Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin opiskella maisterin tutkinnon, mutta

Vierailija
03.11.2018 |

Mitäs, jos ei ole varaa lähteä opiskelemaan? Mulla on määräaikainen työsuhde maaliskuun loppuun ja todennäköisesti sen jälkeen sopimusta jatketaan taas määräaikaisena.
Oon yrittänyt opiskella työn ohessa ylempää amk-tutkintoa, mutta homma kaatuu siihen, ettei mun ole mahdollista olla töistä pois osallistuakseni kontaktitunneille. Kaikkiin kursseihin liittyy jonkin verran kontakteja joka tapauksessa.
Muutenkin mun pitäisi saada keskittyä sataprosenttisesti pelkkään opiskeluun, jos meinaan saada jotain aikaiseksi. Oon kotona töistä vähän ennen viittä ja sen jälkeen menee vapaa-aika neljän lapsen kanssa.
Tiedän, että on mahdollista hakea aikuisopintotukea, mutta sitä saa vain 15kk. En saa siinä ajassa suoritettua yliopisto-opintoja.
Onko mitään tehtävissä?? Itse en löydä ratkaisua. Auttakaa..

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuja? Neuvoja?

Vierailija
2/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon samanlainen avuton. Mullakin on niin että 100% työt TAI 100% opinnot. Tai no, opiskelu vie aina multa väistämättä paljon enemmän aikaa ja energiaa kuin työt. En ymmärrä miten jotkut pystyy yhdistämään työt ja opinnot.

Itse onnistuin ratkaisemaan ongelman sillä että vain opiskelin. Joten elin sitten huomattavan pienillä tuloilla huomattavan pitkän ajan. Mulla ei ollut lapsia, joten mun tarvitsi pitää huolta vain itsestäni. Ja olin terve, joten rahaa ei mennyt sairaanhoitokuluihin ym. Mutta jos olet perheellinen tai sairas tms niin et sä sitten varmaan voi budjetista kiristää yhtä paljon... joten et voi vain opiskella. Joten et sitten voi opiskella, paitsi jos suostut ottamaan tuhansia euroja opintolainaa. Ja sitten jos valmistut työttömäksi niin sitten oletkin loppuikäsi veloissa. Sellaista se elämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin myös suorittaa maisterin. En uskalla enää, olen valmistunut AMK:sta 20 vuotta sitten ja ollut työelämässä siitä lähtien. En varmaan edes oppisi enää mitään. Raha ei olisi ongelma.

Vierailija
4/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut tehtyä kursseja valmiiksi siitä yamk-tutkinnosta? Jos tekisitkin sen täyspäiväisenä opiskelijana? Saattaisit ehtiä 15 kuukaudessa varsinkin jos olisit kesän ja mahdollisesti joulun töissä. Se raha toimisi puskurina jos opinnot hieman viivästyy. Toinen mahdollisuus on nostaa koko opintolaina

Vierailija
5/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteri? AMK?

Vierailija
6/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisteri? AMK?

Siis oon nyt tehnyt tuota ylempää amkia, mutta haluaisin opiskella maisteriksi yliopistossa. Ap

Vierailija
7/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en noista kaiken maailman tuista enää nykyään ymmärrä kun ne on niin käsittämättömän monimutkaisia, mutta... aikuistukea 15kk..? Öh. Työttömät saa käsittääkseni 2v "omaehtoista opintotukea" tai mikälie sen nimi nyt onkaan. Eli on se vähän pitempään. Itse aikoinaan sumplin sen kanssa. Eli mun määräaikainen työnantaja työsuhteen lopussa tarjosi mulle uutta määräaikaista ja myös vakituista työtä mutta sanoin mun esimiehelle että en tahdo ottaa sitä vastaan. Esimies kyseli että miksi et. Vastasin että "en kehtaa kertoa". Esimies vastasi "ahaa, ymmärrän". Eli vissiin se arvasi että mulla on jokin tuen hakeminen kyseessä. Mun piti olla työtön jotta saatoin hakea työttömille tarkoitettua 2v omaehtoista tukea jotta mulla oli varaa opiskella.

On nuo kyllä typeriä nuo tukiasiat.

Niillä sumplitaan paljon.

Sun työnantaja kyllä ymmärtää jos pyydät jotain aivan omituista - aivan varmasti muutkin on pyytänyt tukien takia jotain omituista jo aiemmin.

Ei tässä kyllä mitään järkeä ole, mutta tämä toimii, valitettavasti, nykysuomessa. Tämä on tälläinen "hyvinvointivaltio". Eli tukiensumplimisvaltio.

Mun poliittinen mielipide: ei mitään tukia ollenkaan kenellekään. Tai perustulo ihan kaikille. Ihan kumpi vain vaihtoehto kelpaa yhtä hyvin. Mutta ei typerää "hyvinvointivaltiota" jossa tuet saadaan vain sumplimalla.

Vierailija
8/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en noista kaiken maailman tuista enää nykyään ymmärrä kun ne on niin käsittämättömän monimutkaisia, mutta... aikuistukea 15kk..? Öh. Työttömät saa käsittääkseni 2v "omaehtoista opintotukea" tai mikälie sen nimi nyt onkaan. Eli on se vähän pitempään. Itse aikoinaan sumplin sen kanssa. Eli mun määräaikainen työnantaja työsuhteen lopussa tarjosi mulle uutta määräaikaista ja myös vakituista työtä mutta sanoin mun esimiehelle että en tahdo ottaa sitä vastaan. Esimies kyseli että miksi et. Vastasin että "en kehtaa kertoa". Esimies vastasi "ahaa, ymmärrän". Eli vissiin se arvasi että mulla on jokin tuen hakeminen kyseessä. Mun piti olla työtön jotta saatoin hakea työttömille tarkoitettua 2v omaehtoista tukea jotta mulla oli varaa opiskella.

Sun työnantaja kyllä ymmärtää jos pyydät jotain aivan omituista - aivan varmasti muutkin on pyytänyt tukien takia jotain omituista jo aiemmin.

Ei tässä kyllä mitään järkeä ole, mutta tämä toimii, valitettavasti, nykysuomessa. Tämä on tälläinen "hyvinvointivaltio". Eli tukiensumplimisvaltio.

Mun poliittinen mielipide: ei mitään tukia ollenkaan kenellekään. Tai perustulo ihan kaikille. Ihan kumpi vain vaihtoehto kelpaa yhtä hyvin. Mutta ei typerää "hyvinvointivaltiota" jossa tuet saadaan vain sumplimalla.

Joo, pois yritystuet, lapsilisät, kotihoidontuet, äitiyspäivärahat, sairaspäivärahat jne ja laitetaan vielä koulutus ja sairaanhoito sekä päivähoito määrämittaisena maksettavaksi. Tää mun mielipide koska se on joko tai, mun häiriintyneessä mustavalkoisessa maailmankuvassa.

Vierailija
9/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on pitkälti ajankäytön hallinnasta ja siitä, että miten perheellisenä häiriöttömän oman ajan ottaminen onnistuu. Oma ratkaisuni oli se, että opiskelen ylempää amk-tutkintoa työn ohessa vasta nyt, kun lapset ovat jo isoja (15 v. ja 19 v.). Vaikka lasten ollessa pieniä oli hetkiä, jolloin koulunpenkille palaaminen olisi kovastikin houkutellut, niin nautin vapaa-ajasta perheen kanssa enkä olisi millään suoriutunut opiskelusta työnteon ja kotitöiden lisäksi.

Ja plussana tässä ratkaisussa on pitkä työkokemukseni ja se että voin soveltaa kaikkea oppimaani omassa työssäni. Teen myöskin lopputyöni omaan työhöni liittyen, joten sen takia työnantajani on myötämielinen ajatukselle että käytän opiskeluun vapaa-ajan lisäksi myös silloin tällöin työaikaa mm. kontaktipäivät koulussa n. kerran kuussa.

Eli tältä pohjalta kannattaa miettiä asioiden tärkeysjärjestystä ja omia tavoitteita. Itselläni perhe on mennyt aina kaiken edelle.

Vierailija
10/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi omaehtoinen opintotuki on työkkärin päätettävissä. Sen saa jos on työtön ja opiskelee alalle jossa on pulaa työntekijöistä tai jos opinnot on jääneet kesken ja niiden loppuunsaattaminen on työttömän etu. Sen saaminen ei siis ole mikään läpihuutojuttu. Että senkin puolesta kannattaa miettiä tarkkaan jättääkö ne työt vai ei. Mitäs jos työkkäri ei sitä omaehtoista opskelua myönnä työkkärirahoilla? Sitten on työttömyyspäivärahoilla. Eikä voi opiskella edelleenkään.

Vierailija
11/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, pois yritystuet, lapsilisät, kotihoidontuet, äitiyspäivärahat, sairaspäivärahat jne ja laitetaan vielä koulutus ja sairaanhoito sekä päivähoito määrämittaisena maksettavaksi. Tää mun mielipide koska se on joko tai, mun häiriintyneessä mustavalkoisessa maailmankuvassa.

Niin, juuri näin. On täysin mustavalkoista että joku saa tukea koska osaa hakea. Ja joku muu ei saa tukea koska ei osaa hakea. Peruskoulussahan kaikkien tukien hakemiset opetetaan joten kaikki suomalaiset on tukien saamisen kanssa samalla viivalla.

Vierailija
12/12 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi omaehtoinen opintotuki on työkkärin päätettävissä. Sen saa jos on työtön ja opiskelee alalle jossa on pulaa työntekijöistä tai jos opinnot on jääneet kesken ja niiden loppuunsaattaminen on työttömän etu. Sen saaminen ei siis ole mikään läpihuutojuttu. Että senkin puolesta kannattaa miettiä tarkkaan jättääkö ne työt vai ei. Mitäs jos työkkäri ei sitä omaehtoista opskelua myönnä työkkärirahoilla? Sitten on työttömyyspäivärahoilla. Eikä voi opiskella edelleenkään.

Joo, työkkäri myöntää tuet hakijoille täysin mielivaltaisesti ja sattumanvaraisesti. Mutta todella monelle hakijalle tuo omaehtoinen opintotuki myönnetään vaikka kriteerit eivät täyttyisi. Eli omaehtoista opintotukea saa yllättävän helposti - se on ainakin mun ja mun tuttavien kokemus. Jos sitten ei saakaan omaehtoista opintotukea niin eihän niitä opintoja ole mikään pakko aloittaa. Sitten vain palaa vanhaan työpaikkaan... jos on niin hyvää pataa vanhan työnantajan kanssa että se vielä ottaa takaisin töihin...

Jos ei vanhaan työpaikkaan takaisin pääse niin sitten onkin liemessä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi