Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADD ja ongelmat töissä

Vierailija
01.11.2018 |

Minulla on ADD, ja olen ajautumassa sen vuoksi taas ongelmiin töissä. Olen onnistunut hankkimaan itselleni maisteritutkinnon ja hyvän cv:n (paljon alan työkokemusta), joten saan helposti työpaikkoja. Olen ammatissani taitava, mutta sitten se ADD tulee kuvaan ja sen vuoksi olen aivan surkea muistettavissa hoidettavissa pikkuasioissa. En saa vastattua tylsiin työmeileihin, en kirjoitettua jotain vähäpäitöisiä muistioita sisäisistä kokouksista jne, ja olen saanut urani varrella useita varoituksia asian vuoksi, kun nuo jäävät minulta tekemättä. Yritän todella parhaani, mutta aina osa jää hoitamatta. Tunnen jatkuvaa ahdistusta niistä hoitamattomista pienistä työjutuista, ja mitkään muistilaput tai to do -listat tai sellaiset ei minua auta. Olen yrittänyt pomoille työterveydenkin avulla selittää, että en jätä tahallani tekemättä ja yritän parhaani mukaan hoitaa nuo kaikki, mutta pomot kyllästyvät siihen, että hommani on hoitamatta, sen ymmärrän kyllä. Toisaalta sitten olen niissä vaikeissa isoissa työtehtävissä niin taitava, ehkä työpaikkamme taitavin, että olen saanut pitää työpaikkani vielä. Miten te muut ADD:t olette selvinneet työssä ADD:nne kanssa? Haluaisin saada työni kuntoon, mutta en osaa tehdä sille mitään toimivaa, että nuo hoidettavat pikkujutut pysyisi hanskassa minulla. Sihteeri olisi hyvä, mutta sellaisia ei meillä ole.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ADD, ja olen ajautumassa sen vuoksi taas ongelmiin töissä. Olen onnistunut hankkimaan itselleni maisteritutkinnon ja hyvän cv:n (paljon alan työkokemusta), joten saan helposti työpaikkoja. Olen ammatissani taitava, mutta sitten se ADD tulee kuvaan ja sen vuoksi olen aivan surkea muistettavissa hoidettavissa pikkuasioissa. En saa vastattua tylsiin työmeileihin, en kirjoitettua jotain vähäpäitöisiä muistioita sisäisistä kokouksista jne, ja olen saanut urani varrella useita varoituksia asian vuoksi, kun nuo jäävät minulta tekemättä. Yritän todella parhaani, mutta aina osa jää hoitamatta. Tunnen jatkuvaa ahdistusta niistä hoitamattomista pienistä työjutuista, ja mitkään muistilaput tai to do -listat tai sellaiset ei minua auta. Olen yrittänyt pomoille työterveydenkin avulla selittää, että en jätä tahallani tekemättä ja yritän parhaani mukaan hoitaa nuo kaikki, mutta pomot kyllästyvät siihen, että hommani on hoitamatta, sen ymmärrän kyllä. Toisaalta sitten olen niissä vaikeissa isoissa työtehtävissä niin taitava, ehkä työpaikkamme taitavin, että olen saanut pitää työpaikkani vielä. Miten te muut ADD:t olette selvinneet työssä ADD:nne kanssa? Haluaisin saada työni kuntoon, mutta en osaa tehdä sille mitään toimivaa, että nuo hoidettavat pikkujutut pysyisi hanskassa minulla. Sihteeri olisi hyvä, mutta sellaisia ei meillä ole.

Minulla on myös tarkkaavuuden ongelmia. Olen opettaja ja siellähän on päänuppi superkovilla, kun jatkuvasti keskeytyy kaikki toiminta ja koko ajan pitää nopeasti reagoida lapsiryhmän tarpeisiin. Sen lisäksi kotien yhteydenotot, ja jatkuvat muutokset päivittäiseen työjärjestykseen. Koko ajan pitää muistaa jotain. Vaikkapa että on luvannut vaihtaa ulkovalvontavuoron tilapäisesti kollegan kanssa jne. Unohduksella voi olla kohtalokkaat seuraukset jos jotain tapahtuu.

Opettajat alkavat olla ammattiryhmänäkin stressistä johtuvan tarkkaavaisuushäiriön partaalla.

Vierailija
42/46 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä se nähdään käytännössä, kun sihteerin ja viestinnän hommia ei arvosteta. Pidetään sellaisena pikku juttuna, jota voi oman työn ohella tehdä toisella kädellä tuosta vaan. Sihteerit ja viestinnän ihmiset on irtisanottuina täällä kotosalla. Jännä, ettei ymmärretä, että mitähän ne ihmiset siellä organisaatiossa tekivät ennen irtisanomistaan - tuskinpa vaan kahvia joivat juoruillen?

Terveisin sihteerinä ja tiedottajana toiminut työtön työnhakija

No joo-o. Kyllä minä ja työkaverini ainakin teitä arvostetaan ja meidän sihteerejä ja viestintäihmisiä arvostettiin ennen kuin heidät ulkoistettiin jonnekin kortistoon. Mielellään olisimme heidät pitäneet, mutta kun ylempi johto haluaa säästää niin säästävät sitten teistä ja laittavat meidät tekemään teidän työt, vaikka emme niitä osaa (ja sitten meillä menee kymmenkertainen aika niihin, kun emme osaa, mutta palkka silti juoksee). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla samantyyppinen ongelma kuin ap:lla, ei diagnoosia, mutta käytännössä siis en kykene järjestelmälliseen työotteeseen. Ranskalaisia viivoja työlistaan toimii huonosti, koska tuota silppua nimenomaan on niin paljon. Isommissa asioissa se voikin toimia.

Veikkaan, että sinullakin työkuorma on myös yksinkertaisesti laitettu liian suureksi. Kaikesta sälästä tulee loppujen lopuksi aikaavievä, ei koskaan loppuva kasa.

Sitä silppua on tosiaan mahdoton laittaa ranskalaisille viivoille muistilapulle, kun päivässä jo tulee noin 40 merkintää. Ongelma on se, että se silppu ei nivoudu mihinkään työni kokonaisuuteen vaan on vain silppua, jonka joku on keksinyt delegoida minulle, vaikka minut tunnetaan siitä, että pikkuhommat ei pysy minulla hanskassa. Työkuorma voi olla liian suuri myös, se on ihan totta. Mutta jotenkin muut meillä saa työnsä hoidettua ja minä en. Tai siis saan isot ja vaikeat kokonaisuudet hoidettua erittäin hyvin, mutta tuo silppu ei pysy millään hallinnassani. Ap

Vierailija
44/46 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmani on jotenkin se, että en kykene keskittymään mihinkään mikä ei ole todella kiinnostavaa. Ja koska en kykene keskittymään vaan ajatukset karkaa heti muuhun, niin päädyn vain ihmettelemään että mitä tähänkin meiliin pitäisi vastata ja sitten se 20 meiliä varten varattu tunti onkin jo kulunut kun yhden meilin ihmettelyyn ja häröilyyn. Ap

Mun mielestä kuvaat ihan selkeän ongelman, joka on tosin eri kuin luulet. Sulle on sälytetty joku ihme nakki, ylimääräinen lisätyö, joka ei hyödynnä osaamistasi eikä kuulu työnkuvaasi. "Työt jaettiin asiantuntijoille kun viestintätiimi lopetettiin." No siinä tais jollekin pomolle tulla pikku moka työnjaossa, ja kannattaakin asiasta sanoa painokkaasti ja sitten katsella parempia duuneja muualta. Isolla kuvalla on väliä, ja jos olet siinä hyvä, niin sitten tervetuloa vaikka meille töihin. Organisaatiomuutosten tuomat virheet yleensä huomataan kun asiantuntijat nostavat kytkintä. Sitten onkin taas budjettia palkata se viestintätyyppi, joka ilokseen vastailee meileihin.

Vierailija
45/46 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, 

Haluaisitko antaa sähköpostisi tai vaikka tehdä uuden sähköpostin "anonyymin"? Keskustelisin mielelläni sun kanssa tästä sähköpostitse, mulla myös ADD ja samoja asioita pohdin. 

Vierailija
46/46 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on Asperger ja kaiken kukkuraksi olen työpaikassa joka on todella, todella sosiaalinen ja asiakasvirta ja tapahtumat todella suuressa mittakaavassa. Juuri työpaikan sosiaalinen kuormittavuus on minulle vaikeinta, mutta itse työtehtävät pystyn hoitamaan. Olen itse myöskin opetellut paljon asioita, mm. sosiaalisuutta ja asioiden listaamista ja laittamista tärkeysjärjestykseen. Asiakkaille vastaan heti, työkavereilta tarkistan aina olenko muistanut heitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä