Negatiivisuus työyhteisössä
Olemme saaneet uuden esihenkilön joka siirrettiin meille toiselta osastolta. Hänen maineensa on kiirinyt hänen edellään, eikä huhujen mukaan kyse ole kovinkaan pidetystä henkilöstä. Nyt meillekin on alkanut valjeta, että huhut pitävät ainakin osittain paikkansa. Mielestäni asioista on hyvä puhua ääneen ja vertaistuki on monelle varsin tärkeä. Kuitenkin minua harmittaa, että tämä ”yhteinen vihollinen” tuntuu olevan jokapäiväinen pääpuheenaihe, ja homma on lipsunut jo hieman kiusaamisen puolelle. Tai ainakin mielestäni henkilön selän takana haukkuminen alkaa olla jo lapsellista ja asiatonta.
Kuinka moni teistä itse huolehtii, ettei omalla kohdallaan myrkytä työyhteisön ilmapiiriä entisestään? Itse olen huomannut vetäytyväni porukasta turhan negatiivisuuden vuoksi ja se harmittaa minua.
Kohtalotovereita?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia on kuitenkin ne jotka ajaa omaa etua muista viis. Mielistelee esi-ihmisille ja hankkii itselle etuuksia muiden työntekijöiden yrittäessä toimia yhdessä kaikkia osapuolia tyydyttävästi. Ne on työyhteisölle myrkkyä jos joku.
No miten nämä poissulkevaa toisensa? Selän takana voi puhua mitä vain ja kuitenkin mielistellä päin naamaa.
Monesko esimies hän on, jonka teidän työyhteisö on kuluttanut loppuun? Sivusta seurannut yhtä tiimiä, joilla esimies vaihtuu muutaman vuoden välein... aivan käsittämätöntä menoa ko. tiimillä... ihmeklikkejä, jossa ihan hyvää vaan tarkoitetaan ja mennään kaaoksesta toiseen. Muodostetaan omia ystäväpiirejä tiimin sisälle ja jätetään muita ulos.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä aiemmassa työpaikassani esimies kielsi meitä olemasta toisten huoneissa, muuta kuin tarpeellisen ajan, jos oli työasioita. Näin aikojen päästä sitä vielä ihmettelee, miten tällaisestakin miehestä tuli esimies. Hän käytti työaikaa omaan opiskeluunsa, ihan omin lupinensa. Kyykytti alaisiaan, suorastaan nöyryytti. Delegoi työt yhdelle alaiselleen kätevästi, pöytä oli aina putipuhdas. Ei halunnut maksaa kahvilaskuaan, kun kahvirahan kerääjä ei oikein nauranut hänen jutuilleen kahvipöydässä. Hän oikeasti kertoi tämän. Tämä tarina on ihan tosi. Kyllä esimiehen käytös aiheutti sen, että hänestä puhuttiin. Vaikka kuinka yritti sitä suitsia. Kun hän oli poissa niillä omilla menoillaan pääasiassa, kukaan ei vahtinut, kuinka kauan vietimme toisen työhuoneessa aikaamme.
Jos häntä olisi mielistellyt, olisi varmaan saanut ainakin nimikkeenmuutoksen, kyllä kaduttaa, Not!
Oletkohan ollut meillä töissä kun hirveen tutulta kuulostaa. Meidän työnjohtaja ei ole saanut mitään koulutusta tai kokemusta johtajan uralleen. Oli patalaiska p@ska joka hallitsi vaan hyvin p$rseen nuollennan vaikka muuten on tyhmä kuin saapas (oikeasti). Ja ilmeisesti on todella hyväkin mielistelyssä kun yhteenaikaan sai puhuttua työkaverinsa hakemaan hänet aina töihin autolla mikä ei olisi muuten outoa mutta nämä kaverinsa olivat jo aamuvuorossa ja TJ itse asuu alle 2km matkan päässä työpaikalta. Työpäivä hänelle oli että hän oli 90% ajasta tekemässä muuta kuin työtä. Kävi ylipitkillä lounailla, juttelemassa naapurifirmassa kaveriensa kanssa ja yhteen aikaan meni kesken päivän pariksi tunniksi salillekin. Ikinä ei saatu kiinni jos oli asiaa ja vaikka sai niin hän ei ikinä osannut sanoa mitään. Pomokin on huomannut ettei tuo mitään saa tehtyä joten palkkasi tälle oikean käden jolle TJ on delegoinut periaatteessa kaikki tehtävänsä. Kertoi asiasta suoraan että odottaa firman pyörivän silloin kun hän tulee töihin ettei hänen täydy heti aamusta ruveta töihin (eli katsomaan työnjohtajana että kaikilla on työtä ja tarvikkeet siihen). Niin kauan kun täällä olen ollut niin tämä firma on pysynyt pystyssä vain vanhojen ja nokkelien työntekijöiden takia sillä he ratkoivat pulmat täällä kun niitä tuli. Ja tosiaan mitään älyä TJ:llä ei ole. Tänäkin päivänä edelleen sitä välillä ihan itkettää kuinka idiootti joku voi olla.
Ja kyllä tämä kaikki vaikuttaa työviihtyvyyteen kun töissä ei ole kunnon johtoa eikä työviihtyvyyteen panosteta yhtään (koska ei ymmärretä että työssä pitää olla mielekkyyttäkin ja saada arvostusta). Kyllä minäkin täältä lähden kunhan saan opiskeltua toisen ammatin...
Vierailija kirjoitti:
Monesko esimies hän on, jonka teidän työyhteisö on kuluttanut loppuun? Sivusta seurannut yhtä tiimiä, joilla esimies vaihtuu muutaman vuoden välein... aivan käsittämätöntä menoa ko. tiimillä... ihmeklikkejä, jossa ihan hyvää vaan tarkoitetaan ja mennään kaaoksesta toiseen. Muodostetaan omia ystäväpiirejä tiimin sisälle ja jätetään muita ulos.
Ensimmäinen. Osastomme on uusi. Muut esihenkilöt ja managerit ovat ok.
Taisi kalikka kalahtaa.. -eri