Taina Licciardo-Toivola herää klo 03:00
On pistänyt videon Youtubeen aamurutiineistaan. Herää kolmelta ja tekee omia juttujaan, kunnes pienimmät lapset heräävät klo 6. Ajatuksia? Kuulostaa hullulta tuohon aikaan herääminen, mutta samalla olen hieman kateellinen, että joku saa itsensä noin aikasin ylös viettämään omaa aikaa.
Kommentit (10856)
Statistiikasta näkyy "Sponsored views 95,4%" Eli kultti rahoittaa näkyvyyttä selkeesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan harmittaa ettei taina ole saanut vielä niitä mainoksia videoihinsa, hirvittävän summan rahaa olisi tienannut.
Olisivat muuten ihan täydellisiä ns daily vloggereita, jotka kuvaisivat joka päivä elämäänsä. Monia suosittuja perheitä on. Harmittaa kun videot tulee monen kuun takaa.
Youtuben algoritmi kyllä ymmärtää, että tilaajamäärä on feikkiä. Eikä kukaan mainostaja halua muutenkaan tuotettaan tällaisen paskan yhteydessä markkinoida.
Lähetteleekö sellaiset maksetut kommenttejakin🤔
Tainalle niitä tulvii
Maksusta saa minkä tahansa kommentin.
Myös kasvatusguru Anna Waglgrenin erikoinen suurperhe eli hieman yhteiskunnasta irrallaan, muuttivat ympäri maailmaa, en muista oliko kotikoulua mutta ainakin erikoisia kasvatusideologioita. Haastatteluissa teinit olivat juurikin superfiksuja ja komppasivat äitiä. Mitä sieltä myöhemmin paljastuikaan....
Toki en rinnasta teho- Tainaa ja juoppoa Annaa, pointtini on vaan että lapset imevät usein sokeasti perheen ideologian, varsinkin jos muutetaan ahkerasti eikä muita kiinnekohtia synny.
Itse inhoan kaikkea kaunisteltua valkoista some idylliä ja lapsilla diivailua, silti olen jotenkin kiinnostunut tästä perheestä kun he ovat niin överi.
[[/quote] Juu tuo poika on Shakespeare. Hän on Neferistä seuraava, eli jotain 5-6v. ymmärtääkseni.[/quote]
Mun laskujen mukaan on 7-8-vuotias. Vuonna 2012 oli jo syntynyt eikä ollut ihan sylivauva enää.
Vierailija kirjoitti:
Statistiikasta näkyy "Sponsored views 95,4%" Eli kultti rahoittaa näkyvyyttä selkeesti.
Nyt on outoa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on outoa!!
Mitä nälyvyyttä se siis mainostaa? eihän nuo puhu mistään uskonnosta?
mistä stastiikan näkee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tuttavapiirissä opetellaan pyörälläajamista (ilman apupyöriä, kuten tässäkin) samaan aikaan kun lukemista. Eli 7-8-vuotiaana. En näe tossa mitään ihmeellistä.
Outo tuttavapiiri. Meillä kaikki 4 lasta ovat opetelleet ajamaan pyörällä 4-vuotiaana, kuten minä itsekin. Lasten kaverit ovat kanssa opetelleet aina sinä samana 4-vuotiskesänä. Omista lapsista olisi ainakin ollut tosi noloa, jos olisi oppinut ajamaan vasta 3-4 vuotta myöhemmin kuin kaikki kaverit.
Riippuu varmaan vähän asuinpaikastakin. Me asumme kaupungissa keskusta-alueen liepeillä eikä lapseni eskarikavereista kuin murto-osa osaa pyöräillä ilman apupyöriä ja kaikki ei edes niiden kanssa. Ehkä tilanne olisi eri, jos lapset pyörisi kotipihassa vapaasti ja pyörä olisi aina saatavilla. Nyt se pitää aina erikseen hakea harjoittelua varten ja on katsottava hyvä, rauhallinen paikka.
Ja vaikka lapsi osaisi pyöräillä hyvin, ei tämän ikäisen kanssa voi kovin vapaasti lähteä liikenteeseen fillaroimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iloinen ja aurinkoinen rakastava perhe on julkisivua, jonka takana piilee rumia totuuksia.
Nämä asiat lipsautti perheen tyär kerran kiukkupäissään julkisuuteen, mutta ne siistittiin siltä vikkelästi bittien taivaaseen.
Mikäköhän on Jennan rooli tässä? Oikeasti yksinäinen, epävarma tyttö, joka huomattiin ja vedettiin mukaan romantiikan kautta ja sen jälkeen tehtiin vielä prinsessaunelmavideo tosielämän prinssistä, joka tulee ja pelastaa ja sitten lennetään häämekko päällä häämatkalle? Oliko ulkopuolinen vai sisäpuolelta ja tietää pelin hengen?
Muistetaan nyt kuitenkin, että tässä puhutaan muutaman videonpätkän synnyttämistä mielikuvista. Joo, Jenna vaikuttaa epävarmalta tytöltä, jolle on auennut kokonainen uusi maailma itsevarman aussipojan rinnalla. MUTTA kun emme kuitenkaan TUNNE näitä ihmisiä ...totuus voi olla jotain ihan muuta
Ei hän nyt ihan älyttömän epävarma voi olla. Minä olin epävarma nuori, enkä uskaltanut ikimaailmassa lähestyä poikia. Eka seurustelu +20v.
Jenna on mennyt kihloihin 16-vuotiaana.Kirjoitin jo aiemmin, että Jennan instan mukaan hänelle ostettiin auto ajokortin muassa - samalla isänsä päivitti oman autonsa tuliterään. Hän ei ihan köyhästä perheestä ole.
Ihana Jenna. Kaikkee hyvää hänelle.
J ja L olivat pitäneet kaksi viikkoa yhteyttä (eli ilmeisesti lähinnä viestitelleet?) ennen kuin menivät kihloihin... Siihen pystyy ujompikin ja epävarma
Vierailija kirjoitti:
Myös kasvatusguru Anna Waglgrenin erikoinen suurperhe eli hieman yhteiskunnasta irrallaan, muuttivat ympäri maailmaa, en muista oliko kotikoulua mutta ainakin erikoisia kasvatusideologioita. Haastatteluissa teinit olivat juurikin superfiksuja ja komppasivat äitiä. Mitä sieltä myöhemmin paljastuikaan....
.
Lapset olivatkin fiksuja. Esim. vanhimmasta Sarasta tuli professori ja Ruotsin akatemian jäsen: https://fi.wikipedia.org/wiki/Sara_Danius Sara ja hänen ainut täysisisaruksensa muuttivat muistaakseni opettaja-kirjailija-isänsä luo varhaisteineinä, kun nuorin veli kuoli Egyptissä, ja saivat ehkä vähän normaalimman elämän siitä eteenpäin. Kolmella nuorimmaisellakin taisi olla normaalimpi tausta. Mutta kaikki sisarukset ovat ainakin kulissien suhteen pärjänneet ja suurin osa komppaa edelleen jopa vahvasti äitiään tai vaikenee. Felicia taitaa olla ainut, joka on kertonut kauheuksista.
Vierailija kirjoitti:
[
Juu tuo poika on Shakespeare. Hän on Neferistä seuraava, eli jotain 5-6v. ymmärtääkseni.
Mun laskujen mukaan on 7-8-vuotias. Vuonna 2012 oli jo syntynyt eikä ollut ihan sylivauva enää.
Hampaissakin on jo sen verran rautahampaita, että 7-8 on lienee lähempänä totuutta.
Metsässähän nämä asuvat, pyöräilyn oppimiseen ei varmasti ole liikenteellisiä kaupunkihaasteita.
Onkohan noilla pienemmillä edes pyöriä? Vain niitä sisäpotkuautoja on näkynyt ja ulkoilut aidatulla hiekkalaatikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ja kaikilla tuttavilla tuossa pyöräilyn opetteluvaiheessa ollaan oltu 3-4 -vuotiaina. Viimeistään 5-vuotiaina ja joku urhea jo 2-vuotiaana.
Omassa tuttavapiirissä opetellaan pyörälläajamista (ilman apupyöriä, kuten tässäkin) samaan aikaan kun lukemista. Eli 7-8-vuotiaana. En näe tossa mitään ihmeellistä.
