LOKAkuisten tiistai
Kommentit (28)
meillä tais naapurin täti lähteä synnyttämään.. en sit varma ku on pukeutunut kaapuihin niin et silmät vain näkyy. Kaksi ambulanssia iski pihaan ja medi helin auto. Täti meni kovasti vaikeroiden kyyryssä autoon ja mies ja heidän pieni poika mukaan.
Tuli nukuttua yö huonosti... nuorimmainen heräsi yöllä huutamaan taas jotain.
Tuosta rakenne ultrasta kyllä mulla aina riittänyt ihan omat vaatteet vähän tarvii vain housuja laskea et tulee koko masu paljaaksi.
Mulla tuo rakenneultra on huomenna :D
nyt menen ottamaan vähän aamupalaa ennen kuin tytöt heräävät :)
vaavi muksii kivasti jo heti näin aamusta :)
T:Hexu ja onni-ilona rv 19+1
Eilen oli vähän huono päivä... Oli hermo kireenä ja itku herkässä ilman mitään kovin järkevää syytä. Tai no, talon siisteyttä hermoilin lähinnä.. Ja kauhea huoli meinas eilen iskeä (ja ehkä vähän iskikin) kun tuntu ettei vauvasta ollu taas kuulunu yhtään mitään aikoihin. Eikä auttanu mehujen juomiset ja tönimiset. Mies jo sanoi että varaa aika neuvolasta mut aattelin et ku meil on se ultra perjantaina niin jos siellä nyt jotain on käyny niin mitäpä sille voi et siellähän sen näkee. Mutta illalla kun kävin nukkumaan niin tuntu ainakin 3-4 potkua ja muutakin liikettä. Kyllä hymy nous korviin!!! :)
Nyt aamuyölläkin kun heräsin tuntu muksaus. Ärsyttää vaan kun en haluis olla tällänen " huolehtija" . Olis niin ihanaa purjehtia tää raskaus läpi onnea uhkuen mut eipä tuo näytä olevan omista haluista kiinni. Jospa nyt sitte ultran jälkeen alkaisin jo vähän " relaamaan" ..? ;)
Lueskelin eilen tein juttuja mut en jaksanu kirjottaa kun oli mieli maassa. Toi ultra -juttu on niin semmoin tavallaa " epäreilu" asia. Kun toisaalla kunta tarjoo sekä np:n että rakenteen, toisaalla vaan toisen (täällä meillä vaan siis rakenne). Miksei se vois olla valtakunnallinen juttu ja kaikki sais kaikki! :) Ja kaveri itävallassa (saattaapi olla vaik synnyttämässä nyt, iiks..) on molemmissa raskauksissa nähny omat masukkinsa n. kk:n välein! Siellä kun ei ole neuvolasysteemiä niin gynellä käydään kk:n välein ja joka kerta ultrataan! No, kyllä neuvola on hyvä silti! :)
Joku uusi (anteeksi, nimimerkki unohtu jo) kirjotti eilen että on lukenut ja tykkää meiän jutuista. Oon samaa mieltä siitä et täällä jutut on tosi asiallisia ja mukavia ihmisiä on tänne eksynyt! Kiitos siitä teille kaikille! :) Ja tervetuloa mukaan, kuka olitkaan sinä uusi! ;)
Ai miten niin huomaan, että taas hyvä mieli! ;) No, hyvä näin! Tänään taas iso G päivä., palaan taas myöhemmin kurkkimaan... Ihanaa päivän alkua kaikille! :D
Pupu ja masu 18+4
elikkä
1. kyllä sormus on, vielä, sormessa. Välillä kyl tuntuu vähän pahalta, mutta aion sinnitellä niin kauan kyn pystyy...
2. No huoli... Eilen vielä oli, mutta nyt oikeestaan ei enää. Ollaan ootettu sitä jo monta kuukautta niin odotus vaan kova. Tietty viel pari päivää aikaa alkaa huolehtimaan.. ;)
3. Ei olla mitenkään " yleisesti" kerrottu, mutta kyllä jo aika moni tietää. Sanoisin et lähisukulaisten lisäks ehkä jotain 15 ihmistä. Mutta veikkaan että tos puolentoista viikon päästä tietää meiän koko kylä.. ;)
Puputti
Ja taas näyttäisi sää suosivan meitä. On kyllä ihanaa. Vähän harmittaa, kun ollaan menossa viikonloppuna möksälle, ja on kai luvattu viilleätä. Toivottavasti ei kuitenkaan sataisi kauheasti.
Meidänkin vauva muksuttelee täällä ihan kiitettävästi heti näin aamusta.
Mulla myös pidempiä jaksoja jolloin ei tunnu mitään, mutta yritän pitää pään viileänä. Mulla kaks aikaisempaa neitiä olleet aika rauhallisia masukkeja, joten olen tottunut siihen ettei liikkeitä niin usein tunnu.
Mahanympärys: Eli eilen innoissaan mittasin kun Je_Ni sitä kyseli. Mulla se oli siinä 95cm. HUH HUH! Vyötärönympärys ennen raskautta n70cm.. Että näin sitä paisutaan kuin pullataikina ;)
Turvotuksesta: Mun sormet on vielä toistaseksi oman kokoisensa, eli sormus on tiukasti sormessa. Jaloissa on jo ollut turvotusta :( ja niin oli ilmeisesti ollut muutamalla muullakin (en muista nimimerkkejä... anteeksi).
Rakenneultrasta: Mä yleensä jännitän samana päivänä kun tuo ultra on. Silloin sitä huolehtii onko kaikki hyvin vai ei. En oikeestaan osaa jännittää/huolehtia hirveästi etukäteen.
Muille kertomisesta: Me ollaan kyllä kerrottu ihan avoimesta np-ultran jälkeen kaikille vauvasta. Ja tässä vaiheessa en enää peittele raskautta. Käytän tyköistuvia vaatteita, joten hyvin näkyy kaikille masu.
Olikohan tässä nyt kaikki :) Niin tervetuloa uudelle lokamasulle joka kirjoitteli eilen (en myöskään muista nimimerkkiä... sama pää kesät talvet)!!
Aurinkoista tiistain jatkoa kaikille!!!
Mamseli rv17+2
Mukavaa kun vieläkin näyttäis tulevan noin hyvän kelin =)
Vastaampa ensin kysymyksiin:
1. Pidättekö sormuksia sormessa vai poistitteko turvotuksen takia?
-Kihlasormus on sormessa, mutta ekassa raskaudessakin vasta ihan lopussa otin pois...Ei ole vielä ajankohtaista moinen huoli =)
2. Onko kellään huoli rakenneultrasta?
-En ole murehtijatyyppiä. Rakenneultraan ei varmaan olla menossa kun se pitäis itse maksaa.
3. Ovatko kaikki kertoneet työpaikassa tai tuttavapiirissä vauvasta?
-Ei olla. Kourallinen ihmisiä tietää ja mutta eiköhän sana kierrä...;)
Tosiaankin täällä on mukavan leppoisa tunnelma. Monenlaista kirjoittajaa kun näillekin sivuille mahtuu niin on nähty myös niitä vähemmän leppoisia keskusteluja. Kiitos siis teille kanssakirjoittajille =o)
Tekeekö teidän mieli suolasta vai makeaa?
Mulla on aina hirveä suolaisen himo ja en oikeastaan ikinä mitään kakkuja ja pullia syö. Mutta nyt on joskus ollut jopa päiviä kun on oikein alkanut tekemään mieli voipullaa =O
Toki suolainen menee nytkin...
Eikös sitä sanota että jos tyttöä odottaa niin tekee mieli makeaa ;o)
No joo, nää on taas näitä 50%/50% arvauksia mutta toisaalta ihan hauskoja =)
On tää toisen odotus niin erilaista kun ekan...Sillon oli kaikki niin uutta ja kuulosteli kaikkia kolotuksia ja jomotuksia ihan eri tavalla. Nyt kaikki menee vaan tässä sivussa esikoisen hoidon ohella..
Kuumasta kesästäkin olitte jutellut:
Esikoisen odotus osui juuri kuumalle kesälle. Ei se iso maha-aika vaan kamala pahoinvointi =/ Oli ihan tosi lämmin kesä ja minä oksensin 24h/vrk, pelkkä vesi upposi ja oli kyllä aika kamalaa.
Nyt toivon oikein lämmintä kesää, suorastaan kehrään kunnon helteessä..=)
Mutta tulipas taas täytettyä turhalla tekstillä palstatilaa, yritän parantaa tapani ;o)
Mukavaa päivää!
Camelot 16+5
Ihan ekaksi kysymyksiin, etteivät unhodu:
1. Välillä on sormet turvoksissa, mutta vielä ei oo tarvinu sormusta pois ottaa. Yöksi otan tosin aina pois, on sellainen tapa :)
2. Ei huoleta, en osaa oikeen etukäteen murehtia. Jotenki vaan luotan, että kaikki on hyvin ja jos ei ole, niin sitä joutaa murehtia sitten. Ainoa asia, mikä todella jännittää, on se sukupuolen näkyminen. Ois niin kiva saada se tietää! Täällä kyllä lääkärit sanoo, jos vaan näkevät.
3. No juu, aikalailla ollaan kaikille kerrottu. En nyt silleesti oo kuuluttanut asiaa niinkuin aiemmissa raskauksissa, mutta pikkuhiljaa kertoillut, kun asia on tullut puheeksi.
(.) Ei edelleenkään mitään raportoitavaa. Mies tuumasi eilen saunassa, että kylläpä se möykky on jo isoksi kasvanu ;) No joo, taitaa olla kuitenki valitettavan paljon läskiäki tuossa välissä :(
Neuvolaan 6 päivää, jee.. Ja siihen rakenneultraan siis yli 3 vkoa, plääh. Tosin se aika pitää vielä ens neuvolassa varmistaa, kun täällä on tuo lääkäritilanne sitä sun tätä, taas oli koko pulju kiinni viikon, kun ei ollu lääkäriä....
Tervetuloa uudelle lokamasulle munkin puolesta!
Mianni 16+3
kysymyksiin ensiksi:
1.. vielä on sormukset sormessa, vaikka välillä kyllä kiristää jo kunnolla, esikoista odottaessa varmaan jouduin luopuman sormuksista joskus puolenvälin jälkeen kun alkoi kädet olemaan niin turvonneet, eli varmaan kohta sama edessä, varsinkin jos nämä lämpimät ilmat jatkuvat.. vaikka kyllä silti lämmintä toivon, ihan hirveet helteet kyllä saa minunkin puolesta jäädä väliin , mutta semmoinen kakskytviisi astetta kuulostaisi hyvälle;) tilaukseen!!!
2.kyllä jännittää tuo rakenne ultra... ei kyllä varsinaista syytä ole mutta silti...kuulun varmaan nuihin jännittäjiin..
