Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tradenomien palkat

Vierailija
06.11.2018 |

Ajattelin, että monia tai ainakin alaa opiskelevia saattaisi kiinnostaa paljonko esimerkiksi Tradenomin papereilla tienaa pankissa tai vakuutusyhtiössä. Tämä ei ole kirjoitettu mitenkään provoksi vaan ihan realistiseksi tietopaketiksi ja keskustelun aloittamiseksi. Oma taustani on Tradenomi ja valmistumisen jälkeen tienasin reilusti alle 2000e/kk ja nyt palkka noin 3000e/kk parin vuoden työkokemuksen jälkeen. Teksti perustuu omiin kokemuksiin, AMK kavereiden palkkakehitykseen ja aktiiviseen tiedonhakuun palkkojen suhteen.

Tradenomiliitto ilmoittaa nettisivuillaan palkkasuositukseksi vastavalmistuneelle 2500-3200e/kk. Tämä on mielestäni kyllä täyttä utopiaa varsinkin tuolta yläpäästä olevat palkat vastavalmistuneelle ovat epärealistisia. Yleensä vastavalmistunut voi päästä vakuutusyhtiöön korvausneuvojaksi (2200-2300e), tilitoimistoon kirjanpitäjäksi (1800-2500e) tai pankkitoimihenkilöksi (2000-2300e). Huonolla tuurilla voi joutua tyytyä esimerkiksi pankin tytäryhtiön huonoihin ei rahoitusalan-työsopimuksiin ja saada 1700-1900e/kk. Hyvällä tuurilla voi päästä johonkin jollain 2500e palkalla, mutta sanoisin, että ehdottomasti yleisin alkupalkka Tradenomille on juurikin jossain 2100-2300e paikkeilla.

Asiantuntijahommiin ei Tradenomina pääse suoraan koulun penkiltä toisi kuin AMK:ssa annetaan ymmärtää, mutta se on mahdollista, kun on työkokemusta alla pari vuotta. Siinä vaiheessa palkkaa voi saada noin 2600-3300e. Hieman pidempään uraa tehneenä (sanomaan minimissään 2v perushommissa ja 4v ”huonommissa” asiantuntijahommissa) voi päästä 4k palkkoihin käsiksi ja ehkä parhaat jopa 5k palkkoihin ajan kanssa. Nuo isommat palkat toki alkavat olemaan paljon harvinaisempia. Tuosta isompiin palkkoihin ei juurikaan tradenomina pysty pääsemään kuin poikkeustapauksessa eli ryhtymällä esimerkiksi yrittäjäksi tai menestymällä poikkeuksellisen hyvin jonkin firman palveluksessa.

Tradenomeja koulutetaan aivan liikaa ja Tradenomille ei mikään tule helpolla. Töitä pitää tehdä uran eteen ja monille käy niin, että jämähtävät samaan työpaikkaan ja työtehtävään ja sitten ihmetellään, kun palkka ei nouse kuin satasella parin vuoden välein. Kannattaa hakea aktiivisesti parempia hommia oman organisaation sisällä ja jos se ei tuota tulosta niin kannattaa laajentaa hakua myös ulkopuolisiin firmoihin.

Itse suosittelisin ehdottomasti menemään mieluummin yliopistoon kauppakorkeaan, josta saa paremmat eväät uraa varten. Toki kauppakorkeaan on paljon vaikeampi päästä ja se vaatii yleisesti ottaen melko paljon kirjojen lukemista ja perinteistä pänttäämistä, joka ei kaikille sovi. Oma taustani yliopiston puolelta on vain avoimen yliopiston kurssit ja tuttavapiiri yliopiston puolelta. Vastavalmistunut KTM tienaa sen 2800-3400e ja palkka on paljon helpompi saada yli 4k lukuihin. KTM hyvä puoli on myös siinä, että ylenemismahdollisuudet eivät jää koulutuksesta kiinni, joten mahdollisuudet ovat teoriassa rajattomat päästä vaikka kuinka korkeisiin palkkoihin vaikka harva tietenkään pääsee. Haluaisin silti huomauttaa, että yleisesti ottaen on naurettavaa verrata KTM ja Tradenomin tutkintoja, koska KTM on ylempi korkeakoulututkinto ja Tradenomi alempi (ellei ole käynyt YAMK).

Tämmöinen avaus tänään. Asiallista keskustelua Tradenomien palkoista. Paljonko tienaat, missä hommissa ja millä kokemuksella? Erityisesti pankissa työskentelevien palkat kiinnostaa!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuttuani tienasin 2300. Nyt pari vuotta myöhemmin 2800. Tässä välissä olin työpaikassa joka maksoi 3000, mutta työyhteisö oli aivan hirveä, joten vaihdoin puolen vuoden jälkeen tähän nykyiseen hommaan. Palkka on pienempi, mutta työpaikka paljon mukavampi. Haluaisin kauppikseen ja KTM-paperit, mutta en tiedä onko siinä mitään järkeä. En ole kovin kunnianhimoinen, joten mikään CFO minusta ei koskaan tule. Muutama sata euroa enemmän bruttona ei tekisi suurta parannusta elintasooni, joten näillä mennään toistaiseksi. 

Vierailija
2/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tradenomi koulutus ja aloituspalkka juuri jotain 2000€. Olen kylläkin IT-puolella. Työmahdollisuudet ovat kyllä valtavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kirjastopuolen tradenomi ja palkkani on 2106,74e. Eihän tällä palkalla hirveämmin juhlita, mutta ainakin työ on mukavaa ja siistiä sisätyötä :)

Vierailija
4/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin tammikuussa tradenomiksi ja pääsin heti työelämään 2 300 euron  aloituspalkalla. Toivottavasti muutaman vuoden päästä olen parempipalkkaisissa hommissa.

Vierailija
5/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä sain KTM:n paperit ja alkupalkka oli vähän yli 4200 e. Nyt tienaan himpun verran yli 5000 e ja teen töitä, joita noheva tradenomikin osaisi. Erona opintoihimme on se, että meitä ei yliopistolla kouluteta asiantuntijoiksi vaan osaajiksi.

Vierailija
6/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 2500€, voi hieman vaihdella lisistä riippuen, päivätyö. Teen töitä assistenttina. Mielestäni palkka saisi olla korkeampi työkuormaan nähden.

Vierailija
7/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valmistuin, tienasin 2500€. Nyt vuosi valmistumisesta tienaan 3000€.

Vierailija
8/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavalmistuneena tradenomina tilitoimistokirjanpitäjänä 2800 euroa kuussa mutta olen merkonomista tradenomiksi jatko-opiskelija ja aloittanut työt tilitoimistossa vakinaisena samoihin aikoihin kuin aloitin jatko-opinnotkin. Tästä ei kirjanpitäjänä varmaan palkka kovin paljoa nouse muuta kuin mitä yleiskorotukset mutta alalla on jonkin verran ylenemismahdollisuuksia esim. esimies ja pk-controller tehtäviin sekä konsultointiin ja markkinointiin. Niissä palkat muutaman satasen parempia. Kokeneita ja tradenomikoulutettuja hakijoita kyllä niihin riittää. Varmana pitää etsiä uraa jostain muualtakin eikä yrittäjyys ole mitenkään poissuljettua, senhän tilitoimistokirjanpitäjä hallitsee sekä koulutuksensa että työkokemuksensa perusteella. Yksi hyvä etenemissuunta tästä on tietysti ohjelmistoalalle joko koulutus- ja käyttöönottotehtäviin tai sitten IT-opintojen kautta ohjelmistokehitystehtäviin. Niitä kyllä riittää kokeneella taloushallinnon ja IT:n osaajalle ohjelmistotaloissa. Kovin moni ei nimittäin valitse tuota uraa. 

Vierailija
9/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin tammikuussa tradenomiksi ja pääsin heti työelämään 2 300 euron  aloituspalkalla. Toivottavasti muutaman vuoden päästä olen parempipalkkaisissa hommissa.

Ihan hyvä aloituspalkka mutta älä jää siihen. 

Vierailija
10/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työskentelen pankissa rahoituspuolella ja peruspalkka on 2810 e kk. Lisäksi saan puhelinedun ja bonarit. Vuositasolla bonareita on tullut 4000-6000 euroa. Olen todella tyytyväinen palkkaani, kun ottaa huomioon ettei mulla ole muuta koulutusta kuin tuo paljon parjattu tradenomi. Siistiä sisätyötä, liukuva työaika. Tulostavoitteet on kovat, ne stressaa kyllä toisinaan.

