Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiiliseinä keittiössä hellan yläpuolella

Vierailija
05.11.2018 |

Keittiöremontti suunnitteilla, siis-ei-nyt-mutta-joskus. Yksi asia, joka ihan vähän houkuttelee, on kaivaa esille tiiliseinää rappauksen alta. Mutta yksi asia mietityttää: eikö se tiiliseinä on aivan helkkarin vaikea pitää puhtaana?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverilla on sellainen vanha, röpelöinen punatiiliseinä hellan takana, kaivettu nimenomaan esiin vanhoista rakenteista. Tää keittiö oli parissakin sisustuslehdessä.

Pari vuotta myöhemmin laittoivat siihen päälle lasin. Just siksi, että sitä oli mahdotonta pyyhkiä ja puhdistaa kunnolla.

Tätä mä aina ajattelen, kun näen noita keittiöitä. Siis tosi kaunishan se vanha tiiliseinä olisi (tai todennäköisesti, mähän en voi tietää, miltä ne tiilet rappauksen takana näyttävät), mutta senhän takia kait kaakeleita keittiössä käytetään, että ne ovat helpompi pitää puhtaana.

Meillä on muuria muuallakin, ja yksi vaihtoehto olisi ottaa tiiliseinää esille toisen pönttöuunin takaa, mutta hankalaa se olisi, kun uuni on paikoillaan. Ja kun ei kuitenkaan voi tietää, näyttääkö se piilossa oleva seinä sitten lopulta hyvältä, niin se arveluttaa. 

Mä en yleensä lämpene kauheasti trendikkäille jutuille, mutta vanha tiiliseinä on vain niin kutsuvan näköinen!

Ap

Vierailija
22/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva JOS siinä ei ole tarkoitus kokata. Muuten menee kyllä "vaihtoon" muutamassa vuodessa kun enää "ei olekaan ihan niin kivan näköinen".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minkä takia se sen puulieden takia olisi mahdotonta laittaa lasia? Meinaatko, ettei se kestäisi kuumuutta? Eikö niitä ole semmoisia kuumuutta kestäviä lasejakin. Mietin vaan, kun sellainen vanha tiiliseinä voisi tosiaan olla kaunis, mutta itse kans pelkäisin sitä, ettei pysyisi siistinä. :)

Mä epäilen sellaisen kestävyyttä, ennen kaikkea kiinnikkeiden. Meillä on lähtenyt kaikki kaakelit irti puuhellan kohdalta, joten suhtaudun varauksella kaikkeen sen kohdalle kiinnitettävään!

Ap

Vierailija
24/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiilenpuhdistukseenkin on omat aineensa. 

Vierailija
25/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Joka käytön jälkeen kun pyyhkii pysyy ihan hyvin puhtaana. Eikä meillä ainakaan ruuanlaitossa ruokaa roisku pitkin seiniä. 

Niin sitä ajattelis. Meillä on valkoinen kaakeliseinä hellan takana ja yllättävän likainen se on ihan vaikka siinä takalevyllä keittäisi pastaa. Aina sen verran kiehuva vesikin roiskuu. Samoin mitä tahansa paistettaessa roiskeita tulee. Tummasta kivitasosta ei edes niin huomaisi, mutta valkoinen kaakeli paljastaa armottomasti miten paljon siihen roiskuu. 

En tiedä millaista tiiliseinää ap tarkoittaa, mutta sellainen oikein vanha, hyvin röpelöinen ja rustiikkinen tiili on kyllä aika hankala pyyhittävä. Joku 80-luvun muurtatu punatiili, jollainen anopilla on hellan takana on ihan helposti pyyhittävissä puhtaaksi.

Talo on rintamamiestalo, eli seinä on röpelöinen ja epätasainen. Yksi vaihtoehto, mitä ajattelin, oli se, että olisi sekä kaakelia että tiilipintaa, mutta kyllä se rasva nousee sinne ylhäällekin. 