3. me ollaan kyllä kerrottu raskaudesta oikeastaan kaikille...en nyt ole ruvennut ihan soittelemaan puolitutuille mutta jos on nähty jossain niin eipä olla salailtu. minusta on aaivan ihanaa tämä odotus!!! ..hih..tietty kaikenlaista huolta ja muuta mutta muuten ..
on. jalat taas turvonneet ja sormetkin vähän nakkimaiset...supisteluja taas ollut PALJON, onneksi ylihuomenna se lääkäri niin saa asian tarkistettua..vauva muksii edelleen hiljaa, ei kovin isoja töytäisyjä ja oikeastaan aina sivulla, luulenkin että istukka on tuossa edessä ja vaimentaa liikkeitä..
häntäluu on nyt pari päivää ollut tosi kipeä välillä..oikein vihlonut niin että meinannut jalat mennä alta?..mistähän oikein johtuu..kaippa sinnekin joku painaa..
alhaalla taas ollut ikävää painon tunnetta:(
tänään olisi siivousurakka edessä ja leipomista huomisia synttäreitä varten..huh..tekeisi mieli vaan mennä ulos ja nauttia ihanasta ilmasta..:) no toivottavasti vielä tulee lämmintä, vaikka tänään taitaa olla viimeinen lämminpäivä nyt hetkeen..
tervetuloa vaan uusille minunkin puolesta!
nyt touhuihin!
oikein ihanaa tiistaita! ja tietty masunkasvatusta:)
fiikuna ja mytty17+6
Hei! Olen uusi kirjoittelija ja odotan ensimmäistä. Nyt on 15+3. Olen ensimmäinen kaveriporukassa, joka saa lapsen, joten näitä keskusteluja on ollut mukava seurata ja huomata, ettei ole yksin asioiden kanssa. Tässä muutamia kysymyksiä, jos joku ehtii vastaamaan eli:
-Onko teillä masu iltaisin " suurempi" kuin aamuisin? Musta tuntuu, että vatsa ikäänkuin aina kasvaa päivän aikana, kun syö. Olen aina ollut tosi hoikka, joten tuntuu, että jo tässä vaiheessa vatsa hyppää oikein esiin.
-Allergialääkkeistä on ollut paljon keskusteluja. Mulle määrättiin koko kesäksi nenäsumutetta sekä cetirizin ratiopharmin tabletteja. Nyt olen huolestuneena seurannut keskusteluja siitä, etä harvalle on määrätty mitään...
Kiitos vastauksista ja yritän jatkossa osallistua enemmänkin keskusteluihin :)
-Susuliini
On kulunut pitkä aika siitä kun viimeksi kirjoittelin tänne!
Vastauksia:
1. Ei ole vielä yhtään turvotusta ollut mutta varmaan sitten myöhemmin kesällä sitä tulee...
2. Mulla on rakenneultra parin viikon päästä ja kyllähän se vähän jännittää onko kaikki ok!
3. Meillä tietää jo aika moni. Kummankin vanhemmat tietää ja sisarukset. Suurin osa ystävistä on jo kuullut. Sukulaisista ei taida vielä moni tietää.
Jedelede: Taidat olla Jyväskylästä päin? Kyselit eilisessä pinossa rakenneultrista. Halvin ja paras ultra taitaa olla Jyväskylän Mehiläisen yhteydessä toimivassa Ultramedissä. Siellä ultratutkimuksia tekee 30v kokemuksella Pertti Kaira. Rakenneultra kuten myös alkuraskauden ultra maksaa 67,40 e ja laskun saa mukaan. Kuvia saa myös mukaan. On tosi hyvä radiologian erikoislääkäri! Hän taitaa tehdä ainoastaan ultraäänitutkimuksia....? Ja hinta ei ole korkea jos vertaa muihin paikkoihin. Olen käynyt siellä kaksi kertaa alkuraskauden ultrassa ja ystäväni on käynyt myös rakenneultrassa ja kehui kovasti! Olen nyt myös itse menossa sinne rakenneultraan. Ultramedin puhelinnumero löytyy keltaisilta sivuilta Mehiläisen ilmoituksen yhteydestä. Kun sinne soittaa niin vastaavat että " laboratorio" tai jotain mutta sinne kuitenkin varataan ne Ultramedin ajat. Ekan kerran kun soitin niin luulin soittaneeni väärään numeroon ja sieltä sitten sanottiiin että kyllä tässä numerossa on se paikka mitä etsin! :)
Omaa napaa: Masu on kasvanut kovasti! Enää ei jää kyllä keneltäkään epäselväksi olenko raskaana vai mitä! Pari päivää vauveli oli aivan hiljaa ja nyt on liikkeitä tuntunut hyvin. Pientä kutitusta alkoi tuntua jo viikolla 14. Samaan aikaan kuin esikoisestakin. Mutta nämä kunnon liikkeet ovat alkaneet tuntua aiemmin kuin esikoisesta. Esikoisesta niitä tuntui vasta rv 18 alkaen. Muuten olo on ollut kaikin puolin hyvä ja energinenkin jopa!
t.Flofer ja vauva rv 17+3
Susuliinille tervetuloa! Minulle määrättiin myös edellisessä raskaudessa Zetiriziniä, tosin otettavaksi vain pahoina päivinä. Minulla ko. lääke ei auta yhtään mitään joten en ole sitä ottanut.
Tässä asiassa tuntuu, että jokainen lääkäri on eri mieltä; suurin osa lääräkeistä ei ota yhtään riskiä eli ei määrää mitään, mutta jotkut lääkärit taas määrävät tosi leväperäisesti jopa haitallisia tuotteita odottajille!
Ole ihan huoletta, lääkkeesi on täysin turvallinen ja hyvä jos saat siitä apua.
Minullakin on illalla maha isompi, koska päivän aikana mahaan tulee tosin paljon turvotusta!
Kiitos muuten kaikille siitä, että meillä on lokakuisissa pysynyt keskustelu tosi asiallisena, vaikka varmasti kaikki ei ole samaa mieltä asioista ja varmasti moni on enemmän tai vähemmän hormonihöyryissä. Toivottavasti pysyykin yhtä hyvänä :)
Kertomisesta: ollaan kerrottu jo kaikille, tosin tämän huomaa jo aika selvästi :)
Rakenneultra: on tänään! En oikein saanut unta viime yönä kun niin jännittää, olen kireä kuin viulunkieli. Meilläpäin saa tietää sukupuolen, jos ultraaja on siitä itse varma. Esikoista odottaessa ei saatu tietää kun kätilö ei ollut aivan 100% varma, ja kyllä harmitti!
Hui että jännittää, että onko terve vauva ja onko tyttö vai poika!
Liikkeistä: Minulla tuntuu harvoin, ehkä parin päivän välein kevyitä töytäisyjä jotka on vaikeaa edes huomata! Välillä menee viikko ilman että huomaan mitään!
Sormuksista: Minulla on käytössä mieheni vihkisormus kun omat ei enää mahdu ;D
-Lupicaia 19+2
VAstaan heti aluksi nuihin kymysyksiin:
- Vielä on ihan normaalisti sormessa. Vkl puutarhaurakan jälkeen oli jalat ja kädet turvoksissa, mut ei niin paljon että olis sormuksen kanssa ollut ongelmia.
-On - iso huoli. Vajaa viikko enää... Jännitän vieläkö aivoista löytyy niitä kystia mitä neuvolan ultralla näkyi ja jos näkyy niin odotan jännityksellä tyksin lääkärin arviota asiasta. Neuvolan täti oli niistä niin tosi tosi hiljainen.. ei oikee osannu sanoa mittää..
- Perheelle ja muutamalle ystävälle. Ja niille kerron kyllä jotka ihan suoraan kysyvät, mutten osaa tätä kovasti ympäriinsä kuulutella. Kaikki huomaavat kyllä jossai vaiheessa että kuopan tilalle on tullut möykky ;)
Noista ultrista. Se on kyllä tosi epäreilua, että kaikkialla ei saa edes NP- ja rakenneultraakaan. Itse " pääsen" ultrattavaksi kerran kuussa, eli joka neuvolakerta. Mutta käynkin yksityisellä. Toisaalta se usein ultraaminen lisää myös huolta. Just esim nämä löytyneet kystat. Ei välttämättä oltais nähty myöhemmillä viikoilla lainkaan ja ne voi täysin hävitä ajan myötä. Isäni jo murahteli, että kyllä on stressaavaa, että ei sitä ennen käyty kattelemassa vauvoja mahassa ja hyvin niitä terveitä tuntui syntyvän. MIkä pitää tosi hyvin paikkansa. Äitiäni ei tutkittu paljoa mitään, ja neljä tervettä mukulaa sai " riesakseen" .
(.) Väsyttää aivan mielettömästi. Hb on kai laskussa, muuta en nyt keksi. Voisin vaan nukkua. :( Ja muutenkin olo on surkea. Räjähdän isännälle vähän väliä (kertoisiko joku miksi?), mitkään hommat ei kiinnosta ja ihokin tuntuu kuivuvan päälle niin että repeilee vaan. Tämäkö on se hehkeä keskiraskaus?! Odotan kauhulla tulevaa..
Noh, ei saisi valittaa. On tätä raskautta niin monta vuotta odotettu, että vaikka tikun nokassa istuisin vielä loput 4½ kk niin täytyy olla vaan hiljaa ja tyytyväinen että kauan kaivattu vauva on kaikesta huolimatta tähän taloon tulossa!
Töhnö + Viljamilja 18+4
Voi että alkaa itelläki haluttaa sinne ultraan PIAN, kun lukee muiden ultrassa käynneistä.
Keskustelun tasosta piti vielä kommentoida: Minusta näillä sivuilla keskustelu on yleensäkin hyvin asiallista, kunhan ei kirjoiteta imettämisestä :) Se tuntuu olevan aihe, johon monilla ihmisillä liittyy niin vankkoja ja varmoja mielipiteitä ja tunteita, että joskus on todella vaikeaa pysyä asiallisena. Itsekin olen muutaman kerran syyllistynyt aika kärkkäisiin mielipiteisiin, mutta yleensä muistan kyllä painottaa, että se on MINUN mielipide, josta kenenkään ei sitten tarvi nokkiinsa ottaa. Ja yleensäkin pyrin siihen, että asiat riitelis, ei ihmiset.
Lokamasuissa tuntuu olevan kyllä hyvä meininki ja kaikki huomioidaan tasapuolisesti. Joskus olen joissakin pinoissa huomannut, että vain ns. aktiiviset saa vastauksia ja jos joku harvemmin kirjoittava kysyy jotain, niin siihen ei kukaan reagoi mitenkään.
Mutta, yritetään jatkaa samanlailla ja jos joku pahoittaa mielensä jostain minun kommentista (mitä ei toivottavasti tapahdu ;) niin voi kertoa ihan reilusti. Joskus tosiaan saatan töksäyttää jotain, vaikken sitä niin rajusti tarkoittaiskaan :D
Nyt lounaalle
Minä sitten otin ja varasin sen rakenneultran!! Vielä siihen on pitkät 4 viikkoa, mutta sitten on viikkoja 20+1, mikä lienee ihan sopivasti kumminkin. :) Yksi ainut aika oli niille viikoille jäljellä tuolla lääkäriasemalla, mistä sen varasin, ja täti siellä sanoi, että se kyllä menee nopeasti siitä -joten varasin sen sitten samantien, vaikka ajattelin ensin vielä kysellä noista muista paikoista.. Tämä oli kyllä edullisin, n.110¿ toimistokuluineen miinus Kelakorvaukset siitä vielä. :) Samalla viikolla on myös seuraava neuvolakäyntini, joten ohjelmaa riittää..
Ja mitä joku sanoi, että toisaalta se on yksi huoli vähemmän, kun näkee pienen ja varsinkin jos kaikki on kunnossa, mitä tietysti toivotaan, mutta sitten taas siellä voi huoli kasvaakin (juuri nuo kystat tms mitkä sitten voikin olla ihan vaarattomia).. Puolensa ja puolensa. :/ Mutta täällä kun ei tosiaan tarjota kuin se alkuraskauden ultra, jossa minäkin kävin jo 6 viikkoa sitten, ei mitään niskaturvotuksia tai rakenneultria kaupungin puolesta, niin tuli tunne, että haluan kuitenkin pienen vointia tarkistaa.
Lisää omaa napaa.. :D Tänä aamuna meidän pikkuinen sitten piti semmoisen show' n mahassa, että ensin tunsin selkeästi liikkeet ja sitten tunsin ne myös kädellä mahan päältä ja kerkesipä isikin laittaa kätensä (kerrankin!!) oikeaan kohtaan ja tuntea muksaisut! :) Kyllä oli hieno tunne! :) Kun ennen sitä on saanut oikein jahdata, että käsi on oikeaan aikaan mahan päällä jne.. ja nyt kävi näin helposti! :) Joskus näinkin.. mikäs sen mukavampaa! Aamu alkoi siis hymy korvissa! ;)
Maha tuntuu parissa päivässä pullahtaneen taas lisää, ei tätä peitellä enää kuin todella isoilla paidoilla.. Kesävaatteita täytyy lähteä etsiskelemään kaupoista, koska omista kaapeista ei mitään sopivia enää löydy! :/ Pitkiä housuja kyllä aiemmista raskauksista, mutta ne ovat turkasen kuumia (aiemmin olen tarvinnut niitä talvella/alkukeväällä)!!
Kyssäreitä en enää kaikkia muista, mutta ainakin se oli, että mahtuuko sormukset... Hyvin mahtuu, ei ongelmaa. En tosin muutenkaan niitä kotona aina pidä, kun aina on jotain pesemässä tms ja on helpompi olla ilman. Mutta turvotuksia ei ole. Esikoisella taisin pitää ihan loppuun asti ja kakkosella oli pari kuukautta ennen synnytystä pakko ottaa ne pois, kun turvotti. Saa nähdä, miten lämpimillä kesäkeleillä nyt käy...
Ai niin, muille kertomisesta oli kysymys myös. Ihan lähimmille sukulaisille ja lähimmille ystäville/kavereille on kerrottu, muut saa kuulla sitä mukaa kun nähdään tai kuulevat muualta.. Toissaviikolla tuli ensimmäistä kertaa vieras ihminen kysymään (tai siis tuttu, ei mikään täysin tuntematon ihminen kuitenkaan) että olenko raskaana.
Nyt en muista muuta, mutta palailen vielä jos tulee muuta mieleen..
-Jedelede 16+1
Nii just, puol tuntii sitten kömmin sängystä ylös :) Maistui sitten tuo uni ihan kohtalaisesti. Ja lämpimään päivään heräsin tosiaan taas. Mies on naputellut seinään lautoja kasista saakka ja meikäläinen vaan makaa perse homeessa :D No ei musta oliskaan apuja niissä hommissa!
Kävin lukemassa eilisenkin pinon loppuun, kun en iltapäivän jälkeen käynyt enää koneella laisinkaan. Ehken olekaan enää _niin_ riippuvainen..heh:)
Tänään saan viettää vapaapäivää ja mies eilen ehdotti, jos lähdettäisiin vähän shoppailemaan-meillä siis MIES ehdottelee moista ;) Ihanaa, mä tykkään oikeesti käydä hänen kanssaan shoppailemassa, kun ei hermostu niin äkäseen kaupoissa pyörimisestä:)
LIIKKEISTÄ: Mä en ole vielä tuntenut kunnon POTKUJA (tosin en osaa sanoa millaisia ovat), mutta eivät nuo liikkeet masun päälle näy vielä. Mulla istukka on etuseinässä(ainakin oli), että sekin varmaan vaimentaa. Tunnen muljauksia (ne ovat muuten jänniä) ihan keskellä sekä molemmilla sivuilla. Ja sitten sitä kutitusta on tuossa keskellä :) Meillä tämä asukki on yleensä aamuisin ihan hissukseen, iltaa kohden sitten vilkastuu...Eli taitaapi tuo olla aamu-uninen, heh:)
KAUKALOSTA: Mianni: Tuossa siskon kaukalossa se lukitus ei mennyt helpolla vaan se piti LAITTAA ja vielä sitte varmistella, että on varmasti lukkiutunut. Mutta mä huomasin eilen, että myös Britaxilta on sitä Isofix kiinnityssysteemiä...tarvii miettii sitä vaihtoehtoa kans sen Gracon autobabyn rinnalle. Mun mielestä kans Britaxissa vauvalla on todella mukavannäköiset oltavat ja hyvä asento:)
Mä olen kanssa sitä mieltä, että tää meijän LOKAMASUJEN pino on todella positiivinen " muijalauma" :D Olen kuitenkin sitä mieltä, että on kivaa sanoa mitä mieltä asioista oikeesti on sillä kuitenkin mielipiteitä asioista on monia eikä kenenkään pidä siitä vetää hernettä nenään, eikös??! Itse olen ensikertalainen (meitä ei vissiin montaa olekaan) niin kokemusta ei ole kuin siskon lasten hoidosta, joten mielelläni kuulen eriäviä mielipiteitä asioista kuten juuri siitä pehmeästä kantokopasta oli kiva kuulla puolesta ja vastaan kommentteja :) Mutta hienosti ollaan tultu toimeen ja mielestäni meillä on täällä hieno porukka ja uudet otetaan iloisesti vastaan :)
Mulla tuo ummetus näyttää väistyneen ainakin toistaiseksi sivummalle*huokaus* Ei oo nimittäin kovinkaan kiva vaiva :( Mulla ei oikeestaan ole nyt mitään ihmeempiä " vaivoja" ...hmmmm.....Voin itse asiassa oikein mainiosti mitä nyt tuo kasvojen iho pukkaa kukkimaan, mutta eikös nyt kukat puhkea muutoinkin kukkaan :D:D Ja eilen kun puhelin siitä ihanasta kukkaloistosta niin en suinkaan tarkoittanut omaa pärstävärkkiäni....*hih* Eilen laitoin naamion illalla, toivottavasti auttoi.
Ai juu mutta täällä oli niitä kyssäreitäkin, meinas taas unohtua..Hmm...Muistankohan ulkoa....?!
SORMUKSISTA: Kyllä mulla on kaikki sormukset vielä sormissa, molempien käsien nimettömissä on 3 sormusta :)
RAKENNEULTRASTA: En osaa millään lailla pelätä tuota, hyvillä mielin sinne menen. Tuun hulluksi, jos alan liikaa miettimään :/ Ja kuitenkin jo np-ultrassa on nähty esim. sydämen kaikki kammiot, aivolohkot, selkäranka, ruuansulatuskanava jne..jne...Että sekin ehkä rauhoittaa. Sitten eilen otin jonkin vanhan vauva-lehden ja siellä oli kertomus lapsesta, jolla todettiin rakenneultrassa selkärangassa selkäydinkohju....Kelasin ne sivut yli, en halunnut lukea sillä olisin kuitenkin alkanut vauhkoomaan :(
MUILLE KERTOMISESTA: Kaikille on kerrottu kenelle pitääkin ja eihän tätä salassa pysty/halua pitää millään tavalla :) Ulkopuoliset ovat huomanneet jo pyöristyneen masun aikoja sitten ja se on " ihkua! ;)
Teillä on monilla äititenpäivä sitten tulollaan...voi että, saatte varmasti vaivalla leivottuja kakkuja ja kukkia sun muita ihania juttuja <3 Jospa minäkin sitten ensi vuonna saisin kokea elämäni ensimmäisen äitienpäivän, ihanaa!! Ne ovat jotenkin tässä vuosien varrella olleet sellaisia " masentavia" päiviä, kun olisin itse halunnut olla äiti jo vuositolkulla:( Mutta isänpäiväksi tämä pikkuinen ehtii maailmaan tulla ja silloin saapi tuore isä kyllä kunnon kohtelun, on sen ansainnut :)
Joku eilen kyseli siitä, että onko masu eri kokoinen aamulla ja illalla ja vastaus kysymykseen on: " Hell Jeah:)" Todellakin illalla masu on ihan hirvee...tai oikeestaan ihan aamulla se on sellanen " suhteelisen" kokoinen ja päivän mittaan siitä muuttaa muotoaan. Eilen saunassa sitä juuri ihastelin, että voi miten iso masu mulla onkaan jo ja melkein tuli nauru kun mietinkin yhdistelmää MINÄ ja MASU...Sillä kun tää vieläkin vaan tuntuu _niin_ihmeelliseltä, että meitä on tämä onni kohdannut. Osaan siitä olla kyllä kiitollinen jokainen päivä :)
JepJep, mutta jospa mä koittaisin ruveta jotain touhuumaan..
IHANAA TIISTAIPÄIVÄÄ JOKAISELLE MASUNKASVATTAJALLE !!!
Toivottelee: Je_Ni & " Pikku-Hippu" 18+2
Kysymyksiin ensin vastaukset:
1. Turvotusta ei vielä ole ollut joten sormukset on vielä sormessa. Viime raskaudessa turposi sormet niin etten en' ää lopulta saanut kihlasormusta pois sormesta vaikka ennen leikkausta se olisi pitänyt ottaa pois. Ei auttanut rasva eikä saippua. Luulenpa että tuossa kesän aikana kuumuus turvottaa.
2. Rakenneultra ei niinkään pelota. Alkuraskaudessa oli niitä pieniä ongelmia ja silloin jännitin mutta nyt luotan että kaikki on ok. Aioastaan se sukupuoli jännittää vaikka melko varma jo olenkin siitä kumpi tulee. Toivottaasti ultrassa näkyy kunnolla sukupuoli. Eilen kävin lääkärissä (neuvolassa) ja lääkäri sanoi että rakenneultra tehtäis vasta rv23-24. Suomessahan se tehdään yleensä rv 18-20 joten olin vähän yllättynyt. No, eipä se mitään. On vaan nyt pidempi aika odotella.
3. Kaikki kaverit tietävät ja suurin osa lähisukulaisista. Samoin suurin osa miehen lähisukulaisista taitaa tietää, kiitos mummojen. Työpaikalle en ole vielä ilmoittanut raskaudesta koska joka tapauksessa olen ilmoittanut olevani hoitovapaalla vielä vuoden. Kesällä aion mennä käymään työpaikalla ja ilmoittaa että aloitan syyskuussa äitiysloman. Tuolla nyt ei suurta merkitystä ole koska olen ollut jo vuosia pois töistä. Roikun vain vielä siellä kirjoilla vaikkei ole mitään aikomusta mennä sinne enää takaisin vaan etsin sitten eri työn (eri alan) kun valmistun ja haluan palata työelämään.
Eilen illalla nukkumaan mennessä eka kertaa näin selvästi masun värähtelevän vauvan potkiessa. Liikkeet kyllä olen tuntenut jo pari viikkoa. Yöunet on jääneet parina yönä tosi vähäiseksi koska lapsilla on kamala flunssa ja yskivät yöllä. Nyt kun mieskin on reissussa, niin ollaan nukuttu kaikki kolme samassa huoneessa. Täällä on ollut tänään ankeen pilvinen ja sateinen sää, mutta onneksi huomiselle in luvattu aurinkoista säätä ja 26c. Pääseepähän sitten taas lasten kanssa hiekkalaatikolle leikkimään ja aikakin kuluu paremmin ulkoillessa.
MaryJ ja asu 18+4
Sormukset ovat edelleen sormessa. Esikoisesta ei tarvinnut ottaa niitä olenkaan pois. Saa nähdä kuinka käy kesähelteillä tällä kertaa..
Rakenneultra on ylihuomenna. Mulla ei tunnu liikkeet vielä ja sen vuoksi huolettaa kovasti :o( Viime neuvolakäynnistä on jo 6 viikkoa, seuraava käynti huomenna. Toivottavasti sydänäänet kuuluu!!!
Kaikki tuttavat tietävät raskaudesta. Tätä masua ei voi olla huomaamatta :o) Töissä ei tarvi kertoa, kun olen kotona hoitovapaalla :o)
4. Masun ympärys: mäkin mittasin masun ja olihan se kasvanut! 87 cm, ennen raskautta reipas -10 cm.
5. Makean/suolaisen himo: mulla tekee mieli salmiakkia!! Koko ajan! Onneksi verenpaine on muutenkin tosi alhainen..
6. Masun koko: mulla kans masu venyy iltaa kohti toooosii suureksi :o)
Onpas viime päivinä ollut ihanan aurinkoista! Esikoinenkin haluaa olla koko ajan vaan ulkona :o) Muutenkin on mieli tosi korkealla, kun huomenna on kauan odotettu neuvola ja sitten rakenneultra. Me ei aiota kysyä sukupuolta. Jää vähän jännitettävää ;o)
Tervetuloa uusille minunkin puolesta!
Aurinkoista päivää,
Goblin rv 17+3
kyllä se tuo aurinko jaksaa porottaa..vaikka tuuli on kyllä aika kova. Ja jäätkin suli meijän järvestä :)
Tuli tuossa vaan mieleen, Jeni, kun sanoit että iho kukkii. Kun vanha kansa sanoo että tyttövauva vie äidin kauneuden odotusaikana- eli jos oottaa tyttöä, äidin iho menee huonoksi, hiukset kärsii yms:) No, se on taas vaan uskomuksia, uskoo ken tahtoo ;)
Sormukset mahtuu sormeen, ovat vähän väljätkin. Esikoista odottaessa otin vasta kk ennen La:ta sormukset pois. Jospa nyt ei tarvis ottaa ollenkaan ku La onki syksyllä eikä keskellä helteitä. Nähtäväksi jää.
Rakenneultra kyssään en voi oikein kommentoida kun sitä ei meillä ole, mutta en siis kuitenkaa osaa jotenki hirveen huolissaan vauvasta olla. Vielä ainakaa ku ei liikkeitä tunnu. Sitte ku niitä alkaa tuntua niin varmaan sitte osaa enempi huolehtia että tuntuuko päivittäin yms.
Hö...mikä se kolmas kysymys olikaa...ääk! Ainiin. No me ollaan kerrottu sillee että jos on tullu asia jotenki puheeksi. Molempien porukat tietää, tai ainaki anopit, ja todennäkösesti ne on kertonu appiukoillekki :) Sisaruksista osa tietää, pienimmät sen verran nuoria että ei niille oo vielä jaksettu kertoa. Kavereista muutamat tietää. On vielä paljon ihmisiä jotka ei tiiä, mutta näkevätpä sitte ku maha kunnolla pullahtaa.
Iltasin maha on todella kuin ilmapallo, aamulla se on kutistunu pienemmäks:) Aika jännä juttu. Muuta uutta ei mahaan kuulukkaa.
Liikkeitä odotellessa.
Tai no joo- saatteko te muut yöt nukuttua hyvin???
Ku minä tahon nukkua niiin huonosti kaikki yöt.. tuntuu aamulla ku herää ettei oo nukkunu ollenkaa. En joudu edes vessassa juoksemaan ku ehkä kerran yössä, mutta silti tuntuu et kokoajan saa olla kääntämässä kylkeä, ei löydy hyvää asentoa, on kuuma tai kylmä... ja nyt uus riesa- ku ennen kukon laulua nuo tyypit alkaa huudattaan niitä lehtipuhaltimia..argh!
Mistä sitä sais semmosen energia pommin, että jaksas laittaa tämän kodin kuntoon.. joka paikka repsottaa. Ette usko, miten paljon tuollanen 10kk ikänen muksu sotkee! Joka paikka on täynnä leluja ja kaikki vaatteet ja kengät revitään pois paikoiltaan...Jatkuvasti saa siis olla siivoamassa ja järjestämäsä paikkoja.
Nyt lähen kuitenki oikasemaan itteni tonne sohvan puoleen.
Hyvät päivät kaikille mahakkaille!
Jääsydän rv 15!!
Hihiii....Juu uskoo ken tahtoo ja TÄMÄ MAMMA tahtoo uskoa siihen, että tyttöhän sieltä tulollaan onpi :D :D :D Mielessäni tosi näen jo miehen ilmeen " Mitäs mä sanoin??" kun ultraaja kertoo tulokkaalla olevan vehkeet konttien välissä ;) Purskahdan varmasti nauruun siinä kohtaa...Ja JOS (tai siis KUN..heh) ultraaja sanoo tulokkaan olevan tyttö niin " MITÄS MÄ SANOIN??" kuuluukin meikäläisen suusta :D
No tää on tällasta huumorimielistä sukupuolikeskustelua tietty, mutta mulla vaan edelleen on sellanen tyttötuntemus-ei voi mittään :)
Parin viikon päästä sitten katotaan kuis meitin tuntemukset ovat oikeaan tai väärään osuneet..ja jos silloin ei selviä niin 4D:ssä varmaan viimeistään.
Olenkin miehelle sanonut, että no toivottavasti on sentään JOMPI KUMPI:D
Ei nyt muuta...tarvii ruveta laittautumaan, kun lähdetään sinne shoppailemaan ja käydään vaunuja sun muita kans katsastamassa, jee!!
Halein: Je_Ni
No niin pitkästä aikaa koneella.Miehen kans ollaan viikonloppureissusta selvitty.Soppailtiin kyllä sydämen kyllyydestä.Nyt on vaaville sänky ja hoitopöytä,vieläkö ne joku kasais!?
Tosiaan eilen en koneelle joutanut ku piti kiireitä.Pyykkivuori oli valtava viikonlopun jäljiltä.Ihan kiva jos hetkeks viilenis nämä ilmat niin malttais tehdä jotain hommia sisälläkin.
Tärkeimpään asiaan:Eilen oli sitten kauan odotettu RAKENNEULTRA!!
Kyllä oli IHANAA.Mies oli mukana.Kaikki oli meidän pikkuisella hyvin.On se vaan niin uskomatonta että tuolla masun uumenissa kasvaa jotain niin ihanaa kun meidän oma pienokainen.Kuvia saatiin mukaan.Ja lapset niitä mielissään kattelivat illalla.On mieletöntä katsoa tulevien isosisarusten keskustelua vauvasta.Sitä niin viatonta innostusta.Niin ja vielä teille uskallan paljastaa että tulokas on poika.Ihmettelen kyllä suuresti jos matkalla vaihtuu tytöksi,kun vehkeet näkyi niin selvästi.
Mites te muut jo rakenneultrassa käynneet tai sinne menevät aiotteko kysyä sukupuolen?
Nyt niihin kyssäreihin.
1.Eli mulla ainakin toistaiseksi mahtuu sormukset sormeen.Turvotusta iltaisin ennemmänki nilkoissa. Saas nähä mitä kesä tuo tullessaan.
2.Mää oon pelänny/jännittänyt tota ultraa varmaan kolme viikkoa.
Olin aivan varma jotenki ettei kaikki oo hyvin,että saadaan jotain huonoja uutisia.En tiiä mistä moinen pessimistisyys on meikäläisen löytänyt.Polilla mun sydän löi varmaan kahtasataa,sitten helpotti kun ultraaminen alkoi.
3.Me ollaan kerrottu perhelle ja ystäville ja töissä oon sanonnu muutamalle,mutta en oo asiasta mitään mölyä pitäny.Sana kiertää.
mitenkään en yritä enää peitellä masua,ei kyllä tosin onnistuiskaan.
Munkin puolesta tervetuloa uusille ja minäkin viihdyn täällä lokamasujen parissa oikein hyvin.Käyn vielä lukemassa teijän viikonlopun turinat ja sitten kotityöt jo odottaa
Päivänsäde kera pikku prinssin 18+2
Rakenneultra on ylihuomenna! Mietin sitä koko ajan. Vahvistivat mulle puhelimessa, että eivät kerro sukupuolta, vaikka se kuinka näkyisi ruudulla. Heillä ei ole lupaa kertoa. Kätilö katsoo omasta monitorista ja kääntää sen sitten meillekin. Tosin tällä viikolla on tulossa kattoon toinen monitori, ja se on ihan tuurista kiinni, ehtiikö ylihuomiseksi.
Rakenneultrassa jo käyneiltä kysyn, että oliko teillä jotkut tutkimusvaatteet päällä vai omat? Jos omat, riittikö, että laskee äitiyshousujen yläreunaa kuten neuvolassa, vai pitikö pitkät housut heittää kokonaan pois?
Mulla oli eilen päänsärkyä, mikä on mulle harvinaista. Onneksi se on nyt mennyt ohi, kun tuli heti mieleen, onko verenpaineet nousseet tms.
Oireista sen verran, että rinnat ovat uudelleen kipeytyneet, kumma juttu. Kohdunkasvutuntemuksia ei ole ollut moneen viikkoon, mutta kai se vauva siellä kasvanut on. Potkuja tunsin viime viikolla, mutta nyt taas en. Liikkeitä tunnen kyllä.
Kysymyksiä:
-mulla on vihkisormus sormessa, ei ole näpit turvonneet.
-mulla on. Ilman erityistä syytä.
-en ole. Ainoastaan perheenjäsenille ja yhdelle ystävälle.
t. Patovahti 18+2