Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yösyötön lopetus - huonosti kiinteitä

Vierailija
06.11.2018 |

Vauva on nyt 10kk, pieni ja kasvaa miinuskäyrillä. Viime (10kk neuvola) oli paino pudonnut vähän ja pituutta ei tullut yhtään. Kiinteät maistuu aina vaan huonommin ja tällä hetkellä ei ole taas pariin viikkoon ottanut mitään soseita (erilaisia tarjottu), sormiruokaa nipeltää suussa ja nielee ehkä 5%. Ainut mikä maistuu on maissinaksu.

Ei huoli pulloa, ei tuttia. Imetän ja nyt tuli nootti neuvolasta lopettaa yöimetykset kokonaan, että alkavat kiinteät päivällä maistua.

Hirvittää menneeköhän noin. Onko kellään kokemuksia erittäin huonosti kiinteitä syövän tissitakiaisen unikoulusta ja miten vaikutti lopulta syömisiin?

Lisäksi unikoulu tarpeen koska herättää n kertaa yössä hamuten tissiä, ottaa pari kulausta ja saa sitten unen. Äiti on rättipoikki ja unenlaatu surkea...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä sujuu arki yösyöttöjen kanssa, niin ei niitä tarvitse lopettaa. Äidin jaksaminen tai haluaminen niiden lopettamisen syynä yleensä on. Kyllähän ne kiinteät voisi alkaa paremmin mennä, kun yöllä ei mitään syö. Mutta yhtä hyvin voi olla niin, että syö yhtä vähän kuin ennen, ja jää vain energiaa yösyötöistä saamatta. Tee siis ihan niin kuin susta tuntuu oikealta, kummatkin on yhtä hyviä ratkaisuja.

Vierailija
2/14 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin kuvitella että jossain vaiheessa se ruoka alkaa kelvata edes jonkin verran kun nälkä vie voiton eikä yöllä saa rintaruokintaa. Ei ole kokemusta joten en oikeasti tiedä eikä tästä kommentista varmaan hyötyä ole, mutta niin.

Kuulostaa kuitenkin niin pieneltä vielä lapsi että tuskin nyt seinään tarvitsee lopettaa vielä.

Vierailija
4/14 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauvani alkoi taannoin nukkua ehjiä öitä heräilemättä ja syödä päivisin paremmin kun lopetin yösyötöt 11 kk iässä. Harmitti etten lopettanut jo aiemmin. Lopettaessa meni 3 yötä tyynnytellessä vauvaa aamuöisin, mutta sitten hän oppi siihen. Lopetin samalla makuuhuoneessa imettämisen. Tissiä sai enää vain olohuoneessa.

Vierailija
5/14 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahd oikeat vaivat tutkittu? Refluksi, silent refluksi, maito/vilja/jne. allergiat, ummetus, hammasvaivat, aistiyliherkkyys suussa? Itse tuossa tilanteessa pikemminkin tehostaisin (päivä)imetystä että pieni ei näänny. Ei se kiusallaan ruokaa jätä syömättä. Vauvan pääasiallinen kalorien lähde on yhden vuoden ikään asti maito tai korvike, kiinteä ruoka on sen lisäksi. Toki sitä tarjotaan ja jotkut syövätkin jo reippaasti. Mutta jotkut eivät, sekin on ihan normaalia. Usein toi 10 kk saattaa olla käännekohta syömisessä. Mieti kuinka vähän kaloreita on soseissa ja maissinaksuissa, ei ne rintaa korvaa. 

Hae apua muualta kuin neuvolasta, yksityiseltä lastenlääkäriltä, varsinkin jos vauva kivulloinen ja itkuunsa hamuaa lohtutissiä usein. Jos tyytyväinen, anna tissiä ja anna olla, ainakin vielä hetki. 

Vierailija
6/14 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, meillä oli silent refluksi noilla oirein. Ruoka ei menny alas, maitohuikka rinnasta sen sijaan hoiti närästystä öin ja päivin, mutta aina sen vaan kaksi tuntia jonka jälkeen tarvittiin uusi huikka hoitamaan edellisen nousua ruokatorveen. Näillä mentiin, apu saatiin Mehiläisen lasten refluksilääkäriltä. Jotkut ruuat myös ärsyttivät vähemmän kuin toiset, opettelua.

Vierailija
8/14 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuossa välissä vellikausi, joka toi tullessaan mahtavat yöunet. Suosittelen lämmintä velliä niin paljon kuin taaperon menee illalla viimeiseksi. Muistaakseni aamuyöstä annoin vielä velliä yhden kerran, ja nukuttiin 12h :)

Vierailija
9/14 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/14 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on molempien lapsien kohdalla yösyöttöjen lopetus mennyt lopulta tosi helposti, vaikka molempien kohdalla olin varma, että naapurit soittaa poliisit lapsen kiduttamisesta. Ensimmäinen söi +15 kertaa yössä mutta tyytyi kohtaloonsa kahdessa yössä ja alkoi nukkua kellon ympäri heräämättä. Toinen söi vain 1-2 kertaa yössä, mutta on niin raivokas oikeuksiensa puolustaja, että olin varma että jaksaa huutaa aamuun asti. Mutta helposti meni sekin, tosin heräilee siltikin jonkin verran öisin vielä nyt 1-vuotiaana. Näillä kokemuksilla sanon, että kokeile unikoulua. Vaikka tunnetkin lapsesi, et voi vielä tietää kuinka se tulee sujumaan, voit yllättyä.

Syömisasiaan en osaa sanoa. Meillä kummallakaan yösyöttöjen lopettaminen ei ole mitenkään huomattavasti lisännyt päiväsyömistä. Mutta sen sanon, että jos soseet ei mene, unohda niiden kanssa pelaaminen tuon ikäisen kanssa. Meillä kumpikaan ei ole kovin hyvin huolinut soseita ja syöttämistä. Syöminen alkoi parantua, kun alkoivat saada normaalia ruokaa: makaronilaatikkoa, munakasta, perunaa ja kastiketta, uunilohta... ei mitään porkkanatikkuja ja höyrytettyä parsakaalia.

Mutta suosittelen minäkin jonkinlaista tsekkausta, että mättääkö siinä syömisessä joku. Onko kielijänne tarkastettu?

Vierailija
11/14 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus ei kelpuuttanut kaupan soseita ollenkaan, itse tehdyistä vain kana-bataatti-riisi-kesäkurpitsa-yrtit upposi ja sitäkin vain lusikallinen. Sormiruokaa jotenkuten, ei kehumista siinäkään. Kasvu oli kolme kuukautta pysähtynyt, käytiin verikokeissa eikä mitään löytynyt. Erikoislääkäri oli sitä mieltä, että täysin normaalia on. Kyllä se ruoka sitten aikanaan maistuu. Noin yksivuotiaana sitten alkoikin maistua, kun siirtyi samaan ruokaan meidän muiden kanssa. Ja silloinkin halusi itse syödä sormin, syöttämistä ei huolinut. Nyt puolivuotta myöhemmin syö kunnon ateriat liki 2h välein, kun tulee jo nälkä :D. Ja itse, vaihtelevasti lusikalla ja sormin, harvoin suostuu vieläkään syötettäväksi.

Imetin noin 14kk ikäiseksi, yösyötöt kuitenkin jatkuivat vielä muutaman kuukauden pidemmälle. Missään vaiheessa minua ei ohjeistettu vähentämään imettämistä tai luopumaan yösyötöistä, lääkäri meinasi että poikamme on oikein perinteinen rintalapsi, ei huoli muuta :). Eikä näin jälkikäteen tunnu siltä, että se kiinteä ruoka olisi yhtään sen paremmin uponnut päivisin vaikka oltaisiin luovuttu yöimetyksestä.

Nukutteko perhepedissä? Teki yöimetyksistä meillä ainakin mukavan vaivatonta, ei tarvinnut kesken unien "liikahtaa" minnekään. Sivuvaunu toimi myös hyvin, lapsen sai kieräytettyä omaan sänkyyn syötön päälle ja yleensä röyhtäisi siinä samalla.

Vierailija
12/14 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutaan perhepedissä, ollaan nukuttu vauvan syntymästä asti. Ekat 6-7kk toimi tosi hyvin, oli just helppo imettää lasta heti kun maitoa halusi. Nyt tissistä on tullut yöaikaan vauvalle pakkomielle, biologinen tutti. Eli jos on mun vieressä, repii paidat jne. auki, että saa tissin suuhun. Joskus syö, suurimman osan ajasta vaan ”tissittelee”. Ja minä herään tietysti joka kerta siihen kun hamuaa tissiä (tissi tippuu välillä suusta ja se on kauheaaaa!) osaan kyllä siis nukkua imettäessäni, mutta en jos vauva ”sählää” tissin kanssa vieressä, on niin levotonta.

Tuo minun jaksaminen on nyt varmaan ykkönen motivaatiossa lopettaa tämä yötissittely. Toinen on sitten tietty nuo päiväkiinteät.

Lääkärit ovat jo tutkineet sitä sun tätä vauvalta, mitään vikaa ei löydy. Kehittyy motorisesti hurjan hyvin. Ensi viikolla taas lääkäritsekki pikkuisella.

Kuulemma pari-kolme viikkoa saattaa neuvolan mukaan olla yötissin lopettamisella vaste kiinteisiin. Tuntuu TOSI pitkältä ajalta. Ja te joilla ei ole ollut vaikutusta päiväkiinteisiin - nyt on siis kyseessä vauva, joka ei huoli mitään kiinteitä, vaikka kuinka oppikirjan mukaan kiireettömästi ja hyvällä esimerkillä (perhe syö samalla) tarjoaa. Ap

Vierailija
13/14 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä halusi alusta asti syödä itse. Ensin sormiruokaillen ja nyt reilun vuoden iässä lusikan kanssa. Jostain syystä lapsi suhtautui todella nyrpeästi syöttämiseen alusta asti.

Vierailija
14/14 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up