Ap

Vierailija
26/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, minkä takia se sen puulieden takia olisi mahdotonta laittaa lasia? Meinaatko, ettei se kestäisi kuumuutta? Eikö niitä ole semmoisia kuumuutta kestäviä lasejakin. Mietin vaan, kun sellainen vanha tiiliseinä voisi tosiaan olla kaunis, mutta itse kans pelkäisin sitä, ettei pysyisi siistinä. :)

Mä epäilen sellaisen kestävyyttä, ennen kaikkea kiinnikkeiden. Meillä on lähtenyt kaikki kaakelit irti puuhellan kohdalta, joten suhtaudun varauksella kaikkeen sen kohdalle kiinnitettävään!

Ap

Joo, voihan se olla noin. 

Vierailija
27/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva JOS siinä ei ole tarkoitus kokata. Muuten menee kyllä "vaihtoon" muutamassa vuodessa kun enää "ei olekaan ihan niin kivan näköinen".

Ja HAJUINEN! Mä ajattelen myös hajua, jota huokoinen tiili varmasti imee itseensä.

Ap

Vierailija
28/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Joka käytön jälkeen kun pyyhkii pysyy ihan hyvin puhtaana. Eikä meillä ainakaan ruuanlaitossa ruokaa roisku pitkin seiniä. 

Niin sitä ajattelis. Meillä on valkoinen kaakeliseinä hellan takana ja yllättävän likainen se on ihan vaikka siinä takalevyllä keittäisi pastaa. Aina sen verran kiehuva vesikin roiskuu. Samoin mitä tahansa paistettaessa roiskeita tulee. Tummasta kivitasosta ei edes niin huomaisi, mutta valkoinen kaakeli paljastaa armottomasti miten paljon siihen roiskuu. 

En tiedä millaista tiiliseinää ap tarkoittaa, mutta sellainen oikein vanha, hyvin röpelöinen ja rustiikkinen tiili on kyllä aika hankala pyyhittävä. Joku 80-luvun muurtatu punatiili, jollainen anopilla on hellan takana on ihan helposti pyyhittävissä puhtaaksi.

Lisäksi tällaisessa ikivanhassa pinnassa se tiili on yleensä hyvin huokoista ja mattapintaisena imaisee sen roiskuvan rasvan itseensä aika nopsaan. Ja tarkoitan nyt tämän tyyppistä

https://www.vastavalo.net/tiili-seina-vanha-old-red-brick-wall-tiilisei…

En sellaista sileää, 70-luvulla suosiossa ollutta tiilipintaa.

Vierailija
29/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, voihan se olla noin. 

Niin, en osaa sanoa, mutta riskejä en viitsi ottaa. Voi olla, että jätetään kaakeloimatta se puuhellan kohta remontissa, siinä laitetaan sen verran vähemmän ruokaa, että ehkä menisi maalipinnalla. Ärsyttää, jos tuo kaakelikato toistuu. 

Ap

Vierailija
30/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites sellainen ehdotus, että kyllästät ne tiilet jo valmiiksi öljyllä? Käytännössä varmaan vähän tummuvat, mutta rasvaroiskeet eivät näy. Ymmärrän ap:ta tiilien suhteen + sen suhteen, etten minäkään mitään lasia tai pleksiä laittaisi. Niinhän puiset työtasotkin kyllästetään. 

Itse varmaan kokeilisin miten öljyäminen toimisi, vaikka johonkin irtotiileen jossain muualla. Tiilen pinta on varmaan huokonen, joten öljy imeytyy. Jos pinta on kovin sileä, niin sellainen kauhean kiiltävä lopputulos ei varmaan ole kovin kiva. Mutta luulisin, että saattaisi tulla ihan kivakin?

Vierailija
31/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mites sellainen ehdotus, että kyllästät ne tiilet jo valmiiksi öljyllä? Käytännössä varmaan vähän tummuvat, mutta rasvaroiskeet eivät näy. Ymmärrän ap:ta tiilien suhteen + sen suhteen, etten minäkään mitään lasia tai pleksiä laittaisi. Niinhän puiset työtasotkin kyllästetään. 

Itse varmaan kokeilisin miten öljyäminen toimisi, vaikka johonkin irtotiileen jossain muualla. Tiilen pinta on varmaan huokonen, joten öljy imeytyy. Jos pinta on kovin sileä, niin sellainen kauhean kiiltävä lopputulos ei varmaan ole kovin kiva. Mutta luulisin, että saattaisi tulla ihan kivakin?

No tiilen varmasti voikin kyllästää öljyllä, mutta entäpä laasti? Ja miten paloturvallisuus? 

Ap

Vierailija
32/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiukaassa ja takassa kestää lasi ovessa johon tuli lyö suoaan niin miksei hellan vieressä? Toki voi maksaa maltaita.

Vierailija
33/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kiukaassa ja takassa kestää lasi ovessa johon tuli lyö suoaan niin miksei hellan vieressä? Toki voi maksaa maltaita.

suoraan.

Vierailija
34/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiöremontti suunnitteilla, siis-ei-nyt-mutta-joskus. Yksi asia, joka ihan vähän houkuttelee, on kaivaa esille tiiliseinää rappauksen alta. Mutta yksi asia mietityttää: eikö se tiiliseinä on aivan helkkarin vaikea pitää puhtaana?

Kaverilla on sellainen, ja kyllä se on vaikea pitää puhtaana - itse asiassa aika mahdoton.

Vierailija
35/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla mahdollista, mutta en aio kuitenkaan sellaista laittaa, joten en ihan hirveän paljon viitsi asialla spekuloida.

Ap

Vierailija
36/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverilla on sellainen, ja kyllä se on vaikea pitää puhtaana - itse asiassa aika mahdoton.

Ihan mielenkiinnosta, onko häntä kaduttanut valinta, vai korvaako ulkonäkö hankalan puhdistettavuuden?

Ap

Vierailija
37/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisikö sitä puhdistamaan höyrypuhdistimella? Sellaisella joka imee myös. Vai eikö laasti kestä?

Vierailija
38/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa sen tiilen, hiukan muuttuu pinta mutta on vielä tiilen näköinen.

Vierailija
39/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaakeleita on eri kokoisia, myös sellaisia tiilen maallisia ja näissä on runsaasti värejä ja kuvioita mistä valita. Laittaisin yhtenäisesti keittiön kalusteiden välitilan ja hellan taustan samalla teemalla.

Joo, mä tiedän, millaisia kaakeleita on olemassa :) Kysymykseni koski nyt noiden tiiliseinien puhtaanapitoa. 

Ap

Kun niin tietäväinen olet, niin luulisi tietävän myös ettei paljasta tiiliseinää voi mitenkään pitää puhtaana.

No mietipä nyt itsekin, miten tuo oma kommenttisi liittyi siihen, mitä kysyin. Ei mitenkään.

Ap

Minä en kirjoittanut sitä kommenttia, mutta miksi se ei mukamas liittynyt aiheeseen mitenkään? Eiköhän siinä tarkoitettu, että jos pitää tiiliseinän ilmeestä, sen saa aikaiseksi myös uusilla kaakeleilla, jotka on paljon helpompi pitää puhtaina. Ei se ilme tietenkään täysin sama ole, mutta joillekin ihan sopiva. 

Jos kerran itse kokkaat sillä tavoin, että roiskuu kauheasti, ja jo nykyisinkin joudut siivoamaan jälkiä koko ajan sekä pelkäät rasvan hajua, joka tiileen tarttuu, niin en suoraan sanoen tiedä, miksi edes harkitset aitoa tiiliseinää. Menee vähän provoilun puolelle. 

Vierailija
40/44 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, onko häntä kaduttanut valinta, vai korvaako ulkonäkö hankalan puhdistettavuuden?

Ap

No on - kyllä häntä harmittaa se, eikä se enää edes näytä niin kovin kauniilta, kun siinä on roiskeita, joita hän ei ole saanut puhdistettua. Ja hän on todella siisti ihminen, estetiikka on hänelle tärkeää, niin senkin vuoksi varmaan harmittaa. Aikoo vaihtaa tilalle laatat, kunhan on rahaa ja keittiöremontti muutenkin ajankohtainen. En minä nyt ihan ehdottomasti olisi sanomassa, että älkää tehkö tätä, mutta kannattaa varautua tosiaan siihen, että se on aika hankala puhtaanapidettävä.