Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen introvertti, mutta en ole ujo. Sosiaalinen taitamattomuus ei tarkoita introverttiyttä.

Vierailija
04.11.2018 |

Introvertin ja ekstrovertin eron voi yksinkertaistaa siihen, että saako muista ihmisistä energiaa vai viekö muut ihmiset energiaasi.

Olen introvertti ja rakastan jutella ihmisten kanssa, olen jopa äänekkäin tietyssä seurassa mutta yhden illan juhlat tarkoittaa lähes varauksetta sitä, että minun täytyy saada ladata akkujani yksin 1-2 päivää. Introvertit sosiaalisen kanssakäymisen yhteydessä pyrkii enemmän tulkitsemaan mikroilmeitä, eleitä, äänenpainoja jne, joka kuluttaa energiaa mutta usein voi tehdä introvertistä hyvinkin taitavan sosiaalisesti.

Jos olet ujo, et ole introvertti. Olet ujo. Voit myös olla introvertti, mutta sitten se pitäisi johtaa muista ominaisuuksistasi kuin ujoudesta.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstroverttikin voi olla ujo. Siskoni kaipaisi hirveästi muiden ihmisten seuraa, mutta menee ihan lukkoon uusissa porukoissa. Kukaan ei varmaan usko minkälainen hölöttäjä hän on tutussa seurassa. Mielestäni myös semmoinen vimmainen seurankaipuu ja sosiaalisuuden tarve on ekstrovertin ominaisuus. Introvertit on tyytyväisiä ihmisiä yksinkin, vaikka seurasta nauttivat niin eivät koe yksinäisyyttä. RIkas sisäinen maailma tms.

Vierailija
2/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä nyt kumminkaan voi päättää millaisia muut ovat, kategorisoida heitä sen mukaan sinä itse olet tai et ole. Älä viitsi antaa meistä introverteistä tuollaista jankkaajavaikutelmaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä paitsi, onko ujous sitten aina sosiaalista taitamattomuutta? Sehän tarkoittaisi, että ihminen, joka ei ole ujo, olisi sosiaalisesti taitava, mikä ei todellakaan pidä aina paikkaansa. 

Vierailija
4/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttien oletetaan usein myös jännittävän tai olevan epävarmoja, vaikka nämä asiat eivät liity toisiinsa.

Vierailija
5/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujokin introvertti voi olla sosiaalinen.

Ujous ei ole mikään sosiaalisuutta pois sulkeva ominaisuus.

Vierailija
6/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta mitä ap kirjoittaa. Olen introvertti, mutta minua on usea henkilö kuvannut rohkeaksi ja luontevaksi lähestymään muita.

Vierailija
7/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujous ei tarkoita sosiaalista taitamattomuutta, vaan pikemminkin estyneisyyttä sosiaalisissa tilanteissa. Ujo voi tietää tasan tarkkaan kuinka kuuluisi ja olisi hyvä käyttäytyä, mutta on hermostoltaan liian herkkä käyttäytymään näin, ja jo asian ajattelu tuo jännitysoireita mistä seuraa estyneisyyttä.

Vierailija
8/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttiyden halveksintaa tässä ekstroverttiyttä kunnioittavassa maassa on onnistuttu vähentämään, mitä jos tekin yrittäisitte samaa ujouden kohdalla?

Vierailija
9/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä nyt kumminkaan voi päättää millaisia muut ovat, kategorisoida heitä sen mukaan sinä itse olet tai et ole. Älä viitsi antaa meistä introverteistä tuollaista jankkaajavaikutelmaa. 

Tuohan on introvertin VIRALLINEN määritelmä. Toisin sanoen, se on päätetty jo. Jos et ole tuollainen, et ole introvertti :D

Vähän sama kuin et voi sanoa lämpimiksesi olevasi skitsofreenikko, kyllä siihen määritelmät pitää täyttyä.

Vierailija
10/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen introvertti ja ujo mutta tutussa seurassa hyvinkin puhelias. Juttelen niitä näitä myös esim. lääkärin odotusaulassa tai lapsen harrastuksen yhteydessä ja minusta saa helposti mielikuvan sosiaalisesti taitavana. Sitä en kuitenkaan ole.

Olen sosiaalinen ja tulen ihmisten kanssa toimeen. En kuitenkaan nauti sosiaalisista tilanteista, en saa niistä voimaa vaan usein analysoin jälkeenpäin, miten nolosti olen käyttäytynyt. Saan myös tilanteista stressiä ja jännitän vieraampia tilanteita etukäteen.

Olen myös sosiaalisesti taitamaton siten, että tulkitsen usein hiljaisuuden epämiellyttävänä ja saatan yrittää täyttää sitä small talkilla, kun vastassa saattaakin olla sellainen itsetietoinen ja itsevarma introvertti, joka katselee kömpelöitä yrityksiäni huvittuneena ja vähän ivallisenakin ja nauraa itsekseen tilanteelle. Tämä on myös suurin pelkoni. En kestä jäätävää hiljaisuutta ja hämmästelen, kun moni kokee sen jotenkin luonteenomaiseksi introvertille tai jopa ujolle. Minun kokemukseni mukaan moni introvertti on kiitollinen helposta keskustelunaiheesta, johon ei tarvitse vastata kuin ohimennen. Tulen erittäin hyvin toimeen ujojen kanssa ja saan usein kommentteja ihmisiltä, miten ihmeessä pystyin juttelemaan ja nauramaan jonkun erittäin ujon kanssa. Ujo ei tarkoita, etteikö haluaisi sanoa jotain, se vain on vaikeampaa, jos vastassa on ujoa ymmärtämätön ihminen.

Nautin yksinäisyydestä ja saan siitä voimaa mutta pidän muista ihmisistä ja tulen heidän kanssaan toimeen, osaan peruskäytöstavat ja kykenen nykyään ihan normaaliin keskusteluun muiden kanssa, se on mielestäni jopa hauskaa varsinkin, jos tilanne on ns. yllättävä enkä ole voinut jännittää tai stressata siitä etukäteen. Parhaimmat keskustelut olenkin käynyt esim. odotushuoneessa, bussissa tai kassajonossa.

Vierailija
11/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on introvertin VIRALLINEN määritelmä. Toisin sanoen, se on päätetty jo. Jos et ole tuollainen, et ole introvertti :D

Vähän sama kuin et voi sanoa lämpimiksesi olevasi skitsofreenikko, kyllä siihen määritelmät pitää täyttyä.

Sinusta saa sellaisen käsityksen, että olet aggressiivinen introvertti, onko se virallinen määritelmä? 

Vierailija
12/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta saa sellaisen käsityksen, että olet aggressiivinen introvertti, onko se virallinen määritelmä? 

Sun on pakko olla hauskaa seuraa livenä :)

13/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sekä ujo että introvertti. Ne eivät ole toistensa synonyymejä. Muistaakseni ujous on kuitenkin yleisempää introverteilla kuin ekstroverteilla, siis ihan tutkitusti.

"Introvertin ja ekstrovertin eron voi yksinkertaistaa siihen, että saako muista ihmisistä energiaa vai viekö muut ihmiset energiaasi."

Tämä on keskeinen tunnuspiirre.

Äänekkyys ja puheliaisuus eivät ole sosiaalisen taitavuuden synonyymi sen enempää kuin ujous ja hiljaisuus synonyymi sosiaaliselle taitamattomuudelle.

Vierailija
14/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen introvertti ja ujo mutta tutussa seurassa hyvinkin puhelias. Juttelen niitä näitä myös esim. lääkärin odotusaulassa tai lapsen harrastuksen yhteydessä ja minusta saa helposti mielikuvan sosiaalisesti taitavana. Sitä en kuitenkaan ole.

Olen sosiaalinen ja tulen ihmisten kanssa toimeen. En kuitenkaan nauti sosiaalisista tilanteista, en saa niistä voimaa vaan usein analysoin jälkeenpäin, miten nolosti olen käyttäytynyt. Saan myös tilanteista stressiä ja jännitän vieraampia tilanteita etukäteen.

Olen myös sosiaalisesti taitamaton siten, että tulkitsen usein hiljaisuuden epämiellyttävänä ja saatan yrittää täyttää sitä small talkilla, kun vastassa saattaakin olla sellainen itsetietoinen ja itsevarma introvertti, joka katselee kömpelöitä yrityksiäni huvittuneena ja vähän ivallisenakin ja nauraa itsekseen tilanteelle. Tämä on myös suurin pelkoni. En kestä jäätävää hiljaisuutta ja hämmästelen, kun moni kokee sen jotenkin luonteenomaiseksi introvertille tai jopa ujolle. Minun kokemukseni mukaan moni introvertti on kiitollinen helposta keskustelunaiheesta, johon ei tarvitse vastata kuin ohimennen. Tulen erittäin hyvin toimeen ujojen kanssa ja saan usein kommentteja ihmisiltä, miten ihmeessä pystyin juttelemaan ja nauramaan jonkun erittäin ujon kanssa. Ujo ei tarkoita, etteikö haluaisi sanoa jotain, se vain on vaikeampaa, jos vastassa on ujoa ymmärtämätön ihminen.

Nautin yksinäisyydestä ja saan siitä voimaa mutta pidän muista ihmisistä ja tulen heidän kanssaan toimeen, osaan peruskäytöstavat ja kykenen nykyään ihan normaaliin keskusteluun muiden kanssa, se on mielestäni jopa hauskaa varsinkin, jos tilanne on ns. yllättävä enkä ole voinut jännittää tai stressata siitä etukäteen. Parhaimmat keskustelut olenkin käynyt esim. odotushuoneessa, bussissa tai kassajonossa.

Minua myös on alkanut ärsyttämään tämä introverttien hehkutus, kuinka heidän ei tarvitse puhua juhlissa tai missään mitään, koska he eivät halua olla extrovettejä räpättäjiä. Heillä on oikeus istua halveksien katselleen nokanvarttaan, kun muut yrittää pitää juttua yllä. Kun hehän ovat niitä syvällisiä ja älykkäitä introverttejä ja muut vain hölisijöitä.

Olen itse niitä hölisijöitä, vaikka en koe olevani edes sosiaalinen, koska minusta on erittäin kiusallista sellainen vaivaantunut hiljaisuus. Esim jotkut ristiäiset tai muut juhlat. Kaikki istuu tuppisuuna ja tuijottaa seiniä. Yritän kyllä aloittaa jonkin keveän keskustelun, että ihmiset vähän lämpiäisivät, eikä emännästä tuntuisi vaivaannuttavalta, että järjestipä huonot juhlat ja epäonnistui. Mutta sillä introvertillä on oikeus istua hiljaa ja tuhahdella halveksien minulaisille ihmisille, että hyh, mikä räpättäjä, kylläpä hänellä nyt ahdistaa, kun tuo hölisee. Kyllä minä olen parempi ja syvällisempi tässä ylhäisessä hiljaisuudessani.

Vierailija
15/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introverttien ja ekstroverttien vastakkainasettelu on ollut pinnalla jo muutaman vuoden, mutta vieläkään ei ole päästy käsitteiden määrittelyssä puolivillaista kyökkipsykologiaa pidemmälle. Jokainen määrittelee käsitteet niin kuin itselleen sopii ja julistaa tämän oman määritelmänsä pohjalta muille olevansa intro-, ekstro- tai ambivertti. Tämän jälkeen alkaa poikkeuksetta vääntö siitä, mikä on "oikea" määritelmä. Minun puolestani voitaisiin jo lopettaa koko keskustelu, kun se ei selvästi johda mihinkään muuhun kuin väittelyyn siitä, mitä käsitteet tarkoittavat.

Vierailija
16/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä taida olla. :) Vähän huono juttu  on kyllä se, että me introvertit ajaudutaan tämmöisiin keskusteluihin. Ekstrovertit eivät käy keskenään tappelemaan siitä, kumpi on oikeampi ekstrovertti. Siitä pitää heille antaa kyllä pisteet. 

Vierailija
17/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä taida olla. :) Vähän huono juttu  on kyllä se, että me introvertit ajaudutaan tämmöisiin keskusteluihin. Ekstrovertit eivät käy keskenään tappelemaan siitä, kumpi on oikeampi ekstrovertti. Siitä pitää heille antaa kyllä pisteet. 

Olen aivan eri mieltä. Ekstrovertit keskustelee siitä, miltä niiden takapuoli näyttää. Mä keskustelen paljon mielummin vaikka koko illan asioiden määritelmästä, enkä myöskään pidä sitä tappeluna. Koetko usein väittelyt konflikteina ja liität niihin aggressiivisuuden piirteen?

Vierailija
18/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan eri mieltä. Ekstrovertit keskustelee siitä, miltä niiden takapuoli näyttää. Mä keskustelen paljon mielummin vaikka koko illan asioiden määritelmästä, enkä myöskään pidä sitä tappeluna. Koetko usein väittelyt konflikteina ja liität niihin aggressiivisuuden piirteen?

En koe, mutta sinun tyylisi on sellainen, että sen koen. 

Vierailija
19/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti se, että en ole kaltaisesi "polkupyörät voi olla hevosia jos ne haluaa" -ajattelija? Hassua, että myös itse totesit, että "Älä viitsi antaa meistä introverteistä tuollaista jankkaajavaikutelmaa." etkä näe siinä mitään yleistämistä omalta puolelta...

Vierailija
20/58 |
04.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti se, että en ole kaltaisesi "polkupyörät voi olla hevosia jos ne haluaa" -ajattelija? Hassua, että myös itse totesit, että "Älä viitsi antaa meistä introverteistä tuollaista jankkaajavaikutelmaa." etkä näe siinä mitään yleistämistä omalta puolelta...

Okei, näin varmaan kävi. Ikävää silti. Hyvää päivänjatkoa sinulle.