Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen mykoplasmaa, lääkäri suunnilleen nauroi pas""et naurut päin naamaa!

Vierailija
04.11.2018 |

Sanoi että se on nuorten urheilijoiden tauti, ei tarvinnut ääneen lisätä vaan sen luki katseesta "eikä lihavien keski-ikäisten". Mulla siis ollut kohta 2 kk yskä kuiva hakkaava yskä, limaa kurkussa, ääni pois ja välillä nostaa lämpöä. Sain kolme viikkoa sitten eri tk-lääkäriltä antibiootit korvatulehdukseen, vaikkei mulla edes mielestäni ollut korva mitenkään kipeä ! Eikä niistä apua tähän oloon ollut.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luota sina vaan laakariin, Suomessahan on maailman edistynein sairaanhoito, potilasta katsomalla selviaa diagnoosi. USAssa olisi tuhlattu rahaa ihan turhiin testeihin ja kuvauksiin.

Vierailija
2/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, tarkoitit varmaan ektoplasmaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma?

Vierailija
4/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mykoplasma 42 v ja johti keuhkokuumeeseen 3 kk yskän jälkeen.

Vaihda lääkäriä.

Vierailija
5/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmillanikin oli se 70+. Eihän se katso ikää, on bakteeritulehdus.

Vierailija
6/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli mykoplasma 42 v ja johti keuhkokuumeeseen 3 kk yskän jälkeen.

Vaihda lääkäriä.

Mulla myös, 57 v. Antibiootteja on monenlaisia, tetrasykliini auttoi.

Vierailija
7/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mykoplasma on niin fiksu että se osaa valita uhrinsa, vain nuori urheilija kelpaa :D

Minä aiemmin epäilin helikobakteeria pitkään jatkuneiden vatsavaivojen vuoksi. Lääkäri nauroi ja sanoi että helikobakteeri on joka toisella eikä aiheuta mitään vaivaa. Onneksi toinen lääkäri oli fiksumpi, helikobakteeri löytyi, lääkkeet söin ja vatsavaivat hävisi.

Vierailija
8/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kans kerran kolme kuukautta sama juttu ja veto aivan pois. Tehtiin testi jne eikä löytynyt mykoplasmaa. Anyway oli mikä oli niin vaadin vahvemoaa antibiottia ja kolme kuuria vedin ja viimeinen oli hevoskuuri. Lähti se sit lopuksi pois. Ja kaikennäköisiä pöpöjä on vaikka kuinka paljon eikä kaikki testit edes näytä niitä. Vaadi vaan vahvempaa antibioottia.

Vierailija
9/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen k-pää lääkäri joka luulee olevansa Jumalankin yläpuolella, ja jos nyt joskus sattumalta tekisi väärän diagnoosin niin mitä sit, palkka juoksee kuitenkin ja voi hyvillä mielin mennä illalla nukkumaan. Vaihda lääkäriä, tutulla oli just mykoplasma, oli jo syönyt yhden antiobiootin kun meni sit uudelleen lääkäriin kun ei auttanut yhtään. Ja ei varmaan oo salilla käynyt

Vierailija
10/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen itselläni samaa vaivaa myös ! Kohta kuukauden nenä valunut kuin ränni, ja limaa saa räkiä keuhkoista koko ajan (mistä hitosta tuota limaa ja räkää oikein riittää?!), olo on heikko sekä puolikuntoinen ja välillä pettää ääni. Lääkärinaikaa en näillä oireilla edes tk:sta saanut vaan ajan hoitajalle, joka otti pikatestinä tulehdusarvot, katsoi kurkkuun ja käski mennä kotiin syömään hunajaa ! Olen työtön, mutta  en voi vain maata kotona sohvalla teemuki kourassa vaan asioita on hoidettavana, pyykkihuoltoa ym ja lapset  kun tulee koulusta niin ruuan oltava valmiina.

Vierailija
11/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaati mykoplasma kaksi kahden viikon antibioottikuuria ennen kuin siitä päästiin eroon. Toinen kuuri oli tetrasykliini ja toinen doksimysykliini-kuuri. Ensimmäisen kuurin jälkeen olo parani joksikin aikaa, mutta vaikutus oli vain tilapäinen. Pitkään jouduin itsekin sairastamaan ennen kuin pääsin testeihin. Alkuun terveyskeskuksessa epäiltiin, että päässä on henkisellä puolella jotain vikaa, jos olen koko ajan kipeänä.

Vierailija
12/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastin mykoplasman pari vuotta sitten ja 42-vuotiaana. Yskä jatkui 7 viikkoa tosi kamalana, välillä oksensin limaa, nousi kuume onoff. Sain ventolinea ja flixotidea, cocillana yskänlääkettä ja vaikka mitä. Loppuviimeksi menin taas kerran lääkärille joka sanoi että tämä voisi olla mykoplasmaa ja määräsi ab-kuurin nimenomaan mykoplasmaan... ( itse olin vastentahtoinen etten halua varm.vuoksi lääkekuuria ja lääkärikin sanoi ettei muuten määräisi mutta testin vastauksissa menee sen verran kauan ja oireisto täsmää )... 2 päivää kuuria ja siihen loppui yskä. Sitä se sitten oli.

Vierailija
13/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin mennään kertomaan oireensa, ei diagnoosia. 

Vierailija
14/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykoplasmaan on labratesti, pyydä se.

Vierailija
15/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykoplasma voi aiheuttaa astman oireita. Minäkin jouduin käyttämään vielä tervehdyttyänikin jonkin aikaa Ventolinea ja ulkona kevätaikaan hengityssuojaimia katupölyn takia.

Vierailija
16/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoi että se on nuorten urheilijoiden tauti, ei tarvinnut ääneen lisätä vaan sen luki katseesta "eikä lihavien keski-ikäisten". Mulla siis ollut kohta 2 kk yskä kuiva hakkaava yskä, limaa kurkussa, ääni pois ja välillä nostaa lämpöä. Sain kolme viikkoa sitten eri tk-lääkäriltä antibiootit korvatulehdukseen, vaikkei mulla edes mielestäni ollut korva mitenkään kipeä ! Eikä niistä apua tähän oloon ollut.

Mulla oli viime vuonna sitkeä yskä, joka paheni keuhkoputken tulehdukseksi. Kaksi tuloksetonta antibioottikuuria myöhemmin todettiin, että kyseessä on todennäköisesti virusperäinen infektio.

Mutta kokeissa näkyi, että mulla oli joskus ollut mykoplasma.

Terveisin läski keski-ikäinen mies.

Vierailija
17/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ehdottomasti kannattaa syödä monta antibioottikuuria perä kanaa, niin ainakin saat koulittua antibioottiresistenssejä bakteerikantoja...

Nyt joku roti idioottitouhuihin.

Mykoplasma on erittäin yleinen, melkein jokainen meistä on sairastanut sen jossakin vaiheessa. Lääkärisi sitä paitsi oli aivan oikeassa: vakavampia eli antibioottia vaativia keuhkokuumoireita mykoplasma yleensä aiheuttaa enemmän lapsilla ja nuorilla. Se ei siis tarkoita, etteikö iäkkäämmilläkin voi mykoplasmaa olla, mutta se yleensä aiheuttaa normaalin, pitkäkestoisen flunssan kaltaisia oireita.

Mykoplasma vaatii vain harvoi antibioottikuurin. Yleensä se menee hitaasti ohi itsekseen, mutta se voi viedä jopa parikin kuukautta.

Kehotan nyt ottamaan ihan rauhallisesti. Jos vointisi ei yhtäkkiä heikkene selvästi, pode tauti rauhassa. Antibiootti ei taltuta yskää yhtään sen nopeammin, jos sinulla ei ole jo ehtinyt kehittyä keuhkokuumetta, missä tapauksessa CRP:si olisi kyllä ollut ainakin jossakin määrin koholla.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

"Nuhakuumeita aiheuttaa vain M. pneumoniae. Flunssan kaltaiset taudit kurkkukipuineen ja yskineen ovat sen aiheuttamista infektioista kaiken kaikkiaan 10 KERTAA YLEISEMPIÄ kuin keuhkokuumeet. Erityisesti pikkulapsilla valtaosa on viattomia flunssan kaltaisia infektioita. Näissä taudeissa aiheuttajaa pyritään harvoin selvittämään. Siihen ei ole tarvettakaan, koska antibioottihoito ei nopeuta tämän tautimuodon paranemista. Ylähengitystietulehduksessa yskä kestää kauemmin kuin virustaudeissa, jopa 4–8 viikkoa, mutta yskän kestoakaan antibioottihoito ei lyhennä.

Keuhkokuumeista puolet ilmenee 5–19-vuotiailla ja loputkin KESKIMÄÄRIN NUOREMMILLA kuin muut bakteerikeuhkokuumeet. Taudin itämisaika, aika tartunnasta oireisiin, on verraten pitkä eli 1–4 viikkoa (esimerkiksi influenssalla ja virusflunssilla 1–3 päivää). Oireiden alku on usein hidas, hitaampi kuin muissa bakteerikeuhkokuumeissa (ks. «Keuhkokuume (pneumonia) aikuisilla»3). Vaikka tauti olisi korkeakuumeinenkin, se on HARVOIN VAKAVA, ja vain 2 % sairastuneista päätyy sairaalahoitoon. Mykoplasman aiheuttama keuhkokuume johtaa hyvin harvoin kuolemaan, ja silloinkin kyse on useimmiten taudin leviämisestä muihin elimiin (ks. alla). Mykoplasmaa on syytä epäillä keuhkokuumeen aiheuttajaksi, jos sairastunut on lapsi tai nuori aikuinen, tulehdusta mittaavat laboratoriokokeet (esimerkiksi CRP-testi) ovat vain vähän ”koholla” ja on tiedossa, että paikkakunnalla on epidemia meneillään. Taudinkuva on lievempi kuin muiden bakteerikeuhkokuumeiden, mutta ero ei ole niin selvä, että se auttaisi aiheuttajan päättelyssä."

Vierailija
18/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ehdottomasti kannattaa syödä monta antibioottikuuria perä kanaa, niin ainakin saat koulittua antibioottiresistenssejä bakteerikantoja...

Nyt joku roti idioottitouhuihin.

Mykoplasma on erittäin yleinen, melkein jokainen meistä on sairastanut sen jossakin vaiheessa. Lääkärisi sitä paitsi oli aivan oikeassa: vakavampia eli antibioottia vaativia keuhkokuumoireita mykoplasma yleensä aiheuttaa enemmän lapsilla ja nuorilla. Se ei siis tarkoita, etteikö iäkkäämmilläkin voi mykoplasmaa olla, mutta se yleensä aiheuttaa normaalin, pitkäkestoisen flunssan kaltaisia oireita.

Mykoplasma vaatii vain harvoi antibioottikuurin. Yleensä se menee hitaasti ohi itsekseen, mutta se voi viedä jopa parikin kuukautta.

Kehotan nyt ottamaan ihan rauhallisesti. Jos vointisi ei yhtäkkiä heikkene selvästi, pode tauti rauhassa. Antibiootti ei taltuta yskää yhtään sen nopeammin, jos sinulla ei ole jo ehtinyt kehittyä keuhkokuumetta, missä tapauksessa CRP:si olisi kyllä ollut ainakin jossakin määrin koholla.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

"Nuhakuumeita aiheuttaa vain M. pneumoniae. Flunssan kaltaiset taudit kurkkukipuineen ja yskineen ovat sen aiheuttamista infektioista kaiken kaikkiaan 10 KERTAA YLEISEMPIÄ kuin keuhkokuumeet. Erityisesti pikkulapsilla valtaosa on viattomia flunssan kaltaisia infektioita. Näissä taudeissa aiheuttajaa pyritään harvoin selvittämään. Siihen ei ole tarvettakaan, koska antibioottihoito ei nopeuta tämän tautimuodon paranemista. Ylähengitystietulehduksessa yskä kestää kauemmin kuin virustaudeissa, jopa 4–8 viikkoa, mutta yskän kestoakaan antibioottihoito ei lyhennä.

Keuhkokuumeista puolet ilmenee 5–19-vuotiailla ja loputkin KESKIMÄÄRIN NUOREMMILLA kuin muut bakteerikeuhkokuumeet. Taudin itämisaika, aika tartunnasta oireisiin, on verraten pitkä eli 1–4 viikkoa (esimerkiksi influenssalla ja virusflunssilla 1–3 päivää). Oireiden alku on usein hidas, hitaampi kuin muissa bakteerikeuhkokuumeissa (ks. «Keuhkokuume (pneumonia) aikuisilla»3). Vaikka tauti olisi korkeakuumeinenkin, se on HARVOIN VAKAVA, ja vain 2 % sairastuneista päätyy sairaalahoitoon. Mykoplasman aiheuttama keuhkokuume johtaa hyvin harvoin kuolemaan, ja silloinkin kyse on useimmiten taudin leviämisestä muihin elimiin (ks. alla). Mykoplasmaa on syytä epäillä keuhkokuumeen aiheuttajaksi, jos sairastunut on lapsi tai nuori aikuinen, tulehdusta mittaavat laboratoriokokeet (esimerkiksi CRP-testi) ovat vain vähän ”koholla” ja on tiedossa, että paikkakunnalla on epidemia meneillään. Taudinkuva on lievempi kuin muiden bakteerikeuhkokuumeiden, mutta ero ei ole niin selvä, että se auttaisi aiheuttajan päättelyssä."

Minulla kesti flunssan kaltainen sairastelu yli puoli vuotta, kun en saanut heti alkuun ensimmäisenä riittävän pitkää antibioottikuuria. Peruskunto romahti aivan täysin ja jouduin käyttämään astmalääkitystä vielä tervehdyttyäni jonkun aikaa. Töissä sain jatkuvien poissaolojen takia tekosairaan maineen.

Vierailija
19/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian monet lääkärit ovat välinpitämättömiä tai suorastaan tietämättömiä. Olkaa vaan tiukkana ja puolustakaa itseänne/terveyttänne. Lääkärit tietysti pilkkaavat Googlesta saatuja tietoja, mutta minut Googlesta tiedon etsiminen on suorastaan pelastanut. Osasin vaatia oikeita verikokeita.

Vierailija
20/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu se on helppo huudella ja syyllistää antibioottikuurien turhasta syömisestä, kun ei itse ole sairas. Sitä kuitenkin ihminen yrittää jotain helpotusta oloonsa hakea, kun yskänpuuskien aikana tuntuu siltä kuin tukehtuisi. Kaikista "parasta" oli herätä yöllä omaan yskimiseensä yrittäen jossain vaiheessa epätoivoisesti saada ilman kulkemaan välillä myös keuhkojen suuntaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän