En pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka eivät ole matkustaneet ruotsia tai viroa pidemmälle!!
Matkustelu avaa maailmankatsomusta niin eri tavalla, mitä kotimaassa elämän viettäminen koskaan voisi avata. Erilaisten ihmisten tapaaminen, paikkojen näkeminen, kielten oppiminen ja kulttuuriin tutustuminen ovat mielestäni ensiarvoisen tärkeitä asioita. Lasten kasvatukseenkin vaikuttavia tekijöitä jää matkoilta mukaan. Tällä avauksella en sitten tarkoita suomalaisten oppaiden siivittämää all inclusive Alanya -matkaa vaan muissa maissa asumista ja niihin integroitumista.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sun maailmankatsomus ei ole kuitenkaan kovasti avartunut, kun et pysty ymmärtämään erilaisia ihmisiä.
Pakko on todeta, ettei omilla kulmilla muutaman tuhannen ihmisen kylässä koko elämänsä viettäneen kanssa ole paljon yhteistä. Ymmärrän, että tuttu ympäristö ja turvallinen yhteisö ovat henkilölle merkittävässä asemassa. Tuohon liittyy kuitenkin hyvin usein umpimielisyyttä ja perisuomalaista negatiivisuutta. Jos ei tätä pysty näkemään, on mitä todennäköisemmin viettänyt sulkeutunutta elämää. Ap
Jos olet paljon matkustellut niin olethan huomannut, että maailmalla tuollainen nurkkakuntaisuus on tyyppillisesti moninkertaisesti yleisempää kuin Suomessa. Me olemme itse asiassa melko kansainvälistä ja kielitaitoista väkeä, niin globaalissa kuin eurooppalaisessakin mittakaavassa.
Sulla on kauhean kova tarve saarnat oman elämäntapasi paremmuudesta. Kysyn samaa kuin muutkin aikaisemmin, eikö se matkailu olekaan avartanut horisonttejasi niin, että ymmärtäiset ihmisillä olevan erilaisia kiinnostuksen kohteita?
T. Itsekin palloa tallannut.
Kielitaitoista toki, globaaliutta en menisi ylistämään. Muualta tulleiden vieraksuminen sekä kaikenlaisten ihmiskontaktien välttely jokapäiväisessä elämässä on hyvin suomalainen piirre. Ap
Höpö höpö, matkusta enemmän. Nuo ovat yleisiä kaikkialla.
Hyvin suomalainen piirre sen sijaan on liiallinen itsekritiikki näistä asioista. Sitä ei juuri muualla tule vastaan.
Ei. Suomeen palatessa oli alkushokki kuinka vähän ihmiskontaktia täällä otetaan ja myös yleinen epäkohteliaisuus aivan arkisissa tilanteissa yllätti. Ap
Vähän aiheen vierestä mutta mut taas on matkoilla yllättänyt eurooppalaisten huonotapaisuus erityisesti asiakaspalvelutilanteissa. Huono tai jopa surkea asiakaspalvelu on Euroopassa oikeastaan normi ja melkein väittäisin, että paras asiakaspalvelu löytyy täältä meiltä Suomesta.
Ennen kuin pääset mollaamaan minua niin totean että olen varmasti aina itse kohtelias ja lisäksi olen erittäin kielitaitoinen, suomen lisäksi tulen toimeen neljällä kielellä.
Euroopan ulkopuolella en ole käynyt eli siihen en ota kantaa.
Yritäpä katsoa asiakaspalvelutilanteiden taakse. Esimerkkinä vaikkapa maailmankuulusti epäkohtelias Pariisin asiakaspalvelu. Siinä on kaupunki, johon matkustaa maailmanlaajuisesti eniten turisteja. Itse pariisilaisia on huomattavasti vähemmän kuin vuodessa saapuvia turisteja siis. Kaupunkia tai sen palveluja ei ole mitoitettu tälle ihmismassalle. Asiakaspalvelijat ovat helisemässä yrittäessään pitää kaikki langat käsissä. Kohteliaisuus on tärkeysjärjestyksen häntäpäässä, kun pääasia on saada homma luistamaan. Helsinkiläinen asiakaspalvelija palvelee päivän aikana huomattavasti vähemmän ihmisiä kuin pariisilainen.
Mutta siitä huolimatta ihmisille ollaan tylyjä, yhteisöllisyys on tiessään ja mielenterveysongelmat Pariisissa lisääntyvät, kun näytetään koko ajan hapanta naamaa ja tiuskitaan epäkohteliaasti. Vai?
Asiakaspalvelutilanne on hieman eri kuin junaan nouseminen mutta kuinka vain. Toinen on työtä, toinen vapaa-aikaa. Ihmisten kohtaaminen on erilaista eri tilanteissa. Tämän varmasti ymmärtänet. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Green Man kirjoitti:
Juuri tällanen ajattelu on niin per*eestä ja siitä pitäisi oppia mahdollisimman nopeasti pois!
Matkustus on kammottavaa kerskakulutusta ja saastuttamista, missä ei ole mitään hienoa! Oikeasti fiksu ihminen luopuu nykyään matkustamisesta, ainakin lentäen, ja olen tätä niin toivottavaa muutosta jo pikkuhiljaa havaitsevinanikin. Se on vain henkinen WT, oli tulot mitkä tahansa, joka hinkuaa matkustamista ja leveilee sillä!Josko luovuttaisiin siitä päivittäisestä lihan syömisestä ja maitotuotteiden käytöstä ihan ensimmäiseksi. Sen jälkeen voisi katseen suunnata pikamuotiin ja vasta sen jälkeen lentelyyn. Sen verran harvoin keskivertohenkilö koneen matkustajana kuitenkin on. Ap
Sinun ymmärryksesi maailman asioista ja ihmisistä näyttää heikentyvän viesti viestiltä.
Vaikea nähdä minkäänlaista lihaa ruokana enää, siinä olet aivan oikeassa. Maailma on täynnä herkullisia vegereseptejä. Tämän opin ulkomaalaisten ystävien järjestämillä illalliskutsuilla. Ap
Jännää, minä ainakin opin ihan täällä Suomessa kasvissyöjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Matkustelu avaa maailmankatsomusta niin eri tavalla, mitä kotimaassa elämän viettäminen koskaan voisi avata. Erilaisten ihmisten tapaaminen, paikkojen näkeminen, kielten oppiminen ja kulttuuriin tutustuminen ovat mielestäni ensiarvoisen tärkeitä asioita. Lasten kasvatukseenkin vaikuttavia tekijöitä jää matkoilta mukaan. Tällä avauksella en sitten tarkoita suomalaisten oppaiden siivittämää all inclusive Alanya -matkaa vaan muissa maissa asumista ja niihin integroitumista.
Aloittaja puhuu otsikossa matkustamisesta mutta vaatii muissa maissa asumista!
Vierailija kirjoitti:
Pidän pohjoisen luonnosta ja lomillani kaipaan mieluiten napapiirin pohjoispuolelle. Arvostan myös yleistä siisteyttä, turvallisuutta ja sitä, että sovitut asiat toteutuvat yleensä luotettavasti. Olen käynyt muutaman kerran kaupunkilomilla Euroopassa ja kerran makaamassa Välimeren rannalla. Niiden kokemusten jälkeen totesin, että rentoudun paremmin muualla.
Minussa ja ap:ssa on se pieni ero, että minä kaikesta matkailemattomuudestani huolimatta pystyn hyvin ymmärtämään, miksi jotkut haluavat nähdä maailmaa, vaikka itse en.
Tämä. Oma sieluni lepää, eheytyy ja uusiutuu parhaiten eristyksissä ihmisistä jossain Inarin koskemattomassa korpimaisemassa, ei hälyisissä kaupungeissa tai tuntemattomien kulttuureiden keskellä. En kuitenkaan ajattele, että oma tapani avartaa ajattelua olisi ainoa oikea, vaan erilaisille ihmisille toimivat eri asiat. En ole koskaan lähtenyt mukaan tähän matkustelu-hypeen, vaikka lähipiiri siitä pitääkin. Arvioisin kuitenkin, että oma maailmankatsomukseni ei ole sen suppeampi kuin näillä matkustelijoillakaan, sillä maailman ymmärtäminen syvällisesti ei edellytä johonkin viidakkoon matkustamista ihan vain matkustamisen takia. Eivät historian suuret filosofitkaan ole jatkuvaa reissaamista tarvinneet ymmärryksen syventämiseksi ;)
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo tämän keskustelun otsikosta huomaamme, matkustelu ei todellakaan läheskään aina lisää ymmärrystä.
Miksi sinun pitäisi ymmärtää yhtään mitään kenenkään muun elämästä, kun olet tuollainen sivistynyt maailmankansalainen, etkä silti tunnu mitään mistään ymmärtävän.
Minä en pysty ymmärtämään ihmisiä, jotka eivät osaa kirjoittaa edes erisnimiä isolla alkukirjaimella. Ja jos äidinkieli on noin alkeellisella tasolla, niin miten sitten vielä pitäisi oppia vieraita kieliä?
Terv. Aikoinani asunut parissakin muussa maassa.
On kiva huomata että moni palstalainen on nihkeä matkustelua kohtaan. Ok, olen itse joskus matkustanut, euroopan ulkopuolellakin, mutta vastaus siihen miksi en nykyaikana matkustele (kuin hyvin vähän): -en pidä siitä.
Matkustaminen ei avarra jos maailmankatsomus oli avara alunperinkin. Ahdasmielisille se kyllä tekee hyvää.
Minua huvittaa persaukiset kaupankassat joillä ei ole suunnilleen varaa ruokkia itseään, mutta sitten pitää säästämällä päästä johonkin reissuun. Ja taustallahan siinä on pelkästään se, että "kaikki muutkin" niin tekevät ja sillä saa hienoja kuvia instagrammiin.
Eli et ymmärrä vähävaraisia ja/tai muita rajotteita omaavia tai sairaita ihmisiä.
Tyypillinen kokkare.
Minä olen juuri tällanen jota et ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuen ja eläkkeiden pitäisi olla suurempia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ylimääräinen raha mennyt matkusteluun, se tarkoittaa myös paljon palkatonta lomaa.Nyt ottaa päähän, että emme satsanneet omaan asuntoon. t. nainen 55v.
Sun pitää valistaa näitä kolmekymppisiä stadin tyttöjä jotka ilmeisesti suunnittelee elävänsä ikuista nuoruutta ja vuokra-asumista loppuun asti. Kaikki ylimääräinen survotaan matkusteluun.
Minä en ole käynyt edes Virossa enkä Ruotsissa, revippä siitä huumoria.
Matkustelu on yliarvostettua. Se vie helvetisti rahaa (ja vieläpä Suomen ulkopuolelle), aiheuttaa stressiä ja mikä tärkeintä, se saastuttaa.
Olen 21v ja käynyt lentokonematkoilla nopeasti laskettuna 11 kertaa, Virossa neljästi laivalla ja autolla Ruotsissa ja Norjassa pariin kertaan. Joka kerta odotan vain pääsyä kotiin. Puhun kyllä erinomaista englantia, perushyvää ruotsia sekä jonkin verran espanjaa ja saksaa. Tiedän myös paljon eri kulttuureista ja seuraan maailman uutisia, mutta matkustus ei vain kiinnosta sitten ollenkaan. Kaikki eivät pidä samoista asioista.