Kaikki 3-vuotiaat, jotka tunnen, ei tosiaan osaa vielä ajaa ilman apupyöriä. Tossa vaiheessa vasta opetellaan ajamaan apupyörillä.
Vierailija kirjoitti:
Eli enemmän olisi Nefertitin ja KingJamesin hommia, kuin tuon pojan (Romeo?).
Shakespeare*
Videosta kävi selväksi, että S. ei osannut jarruttaa (eikä ohjata). Jos olisi ajanut edes niillä appareilla aiemmin olisi nämä taidot olleet hallussa.
Ei kaikkien tietysti tarvitse oppia pyöräilemään ikinä, mutta neuvolassa muistaakseni seuraavat motoriikan kehitystä kyselemällä pyöräilystä. En muista ikää, mihin mennessä piti sujua joko pyöräily tai luistelu (?). Muuten tutkivat motoriikkaa tarkemmin. Alle kouluikäisenä varmasti, koska neuvolassa tästä oli puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo tuttavapiiri. Meillä kaikki 4 lasta ovat opetelleet ajamaan pyörällä 4-vuotiaana, kuten minä itsekin. Lasten kaverit ovat kanssa opetelleet aina sinä samana 4-vuotiskesänä. Omista lapsista olisi ainakin ollut tosi noloa, jos olisi oppinut ajamaan vasta 3-4 vuotta myöhemmin kuin kaikki kaverit.
Juuri tämä asenne on se mikä suomalaisessa kulttuurissa mättää. Asiat on tehtävä silloin kun muutkin ne tekee tai se on noloa. Surullista. 😕 "Jos poikkea muista, mitä muut siitäkin ajattelee."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä asenne on se mikä suomalaisessa kulttuurissa mättää. Asiat on tehtävä silloin kun muutkin ne tekee tai se on noloa. Surullista. 😕 "Jos poikkea muista, mitä muut siitäkin ajattelee."
Olen asunut Englannissa ja enpä usko, että juuri tämä liittyy suomalaiseen kulttuuriin. Itsellä 3 lasta ja kaikille on aivan itselleen ollut hyvin tärkeä asia tuo pyörällä ajamisen oppiminen. Samoin kavereilleen. Sanoisin, että se on joku ”ison pojan tai tytön” merkki noiden noin 5-vuotiaiden keskuudessa, ihan hyvällä tavalla. Samoin kuin esimerkiksi kuivaksi oppiminen, että ”ei ole enää vauva” kun ei käytä vaippoja (viimeistään 2-vuotiaana). Nämä minun kokemukseni mukaan lähtevät paljon lapsesta itsestään.
Jokainen perhe tekee omalla tavallaan, eikä minusta ole mitään tarvetta nolostella eri tahdista, mutta pointtini on, että lapset pitävät itse noita pyörällä ajon oppimista ja noita taitoja tärkeänä ja hienona kasvamisen merkkinä. Ja niin pitää minusta ollakin, se on hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
[
Juu tuo poika on Shakespeare. Hän on Neferistä seuraava, eli jotain 5-6v. ymmärtääkseni.
Mun laskujen mukaan on 7-8-vuotias. Vuonna 2012 oli jo syntynyt eikä ollut ihan sylivauva enää. Taina mainitsi jossain tämän vuoden puolella tulleella videolla hänen olevan 7v. Käivisi ihan järkeen, että Taina olisi tullut 2010 raskaaksi ja muuttivat sen aikana Suomeen, että ehtisi syntyä tänne.
En ole kuin nyt instan kautta käynyt tätä perhettä ihmettelemässä. Eihän se näytä kuin pintaa vaan ihmetyksiä kyllä nousi.. Mm. nämä iät on hieman sekavasti laitettu kuviin, toki sieltä löytyy esim. yksi kuva joka on lisätty 6. marraskuuta vaan ilmeisesti otetettu 19.7. Tuolloin nuo lasten iät täsmäisi..
Toinen asia mitä suuresti ihmettelen on lasten pienet ikäerot. Jos nyt yhtään pääsin kartalle instan mukaan niin nuorimmat ovat syntyneet 11/2007, 11/2016, 1/2016 ja 8/2014. Se mikä tässä siis ihmetyttää on se, että käsitin että Taina on imettänyt kaikkia lapsiaan. Niin kuinka onkin sitten sattunut että on kuitenkin raskautunut noin pian jokaisen jälkeen. Eikä isommillakaan lapsilla kovin suuret ikäerot lienee ole.
Vaan onnea perheen elämään, toivottavasti kaikki sujuu mukavasti :)
Sellaisia suhteitahan on vaikka kuinka, missä nuori ja epävarma nainen on onnistunut saamaan itselleen itseään "paremman" miehen (vanhemman/hyvännäköisemmän/itsevarmemman/rikkaamman/tms.) ja sitten hyväksyy kaikki miehen perseilyt koska ei tiedä ettei sellaista tarvi hyväksyä, tai uskoo ettei kuitenkaan saisi ketään parempaa miestä, niin ei kannata valittaa "pikkuvioista"... Toivon, ettei Jennalla näin ole, mutta tuossa on paljon aineksia sellaiseen :/ Päälle vieläpä perheen (tai yhteisön) painostus olla yhdessä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Aamuyöstä uni usein on syvintä, joten herääminen siihen aikaan tuntuu kummalliselta. Tosin olen itse illan- ja yönvirkku. Teen iltaisin niitä omia juttuja, joita kys. rouva tekee aamuyöstä. Kai pääasia kuitenkin on, että nukkuu riittävästi ja on aikaa omillekin jutuille.
Kopsattu sivustolta terveysverkko.fi.
“Noin neljäsosa aikuisen unesta on syvää unta ja se nukutaan yleensä ensimmäisten 4-5 tunnin aikana. (Härmä, Sallinen, 2004 28 – 29.)"
“Aamuyöllä herääminen perustuu siihen, että suurin osa syvästä unesta on nukuttu ja pahin unentarve on tyydytetty. (Härmä, Sallinen, 2004 30.)“
Toisaalta myös aamuyön REM-painotteinen uni on myös tärkeää.
Itellä on jotenkin häiriintynyt unirytmi, sillä nukun syvemmin loppuyöstä. Tai sitten päivärytmini on on minulle luonnollisesta rytmistä poikkeava, sillä olen iltavirkku ja minun on hankala nukahtaa aikaisin, mutta työ ja aikaan sidotut harrastukset pakottavat minut heräämään aamulla aikaisin ja täten menemään nukkumaan ajoissa. Joudun siis heräämään ennenkuin unentarpeeni olisi oikeasti tyydytetty.
Eihän näistä voi tietää pelkän videon tai Instan perusteella mutta jotenkin tulee sellainen väkisin väännetty vaikutelma perheestä. Ja Jenna jotenkin eksyneen ja surullisen oloinen. Tai sitten se on vain tyylikeino?
Tuota motoriikan kehittymistä olen minäkin seurannut. Toki mitään ihmeempää ei voi muutaman videon perusteella päätellä, ovat jotenkin jäykän ja lavastetun oloisia pätkiä.
Mutta se mihin oon kiinnittänyt huomiota, on se, että lapset ja nuoret ovat ihmeellisen liikkumattomia, vetämättömiä.
Ei meidän pihalla vaan istuskella ja seisoskella, vaan lapsilla on heti hipat ja muut juoksuleikit käynnissä tai pallopeli tai pyöräily tai potkulautailu tai rekkojen työntelyt jne.
Toki hetken jaksavat seurata vaikka hiekkalaatikon rakennusta vastaavaa touhua, mutta jos eivät itse pääse mukaan, niin lähtevät pian muihin hommiin.
Jotenkin ei sovi kuvaan. Muuten kun tuntuvat lasten kehityksen eteen näkevän vaivaa. Musiikki, kielet, jossain videossa suunnitteli Nefertitin päiväohjelmaan "vielä jotain tekemistä aivoille, esim. Dominoa".
Äidille jumppaaminen on tärkeää ja fit on arvostettua Cleopatran osalta. Tavallinen lasten liikkuminen videoilta vain puuttuu.
Mutta kuten jo alussa totesin, niin pieniä hetkiähän nämä videot vain ovat, eikä mitään johtopäätöksiä pelkästään niistä kannata tehdä. :)
Ehkäpä hänellä ei ole ollut siihen aiemmin kiinnostusta. ja on esim.musiikissa lahjakas.
Ei tarvitse tasapäistyä kun on kotona.