Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuluuko teillä 1000e ruokaan kuukaudessa?

Vierailija
02.11.2018 |

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005886091.html
Mitähän pitäisi olla ruokana että saa menemään 4 hengen perheessä tonnin ruokaan. Kyllä oma kokemukseni on että 600e on aika normi jos ei lähde alennuksilla kikkailemaan.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt havainnon, että on suhteessa edullisempaa hankkia ja tehdä ruokaa useammalle hengelle kuin vain yhdelle. 

Vierailija
2/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljon menee kuussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh! Ei todellakaan mene. 400 euroa on meillä normaali kuukausimeno (meitä on kylläkin vain kaksi). Teen isoja satseja ruokaa, ja samaa syödään monta päivää putkeen. Pyrin tekemään edullista ruokaa, mutta tuohon 400 euroon saa kyllä ostella jo sitä sun tätä muutakin.

Vierailija
4/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 2 ja meillä menee se 1000 euroa kuussa. Toisaalta ei kyllä katsota yhtään, mitä ostamme ja tilaamme melko huoletta ruokaa myös kotiin. Ei siinä mitään ihmeitä edes tarvitse syödä, että tuon saa helposti kulumaan, ruoka on kallista, etenkin kaikki erikoistuotteet. Voisimme tuosta tietysti nipistää paljonkin, mutta toisaalta saan kaikesta huolimatta 500-1000e kuussa säästöönkin.

Vierailija
5/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme teiniä ja me vanhemmat. Ruokaan menee kuukaudessa noin 600-900 e. Eilen kävin ostamassa ruoat tiistaille saakka ja rahaa meni 170 e. Siinä oli kyllä jonkun verran ruokaa myös pakastimeen, mutta ei paljoa, no joo, jätski ostin kympillä kun oli Ainot tarjouksessa, eli se oli periaatteessa turhaa.

Vierailija
6/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt havainnon, että on suhteessa edullisempaa hankkia ja tehdä ruokaa useammalle hengelle kuin vain yhdelle. 

Tuossa olet aivan oikeassa.

Yksineläjän ruokalasku suhteessa isompi, lisäksi yksineläjälle sopivia pakkauskokoja ei ole oikein missään tuotteessa - vain hedelmät ja paistopisteen tuotteet sekä muutkin palvelutiskeiltä ostettavat tuotteet - jotka sitten ovat kalliimpia.

Pienen perheen /  yksineläjän kannattaakin tehdä isompi annos ruokaa kerralla ja pakastaa annoksina.  Tai jos on semmoista ruokaa, joka säilyy niin syö myöhemmin tai käyttää jonkun muun ruoan ainesosana.

Tv-ohjelmassa Kaappaus keittiössä on ollut hyviä ohjeita ja vinkkejä taloudelliseen tapaan tehdä maukasta ruokaa.

Vierailija
7/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä tota luokkaa suunnilleen menee. Vielä bensiini maksaa ruokakauppaan, välillä tulee syötyä ulkona, mikä on hirmu kallista. Kaikki erikoisruuat on kalliita. Ruokaa hukkaan ei tule paljon ollenkaan heitettyä.

Vierailija
8/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan hassattua n. 600e ruokakauppaan kuukaudessa jos ostellaan mitä sattuu huvittamaan eikä seurailla hintoja.

Mutta vähän tarkemmalla ostoskäyttäytymisellä menee n. 400e/kk.

2 aikuista sekä 13v ja 17 v lapset.

Vierailija
9/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista ja 4 lasta 1-9v, ruokaan menee rahaa n. 700e/kk, sisältäen vaipat, pesuaineet, vessa- ja talouspaperit yms. Jos kuukaudelle osuu juhlapyhiä tai synttäreitä niin voi mennä enemmän. Niin ja tällä hetkellä kaksi pienintä on kotihoidossa, joten päivähoidon alettua varmaan vaikuttaa vähän ruokalaskuunkin.

Syödään terveellisesti ja monipuolisesti, ei katsota hintoja vaan ostetaan se mitä ostaa pitää.

Vierailija
10/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä henkeä, n. 500e/kk ja me syödään oikeasti aika hyvin, eikä osteta halvinta bulkkisafkaa. Tuohon summaan mahtuu myös erikoisempia juustoja, ruokakaupasta ostettavat juomat, paperit yms. Käytetään paljon myös luomua. Toisaalta harvoin haetaan ruokaa tai syödään ulkona, mutta niitä en laskekaan tuohon summaan, enkä Alkon tuotteita. Eineksiä ei meillä juurikaan harrasteta (ne onkin suhteessa kalliita) muuta kuin satunnaisena työeväänä.

Mutta jos söisi kerran viikossa ulkona ja laskisi sen mukaan, niin aika äkkiä sitten menisi tonni kuussa. Varsinkin jos vielä juomat laskisi siihen.

Vierailija
11/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi aikuista ja teini-ikäinen poika. Ruokaan menee 800-1000e kk. Jos haluaa syödä paljon hedelmiä ja vihanneksia, pähkinöitä, kalaa ja hyviä jalostamattomia lihatuotteita, kuluu tuon verran.

Vierailija
12/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista ja kaksi alle kouluikäistä lasta taloudessa, ruuat, hygienia ja ulkona syöminen/noutoruoka, mahtuvat kaikki budjettiin 600€/kk. Uskon, että kun lapset kasvavat, niin ruokamenotkin nousevat.

Vierailija
13/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi mennä koska tuolla summalla pitää maksaa myös asuminen ja laskut.

Vierailija
14/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pidättekö te kaikki vastaajat kirjanpitoa ja onko teilla kuukauden kuitin tallessa? Mul ei mitään käryä mulla menee, mut epäilen et yli 1000e/kk. 2 aikuista, 4 lasta.

Vierailija
15/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi aikuista ja 4 lasta 1-9v, ruokaan menee rahaa n. 700e/kk, sisältäen vaipat, pesuaineet, vessa- ja talouspaperit yms. Jos kuukaudelle osuu juhlapyhiä tai synttäreitä niin voi mennä enemmän. Niin ja tällä hetkellä kaksi pienintä on kotihoidossa, joten päivähoidon alettua varmaan vaikuttaa vähän ruokalaskuunkin.

Syödään terveellisesti ja monipuolisesti, ei katsota hintoja vaan ostetaan se mitä ostaa pitää.

Paitsi että unohdin, että lihat ostetaan muualta eikä ne sisälly tuohon 700 euroon. Jos ne ostettaisiin normikaupasta niin lasku olisi isompi.

Vierailija
16/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pidättekö te kaikki vastaajat kirjanpitoa ja onko teilla kuukauden kuitin tallessa? Mul ei mitään käryä mulla menee, mut epäilen et yli 1000e/kk. 2 aikuista, 4 lasta.

Me laitetaan joka kuukausi s-tilille ruokarahaa, minä 300, mies 400. Tuo on riittänyt kuukauden ostoksiin ja ylwensä bobuksineen jää vähän ylikin.

Vierailija
17/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette sitten aika rikkaita, jos teillä on varaa tuollaisiin summiin joka kuukausi. Olen kateellinen.

Vierailija
18/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain tarkkudella pidetään. Esim pankin tiliotteesta saa eriteltyä cittarit ja prismat ja laskettua summan vaikka koko vuodelta.

Tai jos on kaupan kortteja, sieltäkin saa yhteenvedon.

Itse seuraan palkkapäivänä jättämääni keskivertokulutuksen toimintatonnia. Jos se ei riitä seuraavaan palkkapäivään (ruuat, omat bensat, pienet ostot/huvit) niin tiedän tuhlanneeni ja sitten voin lukea tiliotetta tarkemmin.

Vierailija
19/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonni menee neljän lapsen ja kahden aikuisen perheessä. Käydään pääsääntöisesti Lidlissä. Seuraan kyllä hintojakin, mutta ostetaan kyllä kaikkea hintavaa esim. pähkinöitä ja kotimaisia pakastemarjoja. Eli vähemmälläkin pärjäisi, mutta toisaalta Citymarketissa käydessä kuluisi vielä paljon enemmän :)

Vierailija
20/71 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on 2 ja meillä menee se 1000 euroa kuussa. Toisaalta ei kyllä katsota yhtään, mitä ostamme ja tilaamme melko huoletta ruokaa myös kotiin. Ei siinä mitään ihmeitä edes tarvitse syödä, että tuon saa helposti kulumaan, ruoka on kallista, etenkin kaikki erikoistuotteet. Voisimme tuosta tietysti nipistää paljonkin, mutta toisaalta saan kaikesta huolimatta 500-1000e kuussa säästöönkin.

Miks tällasta pitää alapeukuttaa? Mä saan yksinäisenä opiskelijana kulumaan helposti 500 (i.e. 1000/2) euroa täysin turhaan härpäkkeeseen, ei se mitään vaikeaa ole. Jos joku vähävarainen tästä suuttuu, niin mitä siihen voi sanoa?  Minusta esimerkiksi maito/liha/kananmunat pitäisi olla oletusarvoisesti luomua. No, se on kallista. Eläinten hyvinvointi maksaa, samoin kuin ihmistenkin. Siitä tarvitse hernettä nenään vetää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän