Jotenkin hämmästyttää tuollaiset perheet joissa on jopa 4-5 lasta
Kommentit (5)
Hyvin riittää, kun priorisoi. Ei tarvi olla isot tulot, kun suhteuttaa menot niihin. Lapset ovat saaneet harrastaa., jopa ”kalliita” lajeja. Laatu ruokaa syödään ja ulkomaillakin on useamman kerran käyty. Kaksi uutta autoa ja omakotitalo. Vanhemmat ovat tinkineet omista kuluistaan.
Paljon harrastus- ym. välineistä periytyy lapselta toiselle. Samoin vaatteista ja kengistä, joten kaikkea ei tarvitse ostaa kaikille lapsille samassa mittakaavassa kuin yhdelle lapselle.
Lapsista on toisilleen seuraa ja isompana myös apua kodinhoitohommissa ym.
Ruokaan menee paljon rahaa, siinäkin saa pysymään kulut kohtuullisina kun suunnittelee ruokailut etukäteen ja hyödyntää kaikki jämätkin (tämähän on myös ekologista).
Okei, on meillä hyvät tulotkin jos ihan rehellisiä ollaan. Sen takia neljän lapsen elättäminen ei tunnu mitenkään haasteelliselta. Eikä määrä muutenkaan isolta tai hallitsemattomalta. Pari lasta lisää menisi vielä ihan hyvin mutta nyt on jo lisääntymisikä täynnä ja vanhemmiten on käynyt niin mukavuudenhaluiseksi ettei jaksa enää aloittaa alusta vauvan kanssa.
Meillä on neljä lasta. Elämä on ollut ihan hyvää, ja rahat ovat riittäneet, mutta meillä on kyllä molemmilla keskimääräistä paremmat palkat, ja lisäksi varakkailta vanhemmilta on saatu ennakkoperintöä. Silti, kyllä lapsiin saa todella paljon rahaa uppoamaan.
4 lasta ja olen kotiäiti.
Voitin lotossa markka-aikoina, ostin nykyisen kotimme ja 3 sijoitusasuntoa.
Mies käy töissä, hoidan kaikki kotiasiat ja lasten menot.
Mies maksaa autoon liittyvät kulut, matkat, vakuutukset, sähkölaskun, yhtiövastikkeen jne, minä maksan ruuat, lasten kulut, siivoojan palkan.
Joka kk jää rahaa yli. Kyllä. Kävi tuuri sijoituksissa ja lotossa.
Mä taas mietin, että miten sitä jaksamista riittää. Nää kaksikin työllistää mielestäni ihan rittävästi.