmää on.
Siis miksi ei saisi viedä? Äideillehän ne kerhot on tarkoitettu ja niihin voi ottaa lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
MLL Perhepesissä ei ole ikärajaa ja niissä on liukuva aika meidän paikkakunnalla. Ap
Olen nähnyt myös saman asian omalla kotipaikkakunnalla. Sitten on myös isot automarketit missä näkee vastasyntyneitä vauvoja pää paljaana sikiöasennossa marketin kärryihin tungettuna.
Vierailija kirjoitti:
0/5 itsellesi. Ei niihin mitään ikärajoja ole. Ihan hyvin kestää yhtä hyvin kerhossa kuin kotonakin. Ei perhekerho mitään loputonta piirileikkiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaakohan ap nyt perhekerhoja, joissa käydään yhdessä lapsen kanssa.
Mutta itse kysymykseen, tartuntariskit tietty on kun on noin pieni kyseessä. Toisaalta taas, jos perheessä jo isompia lapsia, niin yhtälaikla joku isommistakin voi tuoda kotiin sen flunssan tai vatsataudin.
Itse noudatin liki hysteerisesti kaikkia suosituksia, ja näin jälkikäteen ajateltuna olisin voinut kyllä ottaa rennommin.
Minä tein niin. Esikoinen rakasti kerhoilua, itsekin olin saanut hyviä ystäviä. Vauva nukkui päivisin pitkiä pätkiä, siellä se kerhojenkin ajat koisasi naulakon alla istuimessa tai vaunuissa ikkunan alla.
Auttoi omaa jaksamista enkä usko, että vauva siitä kärsi, ei varmaan hyötynytkään :-)
Esikoisen kanssa en usko, että kolmen viikon iässä olisi tullut mieleen lähteä tutustumaan uusiin ihmisiin, vaan sitä oli niin äitiys- ja vauvakuplassa.
Ampukaa! Mä olen ollut jo viikon ikäisen kanssa! Ei ollut vielä äitikavereita tuolloin ja oli kiva lähteä ihmisten ilmoille.
Olen käynyt myös kaupassa, lenkillä yms heti synnäriltä päästyä. Vastasyntyneen kanssa käy aika pitkäksi kotona.
Siis vauvoille suunnatuissa kerhoissa ikäraja on 3 KUUKAUTTA (vauvauinnit, värikylvyt, muskarit jne jne) koska ideana niissä sen vauvan liikuskelu! Mutta muissa kerhoissa järjestö tai kaupunki päättää, perhekerhoihin yleensä kaikki tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Ampukaa! Mä olen ollut jo viikon ikäisen kanssa! Ei ollut vielä äitikavereita tuolloin ja oli kiva lähteä ihmisten ilmoille.
Olen käynyt myös kaupassa, lenkillä yms heti synnäriltä päästyä. Vastasyntyneen kanssa käy aika pitkäksi kotona.
Itse noudatin sitä suositusta, ja pysyttiin eka kuukausi kotona. Totta kai oli vielä talvi ja hirmupakkaset menossa, niin ei vaunulenkeilläkään voinut käydä.
Ei tee muuten yhtään hyvää päälle sellainen mökkihöperöityminen, edelleen muistan ajan hyvin ahdistavana.
No en kyllä menisi ellei ole ihan pakko.. Nähnyt niin monta jotka tulee räkäisten pentujen kanssa kerhoon.
Kerro vielä mihin kerhoon äiti "tulee istumaan" ?
Silloin viime vuosituhannella oli Avoin päiväkerho ja MLL perhekahvila, jotka oli nimenomaan tarkoitettu lasta/lapsia kotona hoitavalle vanhemmalle/isovanhemmalle/päivähoitajalle.
Miksi 3vk vauvan ei sopisi olla jossain muualla kuin kotona? Pöpöjä ei voi välttää missään. Aikuiset tuo niitä töissä ym.
En tajua mikä tossa on pahaa.
Meillä oli tämmöinen oman asuinalueen perhekahvila, joka esikoisen vauva-aikana pelasti mut masennuksesta ja löysin sitä kautta ystäviä. Esikoinen oli pari kuukautta kun se toiminta alkoi ja siitä muodostui sellainen viikottainen henkireikä.
Isommille lapsille vedettiin vuoron perään jotain pientä askartelua, laulutuokiota jne. Vuoronperään tuotiin tarjoilut joista maksettiin vähän purkkiin ja niillä ostettiin just vaikka askartelutarvikkeita.
Kun kuopus syntyi, kulki mukana siellä melkeen alusta saakka, kuten muidenkin vauvat. Pääosin nukkui vaunuissa ikkunan alla. Itkuhälyttimet rivissä ikkunalaudalla. Jos oli kahvi kesken, joku isompien äideistä saattoi mennä keinuttamaan hetkeksi vaunuja jotta vauva nukahtaisi uudestaan tai toi sisälle. Tuolla oli vieläpä erikseen pieni huone imettämistä varten.
Muistelen vielä näin 16 vuotta myöhemmin lämmöllä.
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä menisi ellei ole ihan pakko.. Nähnyt niin monta jotka tulee räkäisten pentujen kanssa kerhoon.
Jos perheessä on isompia lapsia, ne pöpöt kulkeutuu joka tapauksessa.
Minä vein. Oli tylsää kotona yksin ja kerhossa oli kavereita. Kerho oli tarkoitettu vauvoille ja äideille, ei siellä mitään ikärajaa ollut. Kaikenikäisiä vauvoja siellä oli. Ja mukavaa, edelleenkin muutama nainen sieltä on kaverina. Imetys suojaa taudeilta ja eiköhän ne ajat, että nökötetään kotona vauvan kanssa tautien pelossa ole jo ohi.
Niin. Osalla on muitakin lapsia. Eikä ole mummoa ja kummia passaamassa.