Varaton sukulainen kuoli, olen ainoa perillinen. Miten luovun perinnöstä?
Olen jo hakenut maistraatista virkatodistuksen, jonka avulla pääsin asuntoon ja vein sieltä mm. kuvia ja muistoesineitä. Nyt huolestuin että katsotaanko jo se perinnön vastaanottamiseksi? Miten toimia nyt, minulla ei ole varaa ottaa kuolinpesän kuluja harteilleni?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Mistä mä nyt jonkun pesänhoitajan tähän löydän? Omainen kuoli jo joku aika sitten, mutta koska hautauslupa tuli vasta nyt, niin selvittelen vasta hautajsisjärjestelyjä..
Mitä mun nyt pitää ihan ensimmäisenä tehdä? Oon ihan pihalla, en oo koskaan ennen miettinyt näitä, eikä kukaan ole neuvonut.. En oo osannut kysyä oikeasta paikasta apua.
Ap
Guuglaa hakusanalla Oikeusaputoimisto ja oman kunnan nimi. Sitten soita, meilaa, chattaa tai kävele kyseiseen oikeusaputoimistoon. Kysy sieltä, tuskin se hirveitä summia maksaa.
Velat kuolee vainajan mukana jos kuoleella ei ole omaisuutta mistä ulosmitata tai kukaan ei ole taannut niitä. Yhteiskunta maksaa myös hautaamisen. Siis siunauksen ja tuhkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomessa velat periydy.
Kyllä periytyy.
Ihan yksi yleisistä itse..... syistä on kamalat velat. Ne lähtee ihmisen mukana. Lapset, vaimo tai serkku ei niitä peri.
Ja mitä väliä tällä on jos ei ole velkaa tai omaisuutta. Perunkirjan voi tehdä vaikka naapuri. Helpolla pääset jos selvität pesän.2
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomessa velat periydy.
Kyllä ne periytyy, jos perillinen ryhtyy kuolinpesään eli haluaa sieltä ihan mitätahansa. Samalla saa myös velat.
Fakta: jos otat kuolleen jäämistöstä vaikka paperiklipin tai pullonkorkin, niin olet vastaanottanut perinnön.
Joko et puutu vainajan omaisuuteen tai sitten otat sen vastaan. Ei ole olemassa välimuotoa.
Toinen fakta: jos otat perinnön vastaan joudut, huolehtimaan vainajan veloista eli maksat saamallasi perinnöllä velat. Jos velat ylittävät perinnön arvon, et joudu maksamaan omista rahoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään perunkirjoitusta tehty! Vasta hain pankista kuolinpäivän tiliotteen ja virkatodistuksen, ja hain asunnosta rahallisesti arvottomia esineitä, kuten valokuvia. Voin toki viedä ne takaisin.
Mutta kenelle teen ilmoituksen perinnöstä luopumiseen? Yritän ainakin sitä.
Ap
Jos otat mitä tahansa vainajan omaisuudesta, olet vastaanottanut perinnön.
Ei huoli ole kovin suuri, jos vainaja oli varaton. Alle 20000 euron perinnöstä ei mene veroa. Onko perunkirjoitus tehty. Jos siinä todettu varatuomari, niin voit ottaa, jos ne ovat sinun.