Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painonpudotus alkuraskaudessa - miksi paino ei laske?

Vierailija
02.11.2018 |

Hei, olen vasta varhaisilla viikoilla raskaana ( nyt 6+) ja koitan saada painoa alaspäin, koska ylipainoa minulle on kertynyt aika paljon. Painoindeksini on 33. Pyrin syömään radi-potilaan tavoin (kasviksia, kuituja, proteiinia) ja pitämään kalorit 1600 kcal/pv. Paino ei kuitenkaan ole lähtenyt laskemaan yhtään, vaikka ulkomuoto on jonkin verran hoikistunut. Miksi paino ei laske?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko trolli, mutta 1. Onko raskaana ollessa järkevää laihduttaa 2. Jos toinen ihminen kasvaa sisälläsi, siinä on aika vaikea pudottaa ylimääräistä lastia

Vierailija
2/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo trolli. Pyrkimyksenä ei varsinaisesti oo laihduttaa, vaan ylläpitää mahdollisimman terveellisiä elämäntapoja ja pyrkiä välttämään diabeteksen puhkeaminen. Painon lisäksi on mulla on siihen muitakin altistavia tekijöitä. Ja kakkoskohtaan aattelen just päin vastoin, että lapsikin kuluttaa tietyn määrän energiaa, joten sitä suuremmalla syyllä luulisin että tämä elämäntapamuutos ja kalorivaje näkyisi myös vaa'alla.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessa reilusti ylipainoinen voi hallita painoaan pitämällä sen siinä missä se oli ennen raskautta. Varsinaista painonpudotusta ei suositella, mutta sitä ei välttämättä tarvitsisi tulla juurikaan lisääkään.

Vierailija
4/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaana ollessa reilusti ylipainoinen voi hallita painoaan pitämällä sen siinä missä se oli ennen raskautta. Varsinaista painonpudotusta ei suositella, mutta sitä ei välttämättä tarvitsisi tulla juurikaan lisääkään.

Juuri näin. Mun paino nousi ekassa raskaudessa ollessani tuolloin ylipainoinen, kolme kiloa. Laitokselle jäikin sitten kymmenen.

Vierailija
5/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessa ei saa laihduttaa! Se on sikiölle haitallista, vaikka olet ylipainoinen.

Minäkin olin raskaana ollessa selvästi ylipainoinen ja paino putosi alkuun pahoinvoinnin vuoksi. Sisätautien erikoislääkäri sanoi, että se on haitallista sikiölle. Pitäisi yrittää vaan syödä, vaikka etoo.

Vierailija
6/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei raskaana saa laihduttaa!!

Vierailija
7/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään just, että raskauden edetessä kiloja varmaan väistämättä kertyy ja sen vuoksi ajattelinkin, että jos alkuraskaudessa saisi muutamia kiloa pudotettua, niin ettei paino raskauden aikana kaikenkaikkiaan nousisi. Vai mitä tarkoitat painonhallinnalla, pitääkö kaloreita vähentää vai lisätä raskauden edetessä, jotta paino ei pääsisi nousemaan? 

Ap

Vierailija
8/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypähoitosuositus ylipainoisille radipotilaille on juuri tämä 1600-1800 kcal/pv. Sen mukaan on pyrkinyt elämään. En siis elä millään suurella kalorivajeella. 

Ap

Vierailija
9/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painosi tulee kyllä nyt vain nousemaan, vaikka ns. laihduttaisit, koska sisälläsi kasvaa toinen ihminen. Ihmisen lisäksi lapsivedet ja istukka. En oikein ymmärrä miksi painon nyt pitäisi laskea?

Vierailija
10/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään just, että raskauden edetessä kiloja varmaan väistämättä kertyy ja sen vuoksi ajattelinkin, että jos alkuraskaudessa saisi muutamia kiloa pudotettua, niin ettei paino raskauden aikana kaikenkaikkiaan nousisi. Vai mitä tarkoitat painonhallinnalla, pitääkö kaloreita vähentää vai lisätä raskauden edetessä, jotta paino ei pääsisi nousemaan? 

Ap

Käy säännöllisesti puntarilla, ja katso ettei paino nouse, mutta älä lähde sitä edes alussa tiputtamaan. Syö vähemmän jos paino alkaa nousta, enemmän jos se laskee. Saat varmasti tähän neuvolasta konkreettisia ohjeita etenkin jos pyydät niitä.

Joku noin 5kg on yleensä ylipainoiselle raskaanaolijalle sellainen sopiva painonnousu koko raskauden aikana. Joku tuolla ylempänä sanoi että oli noussut 3kg, sekin kuulostaa ihan hyvältä mikäli sitä painoa paljon on ylimääräistä alunperin.

Vierailija
11/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painosi tulee kyllä nyt vain nousemaan, vaikka ns. laihduttaisit, koska sisälläsi kasvaa toinen ihminen. Ihmisen lisäksi lapsivedet ja istukka. En oikein ymmärrä miksi painon nyt pitäisi laskea?

Mutta ei kai raskausviikolla 7 alkio, istukka tai lapsivesi mitään paina? 

Ap 

Vierailija
12/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko trolli, mutta 1. Onko raskaana ollessa järkevää laihduttaa 2. Jos toinen ihminen kasvaa sisälläsi, siinä on aika vaikea pudottaa ylimääräistä lastia

Itse asiassa on kunhan tekee sen vaikkapa tohtori Jonathan Nowzaradanin ohjeiden mukaan seuraavan ruokavalion mukaan http://www.vwamd.com/pdfs/preopdiet.pdf ja lisää tuohon määrään puoli litraa rasvatonta maitoa, maustamatonta jogurttia, rasvatonta piimää tai maitorahkaa.

Vierailija
13/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Käy säännöllisesti puntarilla, ja katso ettei paino nouse, mutta älä lähde sitä edes alussa tiputtamaan. Syö vähemmän jos paino alkaa nousta, enemmän jos se laskee. Saat varmasti tähän neuvolasta konkreettisia ohjeita etenkin jos pyydät niitä.

Joku noin 5kg on yleensä ylipainoiselle raskaanaolijalle sellainen sopiva painonnousu koko raskauden aikana. Joku tuolla ylempänä sanoi että oli noussut 3kg, sekin kuulostaa ihan hyvältä mikäli sitä painoa paljon on ylimääräistä alunperin.[/quote

tähän oon pyrkinytkin, ja silti paino on noussut pari sataa grammaa. Mut en uskaltais tästä lähteä enää kaloreita vähentämään, että tulis kuitenkin syötyä se 1600 kcal. Mietin vaan, että onko tälle jotain selitystä, että miksi paino ei laske. Onko se normaalia? Johtuuko hormoneista vai kertyykö vaan nesteet kehoon vai mitä? 

Vierailija
14/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Ilmiantakaa ja siirtykää eteenpäin.

Vierailija
15/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei kai raskausviikolla 7 alkio, istukka tai lapsivesi mitään paina? 

Ap 

Ei paljoa, mutta koko ajan enemmän ja enemmän.

Vierailija
16/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko miten pitkään seurannut tuota ruokavaliota? Jos oot jo useamman viikon eikä paino ole laskenut, kokeile vähentää hiilareita ja lisää liikuntaa. Kävely on hyvä jos ei ole tottunut liikuntaan. Raskaana ollessa saa laihduttaa jos on tarvetta, mutta ei saa näännyttää itseään. Vähintään pitäs sen 1600 kaloria syödä. Mulla oli kanssa painoindeksi 33 kun olin ensimmäiselle raskaana ja mulle suositeltiin että pitäisi laihtua. Asuin sillon kyllä Britanniassa. Muutamaa päivää ennen synnytystä olin joku 5 kiloa kevyempi. Nyt taas muutama vuosi myöhemmin oon samassa painossa eli painoindeksi taas 33 ja 8 viikolla raskaana. Tavoitteena laihtuu taas vähäsen ja tällä kertaa pysyvästi

Onnea raskaudesta ja toivottavasti kaikki menee hyvin 😊

Vierailija
17/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaaajo kirjoitti:

Ootko miten pitkään seurannut tuota ruokavaliota? Jos oot jo useamman viikon eikä paino ole laskenut, kokeile vähentää hiilareita ja lisää liikuntaa. Kävely on hyvä jos ei ole tottunut liikuntaan. Raskaana ollessa saa laihduttaa jos on tarvetta, mutta ei saa näännyttää itseään. Vähintään pitäs sen 1600 kaloria syödä. Mulla oli kanssa painoindeksi 33 kun olin ensimmäiselle raskaana ja mulle suositeltiin että pitäisi laihtua. Asuin sillon kyllä Britanniassa. Muutamaa päivää ennen synnytystä olin joku 5 kiloa kevyempi. Nyt taas muutama vuosi myöhemmin oon samassa painossa eli painoindeksi taas 33 ja 8 viikolla raskaana. Tavoitteena laihtuu taas vähäsen ja tällä kertaa pysyvästi

Kiitos! :) 

Vierailija
18/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaaajo kirjoitti:

Nyt aika tarkkaan kaks viikkoa oon pitänyt tämän kalorivajeen. Liikuntaa olen jonkin verran lisännyt, mutta en mitenkään huomattavasti. Koitan tarttua näihin ohjeisiin! Miten lääkärit siellä Briteissä ohjeisti, tulisko kaloreiden määrää kasvattaa raskauden edetessä vai pitää läpi raskauden sama? Entä minkä verran katsottiin, että olis suotavaa pudottaa? Vielä en ole käynyt ensimmäisessäkään neuvolassa, otan asian kyllä siellä sitten puheeksi. 

Ap 

Vierailija
19/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaaajo kirjoitti:

Ei saa raskaana laihduttaa. Jopa paino vartijat (jotka tienaa laihdutuksesta) kieltää pudottamasta painoa raskausaikana. Sen sanovat myös lääkärit. Mikset laihduttanut ennen raskautta, jos olet niin huolissasi ylipainostasi.

Tämä on selvä provo

Vierailija
20/34 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaaajo kirjoitti:

Ja onnea odotukseen myös teidän perheelle! :) 

Ap