Varaton sukulainen kuoli, olen ainoa perillinen. Miten luovun perinnöstä?
Olen jo hakenut maistraatista virkatodistuksen, jonka avulla pääsin asuntoon ja vein sieltä mm. kuvia ja muistoesineitä. Nyt huolestuin että katsotaanko jo se perinnön vastaanottamiseksi? Miten toimia nyt, minulla ei ole varaa ottaa kuolinpesän kuluja harteilleni?
Kommentit (48)
Valitettavasti olet jo ryhtynyt perintöön, joten et voi siitä kieltäytyä. Muistoesineet ovat samalla tavalla perintöä kuin osakkeet tai huonekalut, joten menit tekemään ison virheen jo alkumetreillä. Sinun olisi pitänyt heti perunkirjoituksessa ilmoittaa, että et ainoana perillisenä ota perintöä vastaan.
Kysy lakimieheltä. Minusta voi jotenkin julistaa pesän varattomaksi tai jotain niin velat ei periydy.
"en minä perintöä halua, ihan tunnesyistä vaan otan kultakellon ja lompakon. "
Vierailija kirjoitti:
Onko toi mutu vai fakta?
Se on fakta. Voit tarkistaa asian lakimieheltä.
Ei ole mitään perunkirjoitusta tehty! Vasta hain pankista kuolinpäivän tiliotteen ja virkatodistuksen, ja hain asunnosta rahallisesti arvottomia esineitä, kuten valokuvia. Voin toki viedä ne takaisin.
Mutta kenelle teen ilmoituksen perinnöstä luopumiseen? Yritän ainakin sitä.
Ap
Kysy paikkakuntasi oikeusasiamiestä. Soita keskukseen ja kysy tai hae numero netistä.
Tyhjensin faijan kuoltua kämpän roskikseen ja kaatopaikalle. Emmekä ottaneet perintöä vastaan. Se olisi ollut velkaa. Joku raja on siihen omaisuuden arvoon, ettei tarvii ilmoitella. Ja kukaan ei tiedä, että olet sieltä mitään ottanut.
Markku Keskinen TRE. kirjoitti:
Niin tein itsekkin. Tyhjensin Pankin tallelokeronkin käteisestä ja osakekirjoista. 25v sitten en muuta edes halunnut Yhteiskunta Hautas komeesti setäni.
Itse sain kivan alun elämälle. Tää systeemi on ns avoin.
Hallitus ja eduskunta nykyään jo omalla käytökselään nää neuvoo.
Silloin ei ollut nettiä vielä.
Mun jutut jo vanhentuneet .. Elämä jatkuu PELLE.
Muuten oot ns pelle se mun mielipide on.
Markku Keskinen se suuri suku.
En usko. Ainakin nordeassa pankki avaa tallelokeron sen omistajan kuollessa ja ilmoittaa perukirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjensin faijan kuoltua kämpän roskikseen ja kaatopaikalle. Emmekä ottaneet perintöä vastaan. Se olisi ollut velkaa. Joku raja on siihen omaisuuden arvoon, ettei tarvii ilmoitella. Ja kukaan ei tiedä, että olet sieltä mitään ottanut.
Ja siis tyhjennystä ennen kysyin oikeusaputoimistosta asiaa. Kukaan ei tullut katsomaan omaisuutta missään vaiheessa.
Oikeusasiamies? Tarkoitatko oikeusaputoimistoa? Mutta eikö sekin ole maksullinen työssäkäyvälle, vaikka pienituloisellekin.
ap
Vierailija kirjoitti:
112
Taitaa olla myöhäistä ap:n sukulaisen kohdalla.
Onko sinulla lapsia? Jos luovut perinnöstä, se siirtyy lastesi vaivoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo hakenut maistraatista virkatodistuksen, jonka avulla pääsin asuntoon ja vein sieltä mm. kuvia ja muistoesineitä. Nyt huolestuin että katsotaanko jo se perinnön vastaanottamiseksi? Miten toimia nyt, minulla ei ole varaa ottaa kuolinpesän kuluja harteilleni?
Olet jo ryhtynyt kuolinpesään viemällä tavaroita. Saatat olla syyllistynyt kavallukseen. Et sinä velkoja peri. Vainaja haudataan sossun kustannuksella.
Teet kirjallisen ilmoituksen luopumisesta pesänhoitajalle/kuolinpesän hoitajalle. Perukirjan kautta se ilmoitetaan verottajalle. Samalla ilmoitat, että luovut siten, että koko sukuhaarasi menettää perintöoikeuden.
Oletan, että koska olet ainut perillinen, kuolinpesään on määrätty pesänselvittäjä. Ellei sitten vainajalta jäänyt leskeä, joka osakkaana voisi toimia pesänhoitajana.
Ylivelkaisessa kuolinpesässä varat ovat pienemmät kuin velat, jolloin ongelmaksi muodostuu velkojen maksu. Jos on syytä epäillä, että pesän varat eivät riitä kaikkien velkojen maksuun, on pesänselvittäjän pyrittävä tekemään sopimus velkojien kanssa velkojen maksusta. Pesänselvittäjällä on oikeus tehdä velkojen maksusta päätös, jos hän ei pääse sovinnolliseen ratkaisuun veloista.
Ylivelkaisessa kuolinpesässä pesänselvitysvelat maksetaan täysimääräisenä ja ennen muita velkoja. Tällaisia velkoja ovat esimerkiksi perunkirjoituskustannukset. Pesänselvitysvelkojen jälkeen muut velkojat saavat jäljelle jäävistä pesän varoista heidän saamistaan vastaan suhteellisen osuuden. Pesänselvittäjän tulee tehdä velkojille kirjallinen päätös tulevasta jako-osuudesta.
Olet jo ryhtynyt perintöön, joten et voi enää kieltäytyä.