Millä ootte saaneet aknen lieventymään?
Itsellä e-pillerit (Yaz) ovat pahentaneet aknea, pitäisikö vaihtaa merkkiä vai lopettaa kokonaan?Kannattaako antibiootteja harkita?
Entä onko kokemuksia laserista?
Kaikki neuvot otetaan vastaan. Ja tiedän ainakin maitotuotteiden ja alkoholin vaikuttavan epäpuhtauksien syntyyn.
Kommentit (21)
Oikeat ihonhoitotuotteet ihotyypillesi ja niiden säännöllinen käyttö. Puhtaus, pyyhkeiden ja tyynyliinan vaihto muutaman käytön jälkeen. Laadukkaat meikit, joissa mahdollisimman vähän ärsyttäviä aineita, kuten esimerkiksi mineraalimeikit. Kokeile jättää gluteeni ja nopeat hiilarit pois ruokavaliosta. Rajoita pähkinöiden ja siementen syömistä.
Kauanko olet syönyt Yazeja? Voi alussa pahentua, mutta voi mennä ohi kolmen kuukauden jälkeen. Tai sitten vain pahenee pahenemistaan.
Vierailija kirjoitti:
Cypretyl e-pillerit, ne on ihan aknen hoitoon tarkoitettu.
Ja basiron.
Vierailija kirjoitti:
Ihotautilääkäriltä sain Roaccutan-kuurin, ainoa mikä mulla auttoi (kokeiltu myös ruokavaliot x vuoden ajan). Ensiksi lääkäri kirjoitti antibiootit ja jonkun rasvan, mutta koska niistä ei ollut apua, sain Roaccutania lopuksi. Söin ensiksi yhden kuurin ja akne parani kokonaan. Parin vuoden päästä akne alkoi tehdä paluuta kasvoihin, joten sain toisen Roaccutan-kuurin. Sen jälkeen ei ole aknea näkynyt (viimeisimmän kuurin lopettamisesta lähemmäs 10 vuotta aikaa.)
Minulla oli siis aikuisiän akne kasvojen lisäksi olkapäillä ja yläselässä.
Mulla sama, ja todellakin mikään muu ei auttanut kuin Roaccutan-kuuri. Arvet kyllä on, ihan kuin olisi haulikolla ampunut selkään ja rintaan.
Roaccutanilla sain oman akneni katkeamaan kolmekymppisenä. Sittemmin siirtyminen hellävaraisempaan ihonhoitoon on auttanut pitämään ihon siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihotautilääkäriltä sain Roaccutan-kuurin, ainoa mikä mulla auttoi (kokeiltu myös ruokavaliot x vuoden ajan). Ensiksi lääkäri kirjoitti antibiootit ja jonkun rasvan, mutta koska niistä ei ollut apua, sain Roaccutania lopuksi. Söin ensiksi yhden kuurin ja akne parani kokonaan. Parin vuoden päästä akne alkoi tehdä paluuta kasvoihin, joten sain toisen Roaccutan-kuurin. Sen jälkeen ei ole aknea näkynyt (viimeisimmän kuurin lopettamisesta lähemmäs 10 vuotta aikaa.)
Mulla sama, ja todellakin mikään muu ei auttanut kuin Roaccutan-kuuri. Arvet kyllä on, ihan kuin olisi haulikolla ampunut selkään ja rintaan.
Mulla ei onneksi tuollaisia haulukkoarpia jäänyt :-D
Vierailija kirjoitti:
Oikeat ihonhoitotuotteet ihotyypillesi ja niiden säännöllinen käyttö. Puhtaus, pyyhkeiden ja tyynyliinan vaihto muutaman käytön jälkeen. Laadukkaat meikit, joissa mahdollisimman vähän ärsyttäviä aineita, kuten esimerkiksi mineraalimeikit. Kokeile jättää gluteeni ja nopeat hiilarit pois ruokavaliosta. Rajoita pähkinöiden ja siementen syömistä.
Kiitän kaikista neuvoista ja näillä ohjeilla kyllä esim. valkopäät ja ärsyttävät pikkufinnit pysyykin minimissä. Meikkejä en käytä iholla ja ruokavaliossa ainoastaan maitotuotteiden ja sokerin oon todennut vaikuttavan akneeni, muiden juttujen en.
Mutta ihonalaiset kipeät finnit tuntuvat olevan mahdottomia poistaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkäs tämä neuvo perustuu
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olet syönyt Yazeja? Voi alussa pahentua, mutta voi mennä ohi kolmen kuukauden jälkeen. Tai sitten vain pahenee pahenemistaan.
Viimeksi söin vajaan vuoden, ja mulla oli naama täynnä arpia, kun ei finnien tulo loppunut. Vaiva poistui pian lopetettuani.
Nyt sama juttu 5 vuotta myöhemmin samaa ainetta sisältävien pillereiden kanssa.
Ensin mulla auttoi basiron. Kaikki finnit hävisi ja sain hyvän ihon parissa kuukaudessa. Parin vuoden jälkeen jätin sen pois, kun luulin etten enää tarvitse sitä. Virhe! Muutama kuukausi, ja naama entistäkin pahempi. Eikä värit on toiminut enää.
Lopulta maidon poisjättämisen lisäksi luontaisesti gluteeniton, mahdollisimman puhdas ruokavalio toimi mulla (ja huomaa, että gluteenin poistuminen elimistöstä voi kestää neljäkin kuukautta. Vaikutukset ei siis välttämättä näy heti).
Toinen juttu, joka oli vaikeampi huomata, oli stressi. Se huononsi ihon kuntoa ihan järkyttävästi. Stressi myrkyttää elimistöä tehokkaasti, joten kannattaa oikeasti pyrkiä minimoimaan se!
Minulle tuli hormonaalinen akne vajaa nelikymppisenä. Bion-merkkiset ihonhoitotuotteet ja säännölliset käynnit kosmetologilla ovat lievittäneet tilannetta, joskaan eivät kokonaan aknea parantaneet.
Mulla on vähän erikoisempi kokemus, voi joitakin jopa hirvittää. Tästä on aikaa yli 20 v, eli olin nuori ja kärsinyt aknesta monta vuotta. Menin kuppauksille ja siihenpä se akne loppui. Kävin pitkän aikaa 2 kertaa vuodessa, sillä pysyi pois. Sitten en vuosiin käynyt, kun olin muutaman kerran raskaana ja siihen imetysajat päälle. Silloin naama taas kukki, ei tosin niin pahasti kuin nuorena. Nyt olen taas alkanut käymään ja iho on puhdas. Auttaa myös niska-hartiajumiin ehkä 100 kertaa paremmin kuin mikään hieronta.
Diane nova merkkiset e pillerit myös aknea varten tehty tyttäreni 17v käyttää niitä iho on jo hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sama kuuri teini iässä ja samalla cypretyl e pillerit, voi käyttää myös Frey aa. Se on sama ku cypretyl. Ei oo finnit vaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Yleisellä tuppaavat aina noita yazeja niin kuin muita ei olis olemassakaan huonot monet valittanut että mielialat vaihtelee.Käy yksityisellä.
Hei ennen kun teen tämän keskustelun innoittamana uuden aloituksen, niin osaisiko joku kertoa mistä johtuu, että teininä ja varhaisaikuisuudessa iho oli heleä, kaunis, kerran kuukaudessa yksi näppylä siellä täällä ja nyt sitten raskaudesta lähtien (23v) ja nykyisin lapsikin jo pian 4v näppylät ovat ja pysyvät. Otsassa ja ohimolla hirveä määrä näppyjä. Mistä johtuu? Tyynyliinateoria ei voi täsmää. Stressi? Hormonit? Elämäntavoissa ei muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vähän erikoisempi kokemus, voi joitakin jopa hirvittää. Tästä on aikaa yli 20 v, eli olin nuori ja kärsinyt aknesta monta vuotta. Menin kuppauksille ja siihenpä se akne loppui. Kävin pitkän aikaa 2 kertaa vuodessa, sillä pysyi pois. Sitten en vuosiin käynyt, kun olin muutaman kerran raskaana ja siihen imetysajat päälle. Silloin naama taas kukki, ei tosin niin pahasti kuin nuorena. Nyt olen taas alkanut käymään ja iho on puhdas. Auttaa myös niska-hartiajumiin ehkä 100 kertaa paremmin kuin mikään hieronta.
Kiitos vinkistä! Mulla tosin ei aknea ole, mutta pysyvä nhs-jumitus, vaikka käyn säännöllisesti hierojalla ja jumppaan, sauvakävelen, hiihdän, käyn salilla. Pitääpä katsella, josko omalta kylältä löytyisi kuppari. Käykö se kovasti kipeää? Muistan kun mummoni kävi aina kupparilla verenpaineen takia, siksi vähän tuttua juttua.