Läskiä läjään ja Kuka pelkää mustaa miestä oli hauskoja leikkejä alakoulussa
Kommentit (22)
Minä ainakin pelkään mustaa miestä!!!
Vierailija kirjoitti:
Tätähän tässä haettiin ja kun ei kukaan sitä kirjoittanut, ap:n piti tehdä se itse.
Vierailija kirjoitti:
Musta mies hyökkää yön pimeydestä vain hampaat näkyy.
Kuka pelkää mustaa miestä on tuttu 80-luvun lopulta ala-asteella, ei kukaan silloin kyseenalaistanut että leikki olisi jotenkin epäsovelias.
Mikä toi Läskiä läjään -leikki oli :D
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö näitä leikitään koulussa?
Se on nykyään "kuka pelkää mannerheimiä".
Muistan hyvin miten jännää mus ta mies leikki oli. Muistan myös sen mikä yllätys minulle oli kun jotkut ottivat sen ra sistisena terminä. En itse koskaan ajatellut että leikin mu sta mies olisi iho väriltään m usta. Se oli pikemminkin mielessäni mustahattuinen ja viittainen pelottava hahmo.
Ja tosiaan tuota Kuka pelkää mustaa miestä -leikkiä leikittiin ihan opettajan johdolla liikuntatunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pelkää mustaa miestä on tuttu 80-luvun lopulta ala-asteella, ei kukaan silloin kyseenalaistanut että leikki olisi jotenkin epäsovelias.
Ehkä sen kuka pelkää mustaa miestä "pelin" oli tarkoitus valmentaa lapsia tulevaan?
En ikinä ajatellut, että "kuka pelkää mustaa miestä" -leikissä se musta mies olisi mustaihoinen mies, kuten nykyään puhutaan, vaan ajattelin sen tarkoittavan sellaista "pimeää miestä", pelottavaa mielikuvitushahmoa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Onkohan läskiä läjään, sama kuin läskikasa?
Faith kirjoitti:
En ikinä ajatellut, että "kuka pelkää mustaa miestä" -leikissä se musta mies olisi mustaihoinen mies, kuten nykyään puhutaan, vaan ajattelin sen tarkoittavan sellaista "pimeää miestä", pelottavaa mielikuvitushahmoa.
Mä ajattelin, että se on nimenomaan valkoinen iso mies, jolla on mustat vaatteet ja musta parta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan läskiä läjään, sama kuin läskikasa?
Ei ole. Läskiä läjään lienee leikki, jossa lapset kasaantuivat toistensa päälle. Läskikasa ja taas kuvaa nykyajan suomalaista paista parhaiten.
En minäkään ole koskaan ajatellut, että musta mies tarkoittaisi mustaihoista miestä xDxD
Vierailija kirjoitti:
Mentiin isolla joukolla makoilemaan kekomaisesti toistemme päälle. Tapahtui ulkona ja siis vaatteet päällä.
Entäs vettä kengässä, pääset taivaaseen? Tämä muisto 70-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän tässä haettiin ja kun ei kukaan sitä kirjoittanut, ap:n piti tehdä se itse.
kuinka väärässä joku voikaan olla
ap
Mustista olen leikkinyt jo 50-luvulla kansakoulussa, eikä todellakaan ajateltu ihonväriä. Kyllä ne kukkahattutädit osaavat syyllistää jo pikkulapsetkin. Huoh
50-luvun täti vielä muistelee: silloin leikittiin myös leikkiä nimeltä viimeinen pari uunista ulos. Kukahan siitä saa herneen nenäänsä.
Sitten oli joku ihmeleikki, johon kuului loru, jota en muista. Siinä kaksi lasta vastaķkain teki käsillään portin, josta juostiin läpi ja viimeisen kohdalla portti muodosti loukon, johon juoksija jäi ja viimeiset sanat lopussa olivat: kuka tulee viimeiseksi, se on kuolema.
Muistaako kukaan?