Miksei suomalaisissa kodeissa ole keittiön lavuaareissa
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
eipä ole ummetusta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
köntsämylly kirjoitti:
Jätemylly voisi olla ihan hyvin wc-pöntössä. Tulee välillä sen verran köntsää että menee tukkoon.
Sinun oma jätemyllysi ei aina pelitä kunnolla.
Säästätkö sinä köntsääsi suolessa? Pihi kakkaaja?
En. Missä minä niin olen väittänyt? Minun ulosteeni pulahtaa sujuvasti sopivan kokoisina annoksina wc-pönttöön. Ei sellaisina 2 kilon painoisina pöntön tukkija kasoina.
Sulla siis keijukakkaa pieninä papanoina. :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
köntsämylly kirjoitti:
Jätemylly voisi olla ihan hyvin wc-pöntössä. Tulee välillä sen verran köntsää että menee tukkoon.
En. Missä minä niin olen väittänyt? Minun ulosteeni pulahtaa sujuvasti sopivan kokoisina annoksina wc-pönttöön. Ei sellaisina 2 kilon painoisina pöntön tukkija kasoina.
Annosteleva suoli/perse tuollaisen minäkin haluan. :)))
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen aina kierrättänyt kaiken huolella, niin yhden synnin tunnustan: käytetyt kahvinpurut vessanpönttöön, toki kuitenkin muun asioinnin yhteydessä:) Tämä siksi, että biojätepussit tai paperipussit vettyvät ja rikkoontuvat.
Kyllä minä ainakin onnistun viemään kahvinpurut biomuovipussissa, paperinen toki vettyykin. Tietysti vien roskiksen ulos heti kun otan sen bioastiasta, vuotaahan se porovesi läpi, mutta ei pussi sentään puhki mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
köntsämylly kirjoitti:
Annosteleva suoli/perse tuollaisen minäkin haluan. :)))
No mut kyllähän se onnistuu? Kai sitä jokaisella on ainakin pari ainesta, jotka vaikuttavat kyseiseen hommeliin?
Oma takuuvarma keino on buukata aikainen aamulento. Ei varmasti annostele ennen kuin kohteessa. Ekologisempi kevytversio tälle on äärimmäisen aikainen aamupalaveri tai vastaava jossain skuttanissa, johon kuumotus tulee jo siitä mihin menen ja ehdinkö ajoissa.
Jos haluan sen tosi hyvän setin, niin mm. avocado auttaa siinä, kuten muukin ns. hyvistä aineksista koostuva ruokavalio.
Jos haluaisin sellaisen erityisen aktiivisen, tasoa papanat niin oma varma valinta olisi vaikka ruisleipä jätskillä ja kermaperunoilla.
Vierailija kirjoitti:
Siis meneekö ne silputut jätteet siellä vaan normaaliin viemäriin? Uskomatonta.
Teoriassa on parempi laittaa suuren kosteussisällön omaavat ruokajätteet viemäriin kuin polttolaitokseen, mutta tosiaan komposti ja biojae on nykyään keksitty.
Ohis
Talviaikaan kannattaa laittaa käytetyt kahvinpurut johonkin kulhoon ja antaa kuivahtaa sisätiloissa. Toimii hyvin "hiekoitushiekkana" esim. terassilla ja muilla pienehköillä kulkureiteillä!
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen aina kierrättänyt kaiken huolella, niin yhden synnin tunnustan: käytetyt kahvinpurut vessanpönttöön, toki kuitenkin muun asioinnin yhteydessä:) Tämä siksi, että biojätepussit tai paperipussit vettyvät ja rikkoontuvat.
Käytä muoviastiaa niin ei vuoda. Sen voi sitten kipata kompostoriin.
cho- kirjoitti:
Ohis
Talviaikaan kannattaa laittaa käytetyt kahvinpurut johonkin kulhoon ja antaa kuivahtaa sisätiloissa. Toimii hyvin "hiekoitushiekkana" esim. terassilla ja muilla pienehköillä kulkureiteillä!
Minulla on pahempi ongelma, koska juon pannukahvia. Joudun säilömään sitä tosi märkää purua, ja joskus siivilöin (!) sitä, ettei muovipussissa joskus olevasta reiästä valu kahvia. Joskus yritän lusikoida pikkuhiljaa roskapussiin. Joku tuttu kertoi, että rhododendronit tykkäis kahvinporoista. Lähellä on piha, jossa niitä kasvaa. Jospa kiikutan ne sinne, ihan vaivihkaa.
Mutta tuo hiekoitushiekka-idea on hyvä! Kun meidän talon piha on usein paikoitellen huonosti hiekoitettu. Tosin saattaa olla, että tulee kysely, että kukas tässä kerrostalossa heittelee kahvinporoja pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä muoviastiaa niin ei vuoda. Sen voi sitten kipata kompostoriin.
Ei kerrostaloissa kai kovin yleisesti ole kompostoria. Biojätteen keräilyastiaan taas pitää ne biojätteet laittaa pussissa. Muutenhan se olisi ihan saastainen heti, jos talossa on useita asuntoja.
Siis meneekö jätemyllyssä jauhettu jäte jotain putkea myöten johonkin? Siis mihin? Kai sitä pitää huuhdella vedellä, että liikkuisi eteenpäin? Onko Usassa kaikkialla tällaiset jätemyllyt? Entä muualla? Valistakaa, maailmanmatkaajat!
Biohajoava koirankakkapussi kestää paremmin. Sekajäte on sittenkin parempi paikka kahvinpuruille kuin viemäri, sillä hyvin palavat kun kuivuvat eivätkä ruoki rottia.