Onko 200 mikrogrammaa d-vitamiinia järkevä päiväannos?
D-vitamiinitasoa ei tutkittu. Tyyppi on paljon ulkoileva kasvissyöjä. Mitä annosta itse syöt? Minusta tuo 200 mikrogrammaa on aivan liian iso. Itse syön vahvuudella 50.
Kommentit (10)
Se ON myrkyllinen pidemmässä käytössä. Kerta-annoksena ei, mutta d-vitamiini kertyy elimistöön
Eikös max turvallinen annos ole 100mikrog?
Yliannostuksellakin on rutkasti haittavaikutuksia kuten googlaamalla selviää mm aiheuttaa syöpää. Itse en uskaltais edes 50 mikrogr ottaa, otan 20 ympäri vuoden. D vitskuu saa muutenkin ravinnostani.
Se riippuu... Itselläni arvot alhaalla, vaikka syön suunnilleen tuon. Mittauttamatta arvoja en ehkä söisi noin paljon.
Törkeästi liikaa. Tablettien lisäksi saa vielä ruuastakin
https://yle.fi/uutiset/3-10484636
Kehota lukemaan tuo.
Itse syän 100-150mcg/pv. Ei mitään ongelmia tms. D-vitamiini ehkäisee muuten monia sairauksia riittävän isolla annostuksella, ottakaa selvää.
Hän syö joka päivä ympäri vuoden tuota annosta. Tyypillä on ennestään jo häikkää munuaisissa, ja pelkäänpä pahoin, että myrkyttää itsensä tuolla annoksella. ilmeisesti on jo pidempään syönyt tuota annosta, en tiedä kuin kauan. Ilmeisesti loukkaantui, kun sanoin, että on kyllä liian runsas annostus, varsinkin jos ei ole mittauttanut d-vitamiinitasoaan.
Vierailija kirjoitti:
Törkeästi liikaa. Tablettien lisäksi saa vielä ruuastakin
https://yle.fi/uutiset/3-10484636
Kehota lukemaan tuo.
Ei hän suostu kuuntelemaan ja lukemaan. On kuulema lääkäreiden ja lääkefirmojen kieroilua laittaa liian pienet suositukset, että sairastuisivat ja lääkefirmat sais tuloa kalliista lääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Se ON myrkyllinen pidemmässä käytössä. Kerta-annoksena ei, mutta d-vitamiini kertyy elimistöön
Pidemmässä käytössä 60 000 IU eli 1500 ug päivässä useita kuukausia otettuna on toksista. Eli aika pirusti sitä pitää silloin syödä, että olisi vaarallista.
Lähde: Mayo-Clinic
Mä en syö d-vitamiinia ollenkaan eikä mulle ole oikein auennut, miksi sitä pitää syödä.
En ikinä sairastele eikä muukaan perhe, vaikkei syödä mutään vitamiinilisiä. Isompi lapsi on nyt kutosella ja on ollut muistaakseni kerran koko peruskoulun aikana kipeä.
On yläkanttiin, mutta ei vielä myrkyllinen. Maitoon on joskus lipsahtanut hurjasti paljon enempi ilman sen suurempia oireita.