Vierailija
11/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradenomi = entisajan opistotason merkonomikoulutus, ei sen kummempi. Turhaa hypetystä ko. koulutuksesta.

Vierailija
12/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin tradenomiksi n. 1,5 sitten ja työllistyin logistiikan toimihenkilötehtäviin hieman ennen valmistumista 2200e/kk palkalla. Siinä vaiheessa oli käytännössä lopputyö kesken, kaikki muut tehty.

Nyt reilun vuoden verran logistiikan asiantuntijatehtävissä ja palkka 3200e/kk.

Vierailija
13/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin tradenomiksi n. 1,5 sitten ja työllistyin logistiikan toimihenkilötehtäviin hieman ennen valmistumista 2200e/kk palkalla. Siinä vaiheessa oli käytännössä lopputyö kesken, kaikki muut tehty.

Nyt reilun vuoden verran logistiikan asiantuntijatehtävissä ja palkka 3200e/kk.

Lisään, että tradenomeja koulutetaan liikaa ja koulutuksella on mielestäni huono maine, koska ihmiset jotka eivät tiedä mitä haluavat lähtevät opiskelemaan edes jotain, koska niin kuuluu tehdä.

Tradenomin tutkinnolla työllistyy kyllä jos haluaa, muihinkin kuin 2000e/kk tehtäviin. NIistä kuitenkin moni aloittaa, jotta saa jalan oven väliin. Luulen, että nämä jotka eivät työllisty, ovat ensimmäisen paikan kohdalla liian ronkeleita.

Vierailija
14/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallinnon tradenomi. 1900 e, kun valmistuin. Nyt 2750 e, 7 vuotta kokemusta. Kirjanpitäjä, palkka nousee vielä jonkin verran, mut 3000 en taida tässä työssä saavuttaa. Talouspäällikön paikkoja boisin hakea, mut en taida haluta liikaa vastuuta ja työssä sit kiinni.

Vierailija
15/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin tänä kesänä ja tienaan 3000e, asun tosin ulkomailla. Maksan vuokraakin lähes tonnin.

Vierailija
16/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-tradenomi. Ensimmäinen palkka oli 3000, joka nousi vuodessa 3200:taan. En tiedä onko minulla käynyt vain hyvä onni, näillä kokemuksilla vähän nihkeä tehdä enää alle kolmella tonnilla. :/

Vierailija
17/36 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ensimmäisen työpaikan ennen valmistumista talousassarina, palkka 2300 euroa. Vaihdoin puolen vuoden jälkeen pankkiin, jossa peruspalkkani oli 2400 euroa plus lisät. Usein iltalisien myötä palkka oli yli 2500 euroa. Viikonlopputöistä olisi kuitannut ylimääräisen 500e per vklp.

Kyllä sillä eleli pk-seudulla yksiön vuokraa maksaen ihan ok ilman kitkuttelua.

Vierailija
18/36 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valmistuin vajaa vuosi sitten aloituspalkkani oli assarina 2150€, pari kk myöhemmin nostettiin 2300€ ja puoli vuotta tästä 2500€. Palkkahallinnon töitä teen kasvavassa tilitoimistossa. Olen ihan tyytyväinen palkkaani, koska työkokemusta on alle vuosi.

Meillä kokeneemmat tienaavat samoista tehtävistä 3000€-3500€. :)

Vierailija
19/36 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes valmistunut vielä ja tienaan 2000e asiantuntijatyössä it-puolella. Valmistuttuani odotan palkan alkavan kolmosella vähintään.

Vierailija
20/36 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen finanssitradenomi enkä päässyt oman alan töihin. Lopulta pitkän työttömyyden jälkeen pääsin pysäköinninvalvojan hommiin, joissa tienaan n. 2500/kk. Työ on vuorotyötä, ylenemismahdollisuuksia ei ole ja usein viikonloputkin menee töissä (ja ilman sunnuntailisiä palkka olisi vielä huonompi). Koulutusta vastaavista töistä en osaa enää edes haaveilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän