Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen mykoplasmaa, lääkäri suunnilleen nauroi pas""et naurut päin naamaa!

Vierailija
04.11.2018 |

Sanoi että se on nuorten urheilijoiden tauti, ei tarvinnut ääneen lisätä vaan sen luki katseesta "eikä lihavien keski-ikäisten". Mulla siis ollut kohta 2 kk yskä kuiva hakkaava yskä, limaa kurkussa, ääni pois ja välillä nostaa lämpöä. Sain kolme viikkoa sitten eri tk-lääkäriltä antibiootit korvatulehdukseen, vaikkei mulla edes mielestäni ollut korva mitenkään kipeä ! Eikä niistä apua tähän oloon ollut.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin mennään kertomaan oireensa, ei diagnoosia. 

Niin minäkin ennen luulin. Olen oppinut että usein se diagnoosi kannattaa tehdä itse valmiiksi ja ainakin selvittää mitä tutkimuksia vaatia. Muuten saa lähteä kotiin burana- tai masennuslääkereseptin kanssa.

Vierailija
22/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ehdottomasti kannattaa syödä monta antibioottikuuria perä kanaa, niin ainakin saat koulittua antibioottiresistenssejä bakteerikantoja...

Nyt joku roti idioottitouhuihin.

Mykoplasma on erittäin yleinen, melkein jokainen meistä on sairastanut sen jossakin vaiheessa. Lääkärisi sitä paitsi oli aivan oikeassa: vakavampia eli antibioottia vaativia keuhkokuumoireita mykoplasma yleensä aiheuttaa enemmän lapsilla ja nuorilla. Se ei siis tarkoita, etteikö iäkkäämmilläkin voi mykoplasmaa olla, mutta se yleensä aiheuttaa normaalin, pitkäkestoisen flunssan kaltaisia oireita.

Mykoplasma vaatii vain harvoi antibioottikuurin. Yleensä se menee hitaasti ohi itsekseen, mutta se voi viedä jopa parikin kuukautta.

Kehotan nyt ottamaan ihan rauhallisesti. Jos vointisi ei yhtäkkiä heikkene selvästi, pode tauti rauhassa. Antibiootti ei taltuta yskää yhtään sen nopeammin, jos sinulla ei ole jo ehtinyt kehittyä keuhkokuumetta, missä tapauksessa CRP:si olisi kyllä ollut ainakin jossakin määrin koholla.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

"Nuhakuumeita aiheuttaa vain M. pneumoniae. Flunssan kaltaiset taudit kurkkukipuineen ja yskineen ovat sen aiheuttamista infektioista kaiken kaikkiaan 10 KERTAA YLEISEMPIÄ kuin keuhkokuumeet. Erityisesti pikkulapsilla valtaosa on viattomia flunssan kaltaisia infektioita. Näissä taudeissa aiheuttajaa pyritään harvoin selvittämään. Siihen ei ole tarvettakaan, koska antibioottihoito ei nopeuta tämän tautimuodon paranemista. Ylähengitystietulehduksessa yskä kestää kauemmin kuin virustaudeissa, jopa 4–8 viikkoa, mutta yskän kestoakaan antibioottihoito ei lyhennä.

Keuhkokuumeista puolet ilmenee 5–19-vuotiailla ja loputkin KESKIMÄÄRIN NUOREMMILLA kuin muut bakteerikeuhkokuumeet. Taudin itämisaika, aika tartunnasta oireisiin, on verraten pitkä eli 1–4 viikkoa (esimerkiksi influenssalla ja virusflunssilla 1–3 päivää). Oireiden alku on usein hidas, hitaampi kuin muissa bakteerikeuhkokuumeissa (ks. «Keuhkokuume (pneumonia) aikuisilla»3). Vaikka tauti olisi korkeakuumeinenkin, se on HARVOIN VAKAVA, ja vain 2 % sairastuneista päätyy sairaalahoitoon. Mykoplasman aiheuttama keuhkokuume johtaa hyvin harvoin kuolemaan, ja silloinkin kyse on useimmiten taudin leviämisestä muihin elimiin (ks. alla). Mykoplasmaa on syytä epäillä keuhkokuumeen aiheuttajaksi, jos sairastunut on lapsi tai nuori aikuinen, tulehdusta mittaavat laboratoriokokeet (esimerkiksi CRP-testi) ovat vain vähän ”koholla” ja on tiedossa, että paikkakunnalla on epidemia meneillään. Taudinkuva on lievempi kuin muiden bakteerikeuhkokuumeiden, mutta ero ei ole niin selvä, että se auttaisi aiheuttajan päättelyssä."

Tule pätemään sitten, kun kärsit kuukausitolkulla yskästä jona aikana tunnet tukehtuvasi etkä saa nukuttua !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minullekin nauroi. Ei kuulemma voi olla mykoplasma. Mutta otetaan nyt sitten testi, että rouva saa mielenrauhan.

No, testin tulokset tulivat ja lääkärilläkin hymy hyytyi. Sieltä tuli selitys monta kuukautta jatkuneelle yskälle ja sairastamiselle.

Vierailija
24/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli todennäköisesti hoitamaton mykoplasma. Äitienpäivän tienoilla nousi kuume joka laski seuraavana päivänä, kurkku tuli niin kipeäksi etten viikkoon syönyt muuta kuin raejuustoa ja mehua ja sitten alkoi hirveä yskä ! Tuntui oikeasti että tukehdun ja nukkuminenkin kävi vaikeaksi kun piti hypätä sängystä yskimään.  Sain lääkäriltä jotain yskäntabletteja jotka irrottivat limaa, mutta ei niistä apua ollut  ja kun terveyskeskuksessa alkoi olla asenne että  "taasko sinä?", lakkasin hakemasta apua.  Koko kesä meni yskiessä ja kuumeillessa ! Loppukesästä yskä viimein hellitti mutta tämän jälkeen alkoivat yllättäen astmaoireet ja muutenkin olo oli sellainen,  että käyn enää puolella teholla.  Tuosta on nyt 2 vuotta, enkä ole vieläkään täysin  kunnossa .

Vierailija
25/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aiheessamme asioita, joita ei koskaan tapahtunut

Vierailija
26/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ehdottomasti kannattaa syödä monta antibioottikuuria perä kanaa, niin ainakin saat koulittua antibioottiresistenssejä bakteerikantoja...

Nyt joku roti idioottitouhuihin.

Mykoplasma on erittäin yleinen, melkein jokainen meistä on sairastanut sen jossakin vaiheessa. Lääkärisi sitä paitsi oli aivan oikeassa: vakavampia eli antibioottia vaativia keuhkokuumoireita mykoplasma yleensä aiheuttaa enemmän lapsilla ja nuorilla. Se ei siis tarkoita, etteikö iäkkäämmilläkin voi mykoplasmaa olla, mutta se yleensä aiheuttaa normaalin, pitkäkestoisen flunssan kaltaisia oireita.

Mykoplasma vaatii vain harvoi antibioottikuurin. Yleensä se menee hitaasti ohi itsekseen, mutta se voi viedä jopa parikin kuukautta.

Kehotan nyt ottamaan ihan rauhallisesti. Jos vointisi ei yhtäkkiä heikkene selvästi, pode tauti rauhassa. Antibiootti ei taltuta yskää yhtään sen nopeammin, jos sinulla ei ole jo ehtinyt kehittyä keuhkokuumetta, missä tapauksessa CRP:si olisi kyllä ollut ainakin jossakin määrin koholla.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

"Nuhakuumeita aiheuttaa vain M. pneumoniae. Flunssan kaltaiset taudit kurkkukipuineen ja yskineen ovat sen aiheuttamista infektioista kaiken kaikkiaan 10 KERTAA YLEISEMPIÄ kuin keuhkokuumeet. Erityisesti pikkulapsilla valtaosa on viattomia flunssan kaltaisia infektioita. Näissä taudeissa aiheuttajaa pyritään harvoin selvittämään. Siihen ei ole tarvettakaan, koska antibioottihoito ei nopeuta tämän tautimuodon paranemista. Ylähengitystietulehduksessa yskä kestää kauemmin kuin virustaudeissa, jopa 4–8 viikkoa, mutta yskän kestoakaan antibioottihoito ei lyhennä.

Keuhkokuumeista puolet ilmenee 5–19-vuotiailla ja loputkin KESKIMÄÄRIN NUOREMMILLA kuin muut bakteerikeuhkokuumeet. Taudin itämisaika, aika tartunnasta oireisiin, on verraten pitkä eli 1–4 viikkoa (esimerkiksi influenssalla ja virusflunssilla 1–3 päivää). Oireiden alku on usein hidas, hitaampi kuin muissa bakteerikeuhkokuumeissa (ks. «Keuhkokuume (pneumonia) aikuisilla»3). Vaikka tauti olisi korkeakuumeinenkin, se on HARVOIN VAKAVA, ja vain 2 % sairastuneista päätyy sairaalahoitoon. Mykoplasman aiheuttama keuhkokuume johtaa hyvin harvoin kuolemaan, ja silloinkin kyse on useimmiten taudin leviämisestä muihin elimiin (ks. alla). Mykoplasmaa on syytä epäillä keuhkokuumeen aiheuttajaksi, jos sairastunut on lapsi tai nuori aikuinen, tulehdusta mittaavat laboratoriokokeet (esimerkiksi CRP-testi) ovat vain vähän ”koholla” ja on tiedossa, että paikkakunnalla on epidemia meneillään. Taudinkuva on lievempi kuin muiden bakteerikeuhkokuumeiden, mutta ero ei ole niin selvä, että se auttaisi aiheuttajan päättelyssä."

Minulla kesti flunssan kaltainen sairastelu yli puoli vuotta, kun en saanut heti alkuun ensimmäisenä riittävän pitkää antibioottikuuria. Peruskunto romahti aivan täysin ja jouduin käyttämään astmalääkitystä vielä tervehdyttyäni jonkun aikaa. Töissä sain jatkuvien poissaolojen takia tekosairaan maineen.

Mulle kävi sama, olin melkein puolitoista vuotta jatkuvasti puolikuntoinen ja kuukauden välein nousi kuume ja kurkku oli tulessa. En jaksanut edes kävellä portaita kolmanteen kerrokseen kun sydän hakkasi ja silmissä sumeni. Angiinatestejä ja nieluviljelyitä oli takana varmaan viitisentoista kun tehtiin testit ja tuloksena oli keuhkoklamydia (kuin mykoplasma mutta eri bakteeri). Söin kuusi viikkoa antibiootteja ja johan alkoi olo kohentua.

Vierailija
27/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut mykoplasma vaikka olen lihava enkä urheile.

Vierailija
28/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen mikrobiomia ei olla selvitetty.

Wikipedia:

"Mikrobiomien ja niiden vaikutusten tutkimus on kuitenkin alkutekijöissään, sillä jo pelkästään normaalin koostumuksen määritys on osoittautunut hankalaksi muun muassa suuren yksilövariaation vuoksi."

Lääkärien ei kannattaisi sanoa mitään näistä mikrobiasioista, kun eivät tiedä oikeastaan mitään. Kuitenkin tämä tieto on aivan oleellista. Pitäisi tiedostaa se asia että lääkärit operoivat vieläkin, ja varmaan vielä tälläkin vuosisadalla hyvin puutteellisilla tiedoilla, jotka raapaisevat vain koko ongelmakenttää pinnalta.

Vierailija
29/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tyttären kanssa mykoplasma 2012/2013, mieheen ja poikaan ei tarttunut mutta meihin naisväkeen kyllä.  Se yskä ja limaisuus oli ihan järkyttävää, tuntui kuin henki loppuisi ja puhuminen aiheutti heti kohtauksen. En saanut sairaslomaa ilman kuumetta ja pomo tykkäsi, kun en edes kissaa saanut sanottua ilman polvilleen vetävää yskänpuuskaa. Tytön  luokavalvoja otti yhteyttä että tyttö pelleilee eli esittää yskää, suutuin pahasti.  Välillä tyttö ihan oksensi limaa. Lääkärissä lapsella  diagnosoitiin ensi hinkuyskä, sitten astma  . Oireet eivät loppuneet.  Minulla taas väitettiin olevan poskionteloiden tulehdus, mutta ei antibiooteista ollut apua. Koko syksy ja talvi 2012 meni yskiessä ja vääriä diagnooseja saadessa.  Kevättalvella 2013 menin tuskastuneena Mehiläiseen korva, nenä ja kurkkutautien erikoislääkärille joka  minuutin kuunnelluaan sanoi että selvä mykoplasma ja että hän aloittaisi lääkityksen samantien,  kun koetuloksissa kestää.  Meni 2-3 päivää ja yskä loppui kuin taikaiskusta! Tyttärelle hommattiin sama diagnoosi, samat lääkkeet ja yskä loppui yhdessä yössä.

Olen  järkyttynyt siitä, miten huonosti yleislääkärit tuntevat tämän taudin !

Vierailija
30/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin mennään kertomaan oireensa, ei diagnoosia. 

Niin minäkin ennen luulin. Olen oppinut että usein se diagnoosi kannattaa tehdä itse valmiiksi ja ainakin selvittää mitä tutkimuksia vaatia. Muuten saa lähteä kotiin burana- tai masennuslääkereseptin kanssa.

Ilmeisesti sulla on ollut tarvetta juuri noille lääkkeille.

Vierailija
31/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yli vuoden mykoplasma, mutta mulla oli oireet enemmän nivelkipuja, väsymystä ja kuumeilua. Ei ollu yskää, vaikka on astma eikä CRP ollut koholla ym. tavallista. Mutta oli vuoden ajan sairas olo koko ajan ja nukuin 12 h yössä ja muuta mukavaa.. Lopulta menin yksityiselle, sain testien kautta diagnoosin ( oli korkeimmat vasta-aineet mitä oli koskaan tullut vastaan ) ja kaksi pidempää antibioottikuuria söin. Ja paranin. Tästä vuoden päästä taas tuli sama paska olo pari kuukautta, sain antibiootit lopulta, kun vasta-aineet oli taas koholla & olo parani nopeasti. Ja olen keski-ikäinen semiurheilullinen nainen, jolla urheilu vähän jäänyt sairastamisen takia. Ja osa lääkäreitä tosiaan vaan nauraa mykoplasmalle mm. keuhkolääkäri vaan antoi uuden avaavan lääkkeen ja thats it. Eipä auttanu ja katkaisin tämän jälkeen koko hoitosuhteen ja painelin yksityiselle.

Vierailija
32/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄMÄ ON YHTÄ ALIDIAGNISOITU TAUTI KUIN BORRELIOOSI, POTILAS SAA TAISTELLA HOIDOSTA.

Vaikka borrelioosiin verrattuna  mykoplasma kyllä näkyy ja kuuluu, joten en ymmärrä miten voidaan kuvitella että potilas on luulosairas taikka huomionkipeä.  Miten voidaan huonokuntoiselle keuhkojaan ulos köhivälle potilaalle pokkana väittää että tämä kuvittelee? .O

Vierailija
33/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä, että mykoplasman aiheuttaman todella heikon toimintakyvyn ajatellaan olevan ongelmallinen ainoastaan huippu-urheilijoille. On se normaalille ihmiselle myös ongelma, jos olet pitkään niin heikossa kunnossa, ettet pysty käymään töissä etkä tekemään kotona mitään. Työnantajakaan ei kiitä siitä, jos menee monta kuukautta mykoplasman huonon hoidon takia niin, että työntekijä käy töissä korkeintaan satunnaisesti piipahtamassa.

Vierailija
34/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meinas terveyskeskus tyttären tappaa suorastaan. Hoiti vaikka minä tautina mutta ei auttanut. Vein tyttären yksityiselle kokeneelle infektiolääkärille, diagnosoitiin mykoplasma ja sai oikeat lääkkeet. Sairastuin siihen itsekkin, ja olin 44 V.

Vaihda infektiolääkärille.

Vierailija
35/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-  Mies sai työterveydestä reseptin  yskänlääkkeeseen jota myydään reseptivapaanakin, yleislääkäri yksityisellä lääkäriasemalla taas saarnasi tupakoinnista ja  kirjoitti Duacteja(? ) eli nenää avaavia vahvoja allergialääkkeitä.

- Tyttärellä oli kuulemma eläinallergia ja marsut olisi pitänyt hävittää.

- Poika kahlasi armeijaa läpi, kunnes sai keuhkokuumeen.

- Minulle terveyskeskuslääkäri antoi ohjeeksi syödä hunajaa ja saunoa.

Ja meillä oli mykoplasma koko perheellä.  Eikä kukaan  terveydenhuollon ammattilainen tajunnut pitkään aikaan mikä meitä vaivasi vaan jokaisen oireita hoidettiin erillisenä, lopulta  ratkaisun  tarjosi miehen hammaslääkäri joka  sanoi että kuulostaa muuten mykoplasmalta toi sun köhä !

Vierailija
36/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan usko, että lääkäri on noin sanonut. Itselläni oli ja lääkäri otti sen ihan vakavasti. Sanoi , että tutkimusten mukaan antibiooteilla ei ole sen kummempaa vaikutusta siihen. Paraneminen kestää yhtä kauan. Olisikohan ollut 6kk, kun itseltäni tauti parani ilman antibiootteja.

Vierailija
37/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan usko, että lääkäri on noin sanonut. Itselläni oli ja lääkäri otti sen ihan vakavasti. Sanoi , että tutkimusten mukaan antibiooteilla ei ole sen kummempaa vaikutusta siihen. Paraneminen kestää yhtä kauan. Olisikohan ollut 6kk, kun itseltäni tauti parani ilman antibiootteja.

Kuule kyllä noita lääkäreitä on, jotka puhuvat ivallisesti ja kyseenalaistavat potilaiden oireet.  Ikävä kyllä.

Vierailija
38/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat oireet vois kuulua vaikka refluksiin. "Lihavana keski-ikäisenä" kannattais ehkä tätä miettiä...

Vierailija
39/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin lääkäri vaan naureskeli, kun tulin pitkään jatkuneen limaisen yskän (välillä verta mukana) lääkäriin, kuulemma ei ole muuta kuin virustauti. On/off kuumeilu jatkui lopulta 4 kk, jolloin löytyi verikokeilla mykoplasma. No eipä siinä vaiheessa enää auttanut antibiootteja syödä, kun tauti oli jo lähtemässä pois. 

Vierailija
40/43 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat oireet vois kuulua vaikka refluksiin. "Lihavana keski-ikäisenä" kannattais ehkä tätä miettiä...

Eikö sen _lääkärin_ olis pitänyt miettiä tätä(kin), jos oireet siihenkin sopii jo ihan maallikkopalstalaisenkin mielestä? Kai tuota refluksiakin jotenkin tutkia voi ja ehkä hoitaakin! Laihduttaminen auttaa ehkä pitkällä tähtäimellä mutta kuinka moni ap:n tavalla pitkään kitunut puolikuntoinen yskä-, kuume- ja korvatulehduspotilas pystyy kivaan reippaaseen elämäntapamuutokseen liikuntoineen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi