Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko esim. 10 vuotta sitten yleensä poikkeuksetta jo kunnolla lunta tähän aikaa vuodesta?

Vierailija
04.11.2018 |

Lapsena kun sitä ei niin kiinnittänyt kuukausien kulumiseen huomiota niin vähän hankala hahmottaa noin kauaksi, mutta jotenkin musta tuntuu, että lapsuudessa ei tainnut olla esim. ainuttakaan joulua niin, etteikö olisi ollut lunta. Nyt on jo useampana vuotena peräkkäin kunnon talvi tullut vasta joulun jälkeen niin mietin vaan, että onko sittenkin aina ollut näin vai onko lumiset kuukaudet vähentyneet?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten en osaa sanoa, koska asuin ulkomailla mutta 20 ja 30 vuotta sitten ei ainakaan ollut muuta kuin ehkä ensilumi tullut ja sulanut. Riippuu tietenkin missä päin Suomea ollaan.

Vierailija
2/10 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavallista on ollut tässä parikymmenen vuoden aikana, että vielä loka-marras on ollut lumetonta. Itsellä tässä muutamia tärkeitä vuosipäiviä, että sen takia jäänyt mieleen. Lisäksi pläräilin päiväkirjoja. Mä merkkaan joka päivä ainakin sään, jos en muuta.

Kasarilla oli pari lumetonta joulua, mutta enemmän runsas lumisia.

Että kyllä lumeton aika on vähentynyt Etelä-Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä on asunut. Meillä on jostain 80-90-luvulta joulukuvia, joissa nurmikko vihertää. Ja tämä länsirannikolla.

Vierailija
4/10 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marraskuun alussa - ei todellakaan. Viikko-pari ennen joulua lumet vasta tulevat.

Vierailija
5/10 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä suomessa ei ainakaan ollut. Yleensä siinä joulun tienoilla saattoi olla lunta tai sitten ei. Marraskuussa joskus satoi lunta ja sekin suli pois moneen kertaan ennen pysyvää lunta

Vierailija
6/10 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut. Olen syntynyt 73 marraskuussa ja muistan miten olen koulusta pyöräillyt kavereitten kanssa kotiin synttäreilleni. 

Mut vuonna 2001 tuli kyllä talvi aikaisin.

Vierailija
7/10 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt  1970-luvun alkupuolella marraskuun 20. päivä  ja muistan lapsuudesta, että joinakin vuosina syntymäpäivänäni lunta oli, mutta ei läheskään aina. Siis aivan samoin kuin nytkin. Asun edelleen syntymäpaikkakunnallani.

Joulut sen sijaan ovat muistikuvissani ja valokuvissakin lumisia.

Vierailija
8/10 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mustahkoja joulujakin oli jo ysärillä.

Vierailija
9/10 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tutkimaan lumen tuloa.

https://ilmatieteenlaitos.fi/lumitilastot

Vierailija
10/10 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan että pidin sääpäiväkirjaa joskus yläasteella eli n. 15 vuotta sitten. olin huolissani, että tuleeko musta joulu ja olin hirviän turhautunut kun lumi ei pysy maassa. Sitä ennen taisi lumi tulla melko varhain. Mutta vaihtelevaahan se on. Eikö tässä joku vuosi ollut kun täällä ainakin tuli pysyvä lumi melkeen saman tien.